Gå til innhold

Samboer som bestandig er treg med husleien og blir fort blakk, hvor mye skal man mase?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor ilag på 4 året,  vi flyttet sammen fordi min leilighet var for liten når han har sine 3 barn på samvær. 

Han er bestandig sein med husleien og handler kun mat de 2 første ukene etter lønn. Jeg pleier ikke å mase på betaling men nå irriterer de meg mer og mer siden jeg ender opp med og bruke alt for mye penger på han og ungene hannes.  Det i seg er ikke problem men når ha  aldri betaler husleien i tide, iblant ikke i det hele tatt, så lurer jeg på hvor mye skal det egentlig være nødvendig å mase på en voksen mann? 

Hvor mye skjevfordeling godtar dere? 

Anonymkode: d13bd...804

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg hadde flyttet 

• Liker 33
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Vet at dette ikke er svaret på spørsmålet ditt, men DUMP snyltern. 

Det blir ikke bedre med årene. 

Anonymkode: 637b3...42e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette godtar man ikke, men du må være klar og direkte i skikkelig samtale om det istedenfor å mase. Helt ærlig tar oftest menn masing kun som plagsomt støy de ikke trenger å ta seriøst. 

Du må sette deg ned med ham og sette klare krav. Husleie kan dere sette fast trekk angående når han får lønn, og dere må enes om et matbudsjett, som også kan trekkes automatisk til felles konto for dette. Hvordan han bruker sine penger utover dette er hva du ikke bør legge deg opp i, men husleie og mat må du slutte med å mase om, og kreve system på. Han må være involvert i å beslutte hva matbudsjett skal være, for å ha eierskap til dette. Budsjettet må dere så holde dere til. Oppjustere sammen om for lite. 

Anonymkode: 0f3eb...391

• Liker 5
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

I ditt tilfelle: null skjevfordeling. Han bør betale mer enn deg, hans barn,ikke dine. Å flytte høres meget fornuftig ut! 

Anonymkode: f2a38...73b

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det å betale husleie er jo det første man betaler når man får penger inn på konto. 

Anonymkode: 89b50...0fe

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Her ringte bjella i det du skrev at dere flyttet sammen fordi DIN leilighet var for liten når han hadde samvær med barna sine.. Hvor bodde han/hadde han samvær før, da? Han utnytter at du lar deg utnytte. Skulle det være skjevfordeling, så var det den andre veien, siden han har tre barn. Dette hadde jeg aaaaaldri giddet! Som en over her foreslår, så hadde jeg tatt en prat, der jeg hadde stilt krav om innbetaling til husleie, mat og faste utgifter med det samme lønna var på konto. Har han mer til overs, er det selvsagt hans penger, og har han ikke noe igjen, så må han jo gjøre noen endringer på andre områder. Dette hadde ikke vært et spm, men et ultimatum. 

Anonymkode: 3696f...4ac

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan bor dere nå? Leier dere eller eier dere, og betaler han husleie til deg? Litt vanskelig å skjønne ut fra informasjonen i HI. Men uansett må han jo regne med at han skal betale for bo og leve, så ingen grunn til at han skal snylte på deg. Kanskje like greit å være særboere når det er barn involvert? Hvordan bodde han før?

Anonymkode: a3f97...d78

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi bor ilag på 4 året,  vi flyttet sammen fordi min leilighet var for liten når han har sine 3 barn på samvær. 

Han er bestandig sein med husleien og handler kun mat de 2 første ukene etter lønn. Jeg pleier ikke å mase på betaling men nå irriterer de meg mer og mer siden jeg ender opp med og bruke alt for mye penger på han og ungene hannes.  Det i seg er ikke problem men når ha  aldri betaler husleien i tide, iblant ikke i det hele tatt, så lurer jeg på hvor mye skal det egentlig være nødvendig å mase på en voksen mann? 

Du må få han til å flytte ut eller reise fra han før du står med like dårlig økonomi.

Snakker av erfaring. 

Anonymkode: cada0...7fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men betaler ikke du noe husleie?

Anonymkode: aeceb...96a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvordan bor dere nå? Leier dere eller eier dere, og betaler han husleie til deg? Litt vanskelig å skjønne ut fra informasjonen i HI. Men uansett må han jo regne med at han skal betale for bo og leve, så ingen grunn til at han skal snylte på deg. Kanskje like greit å være særboere når det er barn involvert? Hvordan bodde han før?

Anonymkode: a3f97...d78

Det er litt vanskelig å tyde da HI virker til å være skrevet på en slags dialekt + at det er litt skrivefeil her og der.
Jeg tror hun mener at de bodde hver for seg før, men at de flyttet inn i hans leilighet fordi hennes leilighet kom til å bli for liten om de skulle bo der og mannen ha de tre barna der innimellom.

Til TS, det er bare å gjøre som flere andre her skriver; sett opp husleie osv på autotrekk fra kontoen hans

Anonymkode: 052d0...b50

AnonymBruker
Skrevet

helt ærlig så kunne aldri jeg vært sammen med noen som alltid er blakke etter 2 uker.
Har det bestandig vært slik? Hvorfor er han alltid blakk da?
Har dere snakket om det?

Virker som han utnytte deg og bruke sine penger på kos.

Anonymkode: 817b3...1c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor betaler ikke du husleien da? 

Anonymkode: fdac2...ca0

AnonymBruker
Skrevet

Sett opp regningskonto, det er gjort på noen minutter.

Sett opp budsjett, dette er den kjedelige delen. Deretter bestemmer dere fordelingsnøkkelen over faste felleskostnader. Pengene føres over med fast trekk på lønningsdagen til regningskonto, og deretter trekkes regningene med avtalegiro og/eller e-faktura. 

Mat, hvis begge hadde vært ansvarlige ville jeg sagt at det enkleste er å opprette Trumf Visa eller Coop-kredittkort. Så trekkes regningen fra regningskonto.

Hvis regningskontoen går tom, må nødvendigvis trekkene økes og as hoc overføringer gjøres.

Siden DU er den ansvarlige, er det dessverre du som bør gjøre jobben ovenfor.

Anonymkode: 86bff...42b

Skrevet

Rotet økonomisk sans?

Sorry, hadde ikke jeg orket.

Folk må ikke har masse penger. Men å betale husleie i tide er et minimumskrav.

• Liker 5
Skrevet

Flytt ut. Har han ikke råd til å bo og fø seg selv og sine 3 barn? Makan til større rødt flagg skal du jammen meg lete lengre etter 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen. 

Anonymkode: f780a...3ee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha! Dette er så respektløst overfor deg av samboeren din at det grenser til utnyttelse. Borettslaget/utleier/banken hadde aldri godtatt sånn somling med betalinger. Det hadde jeg aaaaldri godtatt. Hadde vi delt bolig og hatt svært ulik inntekt hvor den ene ikke har spesielt høy inntekt, hadde jeg akseptert skjevfordeling på husleie og felles regninger til en viss grad, i favør av den som tjente minst (min sambo), sånn at han ikke trenger sitte blakk etterpå. Naturligvis med forbehold av mer jevn fordeling når han tjener bedre. Hadde også krevd felles matbudsjett der begge spytter i lik sum. Alt man ellers kjøper bare til seg selv, inkludert matvarer/snop/øl/whatever og som helt klart ikke er felles skal gå fra personlig konto.

Anonymkode: 22253...0b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har 3 barn, så han er ingen ungdom lengre. 

Det er stor forskjell på å ikke ha økonomisk kontroll når man er 22 år vs 32 år. 

Anonymkode: 63a37...532

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor har dere ikke felles regningskonto?

Anonymkode: e4496...672

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...