Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det gjelder spesielt for kvinner, eller om kg gir et skjevt bilde. I det virkelige liv opplever jeg det likt mellom kjønnene, og kanskje spesielt for de som er yngre en 40.

Så lenge arbeidsgiver betaler for meg, så «eier» de også tiden de betaler for. De bestemmer derfor hva jeg skal bruke denne tiden på. Mannen min har samme holdning, og vi jobber aktivt med å lære barna våre dette. Ikke fordi vi vil at de skal bli misbrukt i arbeidslivet, men fordi de må forstå at de har plikter de må oppfylle mot arbeidsgiver, ikke bare krav de kan fremsette.

Både min og mannen sin erfaring er at hvis man yter ekstra de første årene, står man mye friere senere i arbeidslivet.

Anonymkode: 5022d...69c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Verken kvinner eller menn har arbeidsmoral lenger. Helst vil de bare sitte og scrolle på mobilen hele dagen. Problemet er bare at de vil ha fine hus, barn osv. Det fungerer ikke sammen med å være så lat. Så da maser de om barnevakt og forskudd på arv. Vil ha, vil ha, vil ha ....

Anonymkode: a34d8...1a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Når gikk det av moten å være robust? Hvor ble yrkesstoltheten  av? Gleden over å klare seg selv? Er diagnoser som ikke fantes før årtusenskiftet mer attraktivt enn betegnelsen arbeidsom? Hvor er stå-på-viljen?

Anonymkode: 7022d...d38

For å svare for meg selv,siden jeg ikke kan svare for andre : i bunnen ligger så mye krav krav om å måtte bekrefte og skrive hver ting man gjør inn i protokoller for internkontroll,krav om at alle skal være like,krav om at alt skal være perfekt. Alle skal trekkes inn i samme smale bås! 

Og da blir folk slitne,de henger ikke med,de må velge seg hakkekylling er for å få ut frustrasjonen. 

Pga slike så har jeg mista motivasjonen og arbeidsstoltheten. Jeg er utslitt psykisk og fysisk og går bare og teller ned til pensjonsalder kommer. Og inntil da så klager jeg! For det finns ikke noe positivt. 

Anonymkode: a082c...6bd

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å svare for meg selv,siden jeg ikke kan svare for andre : i bunnen ligger så mye krav krav om å måtte bekrefte og skrive hver ting man gjør inn i protokoller for internkontroll,krav om at alle skal være like,krav om at alt skal være perfekt. Alle skal trekkes inn i samme smale bås! 

Og da blir folk slitne,de henger ikke med,de må velge seg hakkekylling er for å få ut frustrasjonen. 

Pga slike så har jeg mista motivasjonen og arbeidsstoltheten. Jeg er utslitt psykisk og fysisk og går bare og teller ned til pensjonsalder kommer. Og inntil da så klager jeg! For det finns ikke noe positivt. 

Så hvorfor ikke skifte jobb? Nei, jeg sikker det er "bare" å gjøre det eller at det er "enkelt". Men hvis man mistrives så til de grader så har man et ansvar selv for å ta valg for å få det bedre.

Anonymkode: 14aa1...c7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (6 minutter siden):

Jeg er i den situasjonen at jeg kunne vært ufør hvis jeg ville. Greia er at jeg ikke vil, for å gå hjemme er det kjedeligste som finnes. 

Motivasjon er nøkkelen her, tenker jeg. Hvis man trives i jobben sin, både med kolleger og arbeidsoppgaver, vil motivasjonen for å jobbe være til stede. Jeg klager sjelden over jobben min, selv om den kan være veldig krevende. Jeg har valgt den selv, og velger å fortsatt stå i den. Derfor må jeg også tåle at jeg er temmelig sliten i perioder. 

Hvis man trives så lite med en jobb at man må klage på at man føler seg som en slave, bør man bytte jobb. En slik opplevelse av jobben sin, vil etter hvert kunne føre til utbrenthet, så for å si det med fjellvettregel nr. 8: Vend i tide. Det er ingen skam å snu. 

