AnonymBruker Skrevet 3. august #1 Skrevet 3. august Den siste måneden har jeg sovet svært dårlig. Noen dager sliter jeg med å sovne, men det store problemet er at jeg våkner midt på natten og ikke får sove igjen. Sover i «etapper». Jeg våkner rundt kl3 og sliter med å sove igjen. Jeg gjør «alt» riktig ift søvnhygiene; ikke skjerm 1t før sengetid, ikke koffein etter kl12, trener jevnlig, spiser sunt, har mørkt og kaldt soverom osv. Tidligere har jeg fått vallergan og seroquel (ikke samtidig bruk) av legen, men selv med disse holder jeg meg ikke i søvn gjennom natten nå. Derfor ser jeg på det som uforholdsmessig å bruke de. noen som har opplevd det samme? Får ingen netter med mer enn 4-5t sammenhengende søvn… begynner få mange dager med hodepine og lite energi grunnet så dårlig søvn. hva fungerte for dere? Anonymkode: 17885...b05
AnonymBruker Skrevet 3. august #2 Skrevet 3. august Ja, opplever det samme nå. Tipper at det er pga. perimenopause Anonymkode: 2a777...f5f 3
AnonymBruker Skrevet 3. august #3 Skrevet 3. august Her fungerer merkelig nok saltlampe fra helsekostbutikk og melatonindråper fra dagligvarebutikk. Anonymkode: 00f2c...7d9
AnonymBruker Skrevet 3. august #4 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, opplever det samme nå. Tipper at det er pga. perimenopause Anonymkode: 2a777...f5f Jeg er 29. Kan det starte så tidlig? Anonymkode: 17885...b05
AnonymBruker Skrevet 3. august #5 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er 29. Kan det starte så tidlig? Anonymkode: 17885...b05 Nei, da må det være noe annet. Varmen? Anonymkode: 2a777...f5f
AnonymBruker Skrevet 3. august #6 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei, da må det være noe annet. Varmen? Anonymkode: 2a777...f5f Jeg tenkte på det samme, men jeg holder soverommet kaldt og arbeidsplassen min har også vært kjølig med AC selv da det var veldig varmt ute Anonymkode: 17885...b05
AnonymBruker Skrevet 3. august #7 Skrevet 3. august Har hatt det sånn i årevis, helt siden tenårene. Melatonin funker i perioder, og så det å ikke drikke koffein etter kl 15. All slags, også i brus. Ellers null skjerm rundt en time, halvannen, før leggetid. Anonymkode: edcda...c32
AnonymBruker Skrevet 3. august #8 Skrevet 3. august Ta i bruk alle søvnhygiene-råd (søk opp dette), og sørg for å stresse ned i livet ditt. Søvnløshet og hyppig oppvåkning er som regel et stress-/kortisolproblem. Da er hvile, ro, avspenning og annet som vekker vagusnerven og det parasympatiske system det du trenger. Anonymkode: d3185...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #9 Skrevet 3. august Søvnrestriksjon. Google it og følg det til punkt og prikke i flere mnd. Det er tortur i en periode men det er det eneste som hjelper. Anonymkode: 69c57...c09 2
AnonymBruker Skrevet 3. august #10 Skrevet 3. august Prøv å lage en smoothie av mango, appelsinjuice og spinat før du legger deg. Eventuelt bare spis mango, siden væsken kanskje kan få deg til å måtte tisse om natta. Anonymkode: 37748...b37
AnonymBruker Skrevet 3. august #11 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Søvnrestriksjon. Google it og følg det til punkt og prikke i flere mnd. Det er tortur i en periode men det er det eneste som hjelper. Anonymkode: 69c57...c09 Dette er interessant. Det står det anbefales for langvarige (3+ måneder) søvnproblemer, men jeg begynner føle meg desperat. Vil du fortelle litt om hvordan det fungerte for deg, og hvordan du klarte deg på jobb osv imens du gjennomførte? Anonymkode: 17885...b05
AnonymBruker Skrevet 3. august #12 Skrevet 3. august Dette er litt typisk for stress og angst. Har du det bra for tida? Mye som skjer? Noe du gruer for? Anonymkode: a82c0...c43
AnonymBruker Skrevet 3. august #13 Skrevet 3. august Vitaminmangel. F.eks b12. (Du kan ha vitaminmangel selv om blodprøve er ok) Anonymkode: 51431...41c
AnonymBruker Skrevet 3. august #14 Skrevet 3. august Tråden er ryddet for medisindosering. Matas, mod. Anonymkode: 3df1b...2cc
AnonymBruker Skrevet 3. august #15 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er interessant. Det står det anbefales for langvarige (3+ måneder) søvnproblemer, men jeg begynner føle meg desperat. Vil du fortelle litt om hvordan det fungerte for deg, og hvordan du klarte deg på jobb osv imens du gjennomførte? Anonymkode: 17885...b05 Jeg har vært plaget med for tidlig oppvåkning i bortimot 5 år. Mye stress og kjipe ting i privatlivet. Ble meldt opp til såkalt søvnskole ved den lokale DPS av fastlegen (etter mye mas fra meg, jeg var ikke ute etter sovepiller, har hatt foreldre som var avhengige av dem, de ødelegger søvnen totalt). Da jeg begynte på søvnskolen var jeg allerede delvis sykemeldt pga jeg var rett og slett utslitt psykisk. Timene foregår i en gruppe, tror vi møttes en gang i uken i ca 2 mmd kanskje. Uansett, det fungerte veldig godt. Opplevde kanskje ikke stor fremgang i starten og det er her man må bare bite tennene sammen og holde ut!! Det er som sagt tortur men kluet er å være trofast til programmet. Jeg har ett veldig A4-liv med jobb fra klokken 0730-1500 hver eneste dag og da hjelper det å holde på rutiner. Feilen jeg hadde gjort var jo at jeg la meg for tidlig. Jeg var som deg og sov maks 3-4 timer hver natt. Står opp 0530 og fikk ikke lov til å legge meg før 0130 de første ukene og da fikk jeg 4 timer med sammenhengende søvn i sengen. Ja det er lite men så lenge jeg slapp å ligge våken! Og av og til våknet jeg men da skal man stå opp og så legge seg først når man blir trøtt igjen, selv om det er 30 min til du skal opp for dage . Og man holder på rutinene i helger og ferier. Skeier man ut med å sove lenge en dag så ødelegger man hele rutinen. Jeg var som sagt sykemeldt fra før da jeg startet opp med dette. Men var tilbake for fullt noen mnd etter oppstart. Det gikk fint, jeg hadde jo blitt vant til å være utslitt, sove lite, sur, gretten og nedfor 🥴 Det var en kamp om å holde seg oppe på kveldene/natten. Jeg var jo vant til å legge meg rundt klokken 21. Det ble mye puslespill og drodling. Å gå på jobb var egentlig ikke noe problem, det som var tortur var å skulle holde seg våken sent på kveldene. Det er ca 8 mnd siden jeg startet på dette regimet og søvnen er MYE bedre. Har dårlige perioder men da vet jeg hva jeg må gjøre. De dårlige periodene varer ikke i flere uker lengre, bare noen dager som regel. Anbefaler dette på det sterkeste! Men som sagt; det er tøft! Anonymkode: 69c57...c09 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #16 Skrevet 3. august Lever og nyreproblemer lan være grunn til at folk våkner på natt. Er det noe som plager deg? Noe du går å grubler over, sorg, engstelig? Hvor aktiv er du og hvor mye friskere luft får du? Tenk over alt sånn før du begynner å styre med medisiner osv. Å våkne på natt er kroppens måte å snakke med deg. Anonymkode: 1dc07...ec8
AnonymBruker Skrevet 3. august #17 Skrevet 3. august Kutte ut alkohol? For meg merket jeg stor forskjell på søvnen! Anonymkode: b7b45...214
AnonymBruker Skrevet 3. august #18 Skrevet 3. august Ettersom du har hatt søvnproblemer av og på så kan det høres ut som at livet ditt er for stressende. Kan du endre på noe? Jeg har slitt med utbrenthet og stress og mistet søvn på grunn av det. Hver gang jeg kom tilbake på jobb så kom søvnproblemene tilbake. Nå jobber jeg redusert og sover hver natt fra 22-06. I flere år var jeg heldig om jeg sov 4-5 timer. Prøvde alt som var av sovemedisiner men det eneste som fungerte for meg var å leve saktere og med mindre stress. Anonymkode: eadc5...903
AnonymBruker Skrevet 3. august #19 Skrevet 3. august Dette med sovemedisin er jo egentlig helt sprøtt. Man får nesten kastet hva som helst etter seg men det gjør jo absolutt ingenting med HVORFOR man ikke får sove. Og det er jo DER problemet ligger for mange som har kroniske søvnplager. Anonymkode: 69c57...c09 2
Stor pike Skrevet 3. august #20 Skrevet 3. august Om jeg legger meg 23 eller midnatt, jeg våkner alltid 0130. Har begynt med melatonin i håp om at det kunne stoppe det. Men neida... Jeg må opp og tisse i totiden i alle fall. Slitsomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå