Gå til innhold

Tenåring som har sommerferie på rommet sitt

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 14 åring som ikke har så mange venner. Nå i sommer har vi vært en uke i syden, ellers bare hjemme. Når vi er hjemme er han nesten bare på rommet sitt og spiller på pc. Jeg prøver å få ham ut av rommet og huset, og inviterer med på tur, bading, kafé osv. Han er med noen ganger, men det tar kanskje bare en time så er det tilbake på pc. 

Er det noen som har noen gode tips og erfaringer med dette? Jeg ønsker ikke at han tilbringer så mange timer alene på rommet sitt hver dag, men har ikke flere forslag å komme med. 

Anonymkode: 467b7...95c

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiller han online, med venner/nettvenner? Isåfall ser jeg ikke noe stort problem med det. Det er mye det samme her i huset, jente på 14 som ikke har nære venner i nærmiljøet. 

Jeg stiller dog krav til at hun skal være med på enkelte aktiviteter som fjerner spilling som alternativ - også hjemme. 

Anonymkode: 810a5...c33

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt når man er ungdom. 

Jeg gjorde det samme når jeg var ung pike, satt foran PCen på rommet og var alene i sommerferien, idag er jeg gift med en mann, 3 barn og vi har hus, hytte og biler. Tenk, jeg klart meg, og det vil sikkert guttungen din gjøre og. Pust med magen, det går bra :)

Anonymkode: c4b4d...62f

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg, men inntrykket er at dette er normalen nå. Du skriver at han ikke har så mange venner, men kanskje han har gamingvenner?

Min erfaring er at det kan være nyttig å være litt nysgjerrig på det som interesserer ungdommen. Hvilke type spill,hvem spiller han med? Vis positiv interesse. Kritikk fører bare til mer uvilje mot dine forslag.

Og så tenker jeg at du skal gi positiv feedback på den timen han er med dere. Ikke at det var for liten tid, men at det var fint å tilbringe tid sammen med ham.

Anonymkode: 4838d...a94

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet det er en populær hashtag, men er livet egentlig så mye bedre ute? 

Anonymkode: ba3c5...928

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Jeg og besteforeldre har gitt han noen jobber, klippe gress, vaske hus ute, kløyve ved osv. bare for å få han ut. Er med av og til og bader eller til byen og er med på ferie. Men resten av dagen tilbringes på rommet. Håper det blir bedre etter hvert. Husker jeg likte å ligge inne og lese hele sommeren selv, vi hadde ikke pc den gangen. 

Anonymkode: 1ba94...7c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som meg da jeg var ungdom. Jeg spilte world of warcraft hele tiden. Hadde mange venner online. Når skolen begynte igjen så var jeg veldig sosial med vennene mine der. Hva slags spill spiller han? Har han venner og er sosial når det er skolehverdag?

Anonymkode: 8f6ba...771

• Liker 2
Skrevet

Min drømmeferie som 14åring var nettopp dette! Sitte på pc å game uten å bli avbrutt av leggetid, skole, lekser osv. Det er noooen år siden, og internett er "bedre" og mer sosialt og lærerikt i dag. 
Om du ikke selv er en gammel gamer forstår jeg frustrasjonen din, men fra en gamer til en ikke-gamer. Kidden din har en bra sommer! :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen av mine bestevenner er folk jeg ble kjent med igjennom spill. Ble mobbet fra 1 klasse til jeg begynte på videregående og spillingen min ble redningen, hvis ikke så hadde jeg vært 🪦  Jeg har spilt World of warcraft i mange herrens år og har blitt kjent med folk fra hele verden. Har reist rundt om i verden for å treffe de også, så jeg er sosial på den måten. Så lenge ditt barn tar pauser av og til for å være med familien så ser jeg ikke problemet 🙂

Anonymkode: fac38...52a

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han ikke viser tegn til psykisk uhelse tror jeg bare du kan slappe av her :) Det er nok en forbigående fase. Mye kan endre seg på et år eller to (han finner en ny venn, kjæreste, hobby)

Anonymkode: 084e3...f7f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vet det er en populær hashtag, men er livet egentlig så mye bedre ute? 

Nei.

Hvorfor dra tenåringer vekk fra den sosiale arenaen deres bare fordi "det er friskere luft ute". Har du et hjem der luften er betraktelig bedre ute enn inne så har du større problemer enn at en tenåring oppfører seg som nettopp en tenåring. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min tenåring har knapt vert utenfor døra i sommer. Har nesten ingen venner. 

Anonymkode: f2c69...dcb

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange nevner venner, men er det egentlig SÅ vanlig å henge mye med venner i ferien? Mange er vel bortreist. I min barndom var vi stort sett på hytta eller camping, så ingen henging med venner. Men i dag har jo ungdommene mulighet til å holde kontakten digitalt, noe vi ikke hadde. Men savnet det ikke heller, tenkte rett og slett aldri på ferietid som vennetid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tenåringen det fint, og er i normalt humør? Hvis så, så er det vel greit. Sikkert siste sommeren med sløving før det blir full fart med sommerjobb noen år fremover.

Anonymkode: 8fe21...fca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tilbrakte sommeren innendørs på pcen fra jeg var 13 til 18 år.

Spilte med venner som også likte spill mer en bading.

Ikke noe å bekymre seg over.

Anonymkode: 3adeb...be0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk å la tenåringen råtne på rommet hele sommeren. Blir ikke aktuelt her. Da jeg var tenåring reiste vi til syden og så flere uker til et feriehus med øvrig familie. Masse folk og aktiviteter. Ellers dro foreldrene meg med på bading osv. var lite med venner, for de var på ferie

Anonymkode: 3aa8e...951

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som tenker på helsen til disse tenåringene beskrevet her? Kroppen trenger fysisk aktivitet! Det er ekstremt viktig i de årene kroppen utvikler seg. Tid ute i naturen og i dagslys er og veldig viktig for helsa

Anonymkode: 3aa8e...951

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her skal han en uke på treningsleir komme de uke. Måtte tvinge ham, men sånn blir det. Han får lært seg ny ferdighet, møte nye mennesker og utfordringen er bra for ham.

Han har null initiativ og drive for noe som helst med mindre han blir pushet.

Anonymkode: 788fd...c84

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 13-åring er også sånn, livet er best inne og om natta. Jeg tenker at det er et deilig, bekymringsløst drømmeliv han og kompisene hans lever akkurat nå så jeg lar ham stort sett holde på så lenge han kkke roter eller bråker for mye. Krever at han må ut og strekke på beina i løpet av dagen, enten sammen med venner eller alene hvis alle er opptatt eller bortreist.

Hvis ingenting annet funker bruker jeg å foreslå at han går en tur i nabolaget sammen med meg, da er han lynkjapp til å sykle seg en tur alene for å slippe å bli sett sammen med meg 😂

Anonymkode: ba7af...29c

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel helt normalt i den fasen. 

De har behov for tid som ikke er styrt av andre, og ønsker å løsrive seg mer og mer fra foreldre og øvrig familie. 

Mine har også vært mer sosiale på nett enn det jeg av og til trodde. Og tiden jeg trodde gikk til gaming, viste seg av og til å være "snakke med venner på nett". Som jo er ganske praktisk når de bor et stykke fra hverandre. 

Ferie handler jo om å koble av fra hverdagen, og "gjøre sine egne ting". Da jeg var på den alderen, var jeg enten innelukket på rommet mitt, fordypet i den bok, eller på PC og spilte. 

Om du skal ha ungdommen ut, mer enn til sånne "pliktoppgaver" som å klippe gresset eller være med dere foreldre på noe, så må dere neste avtale det på forhånd. 
Det finnes jo masse bra sommerleire, for nesten enhver interesse. 

Mine har oftest trivdes veldig godt med det en uke hver sommer. (I tillegg til familieferien.) 
Og slike sommerleire har også ofte mye fysisk aktivitet. I tillegg til at de gjerne er veldig sosiale, med ungdom på egen alder, med samme interesser. 

Vi har for øvrig fått "klage" i år på at det er for mye "organisert ferie" og for lite tid til å bare slappe av hjemme. 
Så de få ukene ungdommen har hjemme, så nekter de nærmest å være med på noe som helst. De trenger å "slappe av". 

Anonymkode: 883da...a13

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...