AnonymBruker Skrevet 3. august #1 Skrevet 3. august Hallo!👋 Jeg har ei 7 år gammel datter som har slitt med vedvarende magevondt den siste uka. I starten unnlot hun å komme og fortelle meg at hun hadde vondt, men jeg merket jo etter ei stund at noe ikke var som det skulle, da hun har vært unormalt stille, ikke helt seg selv og foretrukket å være mest mulig for seg selv de siste dagene. Tilslutt greide jeg heldigvis å få henne til å åpne seg så smått og fikk «lurt orda ut av henne», da hun etter en del nøling betrodde hun seg til meg med at hun ikke kun opplevde vondter i magen, men - som om ikke dette var nok - også løs avføring og intens rumpekløe. Jeg ble naturligvis bekymret og tok henne med til badet, der jeg forsiktig forklarte at hun måtte la meg ta en sjekk bak. Dette var som forventet ikke særlig populært, men så ugreit som hun hadde det, skjønte hun nok at mamma måtte få hjelpe. Det viste seg å være lurt at jeg tok en titt, for huden var dekket av avføringsrester og så sår at det ikke var rart hun nærmest klødde seg til blods, stakkar. Jeg ble bare stående og sukke tungt i noen sekunder fordi det gjorde vondt langt inn i mammahjertet at hun hadde gått rundt sånn i flere dager uten å si ett ord. Jeg fant frem vaskeklut og fikk vasket henne ren, hadde heldigvis litt salve stående, og anbefalte å sove uten underbukse for å lufte huden. Jeg spurte om å få gå over og sjekke at hun tørker seg godt fremover, så lenge magen er i ulage. Dette ble derimot møtt med stor motstand. Hun ble flau og fjeset rødt som en tomat, og hun utbrøt enkelt og greit «nei» før hun forsvant i all hast inn til rommet sitt og smalt igjen døra. Siden da har jeg forsøkt å få henne ut gjentatte ganger, bla. med løfter om et lett og godt kveldsmåltid som det ryktes at skal være mildt for magen, men da svarer hun bare avvisende med at hun ikke er sulten😮💨 Har dere noen råd til hvordan vi håndterer dette? Jeg føler meg litt rådvill her og vet ikke helt hva som bør gjøres? Det føles jo feil å «tvinge» jentungen til noe hun opplever som ukomfortabelt, men samtidig føler jeg heller ikke at det er helt riktig å la ungen klare seg helt selv når du har sett hvilke konsekvenser som medfølger…? Hun har for så vidt alltid vært litt uakseptabelt slurvete når det gjelder stell og hygiene, til tross for flere (tydeligvis feilede😞) veilednings-forsøk og mange samtaler bak oss. Men om ikke engang alvoret i denne situasjonen motiverer henne nok til å ville gjøre en innsats, veit ikke jeg… Samtidig så forstår jeg jo at det ikke nødvendigvis er lett som en lek å få rengjort seg skikkelig med en mage som ikke samarbeider (særlig når dusj ser ut til å være et like stort problem…), men kjenner datteren min godt nok til å vite at hun KAN å være nokså nøye om hun bare VIL. Men lysten må være der! Jeg har gjort det klart at hun får ta over igjen så snart magen er i balanse, men selv da blir jeg møtt med nølende svar. Bare skjønner ikke helt hva som er så flaut her. Jenta er knapt 7,5, og det er bare mamma som vil hjelpe litt? Hun vet at det er ingen skam å trenge hjelp av og til, og at jeg forsøker å gjøre det så skånsomt og diskret som overhode mulig. Ønsker jo bare det beste for henne, og man vil vel gjøre alt en kan for å beskytte barnet sitt mot både stort og smått - så langt det lar seg gjøre❤️ Jeg setter stor pris på alle råd og innspill fra dere som enten har erfaring med lignende eller bare har noen kloke tanker og meninger å dele under. – Med vennlig hilsen ett stykk frustrert mamma🙏 Anonymkode: f087e...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #3 Skrevet 3. august Kan du først forsøke å legge frem en pakke med sensitiv våtservietter hun kan bruke til slutt etter tørking , og kaste i søpla? I tillegg til sink salve.? Hvis det ikke hjelper og det er bedring etter kort tid ville jeg bare holdt fast ved at dette er noe mamma må få hjelpe med. Hvis ikke kan det bli enda verre og da må dere til legen og han/hun må se på utslettet. Slik info pleier å fungere på min 7 1/2 åring. Anonymkode: a5693...e23 6 3
AnonymBruker Skrevet 3. august #4 Skrevet 3. august Kan hun lære å spyle seg? Da jeg var lite hadde vi badekar med dusjhode inntil toalettet og kunne skylle ved behov mens vi satt på toalettet. Anonymkode: b7249...e38 1 1
smurfebuss Skrevet 3. august #5 Skrevet 3. august Innfør dusjing hver kveld. Gi jenta en klut og be henne vaske seg godt helt til slutt i rumpa. Kjøp inn en salve som det ikke er så farlig at hun bommer med (sinksalve blir jo fort flekkete) - Bepanthen f.eks. 10 2
AnonymBruker Skrevet 3. august #6 Skrevet 3. august Hun er 7 år og kan ikke ta veloverveide valg på vegne av egen helse. Hun må eventuelt dusje seg nedentil/bak etter hver avf og før hun legger seg, uten noe diskusjon om dette er noe hun vil eller ei. Forøvrig imponerende å bruke 713 ord på problemstilligen 👌🏻😄 Anonymkode: adb45...efa 5 6
Sniff76 Skrevet 3. august #7 Skrevet 3. august Har man diare, dusjer man kroppen hver dag. Barn som voksen. Sånn har vi alltid gjort det hos oss og det er ikke noe valg barna har 3
veronica<3 Skrevet 4. august #8 Skrevet 4. august (endret) Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjon og avsporing. veronica<3, mod. Endret 4. august av veronica<3
AnonymBruker Skrevet 4. august #9 Skrevet 4. august Dusje hver kveld. Legg frem vaskekluter og si at hun kan vaske seg etter dobesøk. Anonymkode: fa82b...8d5
AnonymBruker Skrevet 4. august #10 Skrevet 4. august Ikke sinksalve, det er for såre rumper og hud. Hvis hun har sprekker i huden burde hun dusje etter hver gang og smøre på Alcos anal-krem. Det lindrer fort og opprinnelig for hemoroider. Anonymkode: f2f10...88c
mommyaka Skrevet 4. august #11 Skrevet 4. august Er det grunn til at hun har så mye diare? Diare kan virkelig gjør rumpa sår
AnonymBruker Skrevet 4. august #12 Skrevet 4. august Legg frem våtservietter og søppeldunk og forklar hvordan hun skal bruke de (altså tørke til det er helt rent på servietten (altså at hun må se på servietten om den er hvit eller litt brunt på) + dusje hver kveld. Angående salve, så kanskje sånn babyrumpesalve mot sår stump? God bedring til jenta di❤️ Anonymkode: 1fdd8...19c 2
AnonymBruker Skrevet 4. august #13 Skrevet 4. august Rødstrupa skrev (På 3.8.2025 den 18.48): Da kjøper man et bide! Tipper diareen har gått over før det er installert. Slikt er neppe hasteoppdrag for rørleggere. Anonymkode: 2ca67...cff 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #14 Skrevet 4. august Er det vanlig at 7åringer er såpass var på å bli tørket bak eller si de har diaré? Hvorfor har hun diare? Hvis det har vart en uke og dere andre ikke har hatt symptomer på magevondt heller så burde hun gjerne sjekkes av lege. Spist noe dårlig? Har dere vært i utlandet? Noe annet? Lurt å sjekke opp i hvorfor hun får panikk over at du vil hjelpe med å tørke og vaske. Det er en større reaksjon enn normalt for den alderen hun har. Det kan selvsagt være fordi hun er veldig sår og skammer seg over at hun har vært skitten. Men synes likevel den er vel voldsom. Her skulle dere hatt daglig vask nedentil og bak når du vet at tørkingen allerede fra før ikke er optimal. Dette er noe foreldre bestemmer. Barnet kan gjerne vaske seg selv, men med forelder til stede. Veldig kjent at barn som får beskjed om å vaske seg selv tar en veldig rask vask eller bare later som selv om vaskekluten ligger rett framfor dem. Anonymkode: 6215d...c26 2
monican94 Skrevet 4. august #15 Skrevet 4. august våtservietter og alcos anal om hun klør. lege om diaré en uke
AnonymBruker Skrevet 5. august #16 Skrevet 5. august Dusje et par ganger om dagen, med fokus på rompevask i dusjen Anonymkode: e1f1d...e76
AnonymBruker Skrevet 5. august #17 Skrevet 5. august Jeg tenker at helse går foran komfort, og at barnet her ikke skulle få fått et valg. På den annen side ville jeg ikke latt et barn som jeg VISSTE ikke tørket seg godt nok, tørke seg selv hver gang uten oppfølging og sjekk. Og jeg ville forklart barnet tydelig hvorfor jeg insisterte på å følge opp dette hjemme. Jeg ville sagt at jeg lar henne tørke seg selv igjen, uten etterkontroll fra meg, når hun har BEVIST over tid at hun faktisk gjør dette ordentlig. Samtidig ville jeg jo støttet og oppmuntret mens jeg fulgte opp. Forklart hvilke tiltak som ble gjort fordi det var ekstra sårt en periode, og hvilke som måtte gjøres hver dag, uansett. Jeg ville nok også forklart at en av grunnene til at jeg nå insisterte på å følge opp, var at vi må hindre at dette blir verre, og få det til å leges. Hun har latt det gå for langt, og da blir konsekvensene større enn om hun hadde sagt ifra med en gang. Slik det er nå, så må dere jo få kontroll på dette. Så nå er det dusjing eller annen vask av rumpen et par ganger om dagen, i tillegg til at dere bør bruke noe som hjelper sårene å leges. Finn også frem noe som hjelper når avføringen er ekstra etsende, slik at hun kan bruke noe forebyggende neste gang. Anonymkode: 97214...898 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #18 Skrevet 5. august Her i huset må de barna som tørker seg selv i dusjen og de har ikke noe valg. Si hun må dusje seg hver kveld og vaske rumpa godt. Og at det er ikke en diskusjon en gang, hun må Anonymkode: 1acbc...05e
AnonymBruker Skrevet 5. august #19 Skrevet 5. august Da får du spørre han om han virkelig ønsker masse mark inni rumpen. Anonymkode: d89f5...771
AnonymBruker Skrevet 5. august #20 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (På 3.8.2025 den 18.40): Hallo!👋 Jeg har ei 7 år gammel datter som har slitt med vedvarende magevondt den siste uka. I starten unnlot hun å komme og fortelle meg at hun hadde vondt, men jeg merket jo etter ei stund at noe ikke var som det skulle, da hun har vært unormalt stille, ikke helt seg selv og foretrukket å være mest mulig for seg selv de siste dagene. Tilslutt greide jeg heldigvis å få henne til å åpne seg så smått og fikk «lurt orda ut av henne», da hun etter en del nøling betrodde hun seg til meg med at hun ikke kun opplevde vondter i magen, men - som om ikke dette var nok - også løs avføring og intens rumpekløe. Jeg ble naturligvis bekymret og tok henne med til badet, der jeg forsiktig forklarte at hun måtte la meg ta en sjekk bak. Dette var som forventet ikke særlig populært, men så ugreit som hun hadde det, skjønte hun nok at mamma måtte få hjelpe. Det viste seg å være lurt at jeg tok en titt, for huden var dekket av avføringsrester og så sår at det ikke var rart hun nærmest klødde seg til blods, stakkar. Jeg ble bare stående og sukke tungt i noen sekunder fordi det gjorde vondt langt inn i mammahjertet at hun hadde gått rundt sånn i flere dager uten å si ett ord. Jeg fant frem vaskeklut og fikk vasket henne ren, hadde heldigvis litt salve stående, og anbefalte å sove uten underbukse for å lufte huden. Jeg spurte om å få gå over og sjekke at hun tørker seg godt fremover, så lenge magen er i ulage. Dette ble derimot møtt med stor motstand. Hun ble flau og fjeset rødt som en tomat, og hun utbrøt enkelt og greit «nei» før hun forsvant i all hast inn til rommet sitt og smalt igjen døra. Siden da har jeg forsøkt å få henne ut gjentatte ganger, bla. med løfter om et lett og godt kveldsmåltid som det ryktes at skal være mildt for magen, men da svarer hun bare avvisende med at hun ikke er sulten😮💨 Har dere noen råd til hvordan vi håndterer dette? Jeg føler meg litt rådvill her og vet ikke helt hva som bør gjøres? Det føles jo feil å «tvinge» jentungen til noe hun opplever som ukomfortabelt, men samtidig føler jeg heller ikke at det er helt riktig å la ungen klare seg helt selv når du har sett hvilke konsekvenser som medfølger…? Hun har for så vidt alltid vært litt uakseptabelt slurvete når det gjelder stell og hygiene, til tross for flere (tydeligvis feilede😞) veilednings-forsøk og mange samtaler bak oss. Men om ikke engang alvoret i denne situasjonen motiverer henne nok til å ville gjøre en innsats, veit ikke jeg… Samtidig så forstår jeg jo at det ikke nødvendigvis er lett som en lek å få rengjort seg skikkelig med en mage som ikke samarbeider (særlig når dusj ser ut til å være et like stort problem…), men kjenner datteren min godt nok til å vite at hun KAN å være nokså nøye om hun bare VIL. Men lysten må være der! Jeg har gjort det klart at hun får ta over igjen så snart magen er i balanse, men selv da blir jeg møtt med nølende svar. Bare skjønner ikke helt hva som er så flaut her. Jenta er knapt 7,5, og det er bare mamma som vil hjelpe litt? Hun vet at det er ingen skam å trenge hjelp av og til, og at jeg forsøker å gjøre det så skånsomt og diskret som overhode mulig. Ønsker jo bare det beste for henne, og man vil vel gjøre alt en kan for å beskytte barnet sitt mot både stort og smått - så langt det lar seg gjøre❤️ Jeg setter stor pris på alle råd og innspill fra dere som enten har erfaring med lignende eller bare har noen kloke tanker og meninger å dele under. – Med vennlig hilsen ett stykk frustrert mamma🙏 Anonymkode: f087e...b7e Diaré kan være forstoppelse. Anonymkode: 614bb...764
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå