Gå til innhold

Dere som har vært overvektige men er blitt slank

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I graviditeten min gikk jeg mye opp i vekt og klarte ikke bli kvitt kiloene i ettertid. Med årene kom det også noen kilo til snikende. Jeg har aldri vært veldig slank, men var en Medium til jeg ble gravid. XL i årene etter og veide rundt 90 kilo. 

Nå som ungene er på mellomtrinnet og begynner å bli mer selvstendig, har jeg endelig gitt meg tid og overskudd til å trene mer og passe på kostholdet. Så på de to siste årene har jeg fått nede over 30 kilo. Og er nå for første gang en s/xs. Veier 56 kilo og er godt trent. Og stolt over det jeg har fått til. Selv om det også har vært en ovegang å omstille seg til en helt ny kropp. Men en ting jeg merker veldig godt, er hvor ulikt folk behandler meg nå som jeg er slank og trent. Har jo lest at overvektige blir behandlet dårligere på mange arenar men trodde ikke det var så tydelig og at jeg selv hadde opplevd en slik diskriminering. Flere som har opplevd det samme? 

Spesifikke situasjoner jeg tenker på. Mange flere virker interesserte i å prate med meg i sosiale tilstelninger. Både single menn (skjønner jo den, jeg ser jo mye bedre ut) men også de i forhold, både menn og kvinner. Jeg inviteres med på mye mer. Jeg blir tatt mer på alvorlig i samtaler. Ikke bare privat men i jobbsammenheng også. Folk er mer hjelpsomme på butikker, på reise etc. 

Var på en date i sommer der daten syns det var så "søt" at jeg drakk øl og spiste burger. Mens som overvektige har jeg fått kommentarer på om jeg ikke burde passe på kostholdet. Men spiser man en salat som overvektige, får man liksom blikk som sier, "du lurer ingen, vi vet jo at det ikke er det du spiser, du som er så tjukk" så det blir feil uansett. Ja jeg hørt det blir sagt om andre overvektig. 

Hvilket samfunn har vi skapt som diskriminerer folk fordi de er overvektige? De/vi er jo like trivelig og smarte selv om man har mer fett på kroppen. Jeg er fortsatt samme dame som da jeg var 90 kilo. Men brått liker folk meg bedre. 

Det kan være mange grunner til at folk er overvektige. Og vi har alle ulike forutsetninger for å klare å spise riktig og holde vekten. Så syns ikke man bør dømme noen før man har fått i deres sko. 

Anonymkode: 3c862...36d

• Liker 3
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke direkte svare deg,men trives best som rund og trent. Vil ikke se ut som ei slaskete skurefille heller.

Anonymkode: e58e4...b16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kan ikke direkte svare deg,men trives best som rund og trent. Vil ikke se ut som ei slaskete skurefille heller.

Okei? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har opplevd det samme. Folk er generelt sett ikke hyggelige, de er selvopptatte og lite empatiske, det er min erfaring. Så da viser de sitt sanne jeg når man møter dem som tjukk. Ulempen er selvsagt at da blir man ganske ensom som tynn, for å ha noe med de folkene å gjøre er uaktuelt. 

Anonymkode: c7c8f...96a

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, har opplevd det samme. Folk er generelt sett ikke hyggelige, de er selvopptatte og lite empatiske, det er min erfaring. Så da viser de sitt sanne jeg når man møter dem som tjukk. Ulempen er selvsagt at da blir man ganske ensom som tynn, for å ha noe med de folkene å gjøre er uaktuelt. 

Anonymkode: c7c8f...96a

Ja helt enig i den. Jeg liker selvsagt å bli behandlet bedre, men biter meg godt merke i de i omgangskretsen som brått er mye mer tilbøyelig til å invitere meg med på ting, de som lytter mere, er mer interessert etc. Men jeg, når jeg møter nye folk, er veldig bevist på å ikke skulle gjøre det samme, og føler meg mer er mer vell med de som har noen kilo ekstra, enn andre veien. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I graviditeten min gikk jeg mye opp i vekt og klarte ikke bli kvitt kiloene i ettertid. Med årene kom det også noen kilo til snikende. Jeg har aldri vært veldig slank, men var en Medium til jeg ble gravid. XL i årene etter og veide rundt 90 kilo. 

Nå som ungene er på mellomtrinnet og begynner å bli mer selvstendig, har jeg endelig gitt meg tid og overskudd til å trene mer og passe på kostholdet. Så på de to siste årene har jeg fått nede over 30 kilo. Og er nå for første gang en s/xs. Veier 56 kilo og er godt trent. Og stolt over det jeg har fått til. Selv om det også har vært en ovegang å omstille seg til en helt ny kropp. Men en ting jeg merker veldig godt, er hvor ulikt folk behandler meg nå som jeg er slank og trent. Har jo lest at overvektige blir behandlet dårligere på mange arenar men trodde ikke det var så tydelig og at jeg selv hadde opplevd en slik diskriminering. Flere som har opplevd det samme? 

Spesifikke situasjoner jeg tenker på. Mange flere virker interesserte i å prate med meg i sosiale tilstelninger. Både single menn (skjønner jo den, jeg ser jo mye bedre ut) men også de i forhold, både menn og kvinner. Jeg inviteres med på mye mer. Jeg blir tatt mer på alvorlig i samtaler. Ikke bare privat men i jobbsammenheng også. Folk er mer hjelpsomme på butikker, på reise etc. 

Var på en date i sommer der daten syns det var så "søt" at jeg drakk øl og spiste burger. Mens som overvektige har jeg fått kommentarer på om jeg ikke burde passe på kostholdet. Men spiser man en salat som overvektige, får man liksom blikk som sier, "du lurer ingen, vi vet jo at det ikke er det du spiser, du som er så tjukk" så det blir feil uansett. Ja jeg hørt det blir sagt om andre overvektig. 

Hvilket samfunn har vi skapt som diskriminerer folk fordi de er overvektige? De/vi er jo like trivelig og smarte selv om man har mer fett på kroppen. Jeg er fortsatt samme dame som da jeg var 90 kilo. Men brått liker folk meg bedre. 

Det kan være mange grunner til at folk er overvektige. Og vi har alle ulike forutsetninger for å klare å spise riktig og holde vekten. Så syns ikke man bør dømme noen før man har fått i deres sko. 

Ja, jeg har opplevd akkurat det du beskriver. Jeg gikk ned mange kilo og verden mottok meg på en ny måte.

Jeg har dessverre også gått opp mange kilo igjen etter en lang periode som slank, og nå plager det meg enda mer fordi jeg kjenner så tydelig hvor anderledes jeg blir behandlet. Jeg føler at jeg burde bli tatt alvorlig, lyttet til, smilt til og liknende selv om jeg nå er overvektig, men hver dag får underbevisstheten min beskjed om at jeg ikke er like mye verdt lenger. 

Anonymkode: 847fc...5c8

• Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud…. 

Anonymkode: 1d03a...ec3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvert alt fra normal til 140 kg. Aldri opplevd noe negativt i møte med mennesker. Ser heller at mine slanke venninner kan oppleve mye dritt fordi mannfolk trur pene og slanke damer bare skal takle slibrige kommentarer og handlinger. Da er jeg heller feit 😅

Tenker det har mer med selvbilde, selvsikkerhet og hvordan man er som person også. Hvordan man velger å ta plass.

Syns det er trist at dere har opplevd dette ❤️

Anonymkode: 890d3...010

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket egentlig ingen forskjell, bortsett fra komplimenter for klær osv som jeg da endelig kunne bruke og at jeg strålte mer. 
Jeg har alltid vært en sosial person og har mange venner. Har heller aldri hatt problemer med å få oppmerksomhet fra menn, selv som overvektig. Jeg har også alltid vært populær på jobb og har alltid vært en av de første til å bli invitert på ting, uansett overvektig eller ei. Har heller aldri merket forskjell på hjelp i butikker eller annet heller. Vet ikke hvorfor, men jeg er ikke veldig sjenert og er flink å snakke for meg selv. Aldri hatt dårlig selvtillit. For meg er største forskjellen at jeg gleder meg mer til sosiale tilstelninger og sier oftere ja til ting, der jeg før oftere sa nei. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått far BMI 27 til 22. Jeg har ikke merket at noen behandler meg bedre, men jeg har sett noen stygge blikk fra svært overvektige damer.

Anonymkode: 39b58...9d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg merket egentlig ingen forskjell, bortsett fra komplimenter for klær osv som jeg da endelig kunne bruke og at jeg strålte mer. 
Jeg har alltid vært en sosial person og har mange venner. Har heller aldri hatt problemer med å få oppmerksomhet fra menn, selv som overvektig. Jeg har også alltid vært populær på jobb og har alltid vært en av de første til å bli invitert på ting, uansett overvektig eller ei. Har heller aldri merket forskjell på hjelp i butikker eller annet heller. Vet ikke hvorfor, men jeg er ikke veldig sjenert og er flink å snakke for meg selv. Aldri hatt dårlig selvtillit. For meg er største forskjellen at jeg gleder meg mer til sosiale tilstelninger og sier oftere ja til ting, der jeg før oftere sa nei. 

Alltid missunnet de som er sånn. Troe noen folk bare har en væremåte som gjør at de suger til seg folk. Har en venninne som er sånn. Hun er nydelig både utenpå og innvendig. Møter alle med et smil og sier aldri et stygt ord om noen. 

Jeg er selv veldig omgjengelig og sosial. Men mangler tydelig det lille ekstra som noen har. Du er heldig, nyt det 🥰

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har gått far BMI 27 til 22. Jeg har ikke merket at noen behandler meg bedre, men jeg har sett noen stygge blikk fra svært overvektige damer.

Anonymkode: 39b58...9d1

Hvorfor skulle de sende deg stygge blikk? Sikker på at det ikke er beundring/misunnelse? Altså jeg kan missunne noen å se bra ut, likevel unne de det, men ønske jeg også så sånn ut. 

Bmi på 27 er ikke så veldig overvektig. Og tror gjerne de er oss i kategorien over som få oppleve stigma.

TS

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble behandler veldig annerledes som brunette enn som blond (er naturlig blond). Som brunette var jeg mye mer usynlig for menn, mens kvinner var vennligere. Tror det er litt samme mekanismene - man behandler (ubevisst) mennesker forskjellig ut i fra utseende.

Anonymkode: dc8b7...09b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig og har over lengre tid sett på ny bil, hos forhandlere. Og i den forbindelse så har jeg stusset over hvor lite oppmerksomhet og interesse selgere har gitt meg, Jeg har sittet med en følelse av å ikke bli tatt seriøst, og har faktisk tenkt tanken om det har med overvekta å gjøre. Og det kan det tydeligvis ha skjønner jeg. Jaja synd for selgerne, for jeg har 700 000kr jeg kan bruke på bil, man er ikke nødvendigvis fattig selv om man er feit 😉

Anonymkode: 241ed...e81

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 32 kg for helsen min og fordi knærne mine fortjente mindre dødvekt å bære på. Ja, jeg har fått mye positiv oppmerksomhet og bedre behandling i butikker og blir sjekket opp mer. Men det er bare støy, samfunnet er sånn det er, jeg kan ikke endre det. Er overhodet ikke bitter. Familien og de nære vennene mine er like glad i meg med eller uten overvekt. Det og helsen min er alt som betyr noe. 

Anonymkode: 630c6...5a2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned rett over 40kg, og kan ikke si jeg direkte har blitt behandlet annerledes. Utenom av en person. Ung mann som nettopp kom fra Bali etter sin første PT utdannelse. Men han kan settes i uviten og ung båsen. Han likte nok ingen som hadde fettprosent over 10%…

Nå har jeg for første gang entret en bmi på 25.9, startet på over 40! Men jeg merker at jeg selv har blitt en bedre versjon av meg selv. En person jeg liker bedre. Det antar jeg har stor betydning utad. Eneste jeg har merket var at folk trodde jeg var i vesentlig dårligere form som stor. Nå er det ikke positivt å være tung, men jeg trente tung styrke og gikk en times lang tur hver dag, med god puls (terrenget her er rett opp og ned igjen.).

Anonymkode: a13d7...d5f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldokumentert i forsking, men likevel er det mange som benekter det. Man blir behandlet bedre som slank, også der man burde blitt behandlet likt, f.eks. i helsevesenet. Og det er et samfunnsproblem, ikke bare støy. 

Anonymkode: c91ef...980

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser ned på tjukke folk ja

Anonymkode: 6f6e0...d38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2025 den 9.20):

Ja helt enig i den. Jeg liker selvsagt å bli behandlet bedre, men biter meg godt merke i de i omgangskretsen som brått er mye mer tilbøyelig til å invitere meg med på ting, de som lytter mere, er mer interessert etc. Men jeg, når jeg møter nye folk, er veldig bevist på å ikke skulle gjøre det samme, og føler meg mer er mer vell med de som har noen kilo ekstra, enn andre veien. 

Jeg prøver å tenke på forskjellen på de slanke og større jeg kjenner- og jeg  lurer på om noe av dette er forskjell i utstråling. Mange slanke og trente ser ut til å ha mer energi og selvtillit, og da er det jo lettere å møte de mer positivt. Overvekt kommer gjerne i perioder man er mer sliten og dvask generelt (men såklart ikke alltid), og man blir kanskje usikker sosialt av det, og da møtes man ofte ikke like blidt heller.

Jeg har en bekjent som egentlig er relativt stor, men jeg tenker ikke på henne som det. Og det tror jeg er fordi hun har så veldig selvtillit, autoritet og energi. Den minst "unnskyld at jeg er til" personen jeg har møtt. Og hun ser jeg at folk søker til sosialt og er mer interessert i.

Jeg sier dette fordi jeg selv er blitt ganske stor de siste årene, og jeg merker jo at folk tar mindre kontakt med meg, men jeg vet også at jeg har blitt mye mindre gira og overblid på samme tid, og mer usikker, så jeg tror det har mer med saken å gjøre.

(Jeg benekter ikke at mange snakker stygt om overvektige altså, mange teite fordommer, men tror det er mer sammensatt)

Anonymkode: 6c402...0e6

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er overvektig og har over lengre tid sett på ny bil, hos forhandlere. Og i den forbindelse så har jeg stusset over hvor lite oppmerksomhet og interesse selgere har gitt meg, Jeg har sittet med en følelse av å ikke bli tatt seriøst, og har faktisk tenkt tanken om det har med overvekta å gjøre. Og det kan det tydeligvis ha skjønner jeg. Jaja synd for selgerne, for jeg har 700 000kr jeg kan bruke på bil, man er ikke nødvendigvis fattig selv om man er feit 😉

Anonymkode: 241ed...e81

Jeg er tynn og alltid blitt lett oversett.

Anonymkode: 4a620...09d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...