AnonymBruker Skrevet 3. august #1 Skrevet 3. august Spiser nesten alle nordmenn butikkjøpt brød daglig? Jeg lurer veldig på hva som er i disse brødene, jeg. Har nesten sluttet helt å spise brød Anonymkode: 923d5...3a4
AnonymBruker Skrevet 3. august #2 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spiser nesten alle nordmenn butikkjøpt brød daglig? Jeg lurer veldig på hva som er i disse brødene, jeg. Har nesten sluttet helt å spise brød Anonymkode: 923d5...3a4 Du trenger ikke lure, ingredienslisten står jo på brødet? Anonymkode: 22f02...441 12 1 7
AnonymBruker Skrevet 3. august #3 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du trenger ikke lure, ingredienslisten står jo på brødet? Anonymkode: 22f02...441 Ja men hva gjør det med kroppen? Hvorfor er det f eks. Rapsolje i brød? Det er leger som mener dette virkelig ikke er bra for oss (eks Georgia Ede foreslår å kutte all frøolje fra dietten vår) Anonymkode: 923d5...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #4 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Spiser nesten alle nordmenn butikkjøpt brød daglig? Jeg lurer veldig på hva som er i disse brødene, jeg. Har nesten sluttet helt å spise brød Anonymkode: 923d5...3a4 Hva mener du? Det er vel det du har i deigen da? Ja, nordmenn spiser alt for mye brød. Mange av oss baker brød selv. Vår familie spiser brød kanskje et par ganger i uka, og da hjemmebakt. Hva de inneholder varierer litt, men surdeigstarter eller gjær, salt, hvetemel, rug, havregryn, chiafrø, solsikkefrø, kanskje raspet gulrot, kanskje honning, kanskje noen andre frø…? Egg iblant… Anonymkode: 569f0...756
AnonymBruker Skrevet 3. august #5 Skrevet 3. august Nei, jeg spiser ike brød. Ingrediensene står på Anonymkode: af780...749
Hedda-78 Skrevet 3. august #7 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja men hva gjør det med kroppen? Hvorfor er det f eks. Rapsolje i brød? Det er leger som mener dette virkelig ikke er bra for oss (eks Georgia Ede foreslår å kutte all frøolje fra dietten vår) Anonymkode: 923d5...3a4 Da får du finne deg et brød uten rapsolje, da. Det meste vi spiser er helseskadelig i følge en eller annen. Bare du leter, så finner du alltids noen som fraråder hver enkelt råvare. 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #8 Skrevet 3. august Jeg har en gammel brødoppskrift som min oldemor skrev ned, som min bestemor bruker og som min mor go jeg bruker og der står det at man skal ha olje i brødet for at skorpen skal bli mykere. Det er naturligvis en smaksans, men det er i iallefall ikke unaturlig med olje i brødet. Og seriøst 1 til 2 dl olje på 2 kg mel (tre store brød) gir ikke mye så mye olje pr brødskive at det er noe å ta på vei for. Ja vi spiser brød, mye brød, men jeg baker det selv. Anonymkode: a663a...091 2
Hololo Skrevet 3. august #9 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Spiser nesten alle nordmenn butikkjøpt brød daglig? Jeg lurer veldig på hva som er i disse brødene, jeg. Har nesten sluttet helt å spise brød Anonymkode: 923d5...3a4 Jeg spiser det til morgning og lunsj vær dag, type brød og pålegg variere, men generelt føler jeg vi blir mindre brødspisende, jeg er nesten eneste på jobb som har med lunsj, de andre kjøper ofte varm lunsj eller salat, og nesten ingen av de spiser frokost iflg dem selv. Kjøpe alltid i butikk ja.
AnonymBruker Skrevet 3. august #10 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Spiser nesten alle nordmenn butikkjøpt brød daglig? Jeg lurer veldig på hva som er i disse brødene, jeg. Har nesten sluttet helt å spise brød Anonymkode: 923d5...3a4 Mange gjør det! Jeg fatter ikke at de gidder, brød er usannsynlig kjedelig mat! Anonymkode: ed830...2e1 3 1
Honey Dew Skrevet 3. august #11 Skrevet 3. august Vi bruker mye kneippbrød. Har ingen problem med det.
AnonymBruker Skrevet 3. august #12 Skrevet 3. august Nordmenn spiser ikke spesielt mye brød sammenlignet med andre europeere, og sammenlignet med folk i Midtøsten og Nord-Afrika spiser vi veldig lite. Anonymkode: 83e93...32e 2
AnonymBruker Skrevet 3. august #13 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en gammel brødoppskrift som min oldemor skrev ned, som min bestemor bruker og som min mor go jeg bruker og der står det at man skal ha olje i brødet for at skorpen skal bli mykere. Det er naturligvis en smaksans, men det er i iallefall ikke unaturlig med olje i brødet. Og seriøst 1 til 2 dl olje på 2 kg mel (tre store brød) gir ikke mye så mye olje pr brødskive at det er noe å ta på vei for. Ja vi spiser brød, mye brød, men jeg baker det selv. Anonymkode: a663a...091 Ts mener vel at det er forskjell på olivenoljen man brukte tidligere, vs rapsoljen man kjøper i butikken nå. Porsesseringsgrad, råvaren etc. Mens i USA er rapsolje ikke det samme som norsk rapsolje… så litt usikker på hvor reelt det er, det hun nevner tidligere i tråden. Anonymkode: 22f02...441 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #14 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Nordmenn spiser ikke spesielt mye brød sammenlignet med andre europeere, og sammenlignet med folk i Midtøsten og Nord-Afrika spiser vi veldig lite. Anonymkode: 83e93...32e Jo. Nordmenn spiser ofte brød til alle andre måltid enn middag. Når jeg har vært i Midtøsten, Egypt og Marokko har jeg aldri fått brød. Franskmenn og italienere spiser kanskje tilnærmet like mye brød, men jeg tviler egentlig, jeg tror de spiser mer grønnsaker. Anonymkode: 569f0...756 1
Maleficenta Skrevet 3. august #15 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du? Det er vel det du har i deigen da? Ja, nordmenn spiser alt for mye brød. Mange av oss baker brød selv. Vår familie spiser brød kanskje et par ganger i uka, og da hjemmebakt. Hva de inneholder varierer litt, men surdeigstarter eller gjær, salt, hvetemel, rug, havregryn, chiafrø, solsikkefrø, kanskje raspet gulrot, kanskje honning, kanskje noen andre frø…? Egg iblant… Anonymkode: 569f0...756 Who cares om vi spiser for mye brød? Det er godt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #16 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jo. Nordmenn spiser ofte brød til alle andre måltid enn middag. Når jeg har vært i Midtøsten, Egypt og Marokko har jeg aldri fått brød. Franskmenn og italienere spiser kanskje tilnærmet like mye brød, men jeg tviler egentlig, jeg tror de spiser mer grønnsaker. Anonymkode: 569f0...756 Tyrkia som vi kan være enig om at ligger i Midtøsten er det landet hvor det inntas mest brød. https://www.bakeri.net/smanytt/52-kilo-brod-i-aret-er-ikke-nok/134689 «Nordmenn liker å tro at vi er en brødnasjon, men sammenlignet med andre land som Tyrkia og Chile så ligger vi mange konsumerte brød-kilo etter. På globalt nivå spises det gjennomsnittlig 53 kilo brød i året, skriver Tiendeo.no. Forbruket er noe høyere i Europa, der det kommer opp i 60 kilo» Her er en liste med de fem landene hvor det inntas mest brød og Norge er ikke finne på den lista https://globalsouthworld.com/article/top-5-bread-consuming-countries-in-the-world https://www.yourweather.co.uk/news/trending/which-country-consumes-most-bread-in-world-and-least-food-statistics.html «And the big question we ask ourselves is which countries consume the most bread on the planet? According to World of Statistics, the 10 countries that are at the top of bread consumption per capita per year areTurkey (199.6 kg), Serbia (135 kg), Bulgaria (131.1 kg), Ukraine (88 kg ), Cyprus (74 kg), Argentina (72 kg), Portugal (70 kg), Poland (70 kg), Denmark (70 kg) and Greece (70 kg).» Anonymkode: f765c...3f6 3
AnonymBruker Skrevet 3. august #17 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja men hva gjør det med kroppen? Hvorfor er det f eks. Rapsolje i brød? Det er leger som mener dette virkelig ikke er bra for oss (eks Georgia Ede foreslår å kutte all frøolje fra dietten vår) Anonymkode: 923d5...3a4 Hvorfor velger du å høre på Georgia Eide i stedet for norske helsemynigheter - spør av nysgjerrighet. Anonymkode: bab68...1d5 5
AnonymBruker Skrevet 3. august #18 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor velger du å høre på Georgia Eide i stedet for norske helsemynigheter - spør av nysgjerrighet. Anonymkode: bab68...1d5 Fordi kildekritikk er ikke-eksisterende. Anonymkode: 22f02...441 3
AnonymBruker Skrevet 3. august #19 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nordmenn spiser ikke spesielt mye brød sammenlignet med andre europeere, og sammenlignet med folk i Midtøsten og Nord-Afrika spiser vi veldig lite. Anonymkode: 83e93...32e Nåja, Lonely Planet hadde et moroprogram for noen år siden og hadde en topp 5 liste for å flytte til hvert land. Norges topp var "It's a great place to live if you're planning on going onto a diet consisting of 100% bread". Anonymkode: 1e52b...da9 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #20 Skrevet 3. august Jeg kan ikke leve uten skikkelig grovt surdeigsbrød av spelt, og synes ikke jeg blir skikkelig mett hvis jeg ikke kan tygge brød med godt pålegg på. Mye av hatet mot brød begynte da Fedon Lindberg på 2000-tallet erklærte krig mot brødet, på grunn av karbohydrater og slanking. Jeg er slank og spiser masse brød hver dag i tillegg til annen næringsrik mat, og kommer ikke til å slutte med det. Anonymkode: b0f2d...018 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå