AnonymBruker Skrevet 2. august #61 Skrevet 2. august Ingen studier er tullete hvis man får en jobb som hjelper samfunnet. Det er derimot enkelte jobber som virker mer flåsete enn nyttige. Anonymkode: 9cc82...58c 4
AnonymBruker Skrevet 2. august #62 Skrevet 2. august Endringsledelse. Men når det er sagt, kanskje er det "tullestudier" vi alle får bruk for i fremtiden, når AI overtar de ordentlige jobbene? Noe må vi jo finne på da også. Anonymkode: 671f3...37f 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #63 Skrevet 2. august Hareena skrev (1 time siden): Lurer vel også en smule på om dette på CV'en imponerer noen... https://gostudy.no/steder/bali/personlig-trener En jeg kjenner som tok utdanningen ble personlig trener, og jobber fremdeles som det. At hun veileder mennesker som sliter med fysisk aktivitet er egentlig ganske fint. Jeg tenkte også på det som et flåsete yrke til jeg selv fikk meg en time. Vedkommende (ikke samme som over) var bedre enn fysioterapeuten min (mulig treneren også var fysioterapeut)! Anonymkode: 9cc82...58c 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #66 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det meste på BI🤷🏼♀️ Anonymkode: 3f99a...523 Hvorfor? Jeg vet om mange som har fått god jobb etter utdanning der…. Anonymkode: d8b26...a23 5
AnonymBruker Skrevet 2. august #67 Skrevet 2. august Her var det mye uvitenhet om hva ulike studier inneholder og krever. Det er gjerne litt sånn at jo mer man lærer dess mindre forstår man at man ikke kan - det gjelder det aller meste. Hvis man er fan av Trump og land som stort sett har bare analfabetinnbyggere skjønner jeg man kan synes mange studier er unyttige - men det er jo nettopp kunnskap, kritisk tenkning og opplysning som har fått oss hit vi er i dag og som skal bringe oss inn i fremtiden. Opplysning og skolegang er det beste middel mot diktaturer, brenning av pridefalgg og alle mulige andre former for intoleranse. Kunst, musikk osv er det som skiller oss fra apene og gir livet innhold. Viktig som fy i et opplyst samfunn. Anonymkode: 43915...b87 17 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #68 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Historie Sosiologi Anonymkode: 5b49b...a79 Nyttige studier, vil jeg si! Anonymkode: 2625c...423 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #69 Skrevet 2. august Imponert over folk her inne og hvor lav terskelen er for å kalle mange studier for «tullestudier»…. Har dere kunnskap til å synse dette? Eller mangler dere så mye kunnskap at dere tror at kun det dere selv har valgt er det riktige? Anonymkode: d8b26...a23 5
AnonymBruker Skrevet 2. august #70 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Interiørpsykolog Anonymkode: a6cd4...cf4 Dette måtte jeg google for å se om det faktisk finnes, og jaggu. Tenkte det var noe ala sofahvisker. Men tja, disse kan jo kanskje gjøre nytte for seg hvis de tar til motmæle mot åpne kontorlandskaper. Mistenker dog at de fort vil gjøre det motsatte. "Interiørpsykologi er en gren av miljøpsykologi som omhandler studiet av forholdet mellom ulike typer miljøer og hvordan de påvirker atferden og humøret til menneskene som bor i dem. Målet er å skape positive effekter og også å få mest mulig ut av dette forholdet." Anonymkode: 671f3...37f 7
AnonymBruker Skrevet 2. august #71 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her var det mye uvitenhet om hva ulike studier inneholder og krever. Det er gjerne litt sånn at jo mer man lærer dess mindre forstår man at man ikke kan - det gjelder det aller meste. Hvis man er fan av Trump og land som stort sett har bare analfabetinnbyggere skjønner jeg man kan synes mange studier er unyttige - men det er jo nettopp kunnskap, kritisk tenkning og opplysning som har fått oss hit vi er i dag og som skal bringe oss inn i fremtiden. Opplysning og skolegang er det beste middel mot diktaturer, brenning av pridefalgg og alle mulige andre former for intoleranse. Kunst, musikk osv er det som skiller oss fra apene og gir livet innhold. Viktig som fy i et opplyst samfunn. Anonymkode: 43915...b87 Enig! Det er dessverre mange uvitende her inne og mange folk med svart/hvitt-tenking…. Mange selvutnevnte eksperter 😊 Anonymkode: d8b26...a23 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #72 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Musikk er selvfølgelig bra, men når man ikke får fast fulltidsstilling innen det faget man har en master i, og man må ta en utdanning til for å få fast jobb som man kan leve av og kombinere med familie, tenker jeg at musikken kunne forblitt en hobby i stedet for å bidra til fem års studielån og like mange års tapt arbeidsfortjeneste. Da jeg spilte i korps var ikke dirigent en lønnet stilling, men noe en entusiastisk lærer gjorde på fritiden. Det er jo snakk om noen få timer på kveldstid og ikke noe man kan leve av. Skulle jeg først studert et instrument, tror jeg det er mer penger å tjene på å gi pianoundervisning enn opplæring i trombone. Anonymkode: 68f21...9a5 På en måte har du rett, men det er viktig at de som instruerer korps og kor rundt om kring også har grunnleggende kunnskap, det er ikke nok å være en entusiastisk lærer slik du sier. Hele musikklivet har i økende grad blitt profesjonalisert. Kanskje trombonevennen din kunne dirigert et korps i byen sin, hatt en stilling i kulturskolen og dratt i gang en kvartett som spilte konserter og kanskje han til og med kunne startet opp eller bidratt til en festival i denne småbyen. Det er mange musikere som får det til å gå rundt med å gjøre og bruke seg selv på ulike måter, noen dirigerer litt, noen arrangerer og tjener penger på det og noen lærer opp neste generasjon. Og slik en annen sier her, alle trives ikke med mange små stillinger og mye kveldsarbeid og det er nok og grunnen til at han har gått videre. Jeg ser ikke sånn som deg på det, jeg mener at all utdanning har en verdi og at folk blir noe mer i det de utdanner seg. Jeg bor og i en by som ikke er en storby og ser stor forskjell på de som har tatt utdanning som er litt mer universitetsfag/estetiske fag og litt sånne studier som nevnes her i tråden i forhold til de som har tatt utdannelser med mål og få fast trygg jobb fortest mulig. Det er faktisk en litt annen type person som tar musikkstudier/samfunnsfaglige eller språk/historie sammenlignet med de som skal bli sykepleiere fordi det er en kort yrkesfaglig utdanning. Det å prøve seg litt ut i ungdommen har en verdi, det å flytte på seg og ikke helt vite veien videre kan gjøre at du rett og slett blir en mer spennende og åpen person. Anonymkode: 22fb0...36c 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #73 Skrevet 2. august Jeg vil si at halvparten på denne listen er tullestudier som ikke gir noen jobbmuligheter. https://www.kristiania.no/studier/?nivå=Bachelor Anonymkode: 4cb78...bc8 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #74 Skrevet 2. august Hareena skrev (1 time siden): Lurer vel også en smule på om dette på CV'en imponerer noen... https://gostudy.no/steder/bali/personlig-trener Alle vet jo at vi her snakker om et friår/frisemester i fint vær på Bali, betalt av Lånekassen. Disse studiene var mye mer utbredt før. «Ta ex.phil på Bali». Daværende høgskolen på Nesna tjente masse på disse studiene, fram til det ble slått ned på (omsider) at studentene ikke hadde noe med høyskolen å gjøre og at de ikke kunne finansiere høyskolen på den måten (ingen ønsker jo å studere der). Men selv om jeg synes det er tull, kan jeg på et vis unne en 19-åring et semester eller to på Bali. Det er nok en veldig enkel og morsom overgang til studielivet, og så får de vært mye på stranda og vært veldig sosiale. Det er litt som folkehøyskole, bare at de får studiepoeng. Så sånn sett kan det være to fluer i én smekk. Det betyr likevel ikke at jeg synes det er tullete. Jeg skal ikke si at hele fagfelt er «tullete». Men det jeg synes ER tullete, er de mange mastergradene som inneholder ordet «og», og så har de med minst ett, gjerne to «moteord». Typisk «innovasjon», «bærekraft», «entreprenørskap», og diverse annet bullshit. Dette er bare for å prøve å hanke inn studenter. De burde heller hatt mer disiplinrettede og bredere navn på de masterprogrammene. Anonymkode: 2663b...8b4 8
AnonymBruker Skrevet 2. august #75 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle vet jo at vi her snakker om et friår/frisemester i fint vær på Bali, betalt av Lånekassen. Disse studiene var mye mer utbredt før. «Ta ex.phil på Bali». Daværende høgskolen på Nesna tjente masse på disse studiene, fram til det ble slått ned på (omsider) at studentene ikke hadde noe med høyskolen å gjøre og at de ikke kunne finansiere høyskolen på den måten (ingen ønsker jo å studere der). Men selv om jeg synes det er tull, kan jeg på et vis unne en 19-åring et semester eller to på Bali. Det er nok en veldig enkel og morsom overgang til studielivet, og så får de vært mye på stranda og vært veldig sosiale. Det er litt som folkehøyskole, bare at de får studiepoeng. Så sånn sett kan det være to fluer i én smekk. Det betyr likevel ikke at jeg synes det er tullete. Jeg skal ikke si at hele fagfelt er «tullete». Men det jeg synes ER tullete, er de mange mastergradene som inneholder ordet «og», og så har de med minst ett, gjerne to «moteord». Typisk «innovasjon», «bærekraft», «entreprenørskap», og diverse annet bullshit. Dette er bare for å prøve å hanke inn studenter. De burde heller hatt mer disiplinrettede og bredere navn på de masterprogrammene. Anonymkode: 2663b...8b4 Det betyr likevel ikke at jeg *ikke synes det er tullete, selvsagt! Anonymkode: 2663b...8b4
AnonymBruker Skrevet 2. august #76 Skrevet 2. august Hareena skrev (3 timer siden): Med fare for å fornærme noen, men kjønn, seksualitet og mangfold er vel ikke det mest matnyttige å velge? Jeg skjønner jo til en viss grad nytten av kompetansen, men... https://www4.uib.no/studier/program/kjonn-seksualitet-og-mangfold-arsstudium For meg som jobber med ungdom kan dette studiet gi meg ekstra kompetanse som er nyttig for ungdommene at jeg har! Så ikke nødvendigvis et unødig studie. Anonymkode: 0d8c6...4e3 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #77 Skrevet 2. august Markedsføring, kommunikasjon og HR Digital kommunikasjon og markedsføring Ledelse av kreativ næring Markedsføringsledelse Organisasjonspsykologi, HR og ledelse Anonymkode: 54617...053 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #78 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Markedsføring, kommunikasjon og HR Digital kommunikasjon og markedsføring Ledelse av kreativ næring Markedsføringsledelse Organisasjonspsykologi, HR og ledelse Anonymkode: 54617...053 Du aner jo ikke hva du snakker om? Dette er svært relevante studier som gir jobber i næringslivet, som genererer inntekt for bedriftene som igjen genererer andre typer jobber og ikke minst penger til statskassen. Uten disse fagene her ville vi ikke hatt penger til offentlig sektor siden offentlig sektor finansieres av inntektene fra de som jobber med blant annet markedsføring. For ja, dette er et fag. Overlappende utdanninger du nevner forresten med en del fellesfag, men ulik spesialisering på hver av de. Jeg enig med dere som sier at desto mer man lærer desto mer forstår man at man ikke kan. Vi trenger refleksjon og tenkere i samfunnet vårt, og vi trenger kunnskapen og opplysningen dette gir. Vi trenger en miks av pengegenererende fag og folk som kan opplyse oss og underholde oss med kunsten sin. Hele vårt samfunn bygger jo på dette - demokrati er ikke en selvfølgelighet. Bare se på diktaturene i land der folk ikke får utdanning. Anonymkode: 43915...b87 15
Knutekålmor85 Skrevet 3. august #79 Skrevet 3. august Det er endel tull i høyere utdanning, uten at det gjelder hele fagfelt. Det er enkeltfag som hverken underviser eller studenter som tar på alvor, jeg vil tro de finnes i de fleste studieprogram. Det er studenter som er mest opptatt av katakterer og "får vi dette på eksamen", ikke hva som er nyttig videre i studier eller arbeid. Det er arbeidsgivere som først og fremst bruker studentenes grader som IQ-test. De vil ha snarte folk, men er mindre opptatt av utdannelsen. Det som er viktig er skolen og opptakskravene. Det er dyrt for samfunnet. Det er studenter og andre som tenker at en grad = jobb. Mange av universitetsstudiene innen humaniora, samfunnsfag med mer bidrar med mye nytte i arbeidslivet. Men personene selv må gjøre jobben med å finne ut av hvordan de kan bidra med det de har lært seg. Utdanningsinstitusjoner som overselger studier og har for stort fokus på markedsføring. Når antall studieplasser er mer avhengig av popularitet og økonomi enn behov i samfunnet og i faget. Det er viktig med akademisk frihet og at ungdom får velge studier innen interesse og evner! Men hvordan utdanningsinstitusjonene prøver å vinne valget til ungdommene i dag er en trussel mot begge. Utdanningsinstitusjonene må ta på alvor samfunnsoppgaven: forske og undervise, men også gi relevant utdannelse og gi passe mange utdannede innen hvert område. Ellers vil politikere gripe inn og/eller befolkningen miste tillit. 6
AnonymBruker Skrevet 3. august #80 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Historie, kunst, arkitektur Anonymkode: 1054c...1dc Enig. Dette er jo hobbyer. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Alle tre er viktige studier tenker jeg. Ikke matnyttige nødvendigvis, men alle tre er viktige deler av ett sivilisert samfunn. Anonymkode: 5e386...5c0 Enig i at kulturell berikelse med f eks opera, teater, museum og verdenshistorie er viktige deler av et sivilisert samfunn, men det er like fullt hobbyer og interesser. Anonymkode: 839d5...40f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå