AnonymBruker Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Jeg har fått ny jobb, første dag mandag. Men denne uka blir vi kanskje fosterforeldre, og da blir jeg frikjøpt tre år. Har rett til permisjon og får full lønn fra fosterhjemstjenestjenesten fordi barnet har spesielle behov. Men hva vil ny arbeidsgiver si? Synes ikke vi kan si nei til barnet vi har ønsket oss lenge bare fordi jeg nylig har byttet jobb. Det er ikke tvil om at jeg har rett til permisjon, det er avklart med fagforeningen min Anonymkode: b6391...72d
AnonymBruker Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har fått ny jobb, første dag mandag. Men denne uka blir vi kanskje fosterforeldre, og da blir jeg frikjøpt tre år. Har rett til permisjon og får full lønn fra fosterhjemstjenestjenesten fordi barnet har spesielle behov. Men hva vil ny arbeidsgiver si? Synes ikke vi kan si nei til barnet vi har ønsket oss lenge bare fordi jeg nylig har byttet jobb. Det er ikke tvil om at jeg har rett til permisjon, det er avklart med fagforeningen min Anonymkode: b6391...72d Mannen din tar permisjon det første året. Da får du kommet i gang med jobben. Deretter kan dere begge jobbe deltid. Anonymkode: bf7f3...ad4 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #3 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mannen din tar permisjon det første året. Da får du kommet i gang med jobben. Deretter kan dere begge jobbe deltid. Anonymkode: bf7f3...ad4 Går ikke, jeg har spesialutdanning på barnets tilstand. Han er rørlegger Anonymkode: b6391...72d 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august Livet skjer. Det finnes aldri noen garanti for noe. Inkludert at dere blir fosterforeldre. Om du uansett frikjøpes i tre år, har arbeidsgiver mulighet til å få inn vikar / en ekstra ansatt med fine rammer, ergo bare litt stress. Anonymkode: e6e16...4c9 8 4
Amy71 Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august Ingen kan gjette hva arbeidsgiver vil si. Klart de ikke blir happy men får håpe de er forståelsesfulle. Kan hende de ønsker at du sier opp jobben. Vet ikke hvor lenge man kan ha permisjon. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august Arbeidsgiver synes sikkert det er litt kjipt. Men om det er empatiske mennesker har de nok også forståelse for det, og vil ikke gi deg problemer. Og om de har problemer med det så er det vel gjerne ikke ditt problem likevel? Er sikkert litt ubehagelig å fortelle det, men det går over!! Jeg ville kanskje brukt mandagen på å forklare hva dere kanskje har i vente. Ideelt sett hadde det kanskje vært fint om du hadde gjort det så fort dere fikk beskjed om det? Anonymkode: 2add2...dae 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Arbeidsgiver synes sikkert det er litt kjipt. Men om det er empatiske mennesker har de nok også forståelse for det, og vil ikke gi deg problemer. Og om de har problemer med det så er det vel gjerne ikke ditt problem likevel? Er sikkert litt ubehagelig å fortelle det, men det går over!! Jeg ville kanskje brukt mandagen på å forklare hva dere kanskje har i vente. Ideelt sett hadde det kanskje vært fint om du hadde gjort det så fort dere fikk beskjed om det? Anonymkode: 2add2...dae Vi fikk beskjed forrige uke og g vil ikke hause opp stemningen om de velger en annen fosterfamilie Anonymkode: b6391...72d 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august Enig med Anonym her; ingen sjans for at mannen din kan ta det? Dersom det kun er du som kam være hjemme betyr jo det at det kun er du som kan være hjemme 24/7. skjønner ikke helt hvorfor ikke kan kan være litt alene med ungen? veldig uheldig å starte i ny jobb for så å ta 3 års permisjon, samtidig forstår jeg at du ikke vil la ungen «i stikken» av den grunn.. Anonymkode: b31bb...002 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august Amy71 skrev (2 minutter siden): Ingen kan gjette hva arbeidsgiver vil si. Klart de ikke blir happy men får håpe de er forståelsesfulle. Kan hende de ønsker at du sier opp jobben. Vet ikke hvor lenge man kan ha permisjon. Neida, har rett til tre års permisjon og må heldigvis ikke si opp Anonymkode: b6391...72d 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august Om permisjon er vesentlig ulempe for arbeidsgiver så kan de si nei. Jeg har jobbet med fosterhjem i mange år og opplevd flere arbeidsgivere som avslår permisjon, bortsett fra de 2 ukene som er lovfestet. Anonymkode: cee85...66c 5 6
AnonymBruker Skrevet 3. august #11 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Neida, har rett til tre års permisjon og må heldigvis ikke si opp Anonymkode: b6391...72d Er du sikker? Du blir frikjøpt, men har du krav på å komme tilbake til samme stilling? Anonymkode: dbca6...ab4 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #12 Skrevet 3. august Her er det mye å kommentere. Syns det er utrolig spesielt at du sier «et barn vi har ønsket oss lenge», det er fosterhjem det er snakk om, ikke adopsjon. Ufattelig kvalm setning det der. Barnet kan når som helst tas fra dere igjen, det er ikke gitt at det blir der i tre år, uansett hvor mye utdannelse du måtte ha. Kanskje viser det seg at dere ikke egner dere til fosterforeldre, kanskje har dere ikke forstått hva det innbærer, det kan skje endringer hos bv som gjør at barnet fjernes etter en tid hos dere, eller du kan bli syk/ dere blir skilt/ ett eller annet og barnet må bytte fosterhjem. Så ang de tre årene i permisjon. Normalt må man ha jobbet en viss tid hos en arbeidsgiver for å ha rettigheter der, du har ikke jobbet i det hele tatt. Det vil begrense ganske mye av hva du kan kreve av arbeidsgiver, selv om du blir frikjøpt. Du kan ha rett på å få permisjon, men moralsk sett er det helt forkastelig av deg at arbeidsgiver tror de har en ny ansatt i drift fra mandag av, og så har du tenkt å la dem i stikken fordi du fikk et gøyere oppdrag. Å ikke ha tatt dette opp med leder, informert og varslet er rett og slett skikkelig uprofesjonelt. Du kommer aldri til å kunne returnere til arbeidsplassen med tillit hos leder om du drar det stuntet, ikke hos dine fremtidige kolleger heller. Du bør håpe bv finner ett annet fosterhjem, starte i jobben og samtidig informere leder om at dit høyeste ønske er å være fosterforelder, og at du kommer til å stikke fra jobb ved første anledning når den muligheten kommer. Da vet de i alle fall hva slags menneske de har å forholde seg til, og kan tw det med i bemanningsplanleggingen på sikt. Anonymkode: b4479...dac 6 1 8
AnonymBruker Skrevet 3. august #13 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her er det mye å kommentere. Syns det er utrolig spesielt at du sier «et barn vi har ønsket oss lenge», det er fosterhjem det er snakk om, ikke adopsjon. Ufattelig kvalm setning det der. Barnet kan når som helst tas fra dere igjen, det er ikke gitt at det blir der i tre år, uansett hvor mye utdannelse du måtte ha. Kanskje viser det seg at dere ikke egner dere til fosterforeldre, kanskje har dere ikke forstått hva det innbærer, det kan skje endringer hos bv som gjør at barnet fjernes etter en tid hos dere, eller du kan bli syk/ dere blir skilt/ ett eller annet og barnet må bytte fosterhjem. Så ang de tre årene i permisjon. Normalt må man ha jobbet en viss tid hos en arbeidsgiver for å ha rettigheter der, du har ikke jobbet i det hele tatt. Det vil begrense ganske mye av hva du kan kreve av arbeidsgiver, selv om du blir frikjøpt. Du kan ha rett på å få permisjon, men moralsk sett er det helt forkastelig av deg at arbeidsgiver tror de har en ny ansatt i drift fra mandag av, og så har du tenkt å la dem i stikken fordi du fikk et gøyere oppdrag. Å ikke ha tatt dette opp med leder, informert og varslet er rett og slett skikkelig uprofesjonelt. Du kommer aldri til å kunne returnere til arbeidsplassen med tillit hos leder om du drar det stuntet, ikke hos dine fremtidige kolleger heller. Du bør håpe bv finner ett annet fosterhjem, starte i jobben og samtidig informere leder om at dit høyeste ønske er å være fosterforelder, og at du kommer til å stikke fra jobb ved første anledning når den muligheten kommer. Da vet de i alle fall hva slags menneske de har å forholde seg til, og kan tw det med i bemanningsplanleggingen på sikt. Anonymkode: b4479...dac Jøss, har du samme innstilling til de som er gravide og skaffer seg ny jobb også eller? Anonymkode: 7b6ac...b0d 8 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. august #14 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jøss, har du samme innstilling til de som er gravide og skaffer seg ny jobb også eller? Anonymkode: 7b6ac...b0d Visste ikke at du blir gravid en uke og går permisjon i årevis mandagen etter, og ny jobb har normalt tre måneders oppsigelsestid. Anonymkode: b4479...dac 7 3
NakenPanda Skrevet 3. august #15 Skrevet 3. august Jeg tenker at etter 12 måneder vil du ikke lengre ha en jobb å komme tilbake til, men det er jo valgt av deg selv så du er nok klar for det. 2
NakenPanda Skrevet 3. august #16 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Visste ikke at du blir gravid en uke og går permisjon i årevis mandagen etter, og ny jobb har normalt tre måneders oppsigelsestid. Anonymkode: b4479...dac Prøvetiden er vel 6 måneder med betydelig lavere oppsigelse
AnonymBruker Skrevet 3. august #17 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Her er det mye å kommentere. Syns det er utrolig spesielt at du sier «et barn vi har ønsket oss lenge», det er fosterhjem det er snakk om, ikke adopsjon. Ufattelig kvalm setning det der. Barnet kan når som helst tas fra dere igjen, det er ikke gitt at det blir der i tre år, uansett hvor mye utdannelse du måtte ha. Kanskje viser det seg at dere ikke egner dere til fosterforeldre, kanskje har dere ikke forstått hva det innbærer, det kan skje endringer hos bv som gjør at barnet fjernes etter en tid hos dere, eller du kan bli syk/ dere blir skilt/ ett eller annet og barnet må bytte fosterhjem. Så ang de tre årene i permisjon. Normalt må man ha jobbet en viss tid hos en arbeidsgiver for å ha rettigheter der, du har ikke jobbet i det hele tatt. Det vil begrense ganske mye av hva du kan kreve av arbeidsgiver, selv om du blir frikjøpt. Du kan ha rett på å få permisjon, men moralsk sett er det helt forkastelig av deg at arbeidsgiver tror de har en ny ansatt i drift fra mandag av, og så har du tenkt å la dem i stikken fordi du fikk et gøyere oppdrag. Å ikke ha tatt dette opp med leder, informert og varslet er rett og slett skikkelig uprofesjonelt. Du kommer aldri til å kunne returnere til arbeidsplassen med tillit hos leder om du drar det stuntet, ikke hos dine fremtidige kolleger heller. Du bør håpe bv finner ett annet fosterhjem, starte i jobben og samtidig informere leder om at dit høyeste ønske er å være fosterforelder, og at du kommer til å stikke fra jobb ved første anledning når den muligheten kommer. Da vet de i alle fall hva slags menneske de har å forholde seg til, og kan tw det med i bemanningsplanleggingen på sikt. Anonymkode: b4479...dac Har du hatt en dårlig opplevelse med barnevernet siden du sier disse tingene? Anonymkode: 2add2...dae
Brunello Skrevet 3. august #18 Skrevet 3. august NakenPanda skrev (30 minutter siden): Jeg tenker at etter 12 måneder vil du ikke lengre ha en jobb å komme tilbake til, men det er jo valgt av deg selv så du er nok klar for det. Det er en rett etter arbeidsmiljøloven, så det du skriver er ikke rett. Ut fra det ts skriver er det vel også ganske stor sjanse for at hun har et eller annet omsorgsyrke. Her jobber det flest damer og det kryr av permisjoner og folk som ønsker å jobbe deltid i perioder. Så sikkert null stress med tanke på senere jobb. 2
NakenPanda Skrevet 3. august #19 Skrevet 3. august Brunello skrev (27 minutter siden): Det er en rett etter arbeidsmiljøloven, så det du skriver er ikke rett. Ut fra det ts skriver er det vel også ganske stor sjanse for at hun har et eller annet omsorgsyrke. Her jobber det flest damer og det kryr av permisjoner og folk som ønsker å jobbe deltid i perioder. Så sikkert null stress med tanke på senere jobb. Det kan nok stemme, men det er fremdeles bare 12 månder permisjonsmulighet så det er fremdeles ingen jobb som venter på henne, kanskje det økte utkjøpsprisen hvem vet, er jo ikke sikkert fosterbarnet blir i 3 år. Jeg tror TS vet at det ikke er noen jobb når hun kommer tilbake og er ok med det. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #20 Skrevet 3. august TS har full rett til å ta ulønnet foreldrepermisjon i til sammen tre år hvis barnet er under 15 år, så det trenger vi ikke diskutere. Kilde: https://www.bufdir.no/fosterhjem/betaling-og-rettigheter/. Men jeg ville nok allerede mandag nevnt for ny leder at dere har meldt dere som fosterhjem og muligens får en tildeling, selv om de ender opp med å velge en annen fosterfamilie har i alle fall lederen din da blitt informert og har det på radaren. Å være fosterhjem (ev. forsterket fosterhjem?) er en mye viktigere jobb enn de aller, aller fleste jobber, så det er bra for samfunnet at TS og mannen gjør dette. Det er uheldig timing, men sånn blir det noen ganger. Anonymkode: b0d64...c92 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå