Gå til innhold

Norske kvinner -allergisk mot arbeid?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns alle her inne klager over at helt alminnelige jobber er så stressende og så hardt arbeid og det virker som alle syns jobben sin er så slitsom. Hva gjør så disse kvinnene, hardt fysisk arbeid i bygg og anlegg? Eller jobber med mye ansvar og mye overtid som feks lege eller jordmor? Neida.  Jobber i butikk (bokhandel, dagligvare), kontorjobb (det er jo så slitsomt å sitte ved pc hele dagen påstår noen), helsesøster (nå kan det være psykisk tungt for all del men sammenligner med sengeposter og sykehjem særdeles rolig jobb rent fysisk sett). Hvorfor klager alle her inne så mye over jobbene sine? Så noen skrive i en tråd at norsk arbeidsliv var som SLAVERI. Og slavene fikk i alle fall mat og husly. Da mangler man litt perspektiv tenker jeg?  Er dette et fenomen blant norske kvinner? Hører aldri man folk syte så mye om helt vanlige jobber. Ei heller kvinner i andre land for den saks skyld. Er vi blitt for bortskjemte, allergisk mot å putte inn litt innsats i en helt alminnelig jobb? Altså...

Anonymkode: 432e1...6e9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er helt sprøtt. Vi har blitt så bortskjemte og entitled at det er pinlig å lese mange av disse innleggene. 

Virker som om mange forventer at de skal kunne sitte i sofaen og få penger og goder servert i fanget. Samfunnet er så slemme og fæle når det forventes at de faktisk må jobbe for pengene.

Anonymkode: 14aa1...c7d

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt sprøtt. Vi har blitt så bortskjemte og entitled at det er pinlig å lese mange av disse innleggene. 

Virker som om mange forventer at de skal kunne sitte i sofaen og få penger og goder servert i fanget. Samfunnet er så slemme og fæle når det forventes at de faktisk må jobbe for pengene.

Anonymkode: 14aa1...c7d

Ja det virker jo sånn. Så en tråd der folk klaget å få betalt for å gjøre husarbeid i en BPA stilling? Og at de ble behandlet som tjenere? Det er en BETALT stilling. Du er ikke en stakkars utnyttet tjener. Du gjør jobb for pengene du får?  Såklart kan man diskutere hva BPA skal være og hvor mye husarbeid det er naturlig å gjøre det er helt greit. Men virker som hele tråden var gjennomsyret av "jeg er for god til å gjøre husarbeid selv om jeg får betalt". Tror de at de bare skal leke med barn hele dagen? Det gjør man ikke en gang om man jobber i en barnehage. 

Har og hatt unge folk via Nav på jobb og de kan knapt smøre en skive og bruker halve dagen på å scrolle på telefonen. Totalt "giddalause". I de fleste andre land hadde de jo blitt sendt på hue og ræva ut for å si det sånn. Det hadde ikke vært akseptert på jobben.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er helt enig, men foretrekker fysisk arbeid fremfor en kontorjobb. Jeg har prøvd sistnevnte som regnskapsfører, og det var slitsomt. Mye ansvar for folks økonomi, frister som skal holdes og man blir sliten i hodet. 

Blir ikke på langt nær så sliten nå, for ting som krever mye av hodet synes jeg er verre sånn sett. 

Anonymkode: bcff6...cbb

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig, men foretrekker fysisk arbeid fremfor en kontorjobb. Jeg har prøvd sistnevnte som regnskapsfører, og det var slitsomt. Mye ansvar for folks økonomi, frister som skal holdes og man blir sliten i hodet. 

Blir ikke på langt nær så sliten nå, for ting som krever mye av hodet synes jeg er verre sånn sett. 

Anonymkode: bcff6...cbb

For all del folk er forskjellig og jeg selv trives best med å jobbe med kroppen. Men jeg skjønner ikke hvordan absolutt alle her inne kan tro at akkurat sin jobb er så eksepsjonelt slitsom og ille. Da bør de bytte jobb? Vi bor i Norge. Flust av muligheter for omskolering. Men virker som folk vil klage bare for å klage. "Liker ikke jobben min, slitsom, meningsløs" osv. Ok bytt jobb da? Nei det vil de aldri. For den jobben de bytter til vil kanskje innebære turnus eller et eller annet annet de ikke liker.  Og det vil de ikke. Ok, så er kanskje ikke jobben din SÅ ille likevel da?

De fleste jobber i Norge har rimelig ok arbeidsforhold og arbeidstider med unntak av kanskje feks lege som jobber 60+ timer i uka + turnus. De burde klaget mye mer , men ser ikke det så ofte her inne. De er kanskje for opptatt med jobb 🫣

• Liker 3
Skrevet

Skjønner du ikke at ingen er like...at jobbe på Rema 1000 faktisk er slitsom...man sitter ikke bare på rompa...det er service..du skal huske masse koder, du har vare påfylling, du skal bestille... penger, kunder..mye lyd etc. Du blir faktisk sliten i kroppen og hodet.

Og de fleste kvinner er også slitne pga hva som forgår hjemme...mange kvinner går på jobb med ting i hode og kropp hva som skjer hjemme...når de kommer hjem er det jobb nr 2 med hus,mann og barn. Ofte blir man sliten av det mentale.

Du kan kanskje komme hjem fra jobb og slappe av og ikke tenke på noe...mange kan ikke det

Din kropp er ikke min eller andre sin kropp...så hvorfor shame kvinner som faktisk blir sliten og og ikke liker jobben. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

alle her inne

Since when er "alle her inne" kvinner? Noen er og noen er ikke. Hva prater du om?

Anonymkode: 2abd8...28b

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Skjønner du ikke at ingen er like...at jobbe på Rema 1000 faktisk er slitsom...man sitter ikke bare på rompa...det er service..du skal huske masse koder, du har vare påfylling, du skal bestille... penger, kunder..mye lyd etc. Du blir faktisk sliten i kroppen og hodet.

Og de fleste kvinner er også slitne pga hva som forgår hjemme...mange kvinner går på jobb med ting i hode og kropp hva som skjer hjemme...når de kommer hjem er det jobb nr 2 med hus,mann og barn. Ofte blir man sliten av det mentale.

Du kan kanskje komme hjem fra jobb og slappe av og ikke tenke på noe...mange kan ikke det

Din kropp er ikke min eller andre sin kropp...så hvorfor shame kvinner som faktisk blir sliten og og ikke liker jobben. 

Jobbet på Rema 1000 selv og har 3 barn. Utrolig kjedelig jobb men ikke utpreget slitsom. Midt på treet.  Ingen dør hvis du gjør feil, sure kunder er verste med jobben men kundene er mye verre i land som USA enn i Norge .Og er ikke bare i Norge kvinner jobber og har ting på hjemmebane. Når til og med helsesykepleier klager da er det noe galt med mentaliteten. For de har jo noe av de mest gunstige arbeidstidene og roligste jobbene i helsevesenet i alle fall .

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Since when er "alle her inne" kvinner? Noen er og noen er ikke. Hva prater du om?

Anonymkode: 2abd8...28b

Trodde de fleste på KVINNEguiden er kvinner. Men for all del er 2025 🏳️‍🌈🏳️‍⚧️ 🫣🤣 folk kan være hva de vil.

Men også i virkeligheten hører jeg mange flere kvinner klage enn menn. For all del. Moderat klaging over enkelte ting på jobb er normalt. Men dette med at alle tror deres jobb er eksepsjonelt slitsom og stressende når det er en relativt rolig jobb forstår jeg ikke.  Ei heller at alle disse folka som hater jobben motsetter seg alle forslag om å bytte jobb. Da er det kanskje jobber som er mye verre enn ens egen hvis man ikke vil bytte? "Jeg vil ikke sitte ved skrivebord" neivel jobb i barnehage da? Nei det vil du ikke ok. Skole? Neivel .. sykehjem? Ikke det nei... Men din jobb var verst fordi det var ikke meningsfull og det er slitsom å sitte på kontoret? Ok...

Eller som nevnt tidligere, alle disse BPAene som motsetter seg husarbeid selv om det bokstavelig talt er i stillingsutlysning. Påstår de er "tjenere". Dette er en helt frivillig BETALT jobb... Eller de som klager over "hamsterhjulet" heletiden og at norsk arbeidsliv er slaveri. Vi i Norge har flust med egenmelding og feriedager. Mer fri enn veldig mange andre . Å kalle norsk arbeidsliv for slaveri, utnytting osv er latterlig. 

• Nyttig 1
Skrevet

Når gikk det av moten å være robust? Hvor ble yrkesstoltheten  av? Gleden over å klare seg selv? Er diagnoser som ikke fantes før årtusenskiftet mer attraktivt enn betegnelsen arbeidsom? Hvor er stå-på-viljen?

Anonymkode: 7022d...d38

• Liker 4
Skrevet

Det er som regel menn som hevder de er «trette og slitne» etter jobb og derfor må ligge på sofaen resten av dagen.

Anonymkode: 35612...839

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når gikk det av moten å være robust? Hvor ble yrkesstoltheten  av? Gleden over å klare seg selv? Er diagnoser som ikke fantes før årtusenskiftet mer attraktivt enn betegnelsen arbeidsom? Hvor er stå-på-viljen?

Anonymkode: 7022d...d38

Tror norske kvinner kunne hatt godt av et par års arbeidspraksis i utlandet. Se hvordan det er der. Da utenfor Skandinavia for hele Skandinavia har igrunn veldig gunstig ordninger og veldig snilt arbeidsliv. De burde prøvd seg i Storbritannia, USA eller andre land. Nå sier jeg ikke at jeg VIL norsk arbeidsliv skal bli slik. Men bare for å få litt perspektiv. Vi er utrolig heldige med arbeidslivet her i Norge. Samt mulighetene for å forlate jobben din hvis du VIRKELIG hater den. Men istedenfor syter man over hvor stressende det er å jobbe på blomsterbutikken fordi man har kunder og det noen ganger er kø!!! Helt grusomt...

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke vi skal generalisere til «norske kvinner» basert på Kvinneguiden. Når jeg ser rundt meg er det hardtarbeidende, utdannede kvinner overalt som jobber mye, vil yte, vil utvikle seg. Og som innser at det er mange år med rutine og arbeid før man kanskje høster fruktene av arbeidet sitt i lønn og utvikling.

Jeg blir flau av trådene her inne og synes synd på dem som syter så til de grader, og er så uendelig naivt uvitende. Den norske arbeidsmodellen er faktisk ganske unik. Kikker her inne innimellom selv om jeg også jobber selv, og liker å jobbe, men det er altså en verden her inne jeg ikke gjenkjenner ute i det virkelige liv, på mange måter. Jeg tenker det reflekterer kulturell og økonomisk ulikhet i landet vårt, og at syting uten å gjøre noe med det for meg er lavstatus.

Anonymkode: 4d77f...c53

• Liker 6
Skrevet

Joda, jeg har hørt mannfolk klage over jobben. Det er ikke bare kvinner som klager. 

Og nei, slett ikke alle her inne er kvinner!

Anonymkode: f429e...abf

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er som regel menn som hevder de er «trette og slitne» etter jobb og derfor må ligge på sofaen resten av dagen.

Anonymkode: 35612...839

Ikke min opplevelse i det hele tatt. Norske menn bidrar og ganske mye mer på hjemmebane enn i ca alle andre land. Mer likt her i Norge enn de fleste andre plasser. Tror det var i USA de gjorde et studie på at alenemødre hadde mindre jobb enn gifte kvinner fordi mannen ikke dro noe av lasset på hjemmebane. Men det stemmer jo ikke for Norge. Men her klager kvinner enda mer over jobb enn der, er mitt inntrykk. Og det kan de knapt være borte fra jobb en gang fordi de får sparken pga sykefravær. I Norge har vi 20 noe egenmeldingsdager + 1 års sykepenger deretter aap.  Og vi har menn som hjelper til på hjemmebane (stort sett)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke vi skal generalisere til «norske kvinner» basert på Kvinneguiden. Når jeg ser rundt meg er det hardtarbeidende, utdannede kvinner overalt som jobber mye, vil yte, vil utvikle seg. Og som innser at det er mange år med rutine og arbeid før man kanskje høster fruktene av arbeidet sitt i lønn og utvikling.

Jeg blir flau av trådene her inne og synes synd på dem som syter så til de grader, og er så uendelig naivt uvitende. Den norske arbeidsmodellen er faktisk ganske unik. Kikker her inne innimellom selv om jeg også jobber selv, og liker å jobbe, men det er altså en verden her inne jeg ikke gjenkjenner ute i det virkelige liv, på mange måter. Jeg tenker det reflekterer kulturell og økonomisk ulikhet i landet vårt, og at syting uten å gjøre noe med det for meg er lavstatus.

Anonymkode: 4d77f...c53

Ja kan hende jeg får et urettferdig dårlig bilde av norske kvinner på dette forumet.  Håper for guds skyld dette ikke representerer flertallet 

Skrevet

Jaja, alle har angst, alle har problemer, alle har det hardt, mange vil ha tilpasset oppgaver... Sett en ekstrem utvikling siste 30 årene på jobb...Har familiemedlem som er leder i helsevesenet og er helt sjokkert av damene som de tar inn... Ikke arbeidsdyktige..

Anonymkode: 3c937...7a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er i den situasjonen at jeg kunne vært ufør hvis jeg ville. Greia er at jeg ikke vil, for å gå hjemme er det kjedeligste som finnes. 

Motivasjon er nøkkelen her, tenker jeg. Hvis man trives i jobben sin, både med kolleger og arbeidsoppgaver, vil motivasjonen for å jobbe være til stede. Jeg klager sjelden over jobben min, selv om den kan være veldig krevende. Jeg har valgt den selv, og velger å fortsatt stå i den. Derfor må jeg også tåle at jeg er temmelig sliten i perioder. 

Hvis man trives så lite med en jobb at man må klage på at man føler seg som en slave, bør man bytte jobb. En slik opplevelse av jobben sin, vil etter hvert kunne føre til utbrenthet, så for å si det med fjellvettregel nr. 8: Vend i tide. Det er ingen skam å snu. 

• Liker 2
Skrevet

Generelt sett så er vel begge kjønn blitt ganske så såre og slitne og tåler generelt lite. Alt skal man krenkes av og hvis man får beskjed om at man må ta vare på sine egne barn og oppdra de så blir de helt fortvilte for hva er vel barnehagen og skolen til.

Det er helt latterlig, vi har ikke hatt det så bra noen gang i menneskehetens historie, spesielt her i Norden. Men allikevel så er det sutring og mas, angst og depresjon og snakk om hvor raskt man kan få sykemelding når man kjenner smerte i lilletåa to ganger i måneden.

Pysete og lite hardføre, generelt sett.

Alt er så enkelt og lite krevende i dag at man kan sitte på ræva å stirre inn i det mørkeste av sitt eget sinn for så å lete fram noe man er misfornøyd med. Før hadde ikke folk tid til å bruke dager på å oppkonstruere problemer, de hadde nok med å komme seg gjennom dagen.

Anonymkode: 6c8dc...2c9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå er ikke jeg en av kvinnene som klager. Jeg har i perioder av livet jobbet 200%, og er i dag snart ferdig med en master. Men jeg må allikevel vaske bord og støvsuge sofa på jobb og det er ikke en stressende del av jobben. Jobber som pedagogisk leder i en barnehage og jeg elsker jobben min.  Om jeg klager så er det ikke jobben i seg selv, men rammene man har fått utlevert for å utføre lovpålagte krav og oppgaver. Man har ikke nok hender, hoder eller timer i døgnet til å utføre alt man skal utføre på den måten det kreves at man utfører jobben. Og da skriker jeg gjerne litt høyt, ikke fordi jeg ikke tåler det men fordi det går utover uskyldige små. 

Forøvrig savner jeg tiden i butikk, det var relativt rolig og behagelig arbeid. Har vurdert å søke meg tilbake siden det er særdeles lite lønnsforskjell mellom å jobbe  i butikk og jobbe i barnehage med master.

Tror neppe majoriteten her inne er representativ for den norske befolkning. Jeg er her ene og alene fordi jeg for øyeblikket er "lenket " til en seng og holder på å kjede ræven av meg. Tror det er mange her inne som kjeder seg mye.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...