Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 21.25):

Næringslivet skriker etter kjønnsforskere og spesialister innen trombone. Markedet kan simpelthen ikke få nok

Anonymkode: dfa06...bbb

Kjenner en fløytist med mastergrad i fløyte som istedenfor hoppet på siviløkonom-mastergrad. 

Hun jobber i corporate og spiller fløyte på fritiden. 

Anonymkode: c7bdf...891

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 19.39):

Alle tre er viktige studier tenker jeg. 

Ikke matnyttige nødvendigvis, men alle tre er viktige deler av ett sivilisert samfunn.

Anonymkode: 5e386...5c0

Og historie er heldigvis et undervisningsfag, og lektor er ikke det dummeste man kan være.

Anonymkode: 63eee...23a

• Liker 3
Skrevet
Camlon skrev (På 6.8.2025 den 8.08):

Dette ligner på oppgaver som kan bli gjort med dataverktøy. For eksempel betaler man for de mer avanserte språkmodellene, er de allerede gode til å hente frem store mengder informasjon.

Det er derfor et spørsmål om tid før slike arkiveringsjobber forsvinner og jeg ville ikke satset på det som en fremtidig karriere.

Jeg tror faktisk det er omvendt, at vurderingsevne og refleksjon vil bli mer ettertrakta pga KI. Samme tror krg gjelder fag som f.eks filosofi.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Filosofi 

Anonymkode: e9f02...e0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 19.35):

Historie, kunst, arkitektur 

Anonymkode: 1054c...1dc

Det er da fortsatt behov for arkitekter?

Kunst er ikke nødvendigvis et tullestudie men å få jobb rett etter studietiden uten å jobbe hardt for det er jo utopi. Skal du ha jobb innenfor galleri, kunstmuseum eller evtuelt utvikle deg som frittstående billedkunstner er jo de ulike kunst studiene verdifulle. Men det er ikke studier som gir garantert jobb og vil tro at de fleste som tar disse studiene har forståelse for dette. Flere tar enkelte kunst studier for å kombinere med noe annet som gjør det relevant. 

Anonymkode: 6a86c...d03

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror faktisk det er omvendt, at vurderingsevne og refleksjon vil bli mer ettertrakta pga KI. Samme tror krg gjelder fag som f.eks filosofi.

Enig. Grunnet KI som kun jobber ut fra fakta fra andre, så blir den enkeltes kritiske refleksjonene mye mer viktig og relevant. 

• Nyttig 3
Skrevet

Coach. Yoga, bartender eller personlig trener-"studier" på Bali eller Aya Napa. Studier som egentlig er kurs og festturer. Jeg vet jeg sikkert virker blærete nå men for meg som har flere hundre tusen kroner i studiegjeld for årevis av studier (master) på universitet og høyskole er det nesten litt provoserende når folk sier at de har studert, og så viser det seg at det egentlig er snakk om en halvårs yogakurs på Bali. Gjerne uten studiepoeng. 

Og psykologi. Da snakker jeg ikke profesjonsstudiet i psykologi for å bli psykolog, men typ årsstudium i psykologi som folk gjerne tar uten noe mål og mening eller relevant bakgrunn og fremtidig mål. "Jeg har studert psykologi" høres jo gjerne spennende ut, men de to jeg vet av fremstiller dette som om de har bred psykologisk kunnskap.

Skrevet

Hovedpoenget med studier er å vise at man evner å ta til seg kunnskap og sette den i sammenheng. Selv om studiet på overflaten høres tullete og/eller nisje ut så kan det meste brukes i mange jobber.

Jeg så f.eks. noen nevnte ledelse av kreativ næring. Jeg foreslo faktisk det studiet for datteren min. Delvis fordi jeg tror hun ville passet godt til å jobbe innen festival/event, men også fordi det har en del matnyttige fag man kan bruke flere steder (prosjektledelse, økonomi, markedsføring, KI etc.). 

En bekjent har utdannelse innen folkedans og gjør det bra som frilanser. Jeg tror nok det finnes masse jobber vi ikke  aner at eksisterer engang, med tilhørende utdannelser som for oss høres tøysete ut fordi vi ikke skjønner hva de brukes til.

Samtidig er det nok en del skapte behov som vi kunne kvittet oss med i morgen og ingen ville savnet om vi samtidig kunne slettet den kollektive tanken om at vi trenger det (f.eks. falske negler/vipper, men det er selvfølgelig ikke høyere utdannelse).

Anonymkode: 27700...a68

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Smarte folk vil alltid være ettertraktet. De vil styre og verifisere KI-en.

Men de som arbeider som et bindeledd mellom PC-er og kunder vil bli mindre ettertraktet, fordi KI kan gi kundene direkte hva de ønsker uten ekstra fordyrende mellomledd.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Grunnet KI som kun jobber ut fra fakta fra andre, så blir den enkeltes kritiske refleksjonene mye mer viktig og relevant. 

Anonymkode: c7bdf...89

De aller fleste er ikke noe bedre, de bare repeterer fakta/påstander som de har hørt og presenterer det som kritiske refleksjoner. 

Endret av Camlon
Skrevet

Lite studier som er tullete. Bachelor i folkedans er jo et behov for. Folkedans er en del av vår historie som kultur og nasjon. Skal vi ta vare på det må jo noen kunne noe om det. Kjønnsforskning er viktigere en mye annet. Hvordan påvirkes samfunnet av at kvinners helse er dårlig fokus på? Hvorfor begår menn selvmord i større grad enn kvinner? 

Men vippeteknikkere og negledesignere derimot... 😜 Er vel bare et spørsmål om tid før noen har bachelor i å lime bittesmå hår på øyelokkene til folk.. 

Anonymkode: 973ae...da9

• Liker 1
Skrevet

Inka-healing. 

Anonymkode: 5ca78...5ad

Skrevet
Mitral skrev (1 time siden):

Coach. Yoga, bartender eller personlig trener-"studier" på Bali eller Aya Napa. Studier som egentlig er kurs og festturer. Jeg vet jeg sikkert virker blærete nå men for meg som har flere hundre tusen kroner i studiegjeld for årevis av studier (master) på universitet og høyskole er det nesten litt provoserende når folk sier at de har studert, og så viser det seg at det egentlig er snakk om en halvårs yogakurs på Bali. Gjerne uten studiepoeng. 

Og psykologi. Da snakker jeg ikke profesjonsstudiet i psykologi for å bli psykolog, men typ årsstudium i psykologi som folk gjerne tar uten noe mål og mening eller relevant bakgrunn og fremtidig mål. "Jeg har studert psykologi" høres jo gjerne spennende ut, men de to jeg vet av fremstiller dette som om de har bred psykologisk kunnskap.

Jeg unner faktisk ungdommer å ta et halvår med ex.phil eller yoga eller noe på Bali. Få kose seg og oppleve noe nytt og bare være fri. Hverdagen og voksenlivet kommer raskt nok. Men det er ikke akkurat noe som fører til jobb (på lang sikt) for de aller fleste, det blir litt som folkehøyskole, bare at det er varmere. 
Enig i at et årsstudium i psykologi er skikkelig tynt. I kombinasjon med noe annet kan det ha verdi, men det er ikke akkurat dyptgående. Og hvis noen sier de har «studert psykologi» bør de helst minst ha en bachelor… 

Anonymkode: 2663b...8b4

• Liker 3
Skrevet
Mitral skrev (11 timer siden):

Da er det ikke et studie,

Anonymkode: f8bfe...f0f

• Liker 1
Skrevet

Bibelskole. Tror heldigvis ikke du får støtte fra Lånekassen til det…

Anonymkode: 01267...28a

• Liker 2
Skrevet
Camlon skrev (11 timer siden):

Smarte folk vil alltid være ettertraktet. De vil styre og verifisere KI-en.

Men de som arbeider som et bindeledd mellom PC-er og kunder vil bli mindre ettertraktet, fordi KI kan gi kundene direkte hva de ønsker uten ekstra fordyrende mellomledd.

De aller fleste er ikke noe bedre, de bare repeterer fakta/påstander som de har hørt og presenterer det som kritiske refleksjoner. 

Man luker ut folk som ikke har lært å tenke selv via å stille spørsmål. 
Merker raskt hvem som ikke kan svare, og spesielt måten de svarer på.

Fakta finnes overalt. KI kan ta regnestykkene. Å stille spørsmålene…er hva som skiller. 

Skrevet

Intet fag er i utgangspunktet et tullestudie. Det blir heller slik at en uteksaminert student stiller seg selv dette spørsmålet etter å ha sittet på en arbeidsløs benk gjennom flere år...

Skrevet

Tre jeg kommer på i farten er: 

- Ulike typer coach-utdanninger.

- HR-utdanning. 

- Doula-utdanning.

Anonymkode: 74a13...926

Skrevet
herzeleid skrev (På 6.8.2025 den 10.20):

Absolutt, men det er tross alt mulig å lære alt dette innen fagfelt der en har bruk (og får betalt) for kunnskapen du opparbeider deg. Å studere for å lære å studere høres fort litt råflott ut og er noe vi må regne med å ikke ha råd til i fremtiden.

Du forstår ikke. I de fleste fag er ikke det å kunne pensum som gjelder i arbeidslivet. Derimot er det arbeidsmetodikken som gjelder. 

Anonymkode: 627f5...34c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 19.26):

Ang denne debatten om studier som ikke fører noen vei. Legger jeg ved link blir den vel slettet fordi den skal legges i aktuelle saker-forumet. 

Hvilke studier blir du klok av men ikke rik?

Anonymkode: 1ace4...ebf

Et studie i filosofi? ;) 
Bare en vei å gå, å bli professor i filosofi og fortsette å lære bort...

Sier ikke nødvendigvis at det er tullete kunnskap, men det er nok vanskelig å bli rik, og helt ærlig tilfører det vel ikke fremtiden så veldig mye nyttig... men - hva er vel menneskets egentlige nytteverdi? Og hvorfor skal vi bry oss?

Vel, plenty med jobbmuligheter har du neppe, og veien til rikdom tror jeg er ganske lang. 
Fordelen er at filosofene sikkert ikke bryr seg om rikdom eller samfunnsnytten... ;) 

Anonymkode: d4b8e...4b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 20.24):

Interiør-"arkitekt"

Anonymkode: eca30...699

Å, det er jo de som sørger for at stolen du sitter i er konfortabel, at bordet ditt har riktig høyde utseende ,absolutt  alt du tar i hjemme og borte iht møbler er laget av en interiørarkitekt.  Så ikke så tullete det

Anonymkode: d535b...3e9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...