Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uke 18. 

Brystene har vokst veldig mye. Ikke vært spesielt ømme men bare store i størrelse. Over 2 netter er de plutselig helt borte. Nesten tllbake til ordinær størrelse som er halvert. Dette bekymrer meg. Ikke opplevd det i de andre svangerskapene. 
Føler også magen har stagnert og ikke vokst noe på en liten stund. Kjenner liv hver dag og mer den siste uken.  

Erfaringer? Er dette tegn på morkake svikt? 

Anonymkode: 2283e...bff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg heller tatt en time hos fastlege hvis du er såpass bekymret. Du kan ikke stole blindt på medisinske råd fra fremmede på et nettforum. Legetimer som omhandler svangerskap er gratis, så ring legen din i morgen og hør heller hva de tenker. Lykke til ❤️

Anonymkode: fb808...4e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring føden.🙂

Anonymkode: 7550b...f90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ring føden.🙂

Anonymkode: 7550b...f90

Føden mener jeg er for kort på vei til at de vil se på meg. 😫ingenting de får gjort sier de

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ringer du ikke legen din om du er så bekymret?

anonymt nettforum er ikke riktig plass dessverre... mye troll, tull og feil informasjon her. 

Anonymkode: 7211f...e0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor ringer du ikke legen din om du er så bekymret?

anonymt nettforum er ikke riktig plass dessverre... mye troll, tull og feil informasjon her. 

Anonymkode: 7211f...e0d

Tror du ikke jeg har gjort det? 
Første jeg har gjort samt føden. 
Forumet her er jo 90% av innleggene under Gravidtet og prøvere som burde ringt legen men det er jo for å høre andre sine erfaringer eller om noen har noen gode råd. Jeg opplever ikke at føden tar meg alvorlig fordi jeg er kort på vei. De mener barnet uansett da ikke kan reddes. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tror du ikke jeg har gjort det? 
Første jeg har gjort samt føden. 
Forumet her er jo 90% av innleggene under Gravidtet og prøvere som burde ringt legen men det er jo for å høre andre sine erfaringer eller om noen har noen gode råd. Jeg opplever ikke at føden tar meg alvorlig fordi jeg er kort på vei. De mener barnet uansett da ikke kan reddes. 

Dette stemmer desverre. I norge settes ikke livreddende tiltak i gang før man er 23 uker. Barnet vil ikke være levedyktig ved 18 uker.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er brystene ømme tidlig i svangerskapet?

• I første trimester (særlig uke 4–10) skjer det en rask økning i hormonene hCG, østrogen og progesteron.
  • Disse hormonene forårsaker:
    • Økt blodtilførsel til brystene
    • Vekst i melkekjertlene
    • Økt væskeansamling og spenning i vevet
  • Resultatet: ømme, hovne eller tunge bryster, og noen ganger mer synlige årer eller mørkere brystvorter.

🔹 Hvorfor avtar det i andre trimester?

• Etter uke 10–12 stabiliserer eller synker hCG-nivået, og morkaken tar over hormonproduksjonen i et jevnere tempo.
  • Kroppen begynner å tilpasse seg de høye nivåene av østrogen og progesteron, slik at symptomene kan avta.
  • Mange kvinner merker at:
    • Brystene fortsatt kan være større, men mindre ømme
    • Spenningsfølelsen blir svakere
    • Symptomet kan forsvinne helt

Når er dette normalt?

• Det er normalt både å ha ømme bryster hele graviditeten og at det forsvinner etter første trimester.
  • Det betyr ikke nødvendigvis at noe er galt dersom brystømheten forsvinner – så lenge andre tegn på graviditet vedvarer og det ikke er smerter, blødning eller andre alarmerende symptomer.

Når bør man kontakte lege?

• Hvis brystømheten forsvinner brått samtidig med andre symptomer som:
    • Kraftig magesmerte
    • Blødning
    • Plutselig tap av andre graviditetssymptomer
    • Følelsen av at «noe ikke stemmer»
  • Da kan det være lurt å kontakte lege eller jordmor for en vurdering, bare for å være på den sikre siden.

Anonymkode: e4755...e52

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å få en time hos jordmor. Jeg opplevde mindre symptomer i uke 18 og ble sendt videre til sykehuset av jordmor på helsestasjonen og fikk UL der. 

Anonymkode: eb2bb...3cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville prøvd å få en time hos jordmor. Jeg opplevde mindre symptomer i uke 18 og ble sendt videre til sykehuset av jordmor på helsestasjonen og fikk UL der. 

Anonymkode: eb2bb...3cb

Var alt greit? 
Jeg har prøvd jordmor også. De svarer ikke og har visst ferie. Får prøve føden igjen i morgen. Babyen er heldigvis veldig aktiv, men redd det er starten på noe med morkake eller om det er hormon forstyrrelser som igjen gjør noe skade. For eksempel lavt progesteron eller andre ting 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var alt greit? 
Jeg har prøvd jordmor også. De svarer ikke og har visst ferie. Får prøve føden igjen i morgen. Babyen er heldigvis veldig aktiv, men redd det er starten på noe med morkake eller om det er hormon forstyrrelser som igjen gjør noe skade. For eksempel lavt progesteron eller andre ting 

Har du ringt fastlegen din?

Anonymkode: 608be...74d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Var alt greit? 

At babyen er veldig aktiv er et veldig godt tegn, og er ofte det viktigste spørsmålet en bekymret gravid blir stilt.

Oppsøk lege/jordmor uansett, det er viktig at du er trygg og har det bra også.

Anonymkode: 090bf...37b

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For eksempel lavt progesteron eller andre ting 

Lavt progesteron vil uansett ikke påvirke graviditeten i uke 18, det er mest et problem for de som har tidlige spontanaborter (før uke 10). 

Skrevet

Jeg har opplevd at mange symptomer (både kvalme, sliten, tungpust og ømme bryster) har forsvunnet i 2. trimester og kommet tilbake i 3. trimester. Ingen komplikasjoner i graviditetene ellers. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har du ringt fastlegen din?

Anonymkode: 608be...74d

Ja han sier jeg skal hende meg til akutt hjelp på sykehuset. Alle sender meg rundt i ring. Men skulle ringe tilbake til føden i morgen så skulle vi ta en ultralyd mente hun jeg prater med, men spørs jo hvem jeg møter på i morgen i tlf 

AnonymBruker
Skrevet
Kattedama skrev (3 minutter siden):

Jeg har opplevd at mange symptomer (både kvalme, sliten, tungpust og ømme bryster) har forsvunnet i 2. trimester og kommet tilbake i 3. trimester. Ingen komplikasjoner i graviditetene ellers. 

Godt å høre! «Problemet» mitt er at dette er veldig ulikt mine andre svangerskap og det samme som skjedde med når jeg mistet forrige gang. Dog det var kun 3 mnd men våknet uten symptomer og blødningen osv startet aldri av seg selv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Var alt greit? 

Herregud at det går an å være så hysterisk. Skjønner du virkelig ikke at de på føden ikke kan gjøre noe for deg?? De har nok med dem som faktisk skal FØDE! Ikke ta unødige ressurser derifra. Dra til fastlegen og så kan du henvises til sykehus ved behov.
Om det går galt så tidlig så dør babyen din uansett. Føden kan ikke gjøre noe for deg, dette er ingen akutt situasjon . 
aktiv baby betyr at det mest sannsynlig ikke er noe galt . 

Anonymkode: 5d501...7e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud at det går an å være så hysterisk. Skjønner du virkelig ikke at de på føden ikke kan gjøre noe for deg?? De har nok med dem som faktisk skal FØDE! Ikke ta unødige ressurser derifra. Dra til fastlegen og så kan du henvises til sykehus ved behov.
Om det går galt så tidlig så dør babyen din uansett. Føden kan ikke gjøre noe for deg, dette er ingen akutt situasjon . 

Er du helt idiot eller, hysterisk? Du vet ingenting om hva som foregår inni andre sin kropp eller hva som er akutt eller ikke. Spar deg. Gidd å kommenter hvis du skal være så frekk og ha 0 empati. Jeg kjenner vell min egen kropp mye bedre enn deg. Jeg trenger ikke utlevere alle detaljer her for å ikke virke hysterisk i dine øyne men det er mer enn som så. For ett menneske. Skaff deg litt empati for andre mennesker. Håper virkelig ikke du jobber med mennesker eller rundt mennesker, grøss. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud at det går an å være så kald og kynisk.

AnonymBruker
Skrevet

I verste fall kan du bestille time til privat jordmor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...