Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (3 minutter siden):

Hvordan fikk du jobb på REMA 1000 ?

Hva slags spørsmål er det? Jeg gikk innom butikken med en CV, noen sender og søknad.  Uansett, ganske lite stressende og slitsom jobb. Og enda er det folk i blomsterbutikker og bokhandel som klager mer enn butikkansatte i dagligvare på tross av at de til og med har mye mer gunstig arbeidstider. Ikke har de tippekassa, selvbetjening, vanlig kasse, posten, tømming av pantemaskin, varepåfylling osv alt på en gang heller. De har kundebehandling+ en viss grad av påfylling av varer/omorganisering. Men likevel klager de. Fatter ikke. 

Anonymkode: 432e1...6e9

Skrevet
Gaia skrev (6 timer siden):

Jeg er i den situasjonen at jeg kunne vært ufør hvis jeg ville. Greia er at jeg ikke vil, for å gå hjemme er det kjedeligste som finnes. 

Motivasjon er nøkkelen her, tenker jeg. Hvis man trives i jobben sin, både med kolleger og arbeidsoppgaver, vil motivasjonen for å jobbe være til stede. Jeg klager sjelden over jobben min, selv om den kan være veldig krevende. Jeg har valgt den selv, og velger å fortsatt stå i den. Derfor må jeg også tåle at jeg er temmelig sliten i perioder. 

Hvis man trives så lite med en jobb at man må klage på at man føler seg som en slave, bør man bytte jobb. En slik opplevelse av jobben sin, vil etter hvert kunne føre til utbrenthet, så for å si det med fjellvettregel nr. 8: Vend i tide. Det er ingen skam å snu. 

Det er ikke alle som har noe å bytte til.

AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (1 minutt siden):

Burde de da være arbeidsuføre?

De burde kanskje tatt seg sammen et par hakk og gjort jobben som alle andre forventes å gjøre? Det er SÆRDELES lite motstandskraft blant mange av dagens unge føler jeg.  De vil ikke prøve noe fordi de har litt angst. Og såklart sliter noen genuint med angst som er veldig ille, men har inntrykk av at blant unge er det sånn at alle har "litt angst". Når jeg var ung er jeg utrolig glad for at jeg ikke slapp unna alt jeg syns var litt ubehagelig. Det hadde gjort vondt verre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jobbet på Rema 1000 selv og har 3 barn. Utrolig kjedelig jobb men ikke utpreget slitsom. Midt på treet.  Ingen dør hvis du gjør feil, sure kunder er verste med jobben men kundene er mye verre i land som USA enn i Norge .Og er ikke bare i Norge kvinner jobber og har ting på hjemmebane. Når til og med helsesykepleier klager da er det noe galt med mentaliteten. For de har jo noe av de mest gunstige arbeidstidene og roligste jobbene i helsevesenet i alle fall .

Hør her i Norge de siste 20 årene er man helt avhengige av at begge må jobbe ! Pass på hvem du velger som partner, det er viktigere nå en noen gang i den moderne historie. Test det ut fra først dag man er sammen ! Alt skal deles jevnbyrdig normalt sett ! Altså alt hjemme 50/50. Om ikke dette funker fra dag en ? Finn noen andre.  Ta lett på det jeg her sier, og du får slit de neste 20 årene av ditt liv.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klager mye over jobben min. Grunnen er enkel. Jeg er ekstremt overkvalifisert og jobben har hatt flere runder med effektivisering (ikke helsevesen) Disse effektiviseringene har gjort arbeidsdagen utrolig mye mer slitsom og tung. 

Har også 6 års utdanning og 1 års erfaring innen annen bransje så prøver å bytte jobb men akkurat nå er dette svært vanskelig. 

Når jeg kommer meg vekk fra denne jobben skal jeg ikke klage. Har jobbet innenfor det andre yrket jeg har utdanning i og det er ikke nærheten så slitsomt som denne jobben jeg har nå.

Anonymkode: 84f97...bde

• Nyttig 1
Skrevet
Flintis skrev (1 minutt siden):

Det er ikke alle som har noe å bytte til.

Kanskje bør man ta seg mer/ annen utdanning for å kunne bytte? Det gjorde jeg. Jobbet 100% og tok samlingsbasert utdanning i 50% for å kunne bytte. 

AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (2 minutter siden):

Hør her i Norge de siste 20 årene er man helt avhengige av at begge må jobbe ! Pass på hvem du velger som partner, det er viktigere nå en noen gang i den moderne historie. Test det ut fra først dag man er sammen ! Alt skal deles jevnbyrdig normalt sett ! Altså alt hjemme 50/50. Om ikke dette funker fra dag en ? Finn noen andre.  Ta lett på det jeg her sier, og du får slit de neste 20 årene av ditt liv.

Hva har dere med saken å gjøre egentlig? Har ikke nevnt noe om at en eller begge må jobbe. 

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (1 minutt siden):

Kanskje bør man ta seg mer/ annen utdanning for å kunne bytte? Det gjorde jeg. Jobbet 100% og tok samlingsbasert utdanning i 50% for å kunne bytte. 

Enig i at dette burde vært løsningen for flere. Og de som har aleneomsorg for barn og ikke har råd til å gjøre det på egenhånd feks kunne fått støtte en periode for omskolering til noe de evner å stå i. Er man feks en sykepleier som ikke klarer stå i pleien bli saksbehandler, er man helsefag som ikke klarer stå i pleien men feks kunne jobbet på legekontor omskolering til helsesekretær. Jobber man i barnehage er det kanskje litt mer begrenset med "lettvinte" løsninger, annet enn å jobbe med undervisning på VGS istedenfor direkte i barnehagen .

• Liker 1
Skrevet

Mange som er allergisk mot arbeid som kjennes meiningslaust, noko mange av arbeida i dag er. Alt i dag skal berre akkumulere stadig vekst i alle retningar. Saknar ei tid med yrkesstoltheit.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva slags spørsmål er det? Jeg gikk innom butikken med en CV, noen sender og søknad.  Uansett, ganske lite stressende og slitsom jobb. Og enda er det folk i blomsterbutikker og bokhandel som klager mer enn butikkansatte i dagligvare på tross av at de til og med har mye mer gunstig arbeidstider. Ikke har de tippekassa, selvbetjening, vanlig kasse, posten, tømming av pantemaskin, varepåfylling osv alt på en gang heller. De har kundebehandling+ en viss grad av påfylling av varer/omorganisering. Men likevel klager de. Fatter ikke. 

Jeg spør fordi søknadsprosedyren til REMA 1000 innebærer endel tester og da får en beskjed om at stillingen er besatt, men det er den jo ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Svært mange butikkansatte sutrer over jobben sin til tross for det er en av de minst stressende jobbene som finnes. I det hele tatt, de som har MINST stressende jobber klager mest. De mest MEST stressende jobber klager minst. Tenkt type lege, kirurg, pilot med mer. Klager knapt 

Svært mange? Greit at vi er på underforumet "skråblikk og generaliseringer", men du overdriver jo så til de grader at det blir komisk. 

Og jo, leger, kirurger og piloter klager de også. Blant annet har fastleger klaget en del de siste årene, blant annet over fastlegesystemet som stadig endres til det verre for både legene og pasientene. Leger klager de også, men på lik linje med andre folk i andre yrker så har de som oftest gode grunner til å klage. Nå er det også sånn at de fleste leger er kvinner, så hvis du mener "norske kvinner er allergisk mot arbeide" så er det jo rart at såpass mange kvinner utdanner seg til og jobber som leger og kirurger. 
Du startet med et premiss om at norske kvinner klager for mye, så justerte du det til at du ikke snakker om de som har grunn til å klage og påstår at det er kvinner i butikkjobber som klager. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har jobbet på flere arbeidsplasser dette har bare et eksempel... hvorfor tror du det bare er en eneste arbeidsplass jeg har jobbet på? Jeg jobbet forsåvidt på samme arbeidsplass uten å sutre like mye. Nå snakker jeg om sutring over småting, ikke ressursmangel osv. Det er greit å si fra om. Men når det liksom er et problem med ALT av nye rutiner. Fordi de skal endre på sånn det "alltid" er gjort og så blir det noe stor ståhei og drama ut av det. Eller de er misfornøyd med hvilken liste de står på den dagen osvosv. Er det jeg mener med sutring.

Jeg tror da ikke du har jobbet på bare en eneste arbeidsplass, men i følge deg var det i denne ene jobben du har vært plaget med sutring fra andre kvinner. Derav svaret mitt. Har du jobbet mange flere steder der kvinner har sutret over småting? Hva gjorde du for å bedre miljøet? 

Du endrer stadig premiss for hvilke kvinner som sutrer og hva de sutrer over, så du har i grunnen allerede slått bena vekk under den opprinnelige påstanden din om at norske kvinner er allergiske mot arbeid. Alle norske kvinner jobber ikke i butikk og sutrer over småting. De sutrete kvinnene er jo tydeligvis heller ikke allergiske mot å jobbe, når de fortsetter år etter år i disse forferdelige jobbene sine? Jeg vil si det viser at de er alt annet enn allergiske mot å jobbe.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Enig i at dette burde vært løsningen for flere. Og de som har aleneomsorg for barn og ikke har råd til å gjøre det på egenhånd feks kunne fått støtte en periode for omskolering til noe de evner å stå i. Er man feks en sykepleier som ikke klarer stå i pleien bli saksbehandler, er man helsefag som ikke klarer stå i pleien men feks kunne jobbet på legekontor omskolering til helsesekretær. Jobber man i barnehage er det kanskje litt mer begrenset med "lettvinte" løsninger, annet enn å jobbe med undervisning på VGS istedenfor direkte i barnehagen .

Forstår jeg deg rett når du mener det er mer lettvint å jobbe som lærer på VGS enn i barnehage? Har du jobbet både i barnehage og på VGS og vet hvilke utfordringer man har i begge yrkene?

Anonymkode: 48577...2d8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor har jeg snakket om at Nav skal trylle fram små stillingsbrøker? Snakker om omskolering for å dra til en ANNEN arbeidsgiver. Man kan ikke tilrettelegge for 0 turnus i turnusyrke, man kan ikke tilrettelegge for 0 stell på et sykehjem (med mindre det er snakk om en spl sagt, evt helsefag som får ekstra konferanse på noe vis). Men en kommune med skral økonomi kan ikke bare betale for å sette en ansatt på topp av bemanning eller erstatte en person som går i turnus , tar stell osv med en som ikke gjør det... Sier seg selv 

I en kommune skal det tilrettelegges,å bli oppsagt i en kommune skal ikke være sannsynlig.  De har plikt til å finne en stilling eller lage en.

Å si opp selv er bare dumt. Da er det bedre å henge der og fortsette på sykemelding/aap. 

Anonymkode: a082c...6bd

• Liker 1
Skrevet

Jøss, her var det mye klaging.  Har sommerferien vært for lang, eller ble dere lei av partneren?

• Liker 1
Skrevet

Det kan òg vere noko i det at kvinner i mindre grad enn menn tykkjer det er stas å bidra i den kollektive kapitalistiske stormannsgalskapen. 

AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (37 minutter siden):

Jeg spør fordi søknadsprosedyren til REMA 1000 innebærer endel tester og da får en beskjed om at stillingen er besatt, men det er den jo ikke.

Åja sånn å forstå. En stund siden jeg fikk jobb der så ingen rare tester. Hvorfor skal man måtte gjennomgå sånt for å jobbe i dagligvare? Hva skjer med norsk arbeidsliv...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er individuelt, hva som oppleves som "tungt".. jeg er spesialpedagog, og har spesialisering på småskoletrinnet (1.-4.klasse) underviser her i det daglige, og elsker jobben! Flere har kommentert, at de fatter ikke at jeg gidder...

Jeg synes særlig de "vanskelige " tilfellene er interessant. Og dem gir meg mening! 

Har sjeldent en dag under 10.000 skritt på jobben, men oppleves ikke som slitsomt. 

For MEG ville jeg nok blitt mye mer sliten av en jobb foran pc... det synes jeg blir statisk og slitsomt..

Anonymkode: 2ed27...a54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Svært mange? Greit at vi er på underforumet "skråblikk og generaliseringer", men du overdriver jo så til de grader at det blir komisk. 

Og jo, leger, kirurger og piloter klager de også. Blant annet har fastleger klaget en del de siste årene, blant annet over fastlegesystemet som stadig endres til det verre for både legene og pasientene. Leger klager de også, men på lik linje med andre folk i andre yrker så har de som oftest gode grunner til å klage. Nå er det også sånn at de fleste leger er kvinner, så hvis du mener "norske kvinner er allergisk mot arbeide" så er det jo rart at såpass mange kvinner utdanner seg til og jobber som leger og kirurger. 
Du startet med et premiss om at norske kvinner klager for mye, så justerte du det til at du ikke snakker om de som har grunn til å klage og påstår at det er kvinner i butikkjobber som klager. 

Jeg tror da ikke du har jobbet på bare en eneste arbeidsplass, men i følge deg var det i denne ene jobben du har vært plaget med sutring fra andre kvinner. Derav svaret mitt. Har du jobbet mange flere steder der kvinner har sutret over småting? Hva gjorde du for å bedre miljøet? 

Du endrer stadig premiss for hvilke kvinner som sutrer og hva de sutrer over, så du har i grunnen allerede slått bena vekk under den opprinnelige påstanden din om at norske kvinner er allergiske mot arbeid. Alle norske kvinner jobber ikke i butikk og sutrer over småting. De sutrete kvinnene er jo tydeligvis heller ikke allergiske mot å jobbe, når de fortsetter år etter år i disse forferdelige jobbene sine? Jeg vil si det viser at de er alt annet enn allergiske mot å jobbe.

Forstår jeg deg rett når du mener det er mer lettvint å jobbe som lærer på VGS enn i barnehage? Har du jobbet både i barnehage og på VGS og vet hvilke utfordringer man har i begge yrkene?

Nei jeg gjør da ikke det jeg kommer da bare med eksempler på ting kvinner klager over etter min erfaring. 

Jeg har ikke nevnt lærer med et eneste ord. Jeg har jobbet i barnehage, på sykehjem, i diverse butikker og litt til. Men aldri VGS så hvorfor drar du inn det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lettvint som i at det tar kort tid med utdanningen (ppu).  Hva er greia med å tolke ting i verste mening? Her snakker jeg om videreutdanning og omskolering for å kunne klare å stå i jobb. Dette var ift helseproblemer, kanskje at man ikke kan gjøre tunge løft for eksempel . Mye mindre tunge løft i VGS enn i barnehage naturligvis... Skulle bare fram til at for barnehageansatte (og andre) kan det hende det er litt begrenset med "lette" muligheter for å skifte beite til noe mindre tungt ? ...

• Liker 1
Skrevet
Gaia skrev (1 time siden):

Det er sikkert litt lurt😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Åja sånn å forstå. En stund siden jeg fikk jobb der så ingen rare tester. Hvorfor skal man måtte gjennomgå sånt for å jobbe i dagligvare? Hva skjer med norsk arbeidsliv...

De vil vel ha noen som er gode nok til å jobbe i REMA 1000 da. Ikke alle er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...