AnonymBruker Skrevet 3. august #1 Skrevet 3. august Vi ønsker å gi barna våre månedslønn med en forutsetning om at de alltid rydder opp etter seg selv og hjelper til med det vi ber om. Hvor mye penger får andre barn på samme alder? Er det knyttet direkte mot oppgaver i hjemmet, evt. hvilke? Vi betaler kollektivtransport, mobil og nødvendige klær/nødvendig utstyr. Pengene skal dekke evt. fritidsaktiviteter som f.eks. kino eller minigolf, evt. mat på farten/kantine eller at de over tid kan spare penger til ting de ønsker seg som f.eks. hobbyartikler som spesielle blyanter eller maling. Anonymkode: da366...1ce
AnonymBruker Skrevet 3. august #2 Skrevet 3. august 15. åringen får 1000kr i mnd. (vi betaler buss, klær og alt nødvendig). 12.åringen får 500kr i mnd. Har ingen sammenheng med oppgaver her hjemme, og de har ingen faste oppgaver utover å holde rommet sitt i orden. Men de skal hjelpe til når vi ber de om det. Anonymkode: aca61...9a9
AnonymBruker Skrevet 3. august #3 Skrevet 3. august Vi har heller ingen sammenheng mellom daglige oppgaver og lommepenger. I sommer har to av barna beiset hytta og det har de fått betalt. Vi betaler mobil og nødvendige klær, samt aktiviteter vi gjør som familie. De må selv betale kollektivtrafikk eller velge å sykle eller gå. 13-åringen får 800 kr, 15-åringen 1000 og 17-åringen 1200. Beløpene er forhandlingsbare. De må da legge fram et budsjett så kan vi sammen vurdere om det er et akseptabelt forbruk. Hvor ofte på kino, hvor ofte og dyrt spise med venner osv. Anonymkode: 07a3c...037
AnonymBruker Skrevet 3. august #4 Skrevet 3. august 12 åringen får 500 kr måneden. Hun vil få 1000 kr måneden når hun starter på vgs. Det skal dekke kino, snop, litt små nips og kantine. Skal de han noe ut over det, må de skaffe seg en jobb. Vi knytter ikke arbeidsoppgaver opp mot lønn. De har sine plikter og de skal holde sine egne ting i orden, samt hjelpe til når vi spør uavhengig av penger. Anonymkode: 599ee...e02
AnonymBruker Skrevet 3. august #5 Skrevet 3. august Vi bor på gård/småbruk, her får dem betalt for hva dem gjør på gården, dem skriver opp alt dem gjør så bestemmer eg og far dems hvor mye dem skal få. Anonymkode: f02bb...1d4
AnonymBruker Skrevet 4. august #6 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi ønsker å gi barna våre månedslønn med en forutsetning om at de alltid rydder opp etter seg selv og hjelper til med det vi ber om. Hvor mye penger får andre barn på samme alder? Er det knyttet direkte mot oppgaver i hjemmet, evt. hvilke? Vi betaler kollektivtransport, mobil og nødvendige klær/nødvendig utstyr. Pengene skal dekke evt. fritidsaktiviteter som f.eks. kino eller minigolf, evt. mat på farten/kantine eller at de over tid kan spare penger til ting de ønsker seg som f.eks. hobbyartikler som spesielle blyanter eller maling. Anonymkode: da366...1ce Mine ungdommer får 200 kr i uka. Pengene kan de bruke som de vil. Jeg dekker selvsagt alle utgifter og nødvendigheter de måtte ha for øvrig. Anonymkode: 83fe5...b28
AnonymBruker Skrevet 4. august #7 Skrevet 4. august Her får 15-åringen 2000 i måneden, men 1500 går direkte inn på sparekontoen. Hun har faste oppgaver hjemme som å tørke støv, gå med søpla, dekke på og av bordet, ta ut av oppvaskmaskinen, vaske klær osv. Jeg dekker alt til hun blir 16. Da øker hennes 'inntekt' til 4k i måneden, men da må hun kjøpe klær og kosmetikk selv. Anonymkode: 710e6...e4b
Frøken888 Skrevet 4. august #8 Skrevet 4. august 11 åringen får 200 men da skal hele lista hennes gjøres ferdig løpet av uka. Hjelper ikke å gjøre 2 av 5 ting f.eks. Da får hun ikke penger. Streng fordi arbeidslivet er verre.
AnonymBruker Skrevet 4. august #9 Skrevet 4. august De får 100 kr i uka. Det er knyttet opp mot noen faste oppgaver (helgevask). Ikke vasket fører til ingen ukelønn. Det er ganske lav ukelønn. Men de bruker den aldri opp likevel, spør aldri om ekstra penger. Det hadde overhode ikke virket å gi mer i ukelønn mot at de skal f.eks kjøpe klær selv. De hater å kjøpe klær, så da hadde de aldri kjøpt noe... Vinterjakke, f.eks, er helt unødvendig, og det er helt greit å gå i hullete sokker og truser. Flekker på t-skjorten gjør heller ingenting, trenger ikke ny. Nå prøver jeg å få dem til å dra til frisør før skolestart. Jeg betaler. De vil ikke likevel. Godteri bryr de seg heller ikke om. De er fornøyde med å forsyne seg fra skålen på bordet på lørdager. De går aldri på kino. Kjøper aldri mat ute, har alltid med matpakke på skolen. Har månedskort på buss som jeg betaler. Så de 100 kr samler seg opp og blir overført til sparekonto med ujevne mellomrom. Anonymkode: 1e0b8...46e
AnonymBruker Skrevet 4. august #10 Skrevet 4. august 13-åring får 0 fordi han ikke gjør oppgavene sine. 15-åringen får 800 kr i mnd. Anonymkode: 2e9d2...d90
AnonymBruker Skrevet 4. august #11 Skrevet 4. august 10 åringen får ikke noe fast. 16- åringen får 1000 kr I mnd. Hun jobber hele sommeren og 1 til 2 helger i måneden (har gjort det i litt over 1 år). Så tjener en del penger selv. Trenger hun noe som vi anser som nødvendig av klær og utstyr, så kjøper vi det. Ellers kjøper hun alt av sminke, hårprodukter, klær hun ikke trenger, ny mobil, bensin til mc osv selv. Anonymkode: dc6ef...3bf
AnonymBruker Skrevet 4. august #12 Skrevet 4. august Jeg har barn på ekstrakt samme alder. De får ikke lommepenger. oppgaver hjemme: bistå med det vi ber om. vi betaler ellers for alt deres forbruk, kino, Jumpyard, McDonald’s med venner, buss/tog (ikke nødvendig for å komme seg til skole), osv. vi vippser når de trenger noe. De er enkle barn, ikke storforlangende. Spør innimellom om penger til is, et par øredobber, middag ute, en aktivitet eller lignende. Vi sier stort sett aldri nei. Skal de på på en aktivitet vippser vi penger for både aktiviteten pluss ekstra for snacks/drikke osv. de har stort sett alltid penger på kortet. Vi sier kun nei dersom pengeforbruket har vært høyt. De jobber litt innimellom Begge to, og har god kontroll på økonomien. Anonymkode: 290d8...e07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå