Gå til innhold

Kan man irettesette andres barn når de er uhøflige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har null problem med å si at "hos oss er det ikke lov å hoppe i sofaen", men jeg er mer i tvil når det gjelder uhøflighet som å svare nebbete, ikke takke, ta på mat med fingrene (ikke egen, men felles, typ ta på flere boller før man bestemmer seg) og slike ting.

Barnet jeg tenker på er 9 år, men svar gjerne ut fra egne erfaringer.

Anonymkode: 27665...eeb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svare nebbete eller ikke takke hadde jeg aldri giddet å kommentere, det er en foreldrejobb. Ta på boller og sånn er det lurt å prøve å være i forkant av, «husk å bare ta på de bollene man selv skal spise». 

Anonymkode: 3736b...91b

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan svare ut fra erfaringene mine som barn, dvs hva og hvordan jeg opplevde å bli irettesatt. 

Jeg kunne nok gjort alt du nevner som eksempler i innlegget ditt, uten at jeg husker hvilken alder jeg var i da. Men som regel var mine uhøflige overtramp ikke vondt ment, men fordi jeg ikke visste bedre eller ble litt for ivrig eller oppspilt. Grunnen til at jeg av og til ikke visste bedre var fordi noe kunne være helt nytt for meg eller veldig ulikt hvordan vi gjorde det hjemme, eller rett og slett fordi jeg ikke hadde lært bedre hjemmefra (beklageligvis trodde foreldrene mine at mye av det som er vanlig oppdragelse kom automatisk og at vi barn burde skjønne ting av oss selv). 

Jeg er glad for all irettesettelse jeg fikk, selv om det kanskje ikke var så særlig stas der og da. Men det var stor forskjell på hvordan det ble servert - kjeft eller en streng tone gjorde meg flau og skapte skamfølelse som hang i, mens de som hadde en mer veiledende tone gjorde situasjonen mye enklere. Gjerne om det ble gjort i forkant, som i ditt eksempel om et fellesfat kunne være noe som "og da kan dere bruke denne til å forsyne dere med" eller "nå må dere bestemme dere før dere tar på noe" i en vennlig tone der besjeden gikk til alle selv om budskapet kanskje var ment for noen få. 

Anonymkode: 17552...25b

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Svare nebbete eller ikke takke hadde jeg aldri giddet å kommentere, det er en foreldrejobb. Ta på boller og sånn er det lurt å prøve å være i forkant av, «husk å bare ta på de bollene man selv skal spise». 

Enig 

Anonymkode: 91c5d...d58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En 9-åring som er frekk i kjeften og ikke eier bordskikk og er grisete hadde nok ikke blitt invitert hit. Hva slags foreldre har egentlig dette barnet? Tror det er dem du må ta en alvorsprat med.

Anonymkode: 30cc8...a76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hermer etter nebbete barn på besøk, så ler jeg. 

Først ser de vettskremte ut, så ler de med. Og de gjør det aldri igjen. 

Anonymkode: d137d...a63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

🙄

Anonymkode: 91c5d...d58

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En 9-åring som er frekk i kjeften og ikke eier bordskikk og er grisete hadde nok ikke blitt invitert hit. Hva slags foreldre har egentlig dette barnet? Tror det er dem du må ta en alvorsprat med.

Anonymkode: 30cc8...a76

Nei, det er jo det. Jeg ser hun sitter mye hjemme med skjerm, mens storesøster hele tiden er underveis med venninner. Så tror det allerede er slik at hun ikke blir invitert så mye, men vet ikke. 

Faren er dessverre omtrent like uhøflig og tror mora har resignert.

AnonymBruker
Skrevet

Null problemer med å irettesette barn. Venner eller fremmede der jeg ser foreldrene ikke følger med om det skjer foran meg.

Anonymkode: 552f0...f81

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg irettesetter barn som svarer uhøflig. Jeg har også gitt beskjed til barn at hvis de ønsker å være på besøk i vårt hus må de følge våre regler ift språkbruk og oppførsel. Jeg anser meg som en del av den landsbyen som skal oppdra samfunnets barn.

Anonymkode: b423a...e4c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har null problem med å si at "hos oss er det ikke lov å hoppe i sofaen", men jeg er mer i tvil når det gjelder uhøflighet som å svare nebbete, ikke takke, ta på mat med fingrene (ikke egen, men felles, typ ta på flere boller før man bestemmer seg) og slike ting.

Ja, og håper mine blir irettesatt om de er snåttunger når jeg ikke er tilstede 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

"Kanskje vi skal forsøke å svare med en litt hyggeligere eller nøytral tone?"

Det er ikke så hardt, man har sagt i fra.

Anonymkode: c4951...bc3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Ja, og håper mine blir irettesatt om de er snåttunger når jeg ikke er tilstede 

Samme her! It takes a village. Barna mine får alltid beskjed om at når de er på besøk hos andre barn så er det de voksne der som bestemmer.

Anonymkode: c4951...bc3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort det med barn og ungdom som har kommet hitt på besøk.

Ei vennine av jenta i huset satt å rapet under alle måltider. Da sa vi pent: ved bordet er det ikke pent å sitte å raper ved bordet når en fortsatt spiser. 

Samme jente sa vi og at det var normalt å takke for maten når en var ferdig med å spise

Anonymkode: 00144...ba0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Generell oppdragelse av andres barn orker jeg ikke legge meg borti, har mer enn nok å ta tak i her hjemme selv. 

Men - hvis mine barn aper og det er en oppførsel jeg ikke aksepterer fra dem så sier jeg ifra, og ofte får det positiv effekt på de andre barna også. 

Generelt synes jeg det er enklere å korrigere eller instruere i flokken. Spør alle om de har husket å vaske hendene før mat i stedet for å påpeke at Mathias ikke har gjort det, f.eks. 

Anonymkode: 82e6f...16f

• Liker 4
Skrevet

Jeg sier «her i huset pleier vi og….» eller «her i huset gjør vi ikke…». Dette sier jeg på en særs hyggelig måte så alle kan tilpasse seg uten å føle seg ukomfortabel. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette går under hva jeg kaller mobbing. Det å få barn til å føle seg mindreverdige og flaue sammen med andre osv er krenkende adferd.

Anonymkode: 8fe8a...4ce

• Nyttig 3
Skrevet

My house my rules, oppfører de seg ikke blir de irettesatt på lik linje med mine egne barn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt hus, mine regler. Jeg er såpass ærlig på det at jeg kommenterer når venner av barna svarer frekt til foreldrene sine på mobilen også. Tar en prat med de om det.

Er venner av barna her så og si daglig så ser på de som bonusbarn ❤️ God kontakt med alle foreldrene så de veit hvor de har meg som voksen.

Anonymkode: fa5ca...b6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg sier «bare ta på den du skal ha»

»du sitter ved bordet» om en gjest går fra bordet for å gjøre noe annet (barn 8 år)

»du kan sette tallerken på benken» 

«sånn snakker du ikke til meg» - det handler om å sette grenser for seg selv 

Anonymkode: 9f09a...fad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...