AnonymBruker Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Ringte på døra i ettermiddag, eldre mann, en kvinne hadde falt i gangen, sa han, og han fikk henne ikke opp alene. De kjente tydeligvis hverandre. Hun hadde vondt i armen. Han hadde ringt 113, men de sa taxi og legevakt som løsning. Gikk for å hjelpe, hun satt på gulvet og jeg måtte forklare henne at "du må bøye bena dine for at jeg skal få deg opp", stusset over at hun ikke hjalp mer til selv.. for meg var det innlysende. Hun luktet ikke noe særlig godt, gammel svette og sokkene var skitne. Inne i leiligheten skjønte jeg at hun hadde drukket en del. Og da hun satt seg så jeg at hun hadde en stor kul i panna. Hun var helt stille og sa ikke ett ord. Mulig av skam, kanskje.. Jeg opplevde hele situasjonen som ubehagelig. Har vokst opp med alkohol i hjemmet, og vært den som har hjulpet i slike situasjoner. Tanken min streifet også dithen om de hadde kranglet og om hun var blitt slått. Jeg frøs, men forsikret meg om at mannen ville få henne til legevakta og det skulle han. Det var bare denne stillheten som gnagde meg, ingen sa noe... Hvordan ville dere håndtert dette? Jeg vurderer å ringe på i morgen, for å sjekke at alt er bra. Samtidig var det ingen takk til meg for at jeg hjalp til, men naturlig kanskje siden hun og de var i sjokk eller noe... Anonymkode: aaeeb...d8d 4
AnonymBruker Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august Kom de seg til legevakten, da? Tror det er ganske naturlig å være litt groggy om du har falt og kanskje slått hodet i gulvet slik at du får stor kul i panna Anonymkode: d85fa...c6a 7
AnonymBruker Skrevet 2. august #3 Skrevet 2. august Om hun har blitt slått, kan du også bli det, så selv om jeg syns det er godt du tar ansvar, så ta det litt varsomt og ikke kom for nærme. Kanskje du kan prate med noen om misstankene, som politiet? Luktet hun alkohol? Har hørt at om man har skadet hodet kan det gå utover oppførsel. Noen er jo litt rare, men det er jo en situsjon hvor det absolutt kan være noe som ikke stemmer. Helt forferdelig om han har skadet henne. Håper det går bra. Og synd du har vokst opp med alkohol hjemme. Anonymkode: d6c51...fd1 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om hun har blitt slått, kan du også bli det, så selv om jeg syns det er godt du tar ansvar, så ta det litt varsomt og ikke kom for nærme. Kanskje du kan prate med noen om misstankene, som politiet? Luktet hun alkohol? Har hørt at om man har skadet hodet kan det gå utover oppførsel. Det var den tanken som slo meg med en gang også... at alkohol + vondt i skulderen + satt i gangen + kul i panna... akkurat den komboen føltes ikke helt trygg... Ja, det kan visst gå ut over oppførsel... Jeg vurderte å ringe 02800, men .... er det vold i nær relasjon så er det et minefelt siden det en nabo. Hun luktet ikke alkohol da jeg støttet henne inn, men noe var det... men jeg skjønte det var alkohol da jeg så det på bordet hennes. Jeg vet ikke om hun kom seg til legevakta... jeg kan jo ta en telefon til 02800 i morgen, vurdere om jeg ringer på og sier hei... Anonymkode: aaeeb...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august Jeg hadde også vært veldig ukomfortabel med å hjelpe en full nabo... men velding fint av deg å gjøre det Nå er vel ikke blåkuler som buler ut typisk merke på vold i heimen, tegn på vold er mer blåmerker. Faller man blir det kul. Men jeg hadde fulgt med i forhold til om det er mye krangling/bråk fra leiligheten, og meldt inn bekymring i så tilfelle. Anonymkode: 428d0...f94 4 1
Amy71 Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august Du kan kontakte Hjemmetjenesten i bydelen og gi beskjed om at hun virker ikke klare av å ivareta sin hygiene og at hun falt i trappa. Og at du noterte alkohol i leiligheten 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august Hvor gammel er hun? Har du sett henne tidligere, virker hun oppegående vanligvis? Jeg hadde uten tvil ringt på i morgen og spurt hvordan det gikk. Tenker egentlig at det er helt naturlig når dere er naboer. Hadde ikke tenkt vold ut i fra det du beskriver her. Mulig det kan være psykisk sykdom eller begynnende demens også inne i bildet? Anonymkode: 41ecb...c79 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august Hadde det vært vold så hadde han ikke spurt om hjelp. Garantert. Du ringer på i morgen og spør hvordan det går. For at du har vært bekymret for henne. Anonymkode: 0f7ba...26e 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august Tar innimellom vakter i hjemmetjenesten og i avlastningsboliger. Min erfaring er at flere, og da flere alkoholikere som kanskje har har hatt en vond barndom kan være svært stille, og har kanskje vanskeligheter med å vise takknemlighet, selv om de er det. Ofte handler det om skam, andre ganger om vansker med å kommunisere med andre. Man kan sende bekymringsmelding til lege/kommune hvis du ikke kjenner til pårørende som kan gjøre det. Anonymkode: afaa3...c55 7
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvor gammel er hun? Har du sett henne tidligere, virker hun oppegående vanligvis? Jeg hadde uten tvil ringt på i morgen og spurt hvordan det gikk. Tenker egentlig at det er helt naturlig når dere er naboer. Hadde ikke tenkt vold ut i fra det du beskriver her. Mulig det kan være psykisk sykdom eller begynnende demens også inne i bildet? Jeg har ikke sett henne tidligere, men har googlet litt og hun har mistet mannen sin for noen år siden + en hund. Så hun er nok deppa... jeg ringer på i morgen, det er det samvittigheten min sier. Hun har det sikkert ikke greit. Om hun har falt eller blitt slått... det er vel som de skriver over her at da hadde han ikke ringt på... selv om det hele virker litt merkelig. Tusen takk for gode råd og innspill!!!! Anonymkode: aaeeb...d8d 1 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har ikke sett henne tidligere, men har googlet litt og hun har mistet mannen sin for noen år siden + en hund. Så hun er nok deppa... jeg ringer på i morgen, det er det samvittigheten min sier. Hun har det sikkert ikke greit. Om hun har falt eller blitt slått... det er vel som de skriver over her at da hadde han ikke ringt på... selv om det hele virker litt merkelig. Tusen takk for gode råd og innspill!!!! Anonymkode: aaeeb...d8d For en fin nabo du er❤️ Anonymkode: dde73...deb 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): For en fin nabo du er❤️ Så fint sagt - tusen takk 🙂 Anonymkode: aaeeb...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #13 Skrevet 3. august Takk for at du er et medmenneske og bryr deg ❤️ Anonymkode: 39710...e7c 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #14 Skrevet 4. august Skjønte ikke helt. Er det sånn at kun kvinnen er din nabo, mens mannen var på besøk hos henne? Eller er han også en nabo? De bor ikke sammen? Eller var han en tilfeldig forbipasserende? Anonymkode: e704c...1d3
AnonymBruker Skrevet 4. august #15 Skrevet 4. august Hvis gamle damer er fulle på ettermiddagen, detter, ikke kan hjelpe med å fote seg og har tydelig mangelfull hygiene over flere dager, høres det ut som en stusselig situasjon med sannsynlig misbruk av alkohol og generelt redusert evne til egenomsorg og påvirket helse og kognisjon. En skikkelig kul i panne høres ut som fallskade i første omgang, naturligvis kan fall komme ifbm vold i tillegg. Hun hørtes apatisk ut. Håper legevakt skriver om mer enn bare armen og kulen i epikrisen til fastlegen. Min erfaring er dessverre at eldre med alkoholmisbruk gjerne ikke slipper til hjelp, og kan ha mye resignasjon og apati ifht å prøve å forbedre sin situasjon. Det er en stor gråsone mellom at ting ikke fungerer, og at det så lite innsikt i egen situasjon at man bli fratatt råderett til å si nei. Så flott at du bryr deg. Skulle du komme opp i lignende situasjoner med dem, er det mulig å ringe legevakt og fortelle om dine observasjoner mens de er på vei dit. Anonymkode: 142e0...fe8
AnonymBruker Skrevet 4. august #16 Skrevet 4. august Stakkars, hun var sikkert skamfull. Jeg har selv vært så langt utpå at jeg ikke greide å ta vare på meg selv. Falt å slått meg i fylla, eller mistet nøkler sånn at borettslaget måtte hjelpe meg inn. Har man da gått fra en leilighet i total kaos er det ikke spesielt gøy når andre får se det. Tar man seg en tredagers fest alene fordi livet er vanskelig så er ikke dusj det første som står i hodet på deg. En gang ble jeg funnet i den tilstanden, skitten og ekkel i klærne og det var bare utrolig nedverdigende at andre måtte være tett på meg da og synest sikkert jeg var sjuskete og luktet vondt. Så det at du ikke fikk takk her bør du ikke legge så mye vekt på. Dette er mennesker som er langt, langt nede. Hun var nok stille fordi dere kom veldig tett på et menneske og et hjem i krise som hun egentlig ikke ønsker å bry noen med. Men det var flott gjort av deg å hjelpe 🌹 Anonymkode: 2fe45...961 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. august #17 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Stakkars, hun var sikkert skamfull. Jeg har selv vært så langt utpå at jeg ikke greide å ta vare på meg selv. Falt å slått meg i fylla, eller mistet nøkler sånn at borettslaget måtte hjelpe meg inn. Har man da gått fra en leilighet i total kaos er det ikke spesielt gøy når andre får se det. Tar man seg en tredagers fest alene fordi livet er vanskelig så er ikke dusj det første som står i hodet på deg. En gang ble jeg funnet i den tilstanden, skitten og ekkel i klærne og det var bare utrolig nedverdigende at andre måtte være tett på meg da og synest sikkert jeg var sjuskete og luktet vondt. Så det at du ikke fikk takk her bør du ikke legge så mye vekt på. Dette er mennesker som er langt, langt nede. Hun var nok stille fordi dere kom veldig tett på et menneske og et hjem i krise som hun egentlig ikke ønsker å bry noen med. Men det var flott gjort av deg å hjelpe 🌹 Anonymkode: 2fe45...961 Alkohol hjelper ikke på psyken. Den gjør ting verre. Har en det tungt, tyr en ikke til alkohol Anonymkode: db207...c8a
AnonymBruker Skrevet 4. august #18 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Alkohol hjelper ikke på psyken. Den gjør ting verre. Har en det tungt, tyr en ikke til alkohol Anonymkode: db207...c8a Hva i alle dager mener du med det? Så hvorfor er det så mange som gjør det da? Selvfølgelig er vi klar over at alkohol ikke hjelper på psyken. Men du vet ikke hvorfor det tys til alkohol. Det kan være genetisk arvelig avhengighet, desperasjon og virkelighetsflukt, det kan være så mange grunner til hvorfor folk drikker seg fra all sans og samling. Vet ikke helt hva du vil med innlegget ditt annet enn å rette pekefinger. At DU ikke tyr til alkohol når du har det tungt betyr ikke at naboen din eller kollegaen må avstå Anonymkode: 2fe45...961 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #19 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Alkohol hjelper ikke på psyken. Den gjør ting verre. Har en det tungt, tyr en ikke til alkohol Anonymkode: db207...c8a På samme måte som at man ikke tyr til mat, gambling eller rusmidler når man har det tungt? Alle vet jo selvsagt at man ikke skal døyve følelser med verken mat, rusmidler eller gambling, men noen mennesker er så langt nede at de ikke ser annen utvei. Noen har også lettere for å bli avhengig enn andre, og da går det fort nedover. Det som nytter minst av alt når folk har havnet på kjøret og har nådd bunnen, er å si/vise at de har valgt feil og må skjerpe seg. Det vet de godt selv, men de klarer ikke ta tak. Fordi de sliter. Vær et medmenneske og se mennesket bak istedet for de feile valgene deres. Anonymkode: c970c...615 3
AnonymBruker Skrevet 4. august #20 Skrevet 4. august Vær så snill, folk må slutte å komme med råd om det ene og det andre som ikke stemmer. Man kan ikke bare ringe hjemmesykepleien. De har absolutt ingen myndighet til å foreta seg noe. Det er ikke slik at de kan troppe opp på døren til folk fordi noen er litt eldre og en nabo har en uggen følelse. Hvis man vet personen har hjemmesykepleie så er det noe annet. Men man får ikke gjort noe mer enn «hei! Ville bare informere om at jeg observerte….håper dere har mulighet til å være obs fremover». Ellers så er det å kontakte kommunens sentralbord og forhøre seg hvem man kan melde bekymring til i gitt situasjon. Mange kommuner har også skjema på nettsiden sin for slikt. Til hva du lurer på: Sa de ingenting om hvordan fallet skjedde? Hvor skjedde det? Så det ut som et område hvor det kunne ha forekommet et fall? Hvis man faller så kan man fort dunke hodet sitt og derav kul. Kan de ha vært ruset på noe annet enn alkohol? Kan en eller begge ha vært dement/lettere kognitivt svekket? Hvordan virket hun ellers? Gikk hun fint da hun kom seg opp på bena? Virket hun skrøpelig slik sannsynligheten for at hun lett snubler og faller er stor? En del eldre bruker blodfortynnende og kan derfor raskere få hevelser og blodansamlinger. Så selv et mindre dunk kan se verre ut enn på en 30-åring som ikke bruker den medisinen. Anonymkode: 5daa4...19b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå