Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke en "ta vare på deg selv", "stakkars flinke deg", "du har så god arbeidsmoral" Eller "flere skulle vært som deg" type tråd. Jeg søker ikke den type støtte, men kanskje noen erfaringer og innspill. 

Jeg jobber i ett mannsdominert yrke. Er gravid i uke 11. Vært dritdårlig hele svangerskapet og har småbarn hjemme. Nå er snart ferien over, jeg jobbet to nød- vakter i ferien min, og holdt på å krepere. Altså 2*8 timer, med 14 dager fri før og etter disse vaktene. 

Jeg vurderer så sterkt å spørre lege om sykemelding fullt i 2 uker. Men på min arbeidsplass "er man ikke sykemeldt". Det er svært særlig kultur for det, og om noen er sykemeldt er det snakk om årsak og grunn i lunchen. Ei er gravid og borte nå, og hun blir snakket dritt om selv om hun er godt likt. Fordi hun er gravid og borte, mye refererer til den (forbanna) NAV-dama som har stødd tvil i kvinners sykemeldinger. 

Jeg vil ikke bli snakket dritt om på jobb, men som sagt holder jeg på å krepere og vurderer å be om sykemelding i 2 uker ut første trimester. Men synes det er så jævla flaut, både å skulle spørre legen, og si ifra til sjefen, og at kollegaer får vite det. For de får vite det på ett eller annet tidspunkt. 

Altså, jeg synes ikke det er flaut med å være sykemeldt som i borte fra jobb, men flaut at folk skal drive å vurdere min arbeidsevne og tvile på motivene mine. Gir det mening? 

Anonymkode: 58046...5d3

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner det godt. Forferdelig at du har rb slik arbeidsplass. Har du mulighet å finne ny jobb? Du vil jo få mye sykt barn dager etc også ..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forstår du syns det er vanskelig, men helt ærlig så høres kollegaene dine ut som noen mannsjåvenistiske "drittsekker". 

Du skal bli mamma. Du har en baby som er helt avhengig av at du fungerer. Hvis du er så sliten av 2 vakter med så lang tid imellom så hadde jeg gått til legen. Så kan heller du og den andre kollegaen din sette disse mennene på plass når dere kommer tilbake etter permisjon.

Anonymkode: b1f52...5b6

• Liker 10
Skrevet

Ja, dette gir veldig meining! Forstår deg godt. Men ta for all del ut sjukemelding og drit i kva dei på jobben måtte meine om det. 

Syns også du skal ta ein prat med sjefen din om kulturen på arbeidsplassen. Det høyrest ikkje heilt bra ut å arbeide i eit sånt miljø.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Liker arbeidsplassen min veldig veldig godt. Men noen av folka kan godt pensjonere seg snart, de er på overtid. Arbeidsoppgavene er som regel lette, spennende og givende, men samtidig tidvis hektiske og svært krevende. Så det beste av begge verdener. Ønsker ikke å bytte. 

Sjefen er god som gull, men han er ganske fersk. Nyere type ledelse, og "VG forside vennlig".  Tror ikke han lager noe kvalme for meg, men det er de andre som er ett problem. Og er flaut å skulle si at jeg er sykemeldt til han som faktisk er så grei, for han skulle nok gjerne tilrettelagt. Men jeg er ikke i form til å bli tilrettelagt for, om det gir mening. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du bør ta det som det er ment - slarving. Det er lett å furte over ting man ikke helt forstår, men det betyr jo ikke at man blir automatisk hatet bare fordi folk slenger litt med leppa. Så hør med legen om mulighet for sykmelding med god samvittighet, og får du det kan du enten være litt føre var ved å kontakte noen av de verste slarverne, eller vente til du er tilbake, og si "trodde ikke jeg skulle bli en av de som trengte sykmelding selv, måtte ikke det sist (hvis det stemmer), men jeg hadde faktisk ikke klart å jobbe, litt flaut å måtte ty til det men sånn ble det" - da spiller du litt med samtidig som du ikke unnskylder deg. De som slarver pleier å like andre som ikke tar seg selv så høytidlig 

Anonymkode: 050e2...65b

• Liker 2
Skrevet

Trivelige kolleger du har... Håper formen din bedrer seg 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville jo også her valgt å kontakte ledelsen og gjøre de oppmerksomme på dårlig arbeidsmiljø og baksnakking. Det er jo ikke greit at voksne mennesker skal holde på sånn. Man kan fint holde meningene sine for seg selv. 

Har du behov for sykemelding er det heller ikke noe de har noe med. De kunne jo prøvd å gått en uke i dine sko som gravid, de hadde sikkert gått på smellen lenge før deg 😅 De aner jo ikke hvordan det er, menn slipper så billig unna når det gjelder graviditeten. 

Anonymkode: f806c...3e9

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som et elendig arbeidsmiljø. Har de ikke barn selv? Var konene deres sprudlende friske hele svangerskapet da? Tviler...

Kan du jobbe kortere dager? Hvis du jobber f.eks halv dag og er der i lunsjen så har du litt kontroll på lunsjpraten. Og så ser de kanskje hvor dårlig du faktisk er når du spyr og blir svimmel mens de ser det.

Anonymkode: 9f171...801

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, jeg jobber i kvinnedominert yrke og da som regel nattevakter. Mista i uke 13. Råd fra jordmor er å slutte med nattevakter om vi vil ha et barn til, men det er virkelig ikke riktig tid for å be om tilrettelegging eller sykemelding som gravid.

Vi skal sette spiralen inn igjen og heller få barn om jeg får et mer egnet yrke.

Anonymkode: 43bc5...91a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at det trengs en skikkelig kultur-renskning på den arbeidsplassen din! 
Og det utspillet fra NAV-legen var mildt sagt uheldig. 🙄 Ganske utrolig at hun har SÅ liten forståelse for hvordan både arbeidsliv, familieliv og graviditeter fungerer. 🙄 

Anonymkode: 547e1...9d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du må bare svelge en kamel eller to og la disse sladre-mennene sladre på. Det kan du faktisk ikke forholde deg til. Du får eventuelt bare være helt ærlig og åpen om at du føler deg utrolig dårlig, og slik er det. 

Det finnes nok en del av disse mennene som har "glemt" at deres kone var dårlig under svangerskapet. Så drit i... 

Jeg skal love deg at det blir ikke første gang du møter på dette problemet i et mannsyrke. Jeg hadde tre barn, ble alene med dem, og de hadde spy-skjuka 3 ganger på 8 måneder. hahah... DA følte jeg meg ikke høy i hatten. Men hva skal man gjøre? Menn kan altså være slike sladre-fitter. Jeg mener det. Jeg har jobbet med mange av dem, og der var det ikke damene som sladret. 

Anonymkode: 3e9ec...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Hev deg over det. Vi vet hvordan menn hadde falt fullstendig sammen om de hadde gått gravide.. 

Anonymkode: 16aee...8bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 22.29):

Dette er ikke en "ta vare på deg selv", "stakkars flinke deg", "du har så god arbeidsmoral" Eller "flere skulle vært som deg" type tråd. Jeg søker ikke den type støtte, men kanskje noen erfaringer og innspill. 

Jeg jobber i ett mannsdominert yrke. Er gravid i uke 11. Vært dritdårlig hele svangerskapet og har småbarn hjemme. Nå er snart ferien over, jeg jobbet to nød- vakter i ferien min, og holdt på å krepere. Altså 2*8 timer, med 14 dager fri før og etter disse vaktene. 

Jeg vurderer så sterkt å spørre lege om sykemelding fullt i 2 uker. Men på min arbeidsplass "er man ikke sykemeldt". Det er svært særlig kultur for det, og om noen er sykemeldt er det snakk om årsak og grunn i lunchen. Ei er gravid og borte nå, og hun blir snakket dritt om selv om hun er godt likt. Fordi hun er gravid og borte, mye refererer til den (forbanna) NAV-dama som har stødd tvil i kvinners sykemeldinger. 

Jeg vil ikke bli snakket dritt om på jobb, men som sagt holder jeg på å krepere og vurderer å be om sykemelding i 2 uker ut første trimester. Men synes det er så jævla flaut, både å skulle spørre legen, og si ifra til sjefen, og at kollegaer får vite det. For de får vite det på ett eller annet tidspunkt. 

Altså, jeg synes ikke det er flaut med å være sykemeldt som i borte fra jobb, men flaut at folk skal drive å vurdere min arbeidsevne og tvile på motivene mine. Gir det mening? 

Trist at det er så kjipt kultur på arb plassen. Dessverre er det ofte ikke bedre i kvinnedominerte yrker heller. Skulle ikke vært slik som dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 22.38):

Forstår du syns det er vanskelig, men helt ærlig så høres kollegaene dine ut som noen mannsjåvenistiske "drittsekker". 

Du skal bli mamma. Du har en baby som er helt avhengig av at du fungerer. Hvis du er så sliten av 2 vakter med så lang tid imellom så hadde jeg gått til legen. Så kan heller du og den andre kollegaen din sette disse mennene på plass når dere kommer tilbake etter permisjon.

Anonymkode: b1f52...5b6

Mange kvinnelige ledere er ikke bedre

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe, jeg jobber i kvinnedominert yrke og da som regel nattevakter. Mista i uke 13. Råd fra jordmor er å slutte med nattevakter om vi vil ha et barn til, men det er virkelig ikke riktig tid for å be om tilrettelegging eller sykemelding som gravid.

Vi skal sette spiralen inn igjen og heller få barn om jeg får et mer egnet yrke.

Hvorfor er det ikke riktig tid? Men ikke gå å tro at du mistet pga at du jobbet natt da. Har jm sagt det til deg?

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det ikke riktig tid? Men ikke gå å tro at du mistet pga at du jobbet natt da. Har jm sagt det til deg?

Mye kort varsel og forskyvning og dermed lite søvn. På turnus jobber jeg mest dag men bli ofte forskjøvet i siste liten pga kravet til sykepleiedekning. Ja hun sa det, og risikoen ved nattarbeid snakka vi om tidlig.

Riktig tid er når jeg har en forutsigbar jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Hei Ts. 

Jeg jobber i mannsdominert yrke selv, og der også er man ikke syk eller sykemelder seg. 

Er selv mann.

Du skal bare ta sykemelding hvis du ikke klarer å jobbe. Så enkelt. 

Det prates drit i pausen hos oss også, om dagens problem om sykemelding og fravær. 

Men jeg synes vi går i farlig spor hvis man skal mistenkeliggjøre mennesker som er syke. 

Jeg håper du hører på kroppen og gjør det som er best for deg. 

Du er ikke alene. 

Anonymkode: ee7b7...519

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du føler deg kanskje litt ufrivillig "avkledd" når du blir et samtaletema i lunsjen?

Du beskriver ny leder som ganske oppegående. Kan du ta en prat med han og gjøre han oppmerksom på at han bør ta tak i denne ukulturen? Dette er absolutt ikke bra og jeg synes ikke du er rar som reagerer på dette. 

Anonymkode: 8e85b...ad3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 15.34):

Mye kort varsel og forskyvning og dermed lite søvn. På turnus jobber jeg mest dag men bli ofte forskjøvet i siste liten pga kravet til sykepleiedekning. Ja hun sa det, og risikoen ved nattarbeid snakka vi om tidlig.

Riktig tid er når jeg har en forutsigbar jobb.

Syns det var dårlig gjort å gi deg skylda for sa. Hun kunne ikke vite at det var derfor du mista

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...