Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man luker ut folk som ikke har lært å tenke selv via å stille spørsmål. 
Merker raskt hvem som ikke kan svare, og spesielt måten de svarer på.

Det jeg sa, er at de bare gjentar fakta og påstander de har hørt før. Det betyr ikke at de mangler evnen til å tenke selv, bare at de som oftest ikke gjør det.

Jeg er heller ikke enig i at man lett kan avsløre det på måten folk svarer på. Mange virker svært overbevisende fordi de er gode til å formidle og har lært seg nok fakta til å svare på oppfølgningsspørsmål. Det er først når man virkelig går i dybden at det blir tydelig, men det krever høy intelligens og mye tid.

Men du peker på noe viktig. Hvis vi faktisk klarte å luke ut de som mangler kritisk tenkning fra studier uten klare jobbmuligheter, ville "ubrukelige" studier blitt mer nyttige. I stedet har vi masse studenter som ikke studerer ordentlig, lar KI skrive for seg, og som mangler evnen til å tenke selv. Tidligere fikk de jobber fordi vi trenger mange til å gjøre rutinearbeid på PC, men med kunstig intelligens vil behovet bli redusert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjenner en fløytist med mastergrad i fløyte som istedenfor hoppet på siviløkonom-mastergrad. 

Hun jobber i corporate og spiller fløyte på fritiden. 

Anonymkode: c7bdf...891

Og jeg kjenner en siviløkonom som er lokfører. Det betyr ikke at siviløkonom er et tullestudie av den grunn. 

Anonymkode: 78e0d...bfa

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange fordomsfulle mennesker. Jeg tipper på at det stort sett er manglende innsikt det står på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å, det er jo de som sørger for at stolen du sitter i er konfortabel, at bordet ditt har riktig høyde utseende ,absolutt  alt du tar i hjemme og borte iht møbler er laget av en interiørarkitekt.  Så ikke så tullete det

Anonymkode: d535b...3e9

Skrivefeil, eller tror du seriøst det heter konfortabel?

Anonymkode: f8bfe...f0f

Skrevet

Så lenge alle studier følger samme struktur, så tenker jeg at det ikke finnes noen tullestudier.  

Det vil si - studiene lærer elevene hvordan å anvende vitenskapelig metode til å tilegne seg ny kunnskap, utforske problemstillinger, løse problemer.

Selv har jeg to mastergrader, økonomi samt teknologi/sivilingeniør. Fra studietiden så husker jeg det var (altfor) mange som hadde et elitistisk syn, og mente at studier med mindre arbeidsbelastning eller mer "myke" emner bare var tull og tøys. De samme som gnålte over dette mente også at det lille man måtte ta av filosofi også bare var tull og tøys, og hadde helst sett at de faga ble byttet ut med noe mer "matnyttig".

Anonymkode: a71c7...74a

• Liker 1
Skrevet

Med "tullestudier" tenker jeg på som er så smale at å få jobb er vanskeligere enn evt. grad.

Når jeg gikk på videregående på 90 tallet var mantraet at man skulle studere det man hadde lyst til realisere seg selv. Fint det. Men forsørge seg var ikke like lett.

Etterhvert har det offentlige blitt mer restriktive med å opprette stadig nye stillinger til alle som produseres av plankefag studier de egentlig ikke har behov. 

Kommunale utsmykkingsrådgivere når eldreomsorg kutter stillinger???

Mistenker at mange av disse uttrykke seg selv/ føleri studier er det jenter som søker seg til. De regner kanskje med å finne seg en mann med et normalt yrke som betaler lasset. Har en kollega som er ingeniør.  Hans kone har utdannelse innen vev, kunst og søm. I beste fall en 50% stilling på en stor skole hvor resten av uka fylles med vikartimer og gym. Lønnen er så som så men hun fulgte kallet og fant en mann som betaler for regningen mens hun realiserer seg selv.

Bra for henne.  En mann hadde endt opp alene...

Anonymkode: c907a...41b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du forstår ikke. I de fleste fag er ikke det å kunne pensum som gjelder i arbeidslivet. Derimot er det arbeidsmetodikken som gjelder. 

Anonymkode: 627f5...34c

Det tror jeg er en overdrivelse. Riktignok er jeg enig i at det er mange som ikke har nytte av pensum, men som likevel kan ha nytte av arbeidsmetodikken de har lært under utdannelsen, men de fleste trenger nok kunnskapen de har tilegnet seg gjennom pensum for å fungere når de kommer i jobb. Du kunne ikke erstattet sykepleieren, ingeniøren, piloten, legen, mekanikeren osv. med noen som bare kan "metodikk". Andre veien vil nok i mange tilfeller gå ganske greit, og i mange tilfeller kunne en nok da klart seg uten utdannelse. 

Så tenker jeg fort at en har kastet bort mye tid om en har brukt fem år på en grad uten å sitte igjen med kunnskap en trenger i arbeidslivet og bare "metodikk". Da vil en i mange tilfeller ikke stille noe sterkere enn noen som har "livets skole", og gått glipp av en mulighet til å både lære metode og tilegne seg kunnskapen en trenger i arbeidslivet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...