Gå til innhold

Hvordan snakker du til gamle i familien som er spydige ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en humørsyk svigerfar som bor ved siden av oss, og som vi har kontakt med flere ganger i uken. Enten er han smørblid eller så er han kvass, småspydig og har lite selvinnsikt.

Noen ganger når jeg hjelper han med praktiske ting som feks internettet, blir han frustrert over at han ikke forstår hvordan ting henger sammen, og tar det ut på oss som prøver å hjelpe han.

Mannen min har gitt han opp, så det siste året er det jeg som hjelper han med å skrive i e-post, lage Finn annonser og betale regninger, hvis han ikke klarer det selv.

Inntil nå har han vært grei mot meg, men i dag var han trolig irritert for et eller annet da jeg kom, og begynte å si til meg at jeg laget problemer og var kverulerende, da jeg forklarte han hvordan Vipps fungerer.

Han ville ikke tro på at det er en sikker måte å betale regninger på, eller sende penger til folk.

Han klarer ikke å skrive eller lese tekstmeldinger selv om han har smarttelefon, så han ønsker at alle skal ringe til han, og når jeg forklarer at de færreste orker å ringe, men heller foretrekker å tekste, så blir han irritert på meg.

I dag sprakk for meg og jeg sa at han skulle være takknemlig for at jeg hjelper han, og så smelte jeg igjen døren og gikk hjem .

Dette er første gangen jeg har blitt sint på min svigerfar og har smellt med dørene, men det sprakk plutselig for meg.

Jeg skjønner godt at det er frustrerande å bli gammel og merke at kroppen ikke fungerer som den skal, og at det er vanskelig å henge med i alt som skjer i samfunnet, men jeg orket bare ikke.

Det kan godt hende jeg blir slik selv når jeg blir gammel🙈

Anonymkode: dbf64...e94

• Liker 5
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en humørsyk svigerfar som bor ved siden av oss, og som vi har kontakt med flere ganger i uken. Enten er han smørblid eller så er han kvass, småspydig og har lite selvinnsikt.

Noen ganger når jeg hjelper han med praktiske ting som feks internettet, blir han frustrert over at han ikke forstår hvordan ting henger sammen, og tar det ut på oss som prøver å hjelpe han.

Mannen min har gitt han opp, så det siste året er det jeg som hjelper han med å skrive i e-post, lage Finn annonser og betale regninger, hvis han ikke klarer det selv.

Inntil nå har han vært grei mot meg, men i dag var han trolig irritert for et eller annet da jeg kom, og begynte å si til meg at jeg laget problemer og var kverulerende, da jeg forklarte han hvordan Vipps fungerer.

Han ville ikke tro på at det er en sikker måte å betale regninger på, eller sende penger til folk.

Han klarer ikke å skrive eller lese tekstmeldinger selv om han har smarttelefon, så han ønsker at alle skal ringe til han, og når jeg forklarer at de færreste orker å ringe, men heller foretrekker å tekste, så blir han irritert på meg.

I dag sprakk for meg og jeg sa at han skulle være takknemlig for at jeg hjelper han, og så smelte jeg igjen døren og gikk hjem .

Dette er første gangen jeg har blitt sint på min svigerfar og har smellt med dørene, men det sprakk plutselig for meg.

Jeg skjønner godt at det er frustrerande å bli gammel og merke at kroppen ikke fungerer som den skal, og at det er vanskelig å henge med i alt som skjer i samfunnet, men jeg orket bare ikke.

Det kan godt hende jeg blir slik selv når jeg blir gammel🙈

Han har ikke begynnende demens?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mann som begynner å bli dement kanskje?

Anonymkode: 13465...794

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Han har vært humørsyk og et pettimeter hele livet visstnok, men er deprimert og frustrert mener jeg.

Er dette vanlige symtomer på demens?

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har vært humørsyk og et pettimeter hele livet visstnok, men er deprimert og frustrert mener jeg.

Ts

Om han alltid har vært sånn så er det sikkert ikke det men depresjon og sinneutbrudd er vanlig ja ved demens

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Om han alltid har vært sånn så er det sikkert ikke det men depresjon og sinneutbrudd er vanlig ja ved demens

Uff😟hvordan finner man ut om han har demens, uten å ta han med til lege?

Han har nok blitt mer sinnatagg de siste 6-8 årene, men kommer til å klikke hvis vi nevner demens.

Han er oppegående, kjører bil og er opptatt med diverse hobbyer daglig.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er de hobbyene sosiale, eller mer ting han gjør på egen hånd? En del eldre mister en del sosial kompetanse etterhvert 

Anonymkode: 05c08...870

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke kontakt med slike mennesker 

Anonymkode: 58273...675

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er de hobbyene sosiale, eller mer ting han gjør på egen hånd? En del eldre mister en del sosial kompetanse etterhvert 

Anonymkode: 05c08...870

Han er sosial med sin kone, men hobbyene er noe han styrer på med selv.

Han har kone som han snakker mye med, men også kverulerer med slik som man gjorde med meg i dag, han leser mye på nettet og ser mye tv, helst hele dagen hvis han har tid.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uff😟hvordan finner man ut om han har demens, uten å ta han med til lege?

Han har nok blitt mer sinnatagg de siste 6-8 årene, men kommer til å klikke hvis vi nevner demens.

Han er oppegående, kjører bil og er opptatt med diverse hobbyer daglig.

Ts

Det er slett ikke sikkert det er det altså. Kan være mye annet og men er litt typisk når de er i den fasen hvor de prøver å skjule det. Enten det eller så er det rett og slett bare frustrasjon over at han ikke får til alt det nye med teknologien og alt det og så er det så mye lettere å skylde på andre enn å innrømme at man syns det er vanskelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Det er slett ikke sikkert det er det altså. Kan være mye annet og men er litt typisk når de er i den fasen hvor de prøver å skjule det. Enten det eller så er det rett og slett bare frustrasjon over at han ikke får til alt det nye med teknologien og alt det og så er det så mye lettere å skylde på andre enn å innrømme at man syns det er vanskelig.

Han er veldig sånn at det er andre sin feil for at ting ikke fungerer , så det engelske uttrykket "Bite the hand that feeds", passer veldig godt til han.

I stedet for å være takknemlig for at han får hjelp for ting som han ikke klarer selv, så begynner han å kverulere, kritisere og det ender ofte med sure miner og kjefting, og det er grunnen til at min mann ikke ønsker å hjelpe han med noe og at barnebarna kvier seg for å hjelpe han

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (22 minutter siden):

Standard løsning på alt?

Anonymkode: c7ebb...031

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Standard løsning på alt?

Anonymkode: c7ebb...031

Nei var bare et forslag

• Liker 1
Skrevet

Han høres ikke dement ut (dette er åpentbart den ny it-diagnosen på KG), men sur, gammel og grinete. Tenker han har gått av å få høre det. Man pleier vanligvis tråkke så forsiktig rundt slike at de tror det er greit å oppføre seg sånn. Også gamle trenger beskjed. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts

Kan være det.

Min far kunne å være Kverulant og egen. Men disse tingene ble enda være da han begynte å bli dement, kunne bli hissig på små ting. Kunne begynne å kjefte uten grunn osv. 

Anonymkode: 8097c...5f6

AnonymBruker
Skrevet

For meg virker det som du hadde en sunn reaksjon! Han kan ikke forvente at han behandle andre dårlig og at de skal smile tilbake.

Han er en sur gammel grinebiter som per når ikke har en diagnose. Når sønnen ikke orker å hjelpe ham så er det absolutt ikke slik at du må hjelpe.

Anonymkode: 4fd2f...dec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (5 minutter siden):

Han høres ikke dement ut (dette er åpentbart den ny it-diagnosen på KG), men sur, gammel og grinete. Tenker han har gått av å få høre det. Man pleier vanligvis tråkke så forsiktig rundt slike at de tror det er greit å oppføre seg sånn. Også gamle trenger beskjed. 

Eldre skal vi dulle med i tilfelle de har demens som de ikke vil ta tak i, og barnefedre skal vi dulle med fordi de kanskje er deprimerte og ikke vil ta tak i det. 

Når vi selv (kvinner under 50) ber om råd for egen livssituasjon får vi beskjed om å ta oss sammen, ikke være så skjøre og å pelle oss til legen hvis det gær ut over andre.

Anonymkode: 4fd2f...dec

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Han er veldig sånn at det er andre sin feil for at ting ikke fungerer , så det engelske uttrykket "Bite the hand that feeds", passer veldig godt til han.

I stedet for å være takknemlig for at han får hjelp for ting som han ikke klarer selv, så begynner han å kverulere, kritisere og det ender ofte med sure miner og kjefting, og det er grunnen til at min mann ikke ønsker å hjelpe han med noe og at barnebarna kvier seg for å hjelpe han

Ts

Men hvorfor har du kontakt med han? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor har du kontakt med han? 

Han er min svigerfar, vår nabo og nærmeste familie.

Ts

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han er min svigerfar, vår nabo og nærmeste familie.

Ts

Når din mann har gitt han opp så kan du også gi han opp.

Anonymkode: 3beff...4da

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...