Så du valgte å søke på uføretrygd selv om du ikke bare greier å jobbe, men det faltisk er såpass lite krevende for deg at du trives med det?

Hvis det er sant er det temmelig spesielt å sette igang hjulene i flere av NAV's avdelinger pluss i helsevesenet ved hjelp av løgn. Temmelig bortkastede ressurser også, du tenker ikke at de kunne kommet bedre til nytte? 

Men jeg tror deg ikke. Jeg tror du lyver for å score et poeng. 

Anonymkode: 7a49a...490

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er stortsett på føttene mellom 07.00 til 23.00 hver dag. 

Og av og til må jeg få lov til å si jeg er sliten. For det er jeg innimellom. Ikke nødvendigvis bare av jobben, men av totalen. 

Anonymkode: fa8d3...c3e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du valgte å søke på uføretrygd selv om du ikke bare greier å jobbe, men det faltisk er såpass lite krevende for deg at du trives med det?

Hvis det er sant er det temmelig spesielt å sette igang hjulene i flere av NAV's avdelinger pluss i helsevesenet ved hjelp av løgn. Temmelig bortkastede ressurser også, du tenker ikke at de kunne kommet bedre til nytte? 

Men jeg tror deg ikke. Jeg tror du lyver for å score et poeng. 

Anonymkode: 7a49a...490

Hvor i innlegget står det at jeg har søkt uføretrygd? Det står at jeg jobber. Jeg jobber faktisk 100% fremdeles. 

Tror kanskje du må lære deg å lese før du kommenterer innlegg. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så hvorfor ikke skifte jobb? Nei, jeg sikker det er "bare" å gjøre det eller at det er "enkelt". Men hvis man mistrives så til de grader så har man et ansvar selv for å ta valg for å få det bedre.

Anonymkode: 14aa1...c7d

Fordi jeg, som sagt,nærmer meg pensjonsalder og orker ikke et jobbskifte. Jeg foretrekker, som sagt, å klage. Samt å ikke gjøre mer enn jeg må noen gang. Sparer energien til fritiden. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Leste at 996-modellen er populær i utlandet (altså 9am til 9pm 6 dager i uka). Gjaldt spesielt gründere da, altså de som ofrer det meste og faktisk skaper arbeidsplasser. Hovedbudskapet var at vi må komme dit i Norge også, hvis vi skal henge med. Ellers blir vi bare tjenere under Kina, India og USA i fremtiden.

996-arbeiderne har nok ikke så mye medfølelse for oss som jobber 7,5 timer nesten hver dag man-fre og får vondt i rompa av kontorstolen, og er heeeeelt uuuuuutslitt når vi kommer hjem.

Anonymkode: 3aa14...7de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi jeg, som sagt,nærmer meg pensjonsalder og orker ikke et jobbskifte. Jeg foretrekker, som sagt, å klage. Samt å ikke gjøre mer enn jeg må noen gang. Sparer energien til fritiden. 

Hva får du ut av å klage? Gjør det arbeidsdagen din bedre?

Mulig jeg er både dum og naiv, men jeg mener at det å klage på ting man ikke kan eller vil gjøre noe for å endre kun medfører at det blir enda mer negativt. Gir man det negative rom, vokser det seg større. Leter man etter ting å klage på finner man alltid det. De positive tingene finnes også, men krever ofte litt mer å lete fram.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jaja, alle har angst, alle har problemer, alle har det hardt, mange vil ha tilpasset oppgaver... Sett en ekstrem utvikling siste 30 årene på jobb...Har familiemedlem som er leder i helsevesenet og er helt sjokkert av damene som de tar inn... Ikke arbeidsdyktige..

Anonymkode: 3c937...7a0

Dette er en trend ja. Vanskelig for arbeidsgiver når alle skal ha tilrettelagt arbeidstid og oppgaver. En viss grad av tilrettelegging for å beholde folk som ellers ville gått i sykemelding og trygd er selfølgelig bra. Men det når et punkt der så mange skal ha at det går jo ikke rundt 

Feks turnusarbeid der absolutt ingen skal jobbe turnus.  Jobbet en plass der stadig flere ville jobbe kun dag av ulike grunner. Sjef på den tiden tilrettelagte for en del. Men da måtte jo noen andre jobbe mer kveld og natt. Kom ny sjef og ble endret tilbake til at alle gikk todelt turnus med kveld og dag (samt egne nattevakter). Da ble selfølgelig en del veldig misfornøyde. Men noen må jo jobbe kveld. Såklart har man ansatte som vil gå mye kveld kan man få det til å gå opp, men hvis ikke? Nei da må alle jobbe kveld/dag. Skjønner turnus blir tøft for mange ettehver av ulike grunner. Selv jobbet turnus og vurdert å bytte til tider (da jeg hadde små barn som ammet enda og det var vanskelig å få til å gå rundt). Men valgte å holde ut litt til og nå går jobben ganske så fint. Men man kan velge seg til noe annet. Feks helsesekretær (hvis man går voksenopplæring eller private kurs osv),  bytte over til barnehage , ta en videreutdanning i saksbehandling eller lignende. Er ikke alltid lett såklart men på sikt om man ikke ønsker turnus så er det faktisk det man må gjøre. 

Anonymkode: 432e1...6e9

AnonymBruker
Skrevet

Hva får du ut av å klage? Gjør det arbeidsdagen din bedre?

Nei, det er ren resignasjon. Ingenting blir bedre derfor kan jeg klage så andre får dårlig samvittighet. Håper jeg! 

Mulig jeg er både dum og naiv, men jeg mener at det å klage på ting man ikke kan eller vil gjøre noe for å endre kun medfører at det blir enda mer negativt. Gir man det negative rom, vokser det seg større. Leter man etter ting å klage på finner man alltid det. De positive tingene finnes også, men krever ofte litt mer å lete fram.

Som jeg sa så sparer jeg krefter så jeg kan få positive opplevelser på fritiden som veier opp . 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er stortsett på føttene mellom 07.00 til 23.00 hver dag. 

Og av og til må jeg få lov til å si jeg er sliten. For det er jeg innimellom. Ikke nødvendigvis bare av jobben, men av totalen. 

Anonymkode: fa8d3...c3e

Hvor jobber du hvor det er tilfellet ? Da er du vel en av de få i Norge som faktisk jobber beinhardt. For all del lov å være sliten. Men hos noen går klaginga over en grense 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en trend ja. Vanskelig for arbeidsgiver når alle skal ha tilrettelagt arbeidstid og oppgaver. En viss grad av tilrettelegging for å beholde folk som ellers ville gått i sykemelding og trygd er selfølgelig bra. Men det når et punkt der så mange skal ha at det går jo ikke rundt 

Vil man ha ned uføretrygda folk så må det bli lover og regler om enda mer tilrettelegging. Og det kommer, vær du trygg. 

Feks turnusarbeid der absolutt ingen skal jobbe turnus.  Jobbet en plass der stadig flere ville jobbe kun dag av ulike grunner. Sjef på den tiden tilrettelagte for en del. Men da måtte jo noen andre jobbe mer kveld og natt. Kom ny sjef og ble endret tilbake til at alle gikk todelt turnus med kveld og dag (samt egne nattevakter). Da ble selfølgelig en del veldig misfornøyde. Men noen må jo jobbe kveld. Såklart har man ansatte som vil gå mye kveld kan man få det til å gå opp, men hvis ikke? Nei da må alle jobbe kveld/dag. Skjønner turnus blir tøft for mange ettehver av ulike grunner. Selv jobbet turnus og vurdert å bytte til tider (da jeg hadde små barn som ammet enda og det var vanskelig å få til å gå rundt). Men valgte å holde ut litt til og nå går jobben ganske så fint. Men man kan velge seg til noe annet. Feks helsesekretær (hvis man går voksenopplæring eller private kurs osv),  bytte over til barnehage , ta en videreutdanning i saksbehandling eller lignende. Er ikke alltid lett såklart men på sikt om man ikke ønsker turnus så er det faktisk det man må gjøre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vet ikke om det gjelder spesielt for kvinner, eller om kg gir et skjevt bilde. I det virkelige liv opplever jeg det likt mellom kjønnene, og kanskje spesielt for de som er yngre en 40.

Så lenge arbeidsgiver betaler for meg, så «eier» de også tiden de betaler for. De bestemmer derfor hva jeg skal bruke denne tiden på. Mannen min har samme holdning, og vi jobber aktivt med å lære barna våre dette. Ikke fordi vi vil at de skal bli misbrukt i arbeidslivet, men fordi de må forstå at de har plikter de må oppfylle mot arbeidsgiver, ikke bare krav de kan fremsette.

Både min og mannen sin erfaring er at hvis man yter ekstra de første årene, står man mye friere senere i arbeidslivet.

I det virkelige liv opplever jeg at alle under 30 er sånn ca håpløs. Men når det kommer til kvinner så klager og syter også kvinner på 40/50+ utrolig mye. Det syns jeg ikke er tilfellet for menn i den aldersgruppen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil man ha ned uføretrygda folk så må det bli lover og regler om enda mer tilrettelegging. Og det kommer, vær du trygg. 

Vil ikke ha flere trygda men flere folk må over i arbeid som er egnet for dem .Få penger til feks omskolering . For man kan ikke tilrettelegge for at alle skal jobbe dagtid i et turnusyrke eller at folk ikke skal stelle på et sykehjem. Det går faktisk ikke ann (med unntak av sykehjem med sykepleiere som jobber kun med spl oppgaver, men går ikke for feks en helsefagarbeider og ikke jobbe med stell). De det gjelder burde fått mer hjelp av Nav for å finne seg egnet arbeid (pengestøtte en begrenset periode er bedre enn uføretrygd over lengre tid). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på kontor. Men jeg har klienter som krever mye av meg. Tidspresset er enormt, jeg rekker ikke å gjøre alle arbeidsoppgavene mine i løpet av en arbeidsdag. Så fleksitiden øker, men jeg kan ikke ta ut fri, for da hoper arbeidet seg opp. Kan derfor heller ikke være syk, bruker hjemmekontor om jeg er syk så jeg får gjort noe. Og det stresset som da bygger seg opp blir man faktisk syk av, kvinne eller mann. 

Jeg liker å jobbe, men jeg vil gjerne ha arbeid som faktisk kan gjøres innenfor tidsfristen. Vi skal være så fordømte effektive hele tiden, men det er faktisk begrenset hvor mye man får gjort. 

Anonymkode: f2d0b...413

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde de fleste på KVINNEguiden er kvinner. Men for all del er 2025 🏳️‍🌈🏳️‍⚧️ 🫣🤣 folk kan være hva de vil.

Men også i virkeligheten hører jeg mange flere kvinner klage enn menn. For all del. Moderat klaging over enkelte ting på jobb er normalt. Men dette med at alle tror deres jobb er eksepsjonelt slitsom og stressende når det er en relativt rolig jobb forstår jeg ikke.  Ei heller at alle disse folka som hater jobben motsetter seg alle forslag om å bytte jobb. Da er det kanskje jobber som er mye verre enn ens egen hvis man ikke vil bytte? "Jeg vil ikke sitte ved skrivebord" neivel jobb i barnehage da? Nei det vil du ikke ok. Skole? Neivel .. sykehjem? Ikke det nei... Men din jobb var verst fordi det var ikke meningsfull og det er slitsom å sitte på kontoret? Ok...

Eller som nevnt tidligere, alle disse BPAene som motsetter seg husarbeid selv om det bokstavelig talt er i stillingsutlysning. Påstår de er "tjenere". Dette er en helt frivillig BETALT jobb... Eller de som klager over "hamsterhjulet" heletiden og at norsk arbeidsliv er slaveri. Vi i Norge har flust med egenmelding og feriedager. Mer fri enn veldig mange andre . Å kalle norsk arbeidsliv for slaveri, utnytting osv er latterlig. 

Har aldri hørt om noen som syns det er slitsomt å sitte på et kontor. Jobber på en kvinnedominerte arbeidsplass tilvalg og det som går igjen er at de er utslitte pga at de drar lasset alene på hjemmebane. Og jeg må jo si meg enig i det, har selv en mann som hverken gidder å gjøre lekser med barna eller å følge med på skolebeskjeder eller beskjeder fra fritidsaktiviteter i det hele tatt. Så jeg må alltid være på. Har ordnet masse med både reguleringstimer og konfirmasjon for det ene barnet nå, mannen har stort sett sittet med mobilscrolling. Det er jo ikke rart at man har mer energi på jobb, når hjernen går over i brødmodus straks man forlater arbeidsplassen. 

Anonymkode: 9db31...a09

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns alle her inne klager over at helt alminnelige jobber er så stressende og så hardt arbeid og det virker som alle syns jobben sin er så slitsom. Hva gjør så disse kvinnene, hardt fysisk arbeid i bygg og anlegg? Eller jobber med mye ansvar og mye overtid som feks lege eller jordmor? Neida.  Jobber i butikk (bokhandel, dagligvare), kontorjobb (det er jo så slitsomt å sitte ved pc hele dagen påstår noen), helsesøster (nå kan det være psykisk tungt for all del men sammenligner med sengeposter og sykehjem særdeles rolig jobb rent fysisk sett). Hvorfor klager alle her inne så mye over jobbene sine? Så noen skrive i en tråd at norsk arbeidsliv var som SLAVERI. Og slavene fikk i alle fall mat og husly. Da mangler man litt perspektiv tenker jeg?  Er dette et fenomen blant norske kvinner? Hører aldri man folk syte så mye om helt vanlige jobber. Ei heller kvinner i andre land for den saks skyld. Er vi blitt for bortskjemte, allergisk mot å putte inn litt innsats i en helt alminnelig jobb? Altså...

I stedet for å lytte til hvorfor folk blir sliten og lei av jobben, så velger du altså å bare avfeie alt som sutring. Å være sliten innebærer mye forskjellig, og for mange handler det mest om å være i en jobb som man ikke trives i. Da blir man mye mer stresset, irritert og i verste fall deprimert. Dette går over tid ut over det fysiske og gjør folk slitne. Hvis man først skal sammenligne kjønn, så er det ofte sånn at menn generelt er flinkere til å slutte i jobber de mistrives i og bytte til noe de trives bedre med. Kanskje menn også er flinkere til å si ifra til ledelsen om det er noe de er ufornøyd med, mens kvinner tier og irriterer seg i smug.

Det er forøvrig bra at du skriver dette under skråblikk og generaliseringer, for et så unyansert innlegg hadde ikke holdt seg noen andre steder. Jeg tviler blant annet sterkt på at du frekventerer utenlandske nettforum og har oversikt over hvor mye utenlandske kvinner sutrer og klager over jobben. Det er også sånn at Norge er i verdenstoppen når det kommer til antall yrkesaktive kvinner, og jo flere kvinner i jobb, jo flere kvinner vil man høre sutre. Veldig mange kvinner i andre land er dessuten ikke yrkesaktive og har andre ting å sutre over enn jobben sin. Og ikke minst; KG er et kvinneforum, og da er det naturlig nok kvinner som skriver her inne. Men fremdeles er ikke noen få kvinner her inne representative for norske kvinner som gruppe.

Hvis du lurer på om "vi" er blitt for bortskjemte, så er det jo bare å gå i deg selv. Sjansen er stor for at de fleste kvinner er som deg, og all endring starter med deg selv. ;) 

Anonymkode: 48577...2d8

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har man en jobb man mistrives med oppfattes det nok som slaveri uansett hva det er. Viktig med et utdannelse så man kan jobbe med noe man faktisk lier.

Anonymkode: 5428f...ba8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...