Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på jakt etter å bytte ut min 2007 mod fossil bil. Har fått ett lukrativt tilbud fra Tesla (nye Y modell 2025) med fullfinansiering i 3år til 0% rente uten innskudd. Dvs ca 5000kr mnd i avdrag i 36mnd. Etter denne tiden går restlånet over i flytende rente.

Totalpris på spesifisert bil er ca 600.000kr

Jeg har pr idag penger til å cashe ut bilen kontant, men da må jeg evt selge meg ned i aksjer og fond noe jeg ikke ønsker. Ser for meg at her får jeg 3år til å se markedet an og evt spare opp på høyrente konto i tillegg , samtidig som jeg får en helt ny bil med 5 års garanti og 4wd.

Hva tenker dere her om regnestykket?

Det tilkommer 2500kr i kontraktsinngåelse.

Takker for innspill

Anonymkode: e1ad8...628

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde uten tvil gått for tre års rentefrihet, det er gratis penger. I din situasjon, vel og merke. Du kommer til å ha tjent godt på aksjer og fond i den treårsperioden, og så ville jeg cashet ut bilen umiddelbart.

Anonymkode: 25108...2cd

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde betalt kontant hele summen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

3 år rentefritt, og så betale ut hele lånet når den perioden er over. Er dette jeg har gjort, super fornøyd med bilen!

Anonymkode: df96f...773

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

3 år rentefritt, og så betale ut hele lånet når den perioden er over. Er dette jeg har gjort, super fornøyd med bilen!

Anonymkode: df96f...773

Jepp! Ha pengene på bok selv og få avkastning på de, og cash ut bilen når den rentefrieperioden går over.

Anonymkode: e7a91...b5a

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på verditapet ville jeg uansett aldri kjøpt en helt ny bil.

Anonymkode: c3ef1...6a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Med tanke på verditapet ville jeg uansett aldri kjøpt en helt ny bil.

Verditapet er vel 20-30% første og andre året? Eller var det første året?

Anonymkode: 11144...80a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verditapet er vel 20-30% første og andre året? Eller var det første året?

Anonymkode: 11144...80a

Største tapet er når skiltene settes på.

Anonymkode: f804b...f9e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du bør passe på egenkapitalen i bilen. Dersom du kjøper en ny tesla uten innskudd med full lån, så vil lånet kanskje være større enn bilens verdi på et tidspunkt.

Jeg mener at bilen alltid bør være mer verdt enn lånet, slik at bilen kan gjøre opp for lånet hvis det skulle skje noko.

Når det er sagt, så er selvsagt et rentefri lån å foretrekke, da pengene alternativt kan gi en avkastning f.eks. i fond. Etter 3år kan du gjøre en ny vurdering om å enten cashe ut bilen eller refinansiere med et bedre tilbud hos en annen bank.

Til slutt så er tesla en bil som skaper reaksjoner og ikke alle er komfortable med det. Viktig å være klar over det tenker jeg.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk eier ikke Tesla-skam. Det er en grunn til at de tilbyr rentefritt lån nå.

Anonymkode: 73f51...37c

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal kjøpe denne bilen uansett (det er jo ikke lurt å kjøpe helt ny bil etc), og du har god økonomisk kontroll (viktig! Men det virker det som at du har), så helt klart tatt dette tilbudet. Mye bedre å betale med 2028-kroner enn med 2025-kroner. Og du kan tjene penger på avkastning/rente i mellomtiden. 

Anonymkode: 37da7...801

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (5 timer siden):

Du bør passe på egenkapitalen i bilen. Dersom du kjøper en ny tesla uten innskudd med full lån, så vil lånet kanskje være større enn bilens verdi på et tidspunkt.

Jeg mener at bilen alltid bør være mer verdt enn lånet, slik at bilen kan gjøre opp for lånet hvis det skulle skje noko.

Når det er sagt, så er selvsagt et rentefri lån å foretrekke, da pengene alternativt kan gi en avkastning f.eks. i fond. Etter 3år kan du gjøre en ny vurdering om å enten cashe ut bilen eller refinansiere med et bedre tilbud hos en annen bank.

Til slutt så er tesla en bil som skaper reaksjoner og ikke alle er komfortable med det. Viktig å være klar over det tenker jeg.

Schmuhu

Om man fullfinansierer en ny bil med lån vil bilen være mindre verdt enn lånet allerede i  det øyeblikket man forlater forhandleren.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp Tesla. Da støtter du en nynazist. 

Anonymkode: dc7c2...69e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis dette er en nybil du uansett tenker å kjøpe uavhengig av rentekampanjen, så er det vel egentlig bare å kjøre på? Ulempen i mine øyne, er at du tenker å betale ut lånet etter at den treårige kampanjerenten går ut. På det tidspunktet vil investerbar kaptial bli bundet opp i en bil som taper seg i verdi fra dag til dag.

Hvis du ønsker ny bil og samtidig ha maks kapital investert i aksjemarkedet, så ville jeg sett på leasing og leasingkampanjer. I så fall er det etter min mening leasingkampanjer du skal shoppe og ikke merke og spesifikke modeller. Du kan være heldig og finne en god deal. Gode leasingavtaler kan konkurrere med kontantkjøp av bruktbil når du regner med en forventet avkastning. Bilholdet koster selvfølgelig penger uansett, men du kan holde kapitalen sysselsatt i markedet.

Anonymkode: ecb9f...224

AnonymBruker
Skrevet
Ny Bruker skrev (14 timer siden):

Hadde betalt kontant hele summen.

Det er rimelig toskete når man kan investere pengene og få grei avkastning i 3 år mens man betaler 0% rente på lånet. Forklar oss gjerne logikken i tankegangen din. 

Anonymkode: 6d468...f3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke kjøp Tesla. Da støtter du en nynazist. 

Anonymkode: dc7c2...69e

Tosk.

Anonymkode: 6d468...f3e

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...