Gå til innhold

Selskaper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det oppleves at stadig flere blir mer bevisst på hva de ønsker å spise og ikke. Både voksne og barn er vegetarianere/veganere eller spiser f.eks ikke halvfabrikata, sukker og lignende. Det er jo helt i orden, jeg legger meg ikke opp i andres vaner. Men så kommer det bursdagsfeiringer og andre sammenkomster der vi skal servere mat, og jeg lurer på hva som er vanlig: Lager verten mat med hensyn til de som ikke vil spise om maten ikke er "sånn eller sånn"? Ofte er det også hensyn å ta i forhold til allergier, og der opplever jeg at allergikere er veldig flinke til å si i fra og ofte også ta med noe eget. Når invitasjoner sendes ut nå, så får vi tilbakemelding om at "Josefine 9 år er vegetarianer", "Georg spiser ikke sukker", "Tante Gunn spiser kun mat laget fra bunnen" osv. Kan ikke Josefine ta av skinka fra pizzaen? Eller forventes det at det bestilles egen til henne? Kan ikke Georg la være å spise dessert? Eller må det kjøpes inn nøtter og bringebær kun til han? Kan Tante Gunn muligens ta med egen mat, eller skal det endres meny kun pga henne? 

For min del går det en klar grense mellom ALLERGI og "VIL IKKE SPISE", og jeg synes det er noen merkelige forventninger der ute... Det er dyrt å ha gjester, og det blir desto dyrere og ganske mye mer komplisert og tidkrevende når man skal ta hensyn til allergier, halal, vegetarianere, sukkerfrie, E-stoff-frie mennesker. Det er ikke bare-bare å invitere til bursdag eller selskap med venner og familie lenger 😅

Anonymkode: 21c3e...cd9

• Liker 1
Skrevet

Vi tar kun hensyn til allergier.  Ellers lager vi det vi har lyst til å servere enkelt og greit.

Det er nå stort sett altids noe evnt veganer kan spise hvis jeg lager noe varm mat som poteter, grønsaker, salat, ris osv.

Anonymkode: e83f0...1ad

• Hjerte 1
Skrevet

Her tas det mest hensyn til allergier.

I forhold til barnebursdager er det veldig enkelt hos oss. Av 26 av samme kjønn er det 1 med allergier og en muslim. Så ikke vanskelig å tilrettelegge for.

Vi har også en veganer i familien. Så har vegansk kjøtt av noe slag liggende i fryseren. Så får personen det med salaten som blir lagd. Ellers til større middager som i jula og slik, lager personen maten sin selv å tar med så det bare varmes opp. Går veldig fint.

Anonymkode: f3338...943

Skrevet

Tar hensyn til reele allergier så klart. Ellers opplyser vi om meny ved invitasjon og så får folk selv velge om de ønsker å komme eller ikke. Om vi f.eks skal servere skalldyr og en person virkelig ikke liker dette, men fremdeles ønsker å komme så løser vi så klart det, men vi lager ikke en helt annen middag til denne ene personen. Kanskje noe av tilbehøret fremdeles kan spises eller personen kan ta med noe selv som er kjapt å varme f.eks? 

Jeg har en venninne som er veganer og om hun kommer så passer vi på å legge litt ekstra flid i tilbehøret. Om vi f.eks skal grille lager vi salaten litt ekstra fin f.eks og så tar hun med noe hun selv kan slenge på grillen. Vi har også hatt henne på større middager og det har også gått helt problemfritt. 

Så klart tar man hensyn til gjestene sine - men hensyn må gå begge veier. Ikke kom og klag på at vi serverer svin om du ikke spiser det når du viste menyen på forhånd lissom.

Anonymkode: 1b368...1a4

• Nyttig 1
Skrevet

Vi tar hensyn til allergier og intoleranser, som gluten og laktose, og har alternativer til de gjestene som vi vet trenger det. Vi har også tatt hensyn til de som av religiøse årsaker f.eks. ikke spiser svinekjøtt.

Utover det tenker jeg at de som kommer får spise det vi tilbyr. Har aldri opplevd de som et problem, men nå har nok ikke vi så mange sære folk i vår omgangskrets. Vet om bare en som har fått det for seg at det ikke skal spises kjøtt, og så er det noen som ikke er noe glad i sjømat, men ellers er alle altetende.

Anonymkode: 628fe...ce1

Skrevet

Til selskap tar vi hensyn til allergier, vegan/vegerarian, og unngår svinekjøtt til jøder og muslimer. Andre hensyn knyttet til jødiske matregler tar vi ikke. Der har jeg verken tilstrekkelig kunnskap eller kjøkken til. Til hverdags finner vi også løsninger. Vi andre kan godt grille svinekjøtt, men det er alternativer. Er det nøtteallergi blir det ikke nøttekake, men hvis det er laktoseallergi og/eller cøliaki blir det flere kaker.

Anonymkode: 1cda8...916

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

veronica<3, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...