Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal låne på huset til oppussing/totalrenovering, og samtidig skal kjøpe ny bruktbil til ca 250.000. Kan det "bakes" inn i boliglånet tro? Vil banken kunne gjøre det, og er det evt lurt. Hører gjerne i fra noen som har erfaring med dette. 

Anonymkode: 2f667...e8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal låne på huset til oppussing/totalrenovering, og samtidig skal kjøpe ny bruktbil til ca 250.000. Kan det "bakes" inn i boliglånet tro? Vil banken kunne gjøre det, og er det evt lurt. Hører gjerne i fra noen som har erfaring med dette. 

Anonymkode: 2f667...e8a

Dette omtales ofte som "rammelån". De fleste banker setter lånet til 60% av boligverdien. Hva du bruker pengene på bestemmer du selv. Banker krever gjerne en litt høyere rente på rammelån enn ordinært boliglån.

Ved at du skal gjøre en totalrenovering vil markedsverdien av huset trolig øke. Du kan da først gjøre renoveringen, få en ny verdivurdering som du sender banken. Er gjeldsgraden lav idag kan du naturligvis gjøre begge deler samlet.

Det er smart å betale ned delen som gjelder bilen minst like raskt som verdien på av bilen synker. Banken krever ikke dette, men om du betaler boliglånsrente på en bil over eksempelvis 15 år blir det en del renter totalt sett.

Skrevet

Lurt å bake bilen inn i huslånet. Stort sett bedre å betale 5% rente på bilen enn å betale 9%. Men du må huske å betale ned bildelen av huslånet som om det var et billån. Å bruke 25 år på det er ikke lurt. Så de 250k må betales ned fort, og maks på samme tid som du planlegger å eie bilen. 
Om du ikke gjør det vil du på et eller annet tidspunkt ha både en og to og tre biler bakt inn i huslånet 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke undervurdér å ha god likviditet. Å betale ned på bilen over 25 år med huslånbetingelser gir deg bedre likviditet. 

Cash is king. Bruk pengene du har frigjort hver måned lurt (investér, buffer, nedbetale lån, oppussing etc), så er det det lureste du kan gjøre. 

Anonymkode: 85f84...cb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ulempen er at du kommer til å betale ned bilen over 30 år. 

Jobber med privatøkonomi og har sett mange som aldri blir gjeldsfrie fordi de fortsetter å låne opp boligen for å finansiere alt slags via økt boliglån.

Anonymkode: fe238...4b7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber med privatøkonomi og har sett mange som aldri blir gjeldsfrie fordi de fortsetter å låne opp boligen for å finansiere alt slags via økt boliglån.

Hvis man er lur med de midlene man frigjør er det absolutt ikke dumt. 

om man kjøper snus og Pippi Max med de derimot………… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er heldigvis mange som klarer betale ned lånet. Å fraråde rammelån på generelt grunnlag blir litt i overkant?

Som alltid, lån skal betales tilbake. Har en ikke økonomi eller selvkontroll nok til å betale tilbake bør en ikke ta opp lån.

Eiendom kan ofte selges til en høyere pris enn ved kjøp. Bil faller i verdi, ekstra viktig å være oppmerksom på nedbetaling.

For å sette det på spissen: Noen kjører av veien, det tryggeste er å ikke kjøpe bil i det hele. 😇 

(Har en derimot kjørt av veien flere ganger så bør en tenke litt igjennom det.)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man er lur med de midlene man frigjør er det absolutt ikke dumt. 

om man kjøper snus og Pippi Max med de derimot………… 

Folk flest forbruker ledig kapital vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok opp lån til bil med sikkerhet i boligen sånn at det per definisjon er boliglån. Står som et separat lån i banken og har mye bedre rente enn billån men litt høyere enn resten av boliglånet, nedbetalingstid på 7 år. Så lenge belåningsgraden på boligen er lav nok til at du kan øke med 250 000 er det lureste løsningen.

Anonymkode: e4ca2...3e7

Skrevet

Vi bakte inn i boliglånet, men fikk det likevel satt opp so et eget lån med egen innbetaling.  Da fikk vi best rente og betalte ned over 5 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, jeg har 5 biler bakt inn i boliglånet mitt. Ulempen er at jeg fortsatt betaler på 4 biler som jeg har solgt for mange år siden 

Anonymkode: 6214f...5cd

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan det. Men da MÅ du betale ned hardere på lånet, like mye som du hadde gjort på et billån. Hvis du betaler ned den bilen over 30 år, blir det en enormt dyr bil. Så dette er bare smart hvis du har god økonomisk kontroll og disiplin. 

Anonymkode: 08d6b...c8d

AnonymBruker
Skrevet

Å bytte et kjipt lån mot et bedre lån er ikke dumt. Du bare flytter risikoen. 

Det er ingenting dumt med å flytte risikoen fra bil til bolig. Det er tryggere. 

Ingen grunn til å "føle" at man betaler ned på gamle biler. Det gjør du ikke. Du betaler på huset ditt. Slutt å "føl" så mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jepp, jeg har 5 biler bakt inn i boliglånet mitt. Ulempen er at jeg fortsatt betaler på 4 biler som jeg har solgt for mange år siden 

Om resterende lån for bilen blir nedbetalt ved salg betaler du ikke på tidligere biler.

Eksempel: 

Bil kjøpt for: 250 000 kr Finansiert gjennom boliglån
Salg etter 4 år: 60 000 kr
Verdifall: 190 000 kr på 4 år
Dette betyr bilen må betales ned med 190 000 kr i løpet av 4 år.

Det blir 47 500 kr per år, eller ca 4 000 kr per måned. Renter kommer i tillegg, ca. 600 kr pr måned. (Ved serielån vil renten gå ned i løpet perioden.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (6 timer siden):

Lurt å bake bilen inn i huslånet. Stort sett bedre å betale 5% rente på bilen enn å betale 9%. Men du må huske å betale ned bildelen av huslånet som om det var et billån. Å bruke 25 år på det er ikke lurt. Så de 250k må betales ned fort, og maks på samme tid som du planlegger å eie bilen. 
Om du ikke gjør det vil du på et eller annet tidspunkt ha både en og to og tre biler bakt inn i huslånet 

Dette!

Anonymkode: e3423...8b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort det med alle våre biler. Men vi betaler ned raskt, og har egentlig spart opp pengene på forhånd - vi har bare satt dem i rammelånet i mellomtiden. Så det blir litt akademisk hvilke midler som går hvor.

Anonymkode: 84bc4...3b8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tok opp boliglånet for 15 år siden var det på 1.5 millioner. Nå, 15 år og 4 biler  senere er boliglånet på 2 millioner 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi refinansierte på boliglånet. Ringte banken og fikk pengene utbetalt i løpet av en uke, gikk veldig raskt. 

Vil dog råde dere til å betale ned bil-delen av huslånet litt raskere hvis dere har mer enn 10 års nedbetalingstid på boligen er det kjipt å sitte på ekstra lån for bilen som da sikkert har tapt mye i verdi.

Vi kommer til å bruke BSU for å gjøre en ekstra innbetaling på lånet, så i praksis er det egentlig BSU-en vi bruker på bil, bare med en «omvei», siden det egentlig ikke er lov. 

Anonymkode: ef61f...864

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (8 timer siden):

9% rente på billån? Det er jo sinnsykt 🫠

Jeg har heldigvis 1,99%… Nå får man vel lån med 0% også. 

Anonymkode: 8f2ea...071

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

9% rente på billån? Det er jo sinnsykt 🫠

Jeg har heldigvis 1,99%… Nå får man vel lån med 0% også. 

Anonymkode: 8f2ea...071

9% rente med sikkerhet i bil er helt normal rente.

Lave renter på 0-3% er kampanjer fra bilforhandlere for å øke salget. Den lave renten renten gjelder for en tidsbegrenset periode, ofte 3 år.

Endret av TBL12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...