Stabbur Skrevet 17. august #101 Skrevet 17. august Jeg tror mange stemmer Frp fordi de er populistiske. Men jeg tror mange ikke vet at Frp/Fpu ved Simen Velle ønsker å legge ned folketrygden og i praksis innføre skolepenger. Det er rimelig å tro at Fpu, Fremskrittspartiets ungdomsparti, vil være framtidens Frp og at Fpu har stor innflytelse på Frp. Jeg har vanskelig å tro for at velgerne ønsker å avvikle folketrygden og innføre skolepenger, og ha mindre omfordeling mellom rike og fattige? Utdrag artikkel i Aftenposten om FPU: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/66Qq1O/fpu-leder-simen-velle-taler-sylvi-listhaug-midt-imot-paa-en-rekke-omraader Velle mener at: Kulturdepartementet bør legges ned, og landets teatre, NRK og operaen bør selges. Folketrygden bør avvikles. Og det skattesystemet han ønsker, skal ikke bidra til omfordeling mellom fattig og rik. " Kommentatorer": Folketrygden er en obligatorisk trygdeordning for alle som er bosatt i Norge. Folketrygden gir økonomisk stønad ved sykdom, svangerskap og fødsel, arbeidsløshet, alder, uførhet, dødsfall og tap av forsørger. Folketrygden dekker også utgifter til medisinsk behandling og rehabilitering samt til arbeidsrettede tiltak.» Velle vil altså kutte ut hele det økonomiske sikkerhetsnettet til norske borgere det betyr i realiteten å fjerne samtlige sikkerhetsnett som velferdsstaten har bygd opp, arbeidsledighetstrygd, alderspensjon, frikort for legemidler for kronisk syke, stønad ved sykdom, stønad ved barnefødsler, barnetrygd, sosialhjelp, lik rett til medisinsk behandling, støtte ved dødsfall og tap av forsørger, stønad ved varig arbeidsuførhet. Kort sagt alt som kjennetegner den velferdsstaten Norge har vært siden folketrygden ble innført ved ulykkesforsikring for industriarbeidere i 1895. 3 1
kermit123 Skrevet 17. august #102 Skrevet 17. august Tragikomisk at kjernen i frp er de som lider av deres politikk. Rikinger flest stemmer jo høyre , hvorfor mange nav-klienter og lavtlønnede stemmer frp er beyond me.. 1
Thanos Skrevet 17. august #103 Skrevet 17. august XaoS skrev (På 4.8.2025 den 18.35): Populisme over prinsipper vinner. Velgerne har talt. FrP snur kappen etter vinden. De er imot bompenger – til de er for dem. De er for eldreomsorg – men kutter i kommunenes inntekter. De roper på politi og trygghet – men vil ha lavere offentlige utgifter. Mye motsigelser, lite gjennomføringskraft. FrP er partiet for deg som vil spare én krone i dag – og driter i hvem som betaler prisen i morgen. De roper om frihet, men tilbyr bare egoisme og forførende fiendebilder. Godt valg! Du har ikke fått med deg at det er Høyre og AP som har ledet landet de siste 15 årene? Det er en grunn til missnøyen i norge nå. Den politikken som har ført til den ekstreme missnøyen har ikke FRP skyld i. Det er et enkelt regnesrykke. Ja kanskje FRP vil gjøre en dårlig jobb, men hva har folket å tape når alternativene allerede er iferd med å ta fra dem både økonomisk frihet, yttringsfrihet og rettigheter? AP og høyre har i et par tiår rasert Norge i sin flørt med EU og globalismen. Det har knust vanlige hardtarbeidene nordmenn. Nok er nok nå! BobbySocks skrev (På 4.8.2025 den 18.38): Verden står ovenfor krise på krise og så er det innvandring folk fokuserer på? Ikke rart verden går til helvette. Innvandring vil være vestens grav om få år dersom det ikke strupes kraftig inn. De smarte stemmer for innskrenkning på dette. bullehurk skrev (På 4.8.2025 den 18.55): Jepp ! Folk er drittlei. Hvorfor tror dere ytre høyrepartiene er i fremmarsj over nesten hele Europa ? Ta grep nå, før det er for seint. Da kommer de virkelige facistene og ultra-høyre til å vinne frem, Frp er bare pusekatter i forhold. Tror du yttre høyre partiene er på fremgang fordi venstresiden gjør det så bra politisk, eller kan det skyldes at folk flest endelig har oppdaget hvor ubrukelig venstresiden egentlig er? tirben skrev (På 4.8.2025 den 19.04): Det at Frp har fått økt oppslutning, er nok fordi mange ikke skjønner at grunnen til at renten og andre priser har vært høyere de siste årene, er pga verdensituasjonen. Det er IKKE Støres feil. Akkurat som at USA valgte Trump i håp om bedring i økonomien, velger nå mange "fattige" FRp. Akkurat som de "fattige" har fått det verre i USA, tror jeg de med minst vil få det verre under Frp. Mine venner vil aldri stemme Frp. Tror ikke mange med høyere utdannelse gjør det. Frp har heller ikke så høy oppslutning hos kvinner. Frp er et parti for bilglade menn som ikke bryr seg om miljøet. Middelklassen har fått bedre villkår under Trump. Vanlige industrijobber har økt godt og flere langtidsledige har fått jobb. Hvor høy utdannelse du har avgjør ikke hvor glup du er. Det betyr bare at du har sittet flere år på skole. Hvor nyttig den informasjonen du får der varierer. Det varierer også mye hvor mye hver enkelt tar med seg av kunnskap. Veldig mange lavtlønnede og lite utdannede stemmer ikke FRP fordi de er mindre intelligente, men fordi sosialpolitikken til både Høyre og AP rasrer levevilkårene til denne gruppen i størst grad. Er du rik merker du ikke spesiellt mye om Jonas øker avgiftene med X antall prosent. En fattig merker det kraftig! kermit123 skrev (24 minutter siden): Tragikomisk at kjernen i frp er de som lider av deres politikk. Rikinger flest stemmer jo høyre , hvorfor mange nav-klienter og lavtlønnede stemmer frp er beyond me.. Nå har partiene som har lovet et norge "for vanlige folk flest" kjørt kjøpekraften til lavtlønnede rett i grøfta, og du lurer på hvorfor den gruppen nå velger alternativt? Og når alt annet av politiske partier bare er saus og rør, er i det minste FRP et parti med styringserfaring. 1 1
kermit123 Skrevet 17. august #104 Skrevet 17. august Thanos skrev (3 timer siden): Nå har partiene som har lovet et norge "for vanlige folk flest" kjørt kjøpekraften til lavtlønnede rett i grøfta, og du lurer på hvorfor den gruppen nå velger alternativt? Og når alt annet av politiske partier bare er saus og rør, er i det minste FRP et parti med styringserfaring. Synes bare det da virker som Rødt er et mye mer fornuftig alternativt lavtlønnede. Er det noen som taler deres sak så er det de. Og mener du redusert kjøpekraft og dyrtid er eksklusivt til Norge, skapt av Støre regjeringen ? Greit nok at kanskje ikke alt har vært bra, exit skatten er jeg f.eks. usikker på har gjort mer gagn en nytte , men at ting hadde vært bedre for de lavtlønnede under borgerlig regjering under samme verdensorden , nei det er jeg særs usikker på. Dvs det tror jeg ikke , heller motsatt. Men for produktiviteten og investeringsviljen i AS Norge , kanskje. Sitat Tror du yttre høyre partiene er på fremgang fordi venstresiden gjør det så bra politisk, eller kan det skyldes at folk flest endelig har oppdaget hvor ubrukelig venstresiden egentlig er? En slik skråsikkerhet forsterker virkelig ikke poenget ditt. Det får deg til å virke blind for debatt og nyanser.
Tror og ser det Skrevet 17. august #105 Skrevet 17. august kermit123 skrev (3 timer siden): Tragikomisk at kjernen i frp er de som lider av deres politikk. Rikinger flest stemmer jo høyre , hvorfor mange nav-klienter og lavtlønnede stemmer frp er beyond me.. Det du skriver stemmer ikke for FRP. Lavtlønnede stemmer Rødt, SV og MDG. De høytlønnede foretrekker Venste og Høyre. Kjernen i FRP er en nordmann i middelklassen med middels inntekt.
kermit123 Skrevet 17. august #106 Skrevet 17. august (endret) Tror og ser det skrev (4 minutter siden): Det du skriver stemmer ikke for FRP. Lavtlønnede stemmer Rødt, SV og MDG. De høytlønnede foretrekker Venste og Høyre. Kjernen i FRP er en nordmann i middelklassen med middels inntekt. Takk! Da skal jeg slutte å si det. Synes andelen lavtlønnede er høyt fortsatt , gitt FRPs skatte og velferdspolitikk , men «kjernen» er det absolutt ikke nei ! Se motsatt høyinntektsklassen mot Rødt (de har skjønt det 🙂) Endret 17. august av kermit123
Rødvinsfilosofen Skrevet 17. august #107 Skrevet 17. august Neverland skrev (På 3.8.2025 den 14.30): Virker som veldig mange kommer til å velge dette partiet nå i min krets. Venner (lærere, sykepleiere, snekker og økonomer) som tidligere aldri før har ønsket disse på banen. På meg virker det som dette, som tidligere var «skammens parti» plutselig har blitt mer godtatt av alle? Mulig dette bare er tilfeldig, men kan noen fortelle meg eventuelt årsaken? Det er nok sammensatt. Lytter man til Listhaug skulle man tro at Støre var skyld i hele dyrtiden, renta, rekordøkningen i matvareprisene, all norsk bistand gitt, osv. At et samlet storting har stemt for å gi pengene til Ukraina går folk hus forbi. Når man sitter i opposisjon (uavhengig av parti) vil man alltid kunne argumentere for hvorfor man har råd til alt man ønsker. Ingen parti tar med i beregningen at de ikke ville ha vært eneherskere, men at de etter all sannsynlighet ville ha måttet forhandle med andre partier. Det er lettere å engasjere velgere på noe som de kan se umiddelbart (som f.eks segway og dobbel taxfreekvote) enn økte midler til NAV for å få ventetiden på saksbehandlingen til å gå ned. Det er lettere å se at det bygges en ny vei eller en ny bru, enn å se at sikkerheten i Skatteetaten, NAV, i PST og hos Politiet generelt har blitt bedre. 2
Tror og ser det Skrevet 17. august #108 Skrevet 17. august kermit123 skrev (8 minutter siden): Takk! Da skal jeg slutte å si det. Synes andelen lavtlønnede er høyt fortsatt , gitt FRPs skatte og velferdspolitikk , men «kjernen» er det absolutt ikke nei ! Se motsatt høyinntektsklassen mot Rødt (de har skjønt det 🙂) Lurt å ikke stemme Rødt hvis du har høy inntekt og/eller eier eiendom. Men lavtlønnede belønnes også med lavere skatter og avgifter med FRP politikk. Så lenge de ikke er misunnelige på høytlønnede også får lavere skatt og avgifter.FRP sin politikk er å senke skattene og senke utgiftene til symbol politikk. Så er det karensdager på sykdom som rammer lavtlønnede hardere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå