Donnie Darko Skrevet 24. mars 2006 #1 Skrevet 24. mars 2006 (endret) http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/22/461412.html "En av tre franskmenn er rasister" Kan dagblabla fortelle oss. I denne artikkelen fremgår dette da som et problem som er rettet mot de mørkhudede. Faktum er at det er ganske annerledes. Det er jo latterlig å tro at det er kun hvite som har svart i den undersøkelsen når å spørre kun til hvite er i seg selv diskriminerende ifølge den franske standard. Problemet er mye større "den andre veien" ifølge en bekjent av meg som nå har flyttet fra Frankrike til Norge mye pga hvordan det har blitt der nede. Når jeg hører han fortelle hvordan tilstandene er der nede så kan jeg nesten ikke tro det er sant. Han fortalte bl.a. at i Frankrike, med en gang noen åpner kjeften for å påpeke om problemer relatert til innvandring eller prøver å gjøre noe med det blir han kalt rasist, nazist osv. Det er sånn at ungdomsgjenger ringer politiet og brannmenn og melder noe som ikke finnes. Når politiet/brannmenn kommer blir de tatt i feller, banket, og bilene satt fyr på. Når en politimann rekker å trekke pistol og skyte blir det en nasjonal rasismeskandale. Så noe er åpenbart galt et sted. Når jeg også ser i mediene hvorledes frustrerte mennesker i frankrike misbruker demonstrasjoner for å gå amok og utøve rasisme som f.eks her: http://cache.aftenposten.no/multimedia/arc...JOB_382278g.jpg Så blir jeg litt bekymret. Det er jo tydelig at raseriet og frustrasjonen i frankrike er såpass stor at lokket på dampkjelen har begynt å løfte seg. Da er det jo kun et tidsspørsmål før hele greia eksploderer i en åpen konfrontasjon. Det som har skjedd er jo at i endel tilfeller så søker innvandrere fra den samme kulturen og det samme landet om å samle seg... og med tiden og generasjonene utvikler de en egen kultur som er verken fransk eller fra det opprinnelige landet. Det er "gatens kultur" ofte merket av en sterk smak for ødeleggelse, faenskap, et misforstådt æresbegrep som henger igjen og rasisme mot "franskmannen". Det de ikke innser at de er franske selv og har faktisk aldri levd i landet der foreldre/besteforeldre opprinnelig kommer fra. At de føler seg forskjellige er jo da deres egen feil. Det samme ser vi jo tendenser til her i Norge. Jeg tror faktisk jeg må revurdere noen av mine egne standpunkter når det gjelder innvandring- og integreringspolitikk om det vi ser og hører om i Frankrike er et resultatet av fri innvandring/"snill" "integrering". Jeg begynner rett å slett å tvile på om den arabiske kultur i det hele tatt er forenlig med den vestlige. Og om det ikke bare er et tidsspørsmål før det blir en åpen konfrontasjon. Det er iallefall tydlig at endel sterke krefter i de arabiske landene desverre er enig i nettopp dette. Men hva kan vi gjøre? Vi må jo bare ta imot dem med åpne armer og håpe de legger av seg aspektene ved sin egen kultur som ikke kan aksepteres i dette landet. Alternativet er jo åpen rasisme ved å nekte folk fra en kultur adgang mens andre med en kultur som er mer forenlig med vår får innpass. Men for å ta hele tråden et skritt lenger. Hva blir fremtiden med en slik utvikling? Borgerkrig? Apartheid? Eller flytter alle hvite som har ressurser til det vekk, for å la ressurssvake hvite, samt svarte, råtne i et lite sosialt helvete signert det fargerike felleskapet? Noe må i hvertfall gjøres for å stoppe denne utviklingen. Og varer det lenge nok før man gjør noe for å stoppe det, så vil kravet om en løsning være så prekær at ikke "detaljer" som menneskerettigheter vil stanse den. Endret 24. mars 2006 av Donnie Darko
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #2 Skrevet 24. mars 2006 Jeg synes 1 av 3 var noe lavt..trodde det vare flere! Borgerkrig, sier du. Det kan bli borgerkrig dersom en av de involverte partene går til angrep på en av motpartene og den væpnede konflikten vedvarer.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #3 Skrevet 24. mars 2006 Denne skal da til Aktuelle saker eller Politikk?!
punktom Skrevet 24. mars 2006 #4 Skrevet 24. mars 2006 (endret) Den ideelle løsningen for Norge ville vært at innvandrere selv innså at dette kan bli et framtidig problem, og sluttet med å dra til utlandet for å gifte seg for så å dra flere innvandrer inn til Norge på lovlig vis. Jo lenger tid dette tar, jo mindre er sannsynligheten for at de forstår det, for jo større er sannsynligheten for at vi nærmer oss franske tilstander (med parallellsamfunn). I Norge i dag er det vel 100 000 muslimer. De fleste nordmenn klarer å finne seg en kjæreste i byen de lever i, og 100 000 er faktisk en veldig stor "by" i Norge. Men så har du gjerne foreldre som synes jentene har blitt for vestlige og vil at de skal finne seg en mann i Pakistan, og for guttas del er gjerne norske muslimske jenter blitt for selvstendige og derfor vil også de finne seg en fra Pakistan. Endret 24. mars 2006 av punktom
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #5 Skrevet 24. mars 2006 Jeg vet ikke nok om emnet til å uttale meg så veldig bastant, men det er ogg har vært vanskelig å være innvandrer i Frankrike. Det er et mer elitistisk og "nasjonalistisk" samfunn enn det norske på mange områder, og de er også preget av at de har vært en kolonimakt og har vært involvert i opptil flere kriger og konflikter med nordafrikanske land helt opp i vår tid. Et par eksempler: Prøv å flytt til Paris uten å snakke flytende fransk. Myndighetene i Paris hadde en kampanje for å få folk til å prøve å være litt høflige mot turister, blant annet; mange har en j**la aggressiv tone som kan skremme vannet av folk som ikke er inneforstått med kulturen. De legger ikke akkurat opp til noen vennlig tone. En arabisk mann jeg kjenner, en hyggelig, ikkereligiøs og velutdanna fyr, fransktalende og med utdanning fra Paris, opplevde stadig å bli sett på som annenrangs i Frankrike, og hadde ikke sjans til å få jobber han var kvalifisert for. Han fikk en svært bra jobb i USA. Slik urettferdig, til dels ubevisst rasisme er med på å bygge opp frustrasjonen hos de innvandrerne som ikke har så mange valg som min bekjente. Selvsagt er det minst like feil, og ingen unnskyldning for, at det går motsatt vei også, slik du skriver om i innlegget ditt. Man gjør det jo umulig å debattere noe som helst - det er jo håpløst. Men jeg tror ikke det blir borgerkrig i Frankrike heller, jeg da... *optimist*
Donnie Darko Skrevet 5. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. april 2006 http://www.vg.no/bilder/bildarkiv/1144182748.66922.jpg http://www.vg.no/bilder/bildarkiv/1144182795.3612.jpg på'n igjen.
Superlammet Skrevet 5. april 2006 #7 Skrevet 5. april 2006 Ja man kan begynne å lure. Vi kan selvsagt lukke øynene og si "Vi er jo så snille her i Norge, så her vil det aldri skje noe!". Resultatet vil da være at Norges snillisme og ellers naive holdning til innvandring vil feile kraftig, og dermed skape tilstander i landet som ikke er ønskelige.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #8 Skrevet 5. april 2006 1/3 stemmer FrP her, så det står vel like ille til med rasismen her også .
Superlammet Skrevet 5. april 2006 #9 Skrevet 5. april 2006 1/3 stemmer FrP her, så det står vel like ille til med rasismen her også . ← Begrunn påstand.
Superlammet Skrevet 5. april 2006 #11 Skrevet 5. april 2006 Næ. ← Akkurat. Nok et innlegg med kun oppgulp.
Donnie Darko Skrevet 5. april 2006 Forfatter #12 Skrevet 5. april 2006 1/3 stemmer FrP her, så det står vel like ille til med rasismen her også . ← mitt poeng med det at 1 av tre franskmenn hadde rasistiske tendenser var jo at en god del av disse var andre eller tredje generasjoners invandrere som har rasistiske tendenser mot den etniske franske borgeren. Det blir da feilaktig å dra inn Frp i denne sammenhengen. Dessuten er man ganske så fordomsfull hvis man mener at alle som stemmer Frp er rasister. Da kan man jo like gjerne si at alle palestinerne som stemte på Hamas er terrorister.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå