Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kjenner flere med  bachelor i folkedans. Heltidsstillinger som ansatt er det få av, men de jeg kjenner lever godt som næringsdrivende (ENK) og påtar seg både instruktøroppdrag og danseoppdrag. Det må jo være flott å kunne leve av noe som for de fleste anses som en hobby.

Anonymkode: 0ba84...820

Helt enig! I likhet med alt av utøvende kunst er det få faste jobber, men om du står på er det fullt mulig å leve av det som frilanser! Og en viktig jobb. Dersom ingen unge utdanner seg og jobber med folkedansen kan vi risikere at kunstformen dør ut! Er selv utdanna musiker og fant etter en stund etter studier ut at frilanslivet og økonomisk usikkerhet ikke var for meg, men flere av mine tidligere medstudenter er frilansere og klarer å leve av musikken. Nå hjalp det heller kanskje ikke at korona kom noen måneder etter jeg ble ferdig med bacheloren og stengte ned alt av konserter og andre aktuelle arenaer. Mulig jeg hadde fortsatt lenger som frilanser om det ikke var for korona. Men er ikke sikker. Det er ikke nok å være flink. Du må ha et driv og aldri gi opp, og er usikker på om jeg har nok av det. Så livet som frilans kunstner krever mye innsats, men med kompetanse og rette personlige egenskaper så er det absolutt mulig å leve av det! 🎶

Anonymkode: 70631...1c3

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (9 timer siden):

Tenker studier som ikke gir jobb er tullestudier. Nå er det i hovedsak humanistiske- og samfunnsvitenskapelige fag, men også kjemi, biologi og IT. Det kan endre seg ved andre tider. Samtidig er det ikke tullete for alle. Har man eks bakgrunn som geolog og jobber i andre land kan internasjonale studier være en fordel. Da er det ikke lenger et tullestudie. 

Det er ikke et "tullestudie" bare fordi det nådeløse, kapitalistiske, private arbeidsmarkedet mener at det "ikke skal være behov for deg" akkurat der og da. Jeg er ikke overrasket over at det er en Høyre klyse som selvsagt måtte komme med uttalelsen "tullestudier". Minner meg en del om debatten for flere år siden når det gjaldt "mastersyke", så viste det seg at Norge har ganske lav andel folk med mastergrad utdanning til tross for at det har vært en økning på flere tusen kandidater de siste årene. 

Det jeg kan mistenke er "tullestudier" til en viss grad, er en del av de nyopprettede "online" studier, inkludert mastergrader og annet som det ser ut til å være noe man kommer inn på med hva som helst av arb.erfaring, og man skal gjerne betale for det i form av skolepenger. 

I tillegg har du privatskoler som Høyskolen Kristiania og til dels BI som har nærmest eksplodert i studietilbud på alt mulig rart som man må betale for og gjerne ta dette online. Det har vært økning i "studenter" som tar studier online og bygger på "moduler" og man kan bruke så lang tid man vil. 

Du kan i tillegg slenge på at man har et system i den kommunale og offentlige sektoren at hvilken som helst grad gir deg "opprykk" automatisk og slikt tull, så har vi heller et system i arbeidslivet som belønner diverse studier litt feil, enn å kalle noe for tullestudier. 

Det er IT og realfag folk som faktisk sliter mest, selv om humanistene sliter de også. Dog er det forskjell på humanister og det samme gjelder samfunnsvitere. Det står klart i undersøkelser at ei som studerer "nordisk" får seg jobb ganske lett, mens ei som studerer litteratur sliter mye mer. Det samme kan man si om samfunnsvitere: studerer du samfunnsøkonomi, så er man faktisk bedre enn de fleste Øk-Adm studenter, men studerer du sosialantropologi, så vil det dukke opp større utfordringer med jobb, på samme måte som det er 13 på dusinet i privat sektor når det gjelder "Human Resources", "Organisasjonspsykologi" og "markedsføring og kommunikasjon". 

Anonymkode: 098a8...04e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert noen som har nevnt det, men filosofi. 

Anonymkode: e1852...43c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høyere utdanning handler ikke bare om jobb. Det handler også om dannelse. Det å få mer kunnskap og forståelse om verden, forstå vitenskapsteori og være i stand til å utføre kritisk tenkning. Alt dette er også viktig, ikke bare jobb i seg selv.

Jeg har selv tatt et studie mange ser på som "tullestudie", men jeg har faktisk fått meg jobb pga det. Ikke pga faget i seg selv, men fordi jeg hadde en master så fikk jeg jobb. Og det er i mye i min utdannelse jeg har fått bruk for, som ikke går direkte på faget.

Anonymkode: e9687...666

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 19.34):

Fuglekjennslap. 

Anonymkode: 2e51a...152

Hadde jeg trengte, vet aldri hvilken som har flydd i vinduet og brekt nakken.

Anonymkode: df2de...612

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2025 den 12.44):

Enig. Dette er jo hobbyer.

Enig i at kulturell berikelse med f eks opera, teater, museum og verdenshistorie er viktige deler av et sivilisert samfunn, men det er like fullt hobbyer og interesser. 

Anonymkode: 839d5...40f

Så du mener at for eksempel opera og museum er viktig, men samtidig mener du at å utdanne seg til operasanger eller jobbe på museum er tull? Hvordan henger det sammen egentlig? Skal sykepleierne og legene ha opera og museum som hobby, og drive med dette på frivillig basis på kveldstid? Aner du i det hele tatt hvor mye som kreves for å bli operasanger? Eller hvor krevende det er å drive et museum med relevante og forskningsbaserte utstillinger og publikumstilbud? Tipper nei.

Undertegnet historiker, som jobber på museum, aldri har følt at historie er et tullestudium, og aldri hadde holdt ut som sykepleier. Altså, all ære til sykepleierne, men jeg selv hadde ikke hold to timer i jobben. 

Anonymkode: 72571...582

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Skremmende at noen kan mene historie er et tullestudium.

Rystende.

Jeg kan se at noen humanistiske utdanninger  er opp til debatt, men historie? Really?

Anonymkode: 627f5...34c

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er synd at man må ha lange utdannelser for lavtlønnsyrker som mange kan klare med vanlig opplæring. Så feks at det nå finnes en bachelorgrad for å jobbe på AKS (sfo). Skal det liksom ikke være mulig for alle å jobbe noen steder lenger?

Anonymkode: 314ff...784

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stort sett alle sosial og kunst utdannelser, og nesten alle doktorgrader uansett retning.

Anonymkode: 6ee32...88d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rystende.

Jeg kan se at noen humanistiske utdanninger  er opp til debatt, men historie? Really?

Hva slags nytte er det man skal bruke historie faget til utenom å lære opp andre i historie? Man burde ha historie i grunnskolen ja, men i høyere utdanning er det veldig begrenset hvor mye historie studenter vi trenger. Profesjonelle statssponsede forskere og medie "eksperter" trenger vi mindre av, ikke mer.

AnonymBruker
Skrevet

Får legge til alle musikk og kunst og kultur studier. Kultur er viktig ja, men det er ikke noe man behøver en høyere utdannelse for. De fleste som tar høyere utdannelse innen dette ender vel uansett opp som ubrukelige statssponsede utgiftsposter uansett. Har du ikke er publikum som er villig til å betale for kulturen eller kunsten du driver med så har det ikke livets rett. Avvikle all statelig kunst og kulturstøtte utenom for barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 22.43):

Her var det mye uvitenhet om hva ulike studier inneholder og krever. Det er gjerne litt sånn at jo mer man lærer dess mindre forstår man at man ikke kan - det gjelder det aller meste.

Hvis man er fan av Trump og land som stort sett har bare analfabetinnbyggere skjønner jeg man kan synes mange studier er unyttige - men det er jo nettopp kunnskap, kritisk tenkning og opplysning som har fått oss hit vi er i dag og som skal bringe oss inn i fremtiden.

Opplysning og skolegang er det beste middel mot diktaturer, brenning av pridefalgg og alle mulige andre former for intoleranse. Kunst, musikk osv er det som skiller oss fra apene og gir livet innhold. Viktig som fy i et opplyst samfunn.

Anonymkode: 43915...b87

Og dette skal liksom være et eksempel på hva en person med kunnskap og innsikt presterer å skrive?

Anonymkode: 8a524...729

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og dette skal liksom være et eksempel på hva en person med kunnskap og innsikt presterer å skrive?

I hvert fall mer konstruktivt enn oppgulpet ditt.

Anonymkode: e9687...666

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 20.40):

Det finnes ingen tullestudier. Utdanning handler om så ufattelig mye mer enn jobben i enden av tunnelen. Det handler om å utvide dine akademiske horisonter og utvikle deg på et personlig plan. Det er en grunn til at vi skiller mellom yrkesfag/lærling og utdanning. Den ene leder til jobb, den andre til opplysning (og forhåpentligvis arbeid innenfor feltet). 

Man redder ikke verden med kjønnsstudier. Men du kan bli en rågod helsesøster på en hvilken som helst skole, eller så kan det være et godt tillegg til en psykologutdanning, hvis du eksempelvis vil bli sexolog. 

Estetikk, design, og kunst gir ikke akkurat årslønn nok til å bo i Kongens slott, men hva er det du reiser til Italia eller Paris for? Kunst spiller en stor rolle i den menneskelige delen av samfunnet, og kjennskap til den bevarer nettopp det menneskelige.

Det finnes ingen tullestudium. Men det finnes et samfunn som ikke ser på utdanning som danning, men som en mer akademisk form for yrkesfag. Og det er det ikke.

Anonymkode: 81a8f...97e

Hvorfor skal mine skattepenger gå til at du skal drive med selvrealisering gjennom studier?

Nei all statssponset utdanning burde være nyttige fag som fører til nyttig arbeid. Skal du selvrealisere deg gjennom utdanning får du ta et privat kurs og betale for det selv!

• Liker 4
Skrevet

Rystende.

Jeg er enig i at det er viktig å skille mellom klassiske humanistiske fag, som historie, som vi har bruk for at noen utdanner seg innen og de nyere "floskelfagene", som Frølich pekte på. Samtidig tror jeg også det er viktig å begrense seg. Historie er absolutt ikke noe tøysefag, men vi kan likevel utdanne for mange historikere. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stort sett alle sosial og kunst utdannelser, og nesten alle doktorgrader uansett retning.

Hva slags nytte er det man skal bruke historie faget til utenom å lære opp andre i historie? Man burde ha historie i grunnskolen ja, men i høyere utdanning er det veldig begrenset hvor mye historie studenter vi trenger. Profesjonelle statssponsede forskere og medie "eksperter" trenger vi mindre av, ikke mer.

Får legge til alle musikk og kunst og kultur studier. Kultur er viktig ja, men det er ikke noe man behøver en høyere utdannelse for. De fleste som tar høyere utdannelse innen dette ender vel uansett opp som ubrukelige statssponsede utgiftsposter uansett. Har du ikke er publikum som er villig til å betale for kulturen eller kunsten du driver med så har det ikke livets rett. Avvikle all statelig kunst og kulturstøtte utenom for barn.

Ja la oss få et populistisk samfunn og droppe alt av forskning, det er lurt. La oss gjøre Marcus og Martinus til kulturens høyborg, resten trenger vi ikke. La oss også lage en ny kulturrevolusjon og brenne alt dette tulleopplegget av kunst, bøker, musikkinstrumenter og museer. Hvem trenger vel å utvide horisonten sin? Øl på campingbordet på campingen, da er vel livet fullendt?

Hvis du flytter til USA nå møter du mange likemenn, kanskje det var en ide? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja la oss få et populistisk samfunn og droppe alt av forskning, det er lurt. La oss gjøre Marcus og Martinus til kulturens høyborg, resten trenger vi ikke. La oss også lage en ny kulturrevolusjon og brenne alt dette tulleopplegget av kunst, bøker, musikkinstrumenter og museer. Hvem trenger vel å utvide horisonten sin? Øl på campingbordet på campingen, da er vel livet fullendt?

Så dette er et saklig og kunnskapsbasert innlegg?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er stor fan av denne bruken av skattepenger skjønner jeg:

Kaster avføring på publikum - fikk 37 millioner kroner i statsstøtte

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så dette er et saklig og kunnskapsbasert innlegg?

Nei, det er like dumt som de innleggene jeg svarte.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er stor fan av denne bruken av skattepenger skjønner jeg:

Kaster avføring på publikum - fikk 37 millioner kroner i statsstøtte

Dette har ingenting med utdanning og tullestudier å gjøre. Det du skrev er at alle kunstutdanninger og historiutdanninger er tull. Foreslår at du fjerner TV-en hjemme i stua, avskaffer radio, skru av mobilen, fjerne alle bøkene dine (om du har noen), fjerne alle museumsbygg (både historie og kunst er unødvendig), fjerne operaen, nasjonalteateret, alle småscener, bibliotekene, bokhandlene - you name it - siden dette bare er tull. Siden doktorgrader og dermed forskning også bare er tull kan du ta med Nobelprisen og nobels fredssenter i samme slengen- det er ikke mer ny forskning å premiere. 

Du får løst mange problemer i ét her. Når antibiotika slutter å fungere og vi ikke forsker trenger vi ikke sykehus heller - da dør jo folk når de blir syke, sånn som i gode gamle dager under spanskesyken og svartedauden (ikke at vi husker de siden historie er tull!). Hvis ikke vi har blitt drept i krig før det siden ingen bryr seg om historie og ingen forsker på hva som skjer rundt om i verden. Nåja, og så trenger jo barn ikke lære annet enn matte og naturfag, så du kan kutte utdanningen av barna våre til halvparten i tillegg til at det blir mange færre mennesker.

Og sikker en million andre ting som kan følge som konsekvens av at kunst, historie og kultur forsvinner fra læringsarenaene våre og all forskning legges ned.

I noen land er det jo akkurat litt sånn allerede da - har du vurdert å flytte til Somalia, Pakistan, Syria? Husk, ikke noen mobil med nyheter, vi bryr oss ikke om det som skjedde i går for det er bare tull!

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje ikke et rent tullestudie, men jeg må si jeg stusser over at eiendomsmegling har blitt universitetsstudie noen steder. Et helpraktisk fag med litt juss man kan lære på tre måneder.

Anonymkode: 2f6a7...c5d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...