Gå til innhold

Hvilke grønnsaker trenger litt vanning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I år har jeg massevis av tomater og agurker i drivhuset (pluss chili og jordbær, samt hvitløk og poteter og diverse urter i hagen).de trenger enorme mengder vann, og vi har ikke innlagt vann der, så vi vanner oss i hjel. 
Neste år skal jeg plante dont som ikke trenger så mye vann.

Hva kan det være? Tips?

Anonymkode: 8236f...de0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I bunn og grunn trenger ALLE grønnsaker mye vann.... Men logisk sett trenger de plantene som gir minst "frukt" også minst vann....

Så en liten potte med cherry tomater trenger mindre vann enn en 7 meter høy bananpalme... Bare for å sette det i perspektiv.... Dermed sagt at ønsker du stor avling av grønnsaker, da trenger du også MYE vann.... Også selv om du velger sorter som gir mindre.... Det er den samlede mengden av grønnsaker som bestemmer vannforbruket og ikke hvilke sorter du velger å dyrke...! 

Paprika og chili trenger mindre vann enn tomater.... Melon og gresskar trenger mest vann, pussig nok er det også de som smaker minst...! Er en sammenheng her skjønner du... ;) 

Om du dyrker i plante kasser eller evt. høy bede.... Kan du vurdere å bytte til selvvanningskasser, med reservoar under.... Der "vanner" man nedenifra, noe som sparer deg for rundt 80% vann sammenlignet med å vanne ovenfra...! 

Vi har jordbær i slike selvvanningskasser.... Sommerstid MÅ vi vanne de vanlige bedene hver dag, men selvvanningskassene bare hver 10 dag... Største delen du vanner ovenfra fordamper før plantene kan trekke det til seg...! 

Selvvanningskasser er i seg selv noe mer kostbare, men du sparer en del arbeid på å vanne og stelle hver dag...

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mulig å legge en hageslange bort dit? Jeg gjør det, og så setter jeg på en spreder inni drivhuset. 

Anonymkode: ece09...fab

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I år har jeg massevis av tomater og agurker i drivhuset (pluss chili og jordbær, samt hvitløk og poteter og diverse urter i hagen).de trenger enorme mengder vann, og vi har ikke innlagt vann der, så vi vanner oss i hjel. 
Neste år skal jeg plante dont som ikke trenger så mye vann.

Hva kan det være? Tips?

Sett opp en regntønne ved drivhuset, så slipper du å bære så mye vann.    Da kan du også montere dryppvanningssystem slik at det går automatisk så lenge det er vann i tønna. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg har allerede en regntønne, men selv om jeg bor i Norges mest regnfulle by må vi fylle dem med hageslangen ( og den er på motsatt side av huset, så vi må trekke den gjennom stuen og ut på andre siden).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her. Jeg har allerede en regntønne, men selv om jeg bor i Norges mest regnfulle by må vi fylle dem med hageslangen ( og den er på motsatt side av huset, så vi må trekke den gjennom stuen og ut på andre siden).

Bor dere i midten av rekkehus? Du får hageslanger så lange som du vil.

Anonymkode: 87357...fe5

AnonymBruker
Skrevet

Grønnsaker trenger mye vanning, ja. Spesielt i år som det har vært så varmt.
Jeg har tomat- og agurkplanter stående i selvvanningspotter i drivhus, men må fylle de opp annenhver dag og i perioder hver dag når det har vært på det varmeste.

Anonymkode: b7d84...da3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke er villig til å ofre tid til vanning og luking så er det ingen vits å dyrke grønnsaker. 

Jeg syns at det er fint å gå å vanne for da får jeg sett hvor langt grønnsaker har kommet,luke litt og snakke med plantene. 

Anonymkode: 61c0f...fad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...