Gå til innhold

Antiglispenne til sikkerhetssele, hva er det???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et forovervendt barnesete med fempunktssele. Bilsetet stod først i besteforeldrenes bil, men vi overtok det da barnet ikke lenger får plass i det bakovervendt setet vi hadde før. På bruksanvisningen står det at nå er det på tide å ta bort fempinktssele og bruke bilens setebelte. Pga barnets alder og vekt. Det står også at man skal sette på antiglispenne. Hva i all verden er det? Det fulgte ikke med setet, så vidt jeg vet, og jeg finner ingenting når jeg googler. Er det noe som er nødvendig/påbudt? Hvor selges det?

De andre besteforeldrene har også et barnesete i sin bil, som festes med isofix og brukes med bilbelte, fulgte ikke med noe "antiglispenne" det heller.

Noen som kan opplyse meg?

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (58 minutter siden):

Har et forovervendt barnesete med fempunktssele. Bilsetet stod først i besteforeldrenes bil, men vi overtok det da barnet ikke lenger får plass i det bakovervendt setet vi hadde før. På bruksanvisningen står det at nå er det på tide å ta bort fempinktssele og bruke bilens setebelte. Pga barnets alder og vekt. Det står også at man skal sette på antiglispenne. Hva i all verden er det? Det fulgte ikke med setet, så vidt jeg vet, og jeg finner ingenting når jeg googler. Er det noe som er nødvendig/påbudt? Hvor selges det?

De andre besteforeldrene har også et barnesete i sin bil, som festes med isofix og brukes med bilbelte, fulgte ikke med noe "antiglispenne" det heller.

Noen som kan opplyse meg?

Hvilken bilstol er det? Tror jeg vet hva det kan være, men må nesten ha bilstolmodellen slik at jeg kan vise :)

Anonymkode: 7c46b...3dd

AnonymBruker
Skrevet

Hvem stol er der. Vi hadde acto graco beltestol. Der så var det en spennende oppe på skulderen delen på settet til å feste selen til bilen fast i. Siden en brukte 5 punktene i settet den første stunden før en brukte bilens sele

Anonymkode: e460f...8e6

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper litt hvis du skriver hvilken stol det gjelder. 

Anonymkode: d7fab...e80

Skrevet

Her er papirene som følger med, skjønner ikke helt om det er "trygg i bil" eller nummeret som er merket. Vet ikke hvor besteforeldrene kjøpte setet.

IMG_20250803_125108_1CS.jpg

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (38 minutter siden):

Her er papirene som følger med, skjønner ikke helt om det er "trygg i bil" eller nummeret som er merket. Vet ikke hvor besteforeldrene kjøpte setet.

Kjøp Kinderkraft COMFORT UP i-Size Bilstol, Black https://share.google/pFzLhkI0k633rvAHG

Dette fikk jeg opp når jeg googlet. Vet ikke om det hjelper.

Uansett så er det nå godkjent som bruk i bil ut fra godkjenning 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem stol er der. Vi hadde acto graco beltestol. Der så var det en spennende oppe på skulderen delen på settet til å feste selen til bilen fast i. Siden en brukte 5 punktene i settet den første stunden før en brukte bilens sele

Hvilken bikstol, mener du vel...

Anonymkode: c8aac...ab6

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (2 timer siden):

Takk. Litt som jeg mistenkte - dette er en stol som ikke er anbefalt i bruk da den har scoret dårlig på sikkerhetstester. Bare nevner det siden den oversatte teksten gjorde at jeg fikk mistanke. 

Uansett, du kan se hvor beltet skal tres inn - har tegnet inn ring rundt disse posisjonene. Tanken er at beltet skal inn der og dermed passe barnet (sjeldent det gjør det uansett med denne stolen). Men jeg grubler litt på det med å «sette på». Husker du ev. om dere fikk med en klipslignende ting når dere pakket ut stolen? IMG_9302.thumb.jpeg.d027d197ebf66a6ed9bb8c1bdd8e1550.jpeg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk. Litt som jeg mistenkte - dette er en stol som ikke er anbefalt i bruk da den har scoret dårlig på sikkerhetstester. Bare nevner det siden den oversatte teksten gjorde at jeg fikk mistanke. 

Uansett, du kan se hvor beltet skal tres inn - har tegnet inn ring rundt disse posisjonene. Tanken er at beltet skal inn der og dermed passe barnet (sjeldent det gjør det uansett med denne stolen). Men jeg grubler litt på det med å «sette på». Husker du ev. om dere fikk med en klipslignende ting når dere pakket ut stolen? IMG_9302.thumb.jpeg.d027d197ebf66a6ed9bb8c1bdd8e1550.jpeg

Var besteforeldrene som pakket ut stolen og brukte den i sin bil først. Vi overtok den når vår bakovervendt ikke passet mer. Jeg ser hvor beltet skal inn, men stusset over "antiglispenne". Det er vel ikke noe som vanligvis brukes på denne type seter?

P.S. det er ikke samme stol på bildet du linket til, tror jeg.

Endret av Thyra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...