AnonymBruker Skrevet 3. august #1 Skrevet 3. august Fikk barnet deres noen hjelp på skolen og/eller hjemme etter ADHD diagnosen? Endret noe i omgivelsene seg? I så fall hvilken hjelp og hva endret seg. Anonymkode: 00c2b...511
AnonymBruker Skrevet 3. august #2 Skrevet 3. august Nei. Kun medisin-utprøving sammen med lege. Når ikke dette fungerte så var det ingen hjelp å få. Bor i Oslo. Anonymkode: 29749...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #3 Skrevet 3. august Ingenting av seg selv, heller ikke ved autismediagnose litt senere. All hjelp vi har fått er på eget initiativ og en massiv jobb. Kommunalt hjelpesystem fungerer ekstremt dårlig. Anonymkode: ee5df...864 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #4 Skrevet 3. august Det er en misforståelse at en ADHD diagnose utgjør hjelp i skoleverket. Som oftest utløser det kun rettigheter hos NAV (grunn og hjelpestønad). I skoleverket har alle elever rett til tilpasset opplæring, det står i Opplæringsloven 11-1. Så det spiller ingen rolle om barnet har en diagnose eller ei, de har rett på tilrettelegging. Som oftest skorter det på skolens ressurser. Hvis elevene ikke har utbytte av den ordinære opplæringen, kan de ha rett på individuell tilrettelegging (tidligere kalt spesialundervisning). Men de fleste med ADHD følger ordinær undervisning, men får heller individuelle tilpasninger (andre vurderingsformer, eget rom, pause etc). Anbefaler heller og søke etter kunnskap om ADHD, ha en god dialog med lærer, og hjelp barnet å finne strategier for å håndtere sine utfordringer. Anonymkode: 35e06...3fc
AnonymBruker Skrevet 3. august #5 Skrevet 3. august Det ble diskutert å koble på ppt, men siden barnet mitt ikke har vansker med fagene ble vi enige om å ikke gjøre det. Jeg har forstått det slik at en kan melde til ppt om barnet har behov for hjelp faglig eller ved utagering eller slikt. Anonymkode: bdf24...dfa
AnonymBruker Skrevet 4. august #7 Skrevet 4. august Har ikke fått noen hjelp, og medisinering har heller ikke gitt gode resultater. Anonymkode: ce21a...653 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #8 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er en misforståelse at en ADHD diagnose utgjør hjelp i skoleverket. Som oftest utløser det kun rettigheter hos NAV (grunn og hjelpestønad). I skoleverket har alle elever rett til tilpasset opplæring, det står i Opplæringsloven 11-1. Så det spiller ingen rolle om barnet har en diagnose eller ei, de har rett på tilrettelegging. Som oftest skorter det på skolens ressurser. Hvis elevene ikke har utbytte av den ordinære opplæringen, kan de ha rett på individuell tilrettelegging (tidligere kalt spesialundervisning). Men de fleste med ADHD følger ordinær undervisning, men får heller individuelle tilpasninger (andre vurderingsformer, eget rom, pause etc). Anbefaler heller og søke etter kunnskap om ADHD, ha en god dialog med lærer, og hjelp barnet å finne strategier for å håndtere sine utfordringer. Anonymkode: 35e06...3fc Kan du fortelle mer om grunn-og hjelpestønad, og hvordan man kan få innvilget dette? Vi har et barn i småskolen med ADHD, noe som selvsagt krever mye av oss foreldre, men har ikke fått noen informasjon rundt dette. Det krever selvsagt mye av oss foreldre å få barnet til å gjøre helt enkle oppgaver som å pusse tenner, kle på seg, gjøre lekser (sistnevnte er tilnærmet umulig, men her har vi en god dialog med skolen), men hvordan dokumentere dette? Anonymkode: ce21a...653
AnonymBruker Skrevet 4. august #9 Skrevet 4. august Psykiateren som hadde gjort utredningen dro til skolen igjen satte seg ned med alle de sentrale personene og sa "Dette skal dere gjøre for X, dette skal X ha og dette må tas hensyn til!". Skolen oppfylte alt og X gikk fra å være en av de dårligste i klassen til å bli best i klassen et par år senere. Anonymkode: 8dbdf...969 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #10 Skrevet 4. august Medisin fungerte vra på vår sønn, og så lagde vi en avtale med skolen pm dobbelt sett skolebøker så ikke boka han skulle bruke alltid lå på feil sted. Det var faktisk mye hjelp i bare det. I tillegg fikk han være med på en ekstra fokusgruppe i norsk, og etterhvert ekstra tid på tentamen. Ellers gjorde vi mye selv, sendte ham på engelskkurs for barn, hadde matte-bootcamp i ferier osv... men det gjorde vi bare uten å diskutere med noen egentlig, vi var bare engstelig for at han skulle havne langt bak klassen (1. - 4. klasse var sørgelig full av kunnskapshull, også oversett fra skolens side, men med diagnosen fikk han litt ekstra fokus, og det var ikke mer som skulle til!). Anonymkode: 71212...4b1
AnonymBruker Skrevet 4. august #11 Skrevet 4. august Barnet vårt er IKKE ferdig utredet, har bare fått beskjed om at de mistenker ADHD, men han har fått ekstraressurs 10 timer i uka i barnehagen og noe tilsvarende på skole, vi foreldre har gått på COS-kurs og vi har tverrfaglige møter med PPT, helsestasjon og skole ca hver 3. måned for å gå igjennom utviklingen hans og planen videre. Han er veldig smart og ligger langt foran faglig, bare har 0 evne til å sitte stille eller konsentrere seg i mer enn 10 sekunder om en oppgave. Anonymkode: 45323...650
AnonymBruker Skrevet 4. august #12 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fikk barnet deres noen hjelp på skolen og/eller hjemme etter ADHD diagnosen? Endret noe i omgivelsene seg? I så fall hvilken hjelp og hva endret seg. Anonymkode: 00c2b...511 Tror vedkommende kun trenger motivasjon. Ofte kan det oppleves som noe udefinert mørkt og tungt en må igjennom, hver dag, før en kan gjøre det positive en vanligvis gjør med venner - om en kan gi noe mening i det en gjør (brettspill og andre sosiale aktiviteter, hvor en opplever en slags gevinst), så vil det kanskje forbedre situasjonen (selv om personen har dårlig konsentrasjonsevne) Anonymkode: 6cd98...8c4
AnonymBruker Skrevet 4. august #13 Skrevet 4. august Her fungerer medisinen helt supert. I tillegg har barnet vårt fantastiske lærere (i flertall), som gjør en veldig god jobb med hele klassen. Ut fra hva vi har forstått tilpasser de opplæringen for alle, og vårt barn har derfor ikke hatt behov for tilpasninger utover dette på skolen. Hjemme har vi MEMOplanner som hjelpe barnet med å holde oversikt over oppgaver og egne aktiviteter. Har også memotimer, men den søkte vi på så sent at vi har hatt lite bruk for den etter at den kom. Anonymkode: 030ca...398
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå