Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tett på med bv, og har en sak.

De mener jeg bør få hjelp til traumer av psykolog, og forventer jeg går til psykolog.

Jeg har gått til psykolog tidligere og blitt friskmeldt og jeg får avslag/ får ikke ny henvisning av legen bare fordi barnevernet mener jeg bør få oppfølging.

Legen sier da må jeg gå privat.

Er det ikke riktig at bv betaler dette? Om de setter krav til det?

Anonymkode: edffe...100

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet har ikke budsjett til å sende foreldre til private psykologer.

Anonymkode: 68d48...35a

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnevernet har ikke budsjett til å sende foreldre til private psykologer.

Anonymkode: 68d48...35a

Så hvordan kan de forlange psykolog når legen ikke vil gi henvisning?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om samarbeidsmøte med deg, legen og barnevernet. Så får dere sammen snakke om dette og mulighet for helsehjelp eller hvorfor du ikke trenger / ikke vil ha helsehjelp 

Anonymkode: 6463b...fea

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Da må du forklare det da? Si legen mener jeg er friskmeldt. Dere mener jeg må dra til psykolog. Hvem betaler kan du si da? 

Anonymkode: 119cf...6d2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Be om samarbeidsmøte med deg, legen og barnevernet. Så får dere sammen snakke om dette og mulighet for helsehjelp eller hvorfor du ikke trenger / ikke vil ha helsehjelp 

Har tidligere søkt men fikk avslag. 

AnonymBruker
Skrevet

Da må du forklare det da? Si legen mener jeg er friskmeldt. Dere mener jeg må dra til psykolog. Hvem betaler kan du si da? 

Anonymkode: 119cf...6d2

Ja legen har skrevet til barnevernet 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare ta kontakt med kommunen, det er gratis lavterskeltilbu der. Mange som har gått i behandling på DPS, blir overført og får tilbud om oppfølging hos kommunen.

Anonymkode: ed20a...f3b

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvordan kan de forlange psykolog når legen ikke vil gi henvisning?

De kan ikke forlange, de kan anbefale. Du kan be dem sende anbefalingen skriftlig til fastlegen og be fastlegen om time for å diskutere henvisning på nytt.

Anonymkode: d251a...c63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har tidligere søkt men fikk avslag. 

Søkt om samarbeidsmøte? Det er noe du ber din saksbehandler om å sette opp og innkalle til 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har du jo et valg, da. Du anbefales å gå til psykolog, du kan velge om du gjør det eller ikke. Jeg synes virkelig ikke det er riktig at BVT skal betale for privat psykolog for mennesker som er for friske til å få behandling i det offentlige. Da får heller ts prioritere å betale dette selv slik andre gjør. 

Anonymkode: 12bf5...866

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan jo bare ta kontakt med kommunen, det er gratis lavterskeltilbu der. Mange som har gått i behandling på DPS, blir overført og får tilbud om oppfølging hos kommunen.

Hva slags tilbud?

AnonymBruker
Skrevet

Nå har du jo et valg, da. Du anbefales å gå til psykolog, du kan velge om du gjør det eller ikke. Jeg synes virkelig ikke det er riktig at BVT skal betale for privat psykolog for mennesker som er for friske til å få behandling i det offentlige. Da får heller ts prioritere å betale dette selv slik andre gjør. 

Jo men hvordan kan bv overvurdere lege og psykolog og mene jeg må gå til psykolog? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke fått noe tilbud om oppfølging i kommunen

AnonymBruker
Skrevet

Jo men hvordan kan bv overvurdere lege og psykolog og mene jeg må gå til psykolog? 

Det kan de egentlig ikke, men er du villig til å sjanse på det? 

AnonymBruker
Skrevet

Du må lese hva vi skriver. De kan kun anbefale. Du velger selv om du gjør det eller ikke. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fått noe tilbud om oppfølging i kommunen

Nei. Du må kontakte dem selv. Du trenger ikke henvisning. Snakk med fastlegen din å få informasjon om hvem du tar kontakt med i din kommune om du ikke finner ut av det selv.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan de egentlig ikke, men er du villig til å sjanse på det? 

Jo men jeg har ikke råd til å gå til privat psykolog,og fått avslag og får ikke ny henvisning fra legen.  Ble friskmeldt av dps ifjor 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Du må kontakte dem selv. Du trenger ikke henvisning. Snakk med fastlegen din å få informasjon om hvem du tar kontakt med i din kommune om du ikke finner ut av det selv.

Jeg har sett på kommunen sine tilbud, og finner ingen tilbud som tilsvarer det jeg skulle "trenger"... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De kan jo ikke det, men de må vel ha en grunn for å mene at det kan være hensiktsmessig. Og at den grunnen er at de mener det du strever med går utover dine evner til å være forelder eller påvirker relasjonen din med barnet. Er du uenig i deres oppfatning av dette da?

Anonymkode: 7b12d...104

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...