AnonymBruker Skrevet 3. august #1 Skrevet 3. august Hei. Jeg begynte på cipralex for halvannet år siden og byttet til zoloft nå i våres. Det var veldig fint og deilig. Men jeg har gått opp 15 kg på ett år og det er veldig mye når jeg ikke er så høy. Jeg sliter med å gå ned i vekt og vi skulle se an etter sommeren fordi målet er å slutte på medisiner. Jeg kan ikke se for meg at jeg får det bedre av å slutte. Men ferien har satt sine spor, og jeg må gå ned. Spørsmål : er det noen som faktisk har greid å gå ned på antidepressiva? Er det noen som har sluttet på antidepressiva og ikke hatt problemer med å gå ned, trossalt ble det lettere etter slutt ? Jeg har en aktiv jobb i barnehage, og har meldt meg inn på treningssenter. Har sluttet å spise mellom måltidene og bruker vann som tørstedrikk. Holder på å slutte med redbull. Spiser generelt sunt fordi jeg har barn og jeg må. Anonymkode: 56113...f94
AnonymBruker Skrevet 3. august #2 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Jeg begynte på cipralex for halvannet år siden og byttet til zoloft nå i våres. Det var veldig fint og deilig. Men jeg har gått opp 15 kg på ett år og det er veldig mye når jeg ikke er så høy. Jeg sliter med å gå ned i vekt og vi skulle se an etter sommeren fordi målet er å slutte på medisiner. Jeg kan ikke se for meg at jeg får det bedre av å slutte. Men ferien har satt sine spor, og jeg må gå ned. Spørsmål : er det noen som faktisk har greid å gå ned på antidepressiva? Er det noen som har sluttet på antidepressiva og ikke hatt problemer med å gå ned, trossalt ble det lettere etter slutt ? Jeg har en aktiv jobb i barnehage, og har meldt meg inn på treningssenter. Har sluttet å spise mellom måltidene og bruker vann som tørstedrikk. Holder på å slutte med redbull. Spiser generelt sunt fordi jeg har barn og jeg må. Anonymkode: 56113...f94 Vektøkning skyldes jo at man inntar flere kalorier enn man forbrenner så for å kunne gå ned i vekt må man da spise mindre enn det man forbrenner. https://www.ung.no/oss/UV7bXsYYtzX5Ojpve05UeG «Det er ikke selve medisinen som gir vektøkning. Om man øker i vekt er det fordi man får økt sult slik at man spiser mere» https://www.ung.no/oss/lujqh7k7ZCItfo3q9w4sFJ#:~:text=Endring av appetitt og vekt,kjent for å påvirke vekten. «Endring av appetitt og vekt er angitt som kjente bivirkninger ved bruk av Sertralin/Zoloft. Sammenliknet med andre antidepressive legemidler er Sertralin/Zoloft imidlertid blant de legemidlene som i minst grad er kjent for å påvirke vekten. Grunnen til vektendring skyldes i utgangspunktet ikke innholdsstoffene i tablettene direkte, men heller det at de kan påvirke appetitten, noe som igjen kan gjøre at man enten spiser mer eller mindre enn hva man er vant med.» Anonymkode: 0c219...fdf 3
AnonymBruker Skrevet 3. august #3 Skrevet 3. august Jeg har nettopp gått ned 15 kg på Cipralex, så det går an. Anonymkode: b58fb...a5d 3
AnonymBruker Skrevet 3. august #4 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Vektøkning skyldes jo at man inntar flere kalorier enn man forbrenner så for å kunne gå ned i vekt må man da spise mindre enn det man forbrenner. https://www.ung.no/oss/UV7bXsYYtzX5Ojpve05UeG «Det er ikke selve medisinen som gir vektøkning. Om man øker i vekt er det fordi man får økt sult slik at man spiser mere» https://www.ung.no/oss/lujqh7k7ZCItfo3q9w4sFJ#:~:text=Endring av appetitt og vekt,kjent for å påvirke vekten. «Endring av appetitt og vekt er angitt som kjente bivirkninger ved bruk av Sertralin/Zoloft. Sammenliknet med andre antidepressive legemidler er Sertralin/Zoloft imidlertid blant de legemidlene som i minst grad er kjent for å påvirke vekten. Grunnen til vektendring skyldes i utgangspunktet ikke innholdsstoffene i tablettene direkte, men heller det at de kan påvirke appetitten, noe som igjen kan gjøre at man enten spiser mer eller mindre enn hva man er vant med.» Anonymkode: 0c219...fdf Du kan ikke sitere ung, det finnes ingen steder med så mye misvisende informasjon som der. Det er innholdsstoffene i tabletten so direkte påvirker kroppen. Noen påvirker appetitt, men de kan også påvirke hormoner og andre systemer i kroppen vår. Regnestykket er ikke så enkelt som kalorier inn og ut, vi vet mer i dag enn at vi forenkler det slik. Anonymkode: b58fb...a5d 5
AnonymBruker Skrevet 3. august #5 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei. Jeg begynte på cipralex for halvannet år siden og byttet til zoloft nå i våres. Det var veldig fint og deilig. Men jeg har gått opp 15 kg på ett år og det er veldig mye når jeg ikke er så høy. Jeg sliter med å gå ned i vekt og vi skulle se an etter sommeren fordi målet er å slutte på medisiner. Jeg kan ikke se for meg at jeg får det bedre av å slutte. Men ferien har satt sine spor, og jeg må gå ned. Spørsmål : er det noen som faktisk har greid å gå ned på antidepressiva? Er det noen som har sluttet på antidepressiva og ikke hatt problemer med å gå ned, trossalt ble det lettere etter slutt ? Jeg har en aktiv jobb i barnehage, og har meldt meg inn på treningssenter. Har sluttet å spise mellom måltidene og bruker vann som tørstedrikk. Holder på å slutte med redbull. Spiser generelt sunt fordi jeg har barn og jeg må. Anonymkode: 56113...f94 Det finnes antidepressiva du ikke går opp i vektbalanse. Kan du bytte til en av dem? Anonymkode: 4ea73...b31
AnonymBruker Skrevet 3. august #6 Skrevet 3. august Jeg gikk opp i velt da jeg begynte på antidepressiva (Mitrazapin). Men det var den økte apetitten som fikk meg til å spise mer og derfor gå opp i vekt. Ikke pillene i seg selv… Heldigvis vil jeg heller være 15 kilo for mye, enn så deprimert og engstelig som jeg var før jeg begynte på pillene. For å si det enkelt - heller lysten på livet med noen kilo ekstra, enn deprimert og avmagra! Anonymkode: 72797...1e3 4
AnonymBruker Skrevet 3. august #7 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg gikk opp i velt da jeg begynte på antidepressiva (Mitrazapin). Men det var den økte apetitten som fikk meg til å spise mer og derfor gå opp i vekt. Ikke pillene i seg selv… Heldigvis vil jeg heller være 15 kilo for mye, enn så deprimert og engstelig som jeg var før jeg begynte på pillene. For å si det enkelt - heller lysten på livet med noen kilo ekstra, enn deprimert og avmagra! Anonymkode: 72797...1e3 Viktig å påpeke at Mirtazapin er i en helt egen klasse når det gjelder vektoppgang og økt matlyst. Anonymkode: b58fb...a5d
AnonymBruker Skrevet 3. august #8 Skrevet 3. august spis mindre, ingen flytende kalorier, spør deg selv hver gang du tar en bit av noe om denne maten er nødvendig Anonymkode: 8b609...169
AnonymBruker Skrevet 3. august #9 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes antidepressiva du ikke går opp i vektbalanse. Kan du bytte til en av dem? Anonymkode: 4ea73...b31 Legen mente Zoloft var bedre enn cipralex. Tålte ikke brintellix. Får høre. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg gikk opp i velt da jeg begynte på antidepressiva (Mitrazapin). Men det var den økte apetitten som fikk meg til å spise mer og derfor gå opp i vekt. Ikke pillene i seg selv… Heldigvis vil jeg heller være 15 kilo for mye, enn så deprimert og engstelig som jeg var før jeg begynte på pillene. For å si det enkelt - heller lysten på livet med noen kilo ekstra, enn deprimert og avmagra! Anonymkode: 72797...1e3 Ja men det er deg. AnonymBruker skrev (1 time siden): spis mindre, ingen flytende kalorier, spør deg selv hver gang du tar en bit av noe om denne maten er nødvendig Anonymkode: 8b609...169 Da sulter jeg meg sikkert for ingenting er nødvendig. Da blir jeg ekstremt slapp Anonymkode: 56113...f94
Wilma89 Skrevet 3. august #10 Skrevet 3. august Har gått fint p gå ned 15 kg på Cipralex. Trening og å holde seg til ca 1800 kalorier per døgn var det som skulle til her. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august #11 Skrevet 3. august Wilma89 skrev (1 time siden): Har gått fint p gå ned 15 kg på Cipralex. Trening og å holde seg til ca 1800 kalorier per døgn var det som skulle til her. Så godt å lese Anonymkode: 56113...f94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå