Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får høre at jeg har lav kompetanse. At jeg kun ble ansatt fordi jeg er billigere

At det er en enkel utdanning. At jeg burde bli sykepleier. At jeg ikke har noe der å gjøre.

Jobber kun sykepleiere der fra før.

Vurderer å si opp

Anonymkode: 0fe3f...f43

• Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skammelig. Da har de ikke peiling. Gi beskjed at dette ikke er greit. Du er verdifull og med mye kompetanse og erfaring. 

Anonymkode: 5e176...0c2

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Vel… Du er nederst på rangstigen, og det er der du har valgt å være. Hva hadde du forventet egentlig?

Selvfølgelig håper man at kollegaer er høflige og har folkeskikk nok til å ikke snakke nedsettende om andre, men verden er ikke alltid sånn. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som sykepleier på sykehjem og her er 20% sykepleiere, 20% helsefagarbeidere og resten assistenter. Hos oss kalles alle som ikke er assistenter for «fagfolk» og har omtrent like stor status. Vi er også omtrent like sterk ressurs og gjør i stor grad de samme arbeidsoppgavene. Det er stor forskjell fra tilbake bare 10-15 år. Fordi helsefagarbeideres pensum blir likere og likere sykepleiernes. Sykepleiere har mer farmakologi og sykdomslære. Men det rent praktiske blir liker og likere og de aller fleste sykepleier oppgaver kan legen i dag godkjenne helsefagarbeidere til å utføre med kurs/opplæring. Feks diverse sårstell, adm insulin, stell og adm av PEG-sonder, trakeostomistell, ta NEWS osv.

På sykehus fjør sykepleier de fleste observasjonene av pasientene og kontakter legen ved behov. På sykehjem er det helsefagarbeiderne som gjør de samme observasjonene og kontakter sykepleier ved behov. En erfaring helsefagarbeider ser pasienten med klinisk blikk på samme måte som sykepleiere i dag fordi de lærer mye likt her under utdannelsen sin.

Så hos oss er sykepleiere og helsefagarbeidere stort sett likeverdige, og jeg har aldri følt meg som en sterkere ressurs enn mine helsefagarbeider kolleger.

Anonymkode: 37ef1...e86

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg jobber som sykepleier på sykehjem og her er 20% sykepleiere, 20% helsefagarbeidere og resten assistenter. Hos oss kalles alle som ikke er assistenter for «fagfolk» og har omtrent like stor status. Vi er også omtrent like sterk ressurs og gjør i stor grad de samme arbeidsoppgavene. Det er stor forskjell fra tilbake bare 10-15 år. Fordi helsefagarbeideres pensum blir likere og likere sykepleiernes. Sykepleiere har mer farmakologi og sykdomslære. Men det rent praktiske blir liker og likere og de aller fleste sykepleier oppgaver kan legen i dag godkjenne helsefagarbeidere til å utføre med kurs/opplæring. Feks diverse sårstell, adm insulin, stell og adm av PEG-sonder, trakeostomistell, ta NEWS osv.

På sykehus fjør sykepleier de fleste observasjonene av pasientene og kontakter legen ved behov. På sykehjem er det helsefagarbeiderne som gjør de samme observasjonene og kontakter sykepleier ved behov. En erfaring helsefagarbeider ser pasienten med klinisk blikk på samme måte som sykepleiere i dag fordi de lærer mye likt her under utdannelsen sin.

Så hos oss er sykepleiere og helsefagarbeidere stort sett likeverdige, og jeg har aldri følt meg som en sterkere ressurs enn mine helsefagarbeider kolleger.

Det at du ikke føler deg som en viktigere ressurs enn en helsefagarbeider, betyr ikke at du ikke er det. Sykepleieren har et større ansvar og leder oppfølgingen av pleien. En helsefagarbeider kan med sitt kliniske blikk oppdage endringer og ta vitale mål, men det er sykepleierens ansvar å vurdere hvilke vitale tegn som er relevante, og å formidle hva helsefagarbeideren bør være særlig oppmerksom på hos pasientene.

Ja, mange helsefagarbeidere er veldig dyktige, og de får stadig flere faglige oppgaver som tidligere tilhørte sykepleiernes ansvarsområde. Men det er fortsatt sykepleierne som lærer bort disse oppgavene og som må følge opp at de blir utført korrekt, fordi det ikke alltid er en selvfølge. Derfor, selv om du kanskje ikke føler det, bør sykepleiere være tydelige og trygge i sin rolle i hierarkiet – ellers kan det fort bli kaos. Som nyutdannet helsefagarbeider ville jeg syntes det var skikkelig skummelt å møte en sykepleier med en holdning som din.

Anonymkode: 070ee...c19

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Får høre at jeg har lav kompetanse. At jeg kun ble ansatt fordi jeg er billigere

At det er en enkel utdanning. At jeg burde bli sykepleier. At jeg ikke har noe der å gjøre.

Vurderer å si opp

Jeg skjønner du ikke trives, men jeg har vanskelig for å tro at noen av dine kollegaer har sagt til deg at du ikke har noe der å gjøre. 
Tenker det finnes flust av arbeidsplasser som verdsetter kompetansen din så jobbytte kan ikke være noe problem hvis dine kollegaer virkelig er så nedlatende og at problemet ikke er at du har mindreverdighetskomplekser.

Kanskje jobbe litt med selvfølelsen?

Anonymkode: 52a3c...82c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man må vel kunne forvente at kollegaer behandler deg med respekt og høflighet? Det er et minimum. 

Anonymkode: 9a54a...a24

Du forventer akkurat det du vil, jeg sier bare at det alltid vil finnes idioter. De er på alle arbeidsplasser, ikke bare i helsevesenet.

Jeg har også kollegaer som er nedlatende mot andre (ikke nødvendigvis meg), men jeg kan ikke forandre dem, og det kan ikke sjefen vår, tillitsvalgte eller verneombudet heller.

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (3 timer siden):

Vel… Du er nederst på rangstigen, og det er der du har valgt å være. Hva hadde du forventet egentlig?

Selvfølgelig håper man at kollegaer er høflige og har folkeskikk nok til å ikke snakke nedsettende om andre, men verden er ikke alltid sånn. 

Herregud, for et forferdelig utsagn.

I følge deg er jeg øverst på rangstigen i sykehuset, men jeg forstår godt at ingenting hadde gått rundt om det bare jobbet overleger i avdelingen. 

Vi har forskjellig kompetanse og forskjellige arbeidsoppgaver. Alle er like viktige.

I min erfaring så er det mange sykepleiere som har sterke meninger om hva som ikke er deres arbeidsoppgaver. Så de burde virkelig sette pris på helsefagarbeidere

Anonymkode: 25f77...908

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vurderer å si opp

Dette er vel oppsummeringen av flere innlegg her på Kvinneguiden i det siste som du har tatt utgangspunkt i?

Viser til veldig nedlatende holdninger i yrker innenfor helse og omsorg i alle fall. 

Anonymkode: cd561...8a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Herregud, for et forferdelig utsagn.

I følge deg er jeg øverst på rangstigen i sykehuset, men jeg forstår godt at ingenting hadde gått rundt om det bare jobbet overleger i avdelingen. 

Vi har forskjellig kompetanse og forskjellige arbeidsoppgaver. Alle er like viktige.

I min erfaring så er det mange sykepleiere som har sterke meninger om hva som ikke er deres arbeidsoppgaver. Så de burde virkelig sette pris på helsefagarbeidere

Anonymkode: 25f77...908

Overlege eller ei, du forsto ikke hva jeg skrev. 

Å være øverst eller nederst på rangstigen har ingenting å gjøre med hvor viktig man er. 

Enkelte mennesker hakker på de som de anser som lavere enn seg selv i rang, akkurat som andre flokkdyr. Jeg har opplevd det mange ganger, i flere forskjellige bransjer. Det betyr ikke at alle som har høy rang ser ned på de som er lavest. Tvert imot, det er ofte de som er langt nede på rangstigen selv som finner noen enda lavere å hakke på. 

Det er helt grunnleggende adferdspsykologi. 

Skrevet

Helt utrolig at voksne folk faktisk kommer med sånne ufine kommentarer. Det er helt utenkelig på min arbeidsplass.

• Liker 3
Skrevet
Knirke skrev (4 timer siden):

Så sykepleiere burde ta legeutdanning- hvis de er lei av leger som er nedlatende mot de? Vektere burde ta politiutdanning? Noen har mer utdannelse og mer ansvar men man skal ikke snakke nedsettende om de som ikke har samme utdannelse som en selv..

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vurderer å si opp

Helt vanlig dessverre.

Du må bare bite det i deg eller finne på noe annet, thats life... Hilsen ei som jobber innen IT, og blir ledd av hele tiden fordi jeg ikke vil utdanne meg mer. Jeg har "bare" fagbrev, og vil alltid være nederst på rangstigen, og for meg er det helt OK. 

Anonymkode: 7353a...d02

• Liker 4
Skrevet
Knirke skrev (26 minutter siden):

Overlege eller ei, du forsto ikke hva jeg skrev. 

Å være øverst eller nederst på rangstigen har ingenting å gjøre med hvor viktig man er. 

Enkelte mennesker hakker på de som de anser som lavere enn seg selv i rang, akkurat som andre flokkdyr. Jeg har opplevd det mange ganger, i flere forskjellige bransjer. Det betyr ikke at alle som har høy rang ser ned på de som er lavest. Tvert imot, det er ofte de som er langt nede på rangstigen selv som finner noen enda lavere å hakke på. 

Det er helt grunnleggende adferdspsykologi. 

Man kan praktisere sin grunnleggende atferdspsykologi hjemme på sin fritid.

I sin arbeidstid skal man bidra til et greit arbeidsmiljø og forholde seg til at ens ledelse ansetter ulike faggrupper med differensiert utdanning til oppgaver som har ulike kompetansekrav. 

Det er krav til arbeidsmiljø, ingen skal tillate noen hakkeordning som ts beskriver. Det er ingen sykepleiere som fortjener yrkesstolthet som fryser ut og påfører kolleger psykososial mistrivsel på jobb. 

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (4 timer siden):

Alle har et krav på et arbeidsmiljø uten mobbing. Og nedsettende snakk om en selv vil bli mobbing om  det vedvarer. 

Hvorfor sier du "hva forventer du?" Man forventer vel at kollegaer oppfører seg. Hvis de ikke klarer å oppføre seg mot kollegaer så hvirdan er de da med pasienter, pårørende? Det er et giftig arbeidsmiljø.

Ts, sånn skal det IKKE være. Begynn å se etter ny jobb, en jobb med kollegaer som setter pris på deg. Det finnes sånne plasser og.

Anonymkode: 8df76...04f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vurderer å si opp

Sånt miljø er giftig. Si opp. 

Anonymkode: 7949f...06c

• Nyttig 2
Skrevet
Summertime2 skrev (1 time siden):

Så sykepleiere burde ta legeutdanning- hvis de er lei av leger som er nedlatende mot de? Vektere burde ta politiutdanning? Noen har mer utdannelse og mer ansvar men man skal ikke snakke nedsettende om de som ikke har samme utdannelse som en selv..

De har et valg: Enten godtar de å bli sett ned på, eller så bytter de jobb. Poenget er at du ikke får forandret innstillingen til de som kommer med nedsettende  kommentarer. Det klarer ingen.

Å ta høyere utdannelse fordi man er lei av å bli sett ned på er jo også en løsning, men hvis man først har inntatt offer-rollen er jo sjansen stor for at man finner noen enda høyere som man føler seg nedgradert av. Det blir en ond spiral.

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Helt vanlig dessverre.

Du må bare bite det i deg eller finne på noe annet, thats life... Hilsen ei som jobber innen IT, og blir ledd av hele tiden fordi jeg ikke vil utdanne meg mer. Jeg har "bare" fagbrev, og vil alltid være nederst på rangstigen, og for meg er det helt OK. 

Anonymkode: 7353a...d02

Du har virkelig mer selvinnsikt enn de fleste i tråden😉. Man lever mye bedre med seg selv om man innser realitetene og slutter å ta til seg spydige kommentarer. 

Når jeg snakker med folk om hva jeg jobber med, så pleier samboeren å si at jeg nedgraderer meg selv ved å bruke en tittel som er «annenrangs». Saken er at jeg driter 100% i hva folk tror og mener om min status i yrkeslivet (eller resten av livet, for den del)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er dessverre ikke virkeligheten. To år skole på videregående nivå; etterfulgt av to års praksis, kan ikke sammenlignes med 3 år på høgskole. Anatomien og sykdomslære til helsefag er svært begrenset. Har en kollega som tar sykepleien nå etter mange år som helsefagarbeider. Hun strever; og syntes pensum er vanskelig og svært ulikt det som er på helsefag. 
det gjør derimot ikke helsefagarbeidere mindre viktige. Men det er viktig og riktig å skille på kompetansen. 

hilsen sykepleier med 20 års erfaring

Anonymkode: bb325...090

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sykepleier er jeg "lei" helsefagarbeidere med dårlig selvtillit og som ikke ser sin egen verdi. De kommer nærmest fra skolebenken med innstillingen om at alle hater de.

Anonymkode: efc02...267

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...