AnonymBruker Skrevet 2. august #21 Skrevet 2. august Sosiologi og andre følelsesbaserte studier. For eksempel kjønns studier, feminisme etc Anonymkode: 41db0...f08 9
Knutekålmor85 Skrevet 2. august #22 Skrevet 2. august Utvannede studier innen for IT. Bachelorgrad som tar med noen få IT-fag uten å få med hverken dybden og bredden. Ofte blandet med litt økonomi, juss, design, ledelse og psykologi for å være relevant, men i praksis er det ikke nok dybde i noen av fagene til å være nyttige videre. I tillegg har de ofte lavere snitt enn på de "gamle" universitetene, så de funker ikke som "garanti" for å få smarte kandidater. Kan tenke meg det samme gjelder andre fag enn IT også, uten at jeg kan si det for sikkert. 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #23 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jo lenger jeg lever og jo mer jeg lærer, jo mer ydmyk blir jeg. Det er færre og færre studier som fremstår som "tullestudier" for meg. Det er så mye jeg ikke kan noen ting om, og det er så mange felt man ikke tenker over som man trenger at folk har kunnskap i. Og ting er alltid mer komplekst enn det ser ut ved første øyekast. Anonymkode: acab4...4e8 Jeg kjenner meg igjen i det du sier. Jeg blir nesten litt skremt av noen av svarene her. Tenk å mene at f.eks. historie er et tullestudium. Sånne svar vitner om at det finnes mange som ikke forstår hvordan verden og moderne samfunn fungerer. Hvor tror de egentlig vi hadde vært i dag uten kjennskap til historie? Anonymkode: c0ea9...33f 39 7
AnonymBruker Skrevet 2. august #24 Skrevet 2. august Eiendomsmegler er ganske tullete. Anonymkode: 27e09...c56 9 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #26 Skrevet 2. august Jeg vet om en som tok mastergrad i trombone! Han bor i en småby. Nå, i en alder av over 40, har han utdannet seg til ingeniør. Anonymkode: 68f21...9a5 5
AnonymBruker Skrevet 2. august #27 Skrevet 2. august Psykologi. Alle er litt psykologer. Det har blitt påvist at i de fleste tilfeller er det tilknytning til et annet menneske som har den helende effekten, ikke modalitetene psykologer forholder seg til. Anonymkode: c8642...fb0 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #28 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet om en som tok mastergrad i trombone! Han bor i en småby. Nå, i en alder av over 40, har han utdannet seg til ingeniør. Anonymkode: 68f21...9a5 Jeg kjenner en hel haug som har mastergrader i ulike instrumenter. Har en selv. Anonymkode: 22fb0...36c 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #29 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ang denne debatten om studier som ikke fører noen vei. Legger jeg ved link blir den vel slettet fordi den skal legges i aktuelle saker-forumet. Hvilke studier blir du klok av men ikke rik? Anonymkode: 1ace4...ebf Studier som fører til at man vurderer å kalle seg noe med Coach, og alt i yoga-gata. Anonymkode: 65d7a...ddb 7 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #30 Skrevet 2. august Knutekålmor85 skrev (22 minutter siden): Utvannede studier innen for IT. Bachelorgrad som tar med noen få IT-fag uten å få med hverken dybden og bredden. Ofte blandet med litt økonomi, juss, design, ledelse og psykologi for å være relevant, men i praksis er det ikke nok dybde i noen av fagene til å være nyttige videre. I tillegg har de ofte lavere snitt enn på de "gamle" universitetene, så de funker ikke som "garanti" for å få smarte kandidater. Kan tenke meg det samme gjelder andre fag enn IT også, uten at jeg kan si det for sikkert. Tenker alt blir for vanskelig om det ikke ligner react - alle websider kjører react, uten at det nødvendigvis representerer beste kode. Til og med app kjører nå noe kalt fluent, som ligner react (en dropper mye vanlig html i app,da, men det gjør websider også pga CMS som har egen content managment kode) Anonymkode: a6d00...951
AnonymBruker Skrevet 2. august #31 Skrevet 2. august Det finnes ingen tullestudier. Utdanning handler om så ufattelig mye mer enn jobben i enden av tunnelen. Det handler om å utvide dine akademiske horisonter og utvikle deg på et personlig plan. Det er en grunn til at vi skiller mellom yrkesfag/lærling og utdanning. Den ene leder til jobb, den andre til opplysning (og forhåpentligvis arbeid innenfor feltet). Man redder ikke verden med kjønnsstudier. Men du kan bli en rågod helsesøster på en hvilken som helst skole, eller så kan det være et godt tillegg til en psykologutdanning, hvis du eksempelvis vil bli sexolog. Estetikk, design, og kunst gir ikke akkurat årslønn nok til å bo i Kongens slott, men hva er det du reiser til Italia eller Paris for? Kunst spiller en stor rolle i den menneskelige delen av samfunnet, og kjennskap til den bevarer nettopp det menneskelige. Det finnes ingen tullestudium. Men det finnes et samfunn som ikke ser på utdanning som danning, men som en mer akademisk form for yrkesfag. Og det er det ikke. Anonymkode: 81a8f...97e 19 6
PostmannPat Skrevet 2. august #32 Skrevet 2. august Leste om ei nylig som var så sur fordi hu slet med å få seg jobb. Hun hadde blant annet en grad i kreativ skriving. For meg høres det ut som en ganske snever studieretning, og jeg blir litt oppgitt over de som tror at bare du har en bachelor/master så får du jobb. Tar du et lite og spesielt studie så er vel jobbmulighetene deretter..? 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #33 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Bachelorgrad I folkedans. Tror ikke man en gang blir klok av det. Greit å like å danse men hva skal man med bachelorgrad i folkedans? Anonymkode: 8f5bc...250 Tja, studier i folkedans og folkemusikk kan jo være viktige for å opprettholde og videreformidle norsk kulturhistorie. Ta vare på kulturarven vår. Er nok ikke så lett å få jobb som folkedanser, men med pedagogisk utdanning i tillegg, kan du lære kunsten bort til fremtidige generasjoner. Anonymkode: 70631...1c3 14 1 2
herzeleid Skrevet 2. august #34 Skrevet 2. august I stor grad ‘myke’ studier i humaniora og til dels samfunnsvitenskap. En god indikator er bruk av floskler i tittelen (eks. Kritisk, tverfaglig, mangfold) eller at studiet hevder å ta for seg et tema uten å belyse helt fundamentale aspekter (kjønnsforskning løsrevet fra medisin og biologi). 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #35 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tenker alt blir for vanskelig om det ikke ligner react - alle websider kjører react, uten at det nødvendigvis representerer beste kode. Til og med app kjører nå noe kalt fluent, som ligner react (en dropper mye vanlig html i app,da, men det gjør websider også pga CMS som har egen content managment kode) Anonymkode: a6d00...951 flutter* Anonymkode: a6d00...951
AnonymBruker Skrevet 2. august #36 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg kjenner en hel haug som har mastergrader i ulike instrumenter. Har en selv. Anonymkode: 22fb0...36c Får du brukt utdanningen din, får du fast jobb med instrumentet ditt? Jeg kan forstå det hvis man får jobb i et orkester, men de færreste småbyer har jobb å tilby en trombonist. Han har undervist på musikkskole, men det var nok ikke læreryrket han så for seg da han begynte å studere. Derfor endte han opp med å ta ny utdanning for å få en jobb innen det han var utdannet til. Anonymkode: 68f21...9a5
AnonymBruker Skrevet 2. august #37 Skrevet 2. august Samfunnsfag, humanistiske og estetiske/kreative fag er det som fyller verden med innhold og driver samfunnet fremover. Såklart i sammenheng med teknologiske fag, som utvider de mulighetene vi har. De ideene og prinsippene vi tar for gitt nå, ble utviklet over lang tid. Alt det pisset de driver med på HF- fakulteter rundt omkring, vil en eller annen gang bringe samfunnet ett steg videre. Det var samme regla før også, hva er det de dustete filosofene driver med, tenkte de...men så ble deres ideer tatt inn samfunnsutviklingen og folk glemte hvordan det var før. Vikingene huggde hverandre i filler over småting. Ideen om at det ikke er greit kom fra et sted og det var ikke NHH eller NTNU. For de som klager på musikk-utdanninger, så kan det være greit å opplyse om at de fleste skikkelig gode musikere har en eller annen form for skolering innen faget. Anonymkode: 7eaeb...a27 17 1
SPOCA Skrevet 2. august #38 Skrevet 2. august (endret) Jeg ser på svært få studier som tullestudier. Å kalle historie for tullestudium er for meg historieløst. Vi trenger nettopp kjennskap og kunnskap om historie nå mer enn noen gang. Både mannen og jeg har studert historie. Han har en mastergrad, jeg snart en bachelorgrad. Begge utdannede lærere, men hvor han jobber innen digitale arkiv. Og det er som han sier; mye av hans kunnskap fra historiestudiene er veldig nyttige. Alt fra å samle store mengder informasjon, sortere disse og bearbeide dette, til arkivering og arkivlovgivning. Han jobber mye med sistnevnte i det offentlige. Skal love dere at det er en viktig jobb, eller hvordan tror man at man klarer å journalføre riktig eller få på plass systemer som gir deg informasjonen du trenger om alt som omhandler ditt liv? Synes ikke det er spesielt tullete. Min mann er god på å se på hva som har vært, hva som trengs og hvordan systemene skal håndtere store mengder informasjon. Færre og færre studier blir tullete i mine øyne. De fleste studier er nyttige, slik jeg ser det. Og jeg er veldig glad jeg har mange studier, som knytter mye kunnskap sammen. Nei, jeg trenger ikke en historiebachelor ved siden av lærerstudiene og mine to andre grader i kultur/språk/engelsk, men det er veldig kjekt, for det gjør både meg og min undervisning rikere. Det samme gjelder de andre studiene jeg har tatt. Desto eldre jeg blir, desto mer ser jeg hvordan alt henger sammen med alt. Endret 2. august av SPOCA 10
AnonymBruker Skrevet 2. august #40 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Bachelorgrad I folkedans. Tror ikke man en gang blir klok av det. Greit å like å danse men hva skal man med bachelorgrad i folkedans? Anonymkode: 8f5bc...250 Jobbe for å videreføre tradisjoner på ein god måte,være instruktør og lage arrangementer. For meg er dette viktig! Anonymkode: 4a335...6b5 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå