AnonymBruker Skrevet 3. august #81 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Imponert over folk her inne og hvor lav terskelen er for å kalle mange studier for «tullestudier»…. Har dere kunnskap til å synse dette? Eller mangler dere så mye kunnskap at dere tror at kun det dere selv har valgt er det riktige? Anonymkode: d8b26...a23 Poenget er at svært mange studier er emner som like gjerne kan defineres som hobbyer. Det finnes alt fra interiørpsykolog og influenserutdanning til bachelor i gresk mytologi. Det er jo en skam at slike utdanningsløp finnes, da det ikke finnes jobb i den andre enden. Som tenåring så har man gjerne tro på at dersom det finnes et utdanningsløp, så er det fordi det finnes jobber i andre enden. Det er også tragisk å vite at titusenvis av folk jobber med produksjon, salg, formidling og transport av totalt unødvendige dingser som kopper, sofaputer, mobildeksler, gensere og annet søppel, mens i bhg skal hver ansatt passe på åtte 3-åringer og på sykehuset skal hver sykepleier ha ansvar for åtte innlagte pasienter. Anonymkode: 839d5...40f 3 3
kvinneguide Skrevet 3. august #82 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Interiørpsykolog Anonymkode: a6cd4...cf4 Det kommer av uvitenhet. Kalde og upersonlige interiører med monotone flater, teksturer og mangel på farge kan skape mistrivsel og påvirker våre samspill i negativ retning. Det er viktig at våre offentlige bygg er utformet av folk som kjenner til betydningen av dette. 6
AnonymBruker Skrevet 3. august #83 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er jo en skam at slike utdanningsløp finnes, da det ikke finnes jobb i den andre enden. Anonymkode: 839d5...40f Dette er bullshit. Jeg har en utdanning du så frekt omtaler som "hobby". Hadde null problem med å få meg jobb etterpå. Jeg har jobbet i Osloskolen og i offentlig forvaltning. Samfunnsnyttige jobber, faktisk. Det finnes gode og nyttige jobber man kan få med humaniorautdanning. Men selvsagt, hører man på bedrevitere som deg, er det fort gjort å miste selvtilliten. Anonymkode: 0bfe7...6b7 7
AnonymBruker Skrevet 3. august #84 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du aner jo ikke hva du snakker om? Dette er svært relevante studier som gir jobber i næringslivet, som genererer inntekt for bedriftene som igjen genererer andre typer jobber og ikke minst penger til statskassen. Uten disse fagene her ville vi ikke hatt penger til offentlig sektor siden offentlig sektor finansieres av inntektene fra de som jobber med blant annet markedsføring. For ja, dette er et fag. Overlappende utdanninger du nevner forresten med en del fellesfag, men ulik spesialisering på hver av de. Jeg enig med dere som sier at desto mer man lærer desto mer forstår man at man ikke kan. Vi trenger refleksjon og tenkere i samfunnet vårt, og vi trenger kunnskapen og opplysningen dette gir. Vi trenger en miks av pengegenererende fag og folk som kan opplyse oss og underholde oss med kunsten sin. Hele vårt samfunn bygger jo på dette - demokrati er ikke en selvfølgelighet. Bare se på diktaturene i land der folk ikke får utdanning. Anonymkode: 43915...b87 Nei, en trenger økonomiutdannelse for å generere innretting bedriftene. Samt kompetanse på området en virker innenfor, som akvakultur, industri eller kunst. Disse utdanningene jeg ramser opp er for at BI skal tjene penger og for at studenter som er svake med tall kan få seg en BI grad som henger særs lavt Anonymkode: 54617...053 4
AnonymBruker Skrevet 3. august #85 Skrevet 3. august Jeg synes absolutt ikke de jobbene jeg nå skal nevne er tullete, de er svært viktige. Men nå går det an å ta bachelor og master for å bli butikkmedarbeider eller renholder. Må vi virkelig gjøre det slik at det må høyere utdanning til for alt? Er sikker på at de utdanningene gir mye bra kunnskap og kan ses på som nyttig, men utdanning er ikke for alle. Det burde være gode muligheter for de som av en eller annen grunn ikke får tatt høyere utdanning Anonymkode: 87388...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #86 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig. Dette er jo hobbyer. Enig i at kulturell berikelse med f eks opera, teater, museum og verdenshistorie er viktige deler av et sivilisert samfunn, men det er like fullt hobbyer og interesser. Anonymkode: 839d5...40f Tror du folk som jobber i Operaen er amatører? Tror du også elitesportsutøvere er amatører? Selvfølgelig er de ikke det, det er helt hinsides høye krav på å bli så god som det kreves i orkerster, operaen, på teateret og i kunst forøvrig. Det er sykt mye mer arbeid enn en master i økonomi for å si det forsiktig. Du må starte tidlig og øve som en gal (12 timersdager 7 dager i uken) til du er 30 og KANSKJE da er heldig og får en jobb som utøvende kunstner som du da må bli i til du er 70. De som ikke var gode nok ender opp som dirigenter, instrutører og lærere. Du kan sammenligne det å lære et instrument med å bli Haaland i fotball - det er IKKE barebare. Jeg har bakgrunn fra 5 års studier i Norge og utlandet, men omskolerte meg til økonom - og den økonomimasteren var rene barneskirennet i forhold altså. Men publikum er amatører. Hadde Oslofilharmonien hørtes ut som det lokale skolekorpset hadde så klart ingen giddet å gå på konsert. Foreslår du uttaler deg om ting du faktisk forstår, for du er hinsides naiv når du tror at man bare klatter litt maling på et lerret og så vil alle i verden betale millioner for bildet ditt. Og så kaller du verdenshistorien for en hobby - erre mulig?! Anonymkode: 43915...b87 15 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #87 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Tror du folk som jobber i Operaen er amatører? Tror du også elitesportsutøvere er amatører? Selvfølgelig er de ikke det, det er helt hinsides høye krav på å bli så god som det kreves i orkerster, operaen, på teateret og i kunst forøvrig. Det er sykt mye mer arbeid enn en master i økonomi for å si det forsiktig. Du må starte tidlig og øve som en gal (12 timersdager 7 dager i uken) til du er 30 og KANSKJE da er heldig og får en jobb som utøvende kunstner som du da må bli i til du er 70. De som ikke var gode nok ender opp som dirigenter, instrutører og lærere. Du kan sammenligne det å lære et instrument med å bli Haaland i fotball - det er IKKE barebare. Jeg har bakgrunn fra 5 års studier i Norge og utlandet, men omskolerte meg til økonom - og den økonomimasteren var rene barneskirennet i forhold altså. Men publikum er amatører. Hadde Oslofilharmonien hørtes ut som det lokale skolekorpset hadde så klart ingen giddet å gå på konsert. Foreslår du uttaler deg om ting du faktisk forstår, for du er hinsides naiv når du tror at man bare klatter litt maling på et lerret og så vil alle i verden betale millioner for bildet ditt. Og så kaller du verdenshistorien for en hobby - erre mulig?! Anonymkode: 43915...b87 Dette. Og vi trenger mennesker som tør å drømme, som satser, som drar ut uten å helt vite hva de sitter igjen med i tillegg til de som satser på trygge og jobbsikre utdannelser. Anonymkode: 22fb0...36c 10
Vinterjenta Skrevet 3. august #88 Skrevet 3. august Her må skille mellom samfunnsunyttig og ‘utdanninger som ikke gir jobb’. I likhet med utdannede historikere, er det mange utdannede politifolk som ikke får jobb. Er da politifag tullefag? Jeg syns markedsføring er tullefag, men det er likevel noe det finnes mange jobber innenfor. 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #89 Skrevet 3. august Jeg ser ikke på noe som «tullestudier». Når du faktisk er glad i lære, og ikke kun har jobb/karriere i bakhodet, så kan alle studier være interessante. Det er mange som studerer greier de vet man ikke tjener penger på, men som de synes er gøy. Anonymkode: 594a6...98e 5
AnonymBruker Skrevet 3. august #90 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, en trenger økonomiutdannelse for å generere innretting bedriftene. Samt kompetanse på området en virker innenfor, som akvakultur, industri eller kunst. Disse utdanningene jeg ramser opp er for at BI skal tjene penger og for at studenter som er svake med tall kan få seg en BI grad som henger særs lavt Anonymkode: 54617...053 Vel, nei. De aller fleste bedrifter har en markedsavdeling. Der er det markedsførere som jobber som brand manager og markedssjefer blant annet. Det virker som om du ikke helt vet hvorfor en bedrift tjener penger? Det handler om markedsposisjoner og at kundene kjenner til og foretrekker produktet når de skal velge i butikken. Behov i markedet kommer også fra markedssiden - gjennom prognoser. Så er det økonomene som ser til at produktene produseres og leveres, og måler hva det kostet va inntekt - og evaluerer om det er liv laga å holde på. Anonymkode: 43915...b87 3
AnonymBruker Skrevet 3. august #91 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vel, nei. De aller fleste bedrifter har en markedsavdeling. Der er det markedsførere som jobber som brand manager og markedssjefer blant annet. Det virker som om du ikke helt vet hvorfor en bedrift tjener penger? Det handler om markedsposisjoner og at kundene kjenner til og foretrekker produktet når de skal velge i butikken. Behov i markedet kommer også fra markedssiden - gjennom prognoser. Så er det økonomene som ser til at produktene produseres og leveres, og måler hva det kostet va inntekt - og evaluerer om det er liv laga å holde på. Anonymkode: 43915...b87 Et produkt bør være så godt at det selger seg selv, så kan public relations gjøre resten. Markedsføring lærer folk å sky fra barnehagen, det virker mot sin hensikt. Anonymkode: 54617...053 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #92 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 19.31): Historie Sosiologi Anonymkode: 5b49b...a79 Med tanke på hvor mange idioter som ikke kan historie eller vet hvordan man skal oppføre seg i sosiale situasjoner, så er de to fagene vel så viktige tenker jeg. Anonymkode: c33c1...103 14 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #93 Skrevet 3. august For øvrig synes jeg kanskje ikke akkurat at noen studier er «tullestudier», men man må ha et visst antall plasser slik at det er mulig å få jobb etterpå. Funker ikke med et studie med over 100 plasser, om bare 5 får jobb etterpå vettu. Dessuten er det noen studier som pøser ut folk, slik at det blir for mange. Dette klarer de som gir studier tydeligvis ikke å skjønne selv, men hvorfor går det ikke an å stenge studiet for folk for en periode slik at det blir mer behov for folk senere? For eksempel arkeologi og museumsstudier er det altfor mange som har, men det er jo ikke mulig å få jobber etterpå. 😐 Anonymkode: c33c1...103 3 1
test1e Skrevet 3. august #94 Skrevet 3. august Det finnes ingen "tullestudier" Du skal lære som du skal leve for evig, og du skal leve som om du skal dø i morgen 2
Knutekålmor85 Skrevet 4. august #95 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg ser ikke på noe som «tullestudier». Når du faktisk er glad i lære, og ikke kun har jobb/karriere i bakhodet, så kan alle studier være interessante. Det er mange som studerer greier de vet man ikke tjener penger på, men som de synes er gøy. Anonymkode: 594a6...98e Er ikke sikker på om jeg er enig i siste setning. Studiene bør på et eller annet vis bidra tilbake til samfunnet. Kanskje jobber man ikke akkurat med det man studerte, men tar med seg kunnskap, arbeidsmåter og perspektiver inn i jobben likevel. Jeg vil tro de fleste studerer for å få jobb. Kanskje med unntak av pensjonisten på bakeste rad som følger forelesningene. Selv om utdanningen er gratis gor studentene er det en stor kostnad med studielån og tapt arveidsinntekt. Og jeg tenker samfunnet kan forvente en viss "nytte" når staten betaler hundretusener per studieplass per år. Læring for å bli safunnsborger skjer først og fremst i barne og ungdomsskole og videregående skole. Og om man ønsker å ha noe som hobby er det både folkehøyskoler, kveldskurs og foredrag tilgjengelig. 1
Majer Skrevet 4. august #96 Skrevet 4. august Tenker studier som ikke gir jobb er tullestudier. Nå er det i hovedsak humanistiske- og samfunnsvitenskapelige fag, men også kjemi, biologi og IT. Det kan endre seg ved andre tider. Samtidig er det ikke tullete for alle. Har man eks bakgrunn som geolog og jobber i andre land kan internasjonale studier være en fordel. Da er det ikke lenger et tullestudie. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august #97 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (22 timer siden): Et produkt bør være så godt at det selger seg selv, så kan public relations gjøre resten. Markedsføring lærer folk å sky fra barnehagen, det virker mot sin hensikt. Anonymkode: 54617...053 Ingen produkter selger seg selv uten en strategi for lansering og hvordan det skal posisjoneres i markedet. PR er en del av markedsføringsfaget, samme med kommunikasjon. Jeg mistenker du ikke aner hva utdanningene og jobbene innebærer, du virker jo helt i blinde? Anonymkode: 43915...b87 1
Kullsyrevann Skrevet 4. august #98 Skrevet 4. august Jeg syns ikke det finnes tullestudier da det finnes folk som studerer for å tilegne seg kunnskap. Eller så studerer man noe som bygger videre på det man kan fra før av. Men skal man studere for å få seg jobb må man tenke på en helt annen måte. Det er ikke så realistisk å tro det er tusen stillinger å ta av uansett hva man studerer. Altfor mange studerer ting de syns høres gøy og interessant ut. Fordi de er unge og skal finne seg selv. Så sitter de der med flere hundre tusen i studielån og må ta en ny bachelor. Og får ikke dekning av lånekassen til å følge opp med master. Man kan studere hva man vil, men man må være i stand til å forsvare valget sitt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #99 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 19.31): Historie Sosiologi Anonymkode: 5b49b...a79 Historie? «The history book on the shelf, is always reapiting itself». Anonymkode: 803f2...368 7
AnonymBruker Skrevet 4. august #100 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 19.31): Bachelorgrad I folkedans. Tror ikke man en gang blir klok av det. Greit å like å danse men hva skal man med bachelorgrad i folkedans? Anonymkode: 8f5bc...250 AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 20.46): Tja, studier i folkedans og folkemusikk kan jo være viktige for å opprettholde og videreformidle norsk kulturhistorie. Ta vare på kulturarven vår. Er nok ikke så lett å få jobb som folkedanser, men med pedagogisk utdanning i tillegg, kan du lære kunsten bort til fremtidige generasjoner. Anonymkode: 70631...1c3 AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 21.10): Jobbe for å videreføre tradisjoner på ein god måte,være instruktør og lage arrangementer. For meg er dette viktig! Anonymkode: 4a335...6b5 Jeg kjenner flere med bachelor i folkedans. Heltidsstillinger som ansatt er det få av, men de jeg kjenner lever godt som næringsdrivende (ENK) og påtar seg både instruktøroppdrag og danseoppdrag. Det må jo være flott å kunne leve av noe som for de fleste anses som en hobby. Anonymkode: 0ba84...820 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå