Gå til innhold

Kommer menneskeskapt kultur til å drukne bort når KI tar over?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare snakk om ett par år, tror jeg.KI er nok mye bedre enn hva vi har sett i det offentlige.  Banebrytende musikk, bøker og filmer skapt av KI er på vei.

Tingen er, at det kommer til å ovegå alt vi har til nå tror jeg. Kommer menneskeskapt kultur til å bli noen kun for spesielt  interesserte?

Anonymkode: 44688...ca0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ikke tro at det tar helt over

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (Akkurat nå):

Vil ikke tro at det tar helt over

Kanskje ikke. Mulig  menneskeskapt kultur kommerbtil å bli en underlegen kuriositet 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig interessert i historie, kultur og kunst, og lar meg stadig imponere av hva dyktige mennesker opp gjennom tidene har klart å skape.  Utviklingen nå er bare trist. Ikke vet man hva som er ekte lenger heller, og vi blir ikke imponert eller begeistret over noe, fordi det dukker opp ved et tastetrykk.. På mange måter blir vi stadig både dummere og fattigere, selv om vi i første omgang ser på det som fremskritt..

Anonymkode: c3f64...a4a

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Og så blir det faktisk ganske dårlige resultater, det kan aldri bli verken genialt, nyskapende eller spesielt vakkert med KI. Det blir bare triste formulabaserte b-greier, noe man har sett mange ganger før. Noen liker sånt, minst halvparten av oss synes det er kjedelig og skjematisk.

Anonymkode: 280a0...b4a

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er veldig interessert i historie, kultur og kunst, og lar meg stadig imponere av hva dyktige mennesker opp gjennom tidene har klart å skape.  Utviklingen nå er bare trist. Ikke vet man hva som er ekte lenger heller, og vi blir ikke imponert eller begeistret over noe, fordi det dukker opp ved et tastetrykk.. På mange måter blir vi stadig både dummere og fattigere, selv om vi i første omgang ser på det som fremskritt..

Anonymkode: c3f64...a4a

J̌eg velger heller omfavne.  Nå får folk akkurat  ting slik  de vil ha det . Dårlige og kjedelige filmer og annet blir en ting i fortiden

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det blir vanskelig/umulig å bevise at man selv har laget noe, uten bruk av KI. Sånn i utgangspunktet finnes jo feks alle melodier allerede, det gjelder bare å få dem frem. Og KI vil raskt kunne analysere seg frem til hvilke melodier som vil slå an hos mennesker. 

Anonymkode: d1c7e...490

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet, det er bare et verktøy. Det har jo vært slik at musikkprodusenter ikke trenger å kunne å spille ett instrument i flere tiår nå, så dette er jo ikke den store evolusjonen sammenlignet med det. Så mye rævva samtidskunst at så lenge noe appellerer til meg visuelt, så er jeg fornøyd.

Anonymkode: d4f4d...929

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

J̌eg velger heller omfavne.  Nå får folk akkurat  ting slik  de vil ha det . Dårlige og kjedelige filmer og annet blir en ting i fortiden

Men skjønner du ikke det da, at hvis noe er akkurat sånn som du vil ha det, så er det meningsløst for deg å se/lese/lytte til fordi det bare blir en speiling av egoet ditt, med de begrensningene dine tanker og din kunnskap har?

God kultur skal utvide horisonten din, ikke speile deg eller interessene dine?  

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men skjønner du ikke det da, at hvis noe er akkurat sånn som du vil ha det, så er det meningsløst for deg å se/lese/lytte til fordi det bare blir en speiling av egoet ditt, med de begrensningene dine tanker og din kunnskap har?

God kultur skal utvide horisonten din, ikke speile deg eller interessene dine?  

Er ikke helt enig her. Alt er så bra, at fantasien din utvikler seg til det bedre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare snakk om ett par år, tror jeg.KI er nok mye bedre enn hva vi har sett i det offentlige.  Banebrytende musikk, bøker og filmer skapt av KI er på vei.

Tingen er, at det kommer til å ovegå alt vi har til nå tror jeg. Kommer menneskeskapt kultur til å bli noen kun for spesielt  interesserte?

Har du lest Simulacra & simulation av Baudrillard? Om ikke kan denne anbefales.

Anonymkode: 6cbbc...cab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har du lest Simulacra & simulation av Baudrillard? Om ikke kan denne anbefales.

Støtter den opp om hva jeg sier?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Støtter den opp om hva jeg sier?

Den vil gi deg et perspektiv på dine antakelser.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis den kan erstatte dårlig samtidskunst, popmusikk uten sjel og masseproduserte bøker du har lest samme plott 100 ganger før så hilser jeg AI velkommen.

Anonymkode: cf646...ba0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en maskin kan gjøre en bedre jobb enn et menneske så skal / må / bør maskina gjøre jobben. Også om det er min egen jobb det er snakk om.

Kanskje vil det i nær fremtid være snakk om at AI er et hjelpemiddel for kunst og kultur, for å gjøre jobben raskere og med færre folk. Lenger inn i fremtida kan det nok gjøres 100% av maskiner.

Så kan man alltid drive med ting på egen hånd som en hobby. Det er mange som maler og spiller musikk etc. kun for egen del. Fordi de liker å holde på med det.

Anonymkode: 2b26d...a0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis en maskin kan gjøre en bedre jobb enn et menneske så skal / må / bør maskina gjøre jobben. Også om det er min egen jobb det er snakk om.

Kanskje vil det i nær fremtid være snakk om at AI er et hjelpemiddel for kunst og kultur, for å gjøre jobben raskere og med færre folk. Lenger inn i fremtida kan det nok gjøres 100% av maskiner.

Så kan man alltid drive med ting på egen hånd som en hobby. Det er mange som maler og spiller musikk etc. kun for egen del. Fordi de liker å holde på med det.

Anonymkode: 2b26d...a0d

Ja, tror det blir sånn. Og, mennesker blir lei av å gjøre kreative ting, når ingen vil se det. Dermed tar KI helt over

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder visuell kunst, vil jeg tro at digital kunst svært lett blir utkonkurrert av AI. Ellers tenker jeg at det kanskje bli kult å ha "håndlaget" kunst, siden AI foreløpig ikke kan male på lerret, tegne på papir e.l. 

Innen musikk er det vel allerede sånn at artistene tjener dårlig på salg av musikken sin, og størsteparten av fortjenesten kommer fra konserter. AI kan aldri erstatte en konsert med favorittartisten din, og det å gå på konsert er for mange mer stas enn å bare lytte til musikken hjemme.

Film er jeg litt mer usikker på. Enn så lenge er AI-filmer stive og rare, og noen er rett fram marerittmateriale. Mulig det vil bli mulig å lage gode filmer med AI etterhvert, men enn så lenge tror jeg de fleste foretrekker å se ekte mennesker.

Jeg aner at skrivekunsten ligger dårligst an... Der kan nok AI ta over hele showet.

Anonymkode: aa1f4...839

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gir ikke samme Ux (user experience),da. Det hjelper ikke at noe er AI generert, hvis en ikke tilbyr energi på å tilby en reel markedsføring  (at en gjerne selger fysiske objekter, bruk av medier, og andre ting som knyttet opp mot brand utvikling).

Er egentlig tilbøyelig å tenke det motsatte, i lys av VR; nå kan en spille data spill fra maskinen i passende omgivelser (gjennom f.eks bigscreen), samt se film, høre på musikk og bøker - en er i teknologien egentlig ved begynnelsen av det som er typisk å tenke på ved ekte arrangementer omkring film og musikk, hvor en gjerne kan selge virtuelle objekter og tilby passende omgivelser (i fremtiden kanskje også dynamisk) med tanke på opplevelse.

Anonymkode: a0982...1b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gir ikke samme Ux (user experience),da. Det hjelper ikke at noe er AI generert, hvis en ikke tilbyr energi på å tilby en reel markedsføring  (at en gjerne selger fysiske objekter, bruk av medier, og andre ting som knyttet opp mot brand utvikling).

Er egentlig tilbøyelig å tenke det motsatte, i lys av VR; nå kan en spille data spill fra maskinen i passende omgivelser (gjennom f.eks bigscreen), samt se film, høre på musikk og bøker - en er i teknologien egentlig ved begynnelsen av det som er typisk å tenke på ved ekte arrangementer omkring film og musikk, hvor en gjerne kan selge virtuelle objekter og tilby passende omgivelser (i fremtiden kanskje også dynamisk) med tanke på opplevelse.

Det gir ikke samme Ux (user experience),da. Det hjelper ikke at noe er AI generert, hvis en ikke bruker reel energi på markedsføring  (at en gjerne selger fysiske objekter, bruk av medier, og andre ting som knyttet opp mot brand utvikling).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...