Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å gå ned i vekt. Men sliter med å være aktiv etter jobb pga fibromyalgi. Jeg går tur men kanskje ikke fort nok og langt nok? 

Dette er min 4 tur denne uken pga ferie. Skal prøve å gå noen turer når ferien er over også 

Screenshot_20250802_201914_Samsung Health.jpg

Anonymkode: aff50...968

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mat er kg, trening er gram. Det er mange gode grunner til å være aktiv, men vektnedgang får man først og fremst gjennom kosthold.

Anonymkode: b1fd6...f1a

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Som den over meg skriver.

Kiloene mister du på kjøkkenet. Men, å være fysisk aktiv har masse andre helsebringende fordeler, så du bør absolutt gå turer og bli andpusten, gjerne hver dag.

Styrketrening kan hjelpe til med å hindre at det er muskelmasse man mister mest av ved vektreduksjon.

Anonymkode: 5cffc...f47

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du treger ikke å være i aktivitet i det hele tatt for å gå ned i vekt, du må bare spise mindre. Men fysisk aktivitet er selvsagt veldig bra for helsa på andre områder.

Anonymkode: 1336d...57c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tren styrke og spis bedre 

Anonymkode: 9d9c4...fc1

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du veier over 80 kg så har du nok ikke forbrent nesten 400 kalorier på 5,3 km. Hva som er fort og langt nok for deg avhenger av hvor god form du er i nå. 

Anonymkode: ac588...d2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre du veier over 80 kg så har du nok ikke forbrent nesten 400 kalorier på 5,3 km. Hva som er fort og langt nok for deg avhenger av hvor god form du er i nå. 

Anonymkode: ac588...d2d

Veier 96. Så er overvektig 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De færreste kan gå seg slank. Du må innta færre kalorier enn du forbrenner. Du må legge om kostholdet ditt. 

Anonymkode: e9110...bf6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre, løsningen er i maten. Må gå hele døgnet spiser man for mye…

eks følte jeg meg sprek med 2,5 km på tredemølla i dag, var det jeg fikk tid til, ca 100 kalorier forbrukt. Skal kose meg med favorittsjokoldeplate i kveld, det er nesten 1000 kalorier inn ;) Nyttet ikke å tenke at det går bra fordi jeg har trent i dag for å si det sånn…

Anonymkode: 20bbd...d72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du til å øke tempo på gangen? Det er vel ganske bedagelig tempo?

Anonymkode: 5d4f2...f67

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre om at jobben ligger på kjøkkenet.
For min egen del synes jeg gåturer var helt topp i starten av egen vektnedgang, frisk luft, vekk fra fristelser, og jeg ble ikke like sulten av gåtur som av tyngre styrke (dette gjelder for meg, sier ikke at det er normalen og fungerer slik for alle).

Anonymkode: 0923b...05a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Får du til å øke tempo på gangen? Det er vel ganske bedagelig tempo?

Anonymkode: 5d4f2...f67

Rask gange er 6 km/t, så 5,1 er ganske normalt tempo. Ikke kjempefort, men heller ikke sakte. 3-4 km/t er bedagelig. 

Anonymkode: e228a...ece

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rask gange er 6 km/t, så 5,1 er ganske normalt tempo. Ikke kjempefort, men heller ikke sakte. 3-4 km/t er bedagelig. 

Jeg gikk så fort jeg klarte. Tok en 5 minutters pause da jeg fikk en telefon. Ellers gikk jeg uten stopp 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk så fort jeg klarte. Tok en 5 minutters pause da jeg fikk en telefon. Ellers gikk jeg uten stopp 

Veldig bra, syns du er flink jeg 👍 Det er et bra tempo og slettes ikke sakte. Jeg driver og trener opp foten min etter et komplisert ankelbrudd og jeg klarer ikke gå så fort enda. Men bare foten blir bedre håper jeg at jeg får opp farta litt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg prøver å gå ned i vekt. Men sliter med å være aktiv etter jobb pga fibromyalgi. Jeg går tur men kanskje ikke fort nok og langt nok? 

Dette er min 4 tur denne uken pga ferie. Skal prøve å gå noen turer når ferien er over også 

Gåturer er veldig bra for mye, og spesielt bra er det for oss med fibromyalgi. Men det har veldig lite å si på vekta di! Det er maten som er cluet der, jeg hadde veldig god effekt av lavkarbo, både med tanke på vekt og med tanke på smerter og overskudd i forhold til FM'en.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Økt hverdagsaktivitet som gåturer i 60-70% av makspuls (sone 2) er veldig, veldig nyttig når man ønsker å gå ned i vekt. Men ikke grunnet de relativt få kaloriene du forbrenner akkurat under selve gåturen.

Gåing spesielt i sone 2 øker energiforbruket, noe som bidrar til å skape et kaloriunderskudd, som er nødvendig for vekttap. Regelmessig gåing kan øke forbrenningen og forbedre insulinfølsomheten, noe som hjelper kroppen å håndtere energi bedre og som er ekstremt nyttig når målet er apetittkontroll og vekttap.

Samtidig vil gåing redusere stresshormoner som kortisol, som kan bidra til overspising, og dermed igjen støtte bedre appetittkontroll.

Klarer du å kombinere 45-60 minutter totalt med gåing i sone 2 hver dag, med 2-3 styrkeøkter i uken, så har du et flott utgangspunkt. Spis rent med fokus på proteiner og få nok søvn. Søvn er ekstremt viktig for vekttap.

Anonymkode: f581e...d84

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gåturer er høyst undervurdert. Du går det du klarer og det e bra nok😊 kan prøve å øke på litt etter litt, ksnskje gå i oppoverbakke

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fibromyalgi som deg og jeg har gått ned relativt mye siste året. Det er kosthold og kjennskap til hvordan kroppen reagerer på enkelte matvarer som er nøkkelen her. Jeg har redusert inntaket av sukker, svinekjøtt og prøver å spise så rent som mulig for å unngå å trigge betennelser i kroppen. 

Jeg går mye turer med hunden, men kombinerer det med styrketrening (med en PT som vet hva jeg sliter med) og å gå i motbakke på mølle. Det å gå i motbakke er en effektiv måte å komme opp i puls på uten å være for belastende på knær og vonde ledd. Går alt fra 5-20 minutt litt etter dagsformen. Skal ikke mye til før svetten siler :) 

Anonymkode: dc9c7...0c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den mest effektive gåturen for vekttap er hvis du tar den på et tidspunkt du ellers hadde spist snacks/godis!

Anonymkode: 9884b...e2e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Støtter absolutt alt som sies om at kosthold er kg, gåturer er gram. Styrketrening er bedre for fettprosent enn gåing.

Men: om du går tur hver dag kan det virke veldig positivt inn på det mentale som bidrar til at kalorimengden inn blir bedre.

Aller viktigste du kan gjøre er å kutte søtsaker totalt, det er avhengighetsskapende og kaloririkt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...