Gå til innhold

Er fadderuka virkelig så viktig? Mulig å droppe noen av aktivitetene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På studiestedet mitt starter fadderuka allerede neste fredag, og varer helt frem til 24, altså over to uker. Jeg syntes dette er litt drøyt, men skjønner selvfølgelig at det er en fin måte å samle alle på. Men problemet er, som alle vet, at fadderuka handler mye om drikking/festing. Jeg er ikke så fan av det egentlig, og vil helst finne venner på en mer "naturlig" måte, men er redd for at grupper vil forme seg i løpet av de to første ukene, og da vil det bli veldig vanskelig for meg å "komme inn" i de. Jeg blir også fort sliten og når det er aktivitet etter aktivitet i over to uker i strekk, kjenner jeg at jeg allerede ikke har energien til det, men igjen så er jeg redd for at jeg ender opp med å droppe de "viktigste" arrangementene. Jeg vet de samme spørsmålene dukker opp hvert år, men ville egentlig bare høre fra dere om deres erfaring med fadderuka og det å få seg venner. Dette er også spesielt rettet til de introverte som blir fort slitne (mest mentalt). + Jeg er alene, noe jeg vet nesten 99% er, men hvordan i alle dager skal jeg bli kjent med folk?? Går jeg bare bort til noen og spør om de vil ta følge? Jeg er ikke sjenert, men kjenner at jeg mister alle mine sosiale ferdigheter bare av å tenke på hvordan det skal gå. Om jeg bare finner én person som jeg clicker med, blir jeg veldig glad. 

Anonymkode: b5b47...8cb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kom til studiestedet etter fadderuka og ble venner med folk jeg kom i prat med i forelesningene og hadde kollokvie med, så det går absolutt an :)

AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (2 minutter siden):

Jeg kom til studiestedet etter fadderuka og ble venner med folk jeg kom i prat med i forelesningene og hadde kollokvie med, så det går absolutt an :)

Jeg håper det samme skjer med meg😪 Vil ikke knytte bånd med folk bare fordi jeg drikker/fester mye og ha det som grunnlaget for vennskapet. Jeg vil heller ta drikking og festing etter jeg har blitt godt kjent med de. Sier ikke dette for å dømme, men det er bare min personlige preferanse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom raskt i snakk med ei som jeg syns virket som min type venninne. Jeg inviterte hennes tidlig på middag og siden har vi vært gode venner. Husk at dere allerede har noe til felles: utdanningsvalg. Så det er jo en fin ice breaker. "Hva gjorde at du søkte deg hit?", "jeg gleder meg til å lære mer om X dette semesteret, hvilke forventninger har du?". 

Jeg tenker du ikke trenger å bli med på alt, men vær med på noe. Særlig viktig fram til du har funnet én du har kjemi med.

Anonymkode: fc0b4...481

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å blir med på fadderuken, i alle fall i starten, og se om du finner noen likesinnede der. Du trenger ikke drikke alkohol bare fordi de fleste andre gjør det, og du kan f.eks. dra hjem etter vors når de andre drar på byen. Du kan helt klart droppe så mange aktiviteter du vil, men fadderuken kan være en viktig arena for å bli kjent med folk (om ikke annet, frem til du blir kjent med andre). 

Anonymkode: ecc67...915

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri vært med på fadderukene på de ulike universitetene og høyskolene jeg har studert, utover et par arrangement første året jeg var student. Det så jeg ingen grunn til. Det var kjedelig, uinteressant og intetsigende. De fleste drikker seg syndens uansett, som ikke er spesielt verdifullt for oss som ikke drikker alkohol. Arrangementene pleier også å være rimelig kjedelige, synes jeg.

Jeg fant meg studievenner uansett, og jeg er både innadvendt, introvert og ikke spesielt glad i å være sosial. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn som var med på hele fadderuken, var sosial, dro på alle festene, skaffet meg venner fort. Men selv om jeg ble kjent med folk i fadderuken, så inkluderte vi også de som først dukket opp første skoledag. Du bør uansett være litt "på". Gå bort til folk og slå av en prat - selv om de er en liten gjeng. Det er jo ikke som at de har kjent hverandre i flere år og allerede er blitt en eksklusiv vennegjeng. Du bør også melde deg inn i en studentforening eller delta på aktiviteter etter skoletid. 

Anonymkode: 8801c...c86

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær med! Det er så utrolig givende, sosialt og gøy. Man treffer jo på folk senere også, så dønn ensom blir man ikke. Men under fadderuken er alle ekstremt søkende, åpne - veldig u-norsk. En helt spesiell opplevelse - og venner jeg nå blir inviter til 40-årsdager til, over hele landet, til og med verden. Folk jeg kan ringe når som helst, om hva som helst. 

Det er bare "forsiden av dagbladet" som har blåst opp at drikking er så viktig. Drikker veldig lite selv. Men fadderuken(e) er så mye mer. For å si det slik; det er ikke full, eller etter 21, du møter mennesker du får en unik kontakt med. Det er under orienteringsmøter og aktiviteter på dagtid, på fadder-fors, på ulike arrangement, i gangene på skolen, og mye mer. 

Og man trenger ikke være med på alt. Jeg valgte litt dag for dag - er også introvert i bunn. 

Og du nevner jo nøkkelen til at dette er en sosial plattform du aldri vil oppleve maken til igjen - 99% er alene, og kontaktsøkende ;)

Anonymkode: b7b6f...7d5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske lik deg. Introvert, misliker festing og blir fort sliten av mye sosiale arrangementer. Jeg var med på det meste på dagtid som rebusløp i byen, lagleker og lignende. Vi hadde også boller og kakao- kveld i løpet av fadderuka, det var veldig koselig. En av de første dagene møtte jeg "min gjeng". Vi ditcha bar til bar og dro til ene for å se film og drikke te. Disse vennene har jeg fortsatt 😊 Så det er absolutt ikke nødvendig å bli med på alt av fadderuka, men vil anbefale deg å være med på noe. Det er ikke umulig, men er ofte vanskeligere å komme inn i miljøet om man av ulike grunner dropper alt av fadderuka 😊 Håper fadderne har arrangert noen kveldsaktiviteter som ikke er så drikkeprega! 😊🥰

Anonymkode: 87d99...74b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ganske lik deg. Introvert, misliker festing og blir fort sliten av mye sosiale arrangementer. Jeg var med på det meste på dagtid som rebusløp i byen, lagleker og lignende. Vi hadde også boller og kakao- kveld i løpet av fadderuka, det var veldig koselig. En av de første dagene møtte jeg "min gjeng". Vi ditcha bar til bar og dro til ene for å se film og drikke te. Disse vennene har jeg fortsatt 😊 Så det er absolutt ikke nødvendig å bli med på alt av fadderuka, men vil anbefale deg å være med på noe. Det er ikke umulig, men er ofte vanskeligere å komme inn i miljøet om man av ulike grunner dropper alt av fadderuka 😊 Håper fadderne har arrangert noen kveldsaktiviteter som ikke er så drikkeprega! 😊🥰

Anonymkode: 87d99...74b

Det høres ut som drømmevennegjengen😍 Håper jeg blir like heldig som deg haha. 

Skrevet

På mitt studiested fantes en alkoholfri faddergruppe som stort sett samlet seg på dagtid for feks grilling eller noe slikt. Finnes det der du bor?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

På studiestedet mitt starter fadderuka allerede neste fredag, og varer helt frem til 24, altså over to uker. Jeg syntes dette er litt drøyt, men skjønner selvfølgelig at det er en fin måte å samle alle på. Men problemet er, som alle vet, at fadderuka handler mye om drikking/festing. Jeg er ikke så fan av det egentlig, og vil helst finne venner på en mer "naturlig" måte, men er redd for at grupper vil forme seg i løpet av de to første ukene, og da vil det bli veldig vanskelig for meg å "komme inn" i de. Jeg blir også fort sliten og når det er aktivitet etter aktivitet i over to uker i strekk, kjenner jeg at jeg allerede ikke har energien til det, men igjen så er jeg redd for at jeg ender opp med å droppe de "viktigste" arrangementene. Jeg vet de samme spørsmålene dukker opp hvert år, men ville egentlig bare høre fra dere om deres erfaring med fadderuka og det å få seg venner. Dette er også spesielt rettet til de introverte som blir fort slitne (mest mentalt). + Jeg er alene, noe jeg vet nesten 99% er, men hvordan i alle dager skal jeg bli kjent med folk?? Går jeg bare bort til noen og spør om de vil ta følge? Jeg er ikke sjenert, men kjenner at jeg mister alle mine sosiale ferdigheter bare av å tenke på hvordan det skal gå. Om jeg bare finner én person som jeg clicker med, blir jeg veldig glad. 

Selvfølgelig er det ikke nødvendig. Vær voksen, bli med på det du selv ønsker.

Anonymkode: 9d54e...756

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med på fadderuka, men det var ikke der jeg fikk vennene mine fra universitetet. De fant jeg i kollokviegruppene vi hadde. 

Anonymkode: cbc64...56a

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig det er viktig, og skjønner at det er positivt. Jeg kommer ikke til å delta på noe særlig av det. Hadde jeg vært i 20-åra og barnløs, så kanskje. Men er på skolen kun for faget sin del, og orker rett og slett ikke alt det sosiale som fadderuka innebærer😆

Anonymkode: 01f58...dc2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...