AnonymBruker Skrevet 2. august #41 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg vet om en som tok mastergrad i trombone! Han bor i en småby. Nå, i en alder av over 40, har han utdannet seg til ingeniør. Anonymkode: 68f21...9a5 Det er et trangt nåløye å få jobb innenfor utøvende musikk. Det er forsåvidt et veldig trangt nåløye å få plass på en musikkutdanning også. Ofte kan det være 60-70 søkere til noen få plasser. Det er forholdsvis få profesjonelle orkestere og ofte er det vanskelig å få jobb som nordmann siden det kommer søkere fra hele verden hvor mange har øvd timesvis daglig fra de var 5 år. Trombone er nok heller ikke det letteste instrumentet å være frilanser med heller. Men med pedagogisk utdanning i tillegg så kan man undervise i kulturskolen, dirigere korps, være musikklærer i grunnskolen og andre relevante jobber. Og tenker at dersom han først utdanner seg til noe annet som 40-åring så har han vel klart å finne relevant jobb? Nå kjenner jeg jo ikke denne personen, men som utdannet musiker kjenner jeg mange musikere og musikklærere. De fleste jobber som musikere eller musikklærere skjer på kveldstid og helger. Kulturskolen har undervisningstid ettermiddag/kveld. Korpsene har øvinger på kveldstid. Ja, du kan være heldig å få jobb som musikklærer på grunnskolen eller musikklinjer, men det er ofte vanskelig å få en hel stilling. Det er også veldig vanskelig å få jobb på musikkutdanningene. Mine tidligere kollegaer på kulturskolen hadde ofte 20% på en kulturskole, 40 % på en annen kulturskole og 40% på en ungdomsskole. Det blir en del kveldsjobbing. Det er ikke nødvendigvis så lett å kombinere med familieliv. Derfor er det mange som tar nye utdanninger når de får familie eller planlegger familie i den tid. Jeg er musiker og musikklærer i bunn, har jobbet både som utøvende musiker og musikklærer. Jeg kjente at kveldsjobbinga og sjonglering av flere stillinger ikke var noe for meg, så tok en master i et annet fag hvor bacheloren min var relevant. Musikkutdanningen min er likevel langt ifra bortkasta. Jeg er fortsatt frilanser selv om jeg har en 100% fast stilling og jeg bruker musikken aktivt i min faste jobb. Og tenk om det ikke var noen som tok musikkutdanninger. Det ville ikke vært korps, trolig ikke vært kor, hvem skulle undervist i kulturskolen? Så musikkutdanning er langt ifra tullete og ubrukelig selv om verdien kanskje ikke er så lett å se som f.eks sykepleie eller lektorutdanning. Anonymkode: 70631...1c3 7 4
AnonymBruker Skrevet 2. august #42 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg kjenner meg igjen i det du sier. Jeg blir nesten litt skremt av noen av svarene her. Tenk å mene at f.eks. historie er et tullestudium. Sånne svar vitner om at det finnes mange som ikke forstår hvordan verden og moderne samfunn fungerer. Hvor tror de egentlig vi hadde vært i dag uten kjennskap til historie? Anonymkode: c0ea9...33f Sitter med samme følelser og tanker. Tenker "hva i alle dager??" Og tenker mitt om de som skriver slik. Anonymkode: 4a335...6b5 10
AnonymBruker Skrevet 2. august #43 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Får du brukt utdanningen din, får du fast jobb med instrumentet ditt? Jeg kan forstå det hvis man får jobb i et orkester, men de færreste småbyer har jobb å tilby en trombonist. Han har undervist på musikkskole, men det var nok ikke læreryrket han så for seg da han begynte å studere. Derfor endte han opp med å ta ny utdanning for å få en jobb innen det han var utdannet til. Anonymkode: 68f21...9a5 De fleste musikere må flytte dit jobben er om du er så heldig å få en. Jeg både spiller selv, leies inn, arrangerer egne konserter og underviser. Det å lære andre det jeg kan er jo kanskje noe av det viktigste jeg gjør. Jeg har svært flinke elever og nivået på musikkskolene er helt annerledes i dag enn i min ungdomstid. Nettopp fordi musikkopplæring i dag utføres av høyt utdannede profesjonelle. Og det å lære det riktig fra starten er faktisk utrolig viktig, da legger vi et godt grunnlag både for de som skal bli neste generasjons proffe og de som skal bli flinke amatører. Jeg mener og at de barna som går og lærer seg et instrument får en god start i livet de får forsprang rett og slett som har en ferdighet og en voksenperson (foruten familien) som de over flere år deler noe viktig med. Anonymkode: 22fb0...36c 8
AnonymBruker Skrevet 2. august #44 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Samfunnsfag, humanistiske og estetiske/kreative fag er det som fyller verden med innhold og driver samfunnet fremover. Såklart i sammenheng med teknologiske fag, som utvider de mulighetene vi har. De ideene og prinsippene vi tar for gitt nå, ble utviklet over lang tid. Alt det pisset de driver med på HF- fakulteter rundt omkring, vil en eller annen gang bringe samfunnet ett steg videre. Det var samme regla før også, hva er det de dustete filosofene driver med, tenkte de...men så ble deres ideer tatt inn samfunnsutviklingen og folk glemte hvordan det var før. Vikingene huggde hverandre i filler over småting. Ideen om at det ikke er greit kom fra et sted og det var ikke NHH eller NTNU. For de som klager på musikk-utdanninger, så kan det være greit å opplyse om at de fleste skikkelig gode musikere har en eller annen form for skolering innen faget. Anonymkode: 7eaeb...a27 Veldig bra skrevet det siste! 😊 Anonymkode: 70631...1c3 5
AnonymBruker Skrevet 2. august #45 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste musikere må flytte dit jobben er om du er så heldig å få en. Jeg både spiller selv, leies inn, arrangerer egne konserter og underviser. Det å lære andre det jeg kan er jo kanskje noe av det viktigste jeg gjør. Jeg har svært flinke elever og nivået på musikkskolene er helt annerledes i dag enn i min ungdomstid. Nettopp fordi musikkopplæring i dag utføres av høyt utdannede profesjonelle. Og det å lære det riktig fra starten er faktisk utrolig viktig, da legger vi et godt grunnlag både for de som skal bli neste generasjons proffe og de som skal bli flinke amatører. Jeg mener og at de barna som går og lærer seg et instrument får en god start i livet de får forsprang rett og slett som har en ferdighet og en voksenperson (foruten familien) som de over flere år deler noe viktig med. Anonymkode: 22fb0...36c Utrolig godt svar! 😊 Anonymkode: 70631...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #46 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er et trangt nåløye å få jobb innenfor utøvende musikk. Det er forsåvidt et veldig trangt nåløye å få plass på en musikkutdanning også. Ofte kan det være 60-70 søkere til noen få plasser. Det er forholdsvis få profesjonelle orkestere og ofte er det vanskelig å få jobb som nordmann siden det kommer søkere fra hele verden hvor mange har øvd timesvis daglig fra de var 5 år. Trombone er nok heller ikke det letteste instrumentet å være frilanser med heller. Men med pedagogisk utdanning i tillegg så kan man undervise i kulturskolen, dirigere korps, være musikklærer i grunnskolen og andre relevante jobber. Og tenker at dersom han først utdanner seg til noe annet som 40-åring så har han vel klart å finne relevant jobb? Nå kjenner jeg jo ikke denne personen, men som utdannet musiker kjenner jeg mange musikere og musikklærere. De fleste jobber som musikere eller musikklærere skjer på kveldstid og helger. Kulturskolen har undervisningstid ettermiddag/kveld. Korpsene har øvinger på kveldstid. Ja, du kan være heldig å få jobb som musikklærer på grunnskolen eller musikklinjer, men det er ofte vanskelig å få en hel stilling. Det er også veldig vanskelig å få jobb på musikkutdanningene. Mine tidligere kollegaer på kulturskolen hadde ofte 20% på en kulturskole, 40 % på en annen kulturskole og 40% på en ungdomsskole. Det blir en del kveldsjobbing. Det er ikke nødvendigvis så lett å kombinere med familieliv. Derfor er det mange som tar nye utdanninger når de får familie eller planlegger familie i den tid. Jeg er musiker og musikklærer i bunn, har jobbet både som utøvende musiker og musikklærer. Jeg kjente at kveldsjobbinga og sjonglering av flere stillinger ikke var noe for meg, så tok en master i et annet fag hvor bacheloren min var relevant. Musikkutdanningen min er likevel langt ifra bortkasta. Jeg er fortsatt frilanser selv om jeg har en 100% fast stilling og jeg bruker musikken aktivt i min faste jobb. Og tenk om det ikke var noen som tok musikkutdanninger. Det ville ikke vært korps, trolig ikke vært kor, hvem skulle undervist i kulturskolen? Så musikkutdanning er langt ifra tullete og ubrukelig selv om verdien kanskje ikke er så lett å se som f.eks sykepleie eller lektorutdanning. Anonymkode: 70631...1c3 Musikk er selvfølgelig bra, men når man ikke får fast fulltidsstilling innen det faget man har en master i, og man må ta en utdanning til for å få fast jobb som man kan leve av og kombinere med familie, tenker jeg at musikken kunne forblitt en hobby i stedet for å bidra til fem års studielån og like mange års tapt arbeidsfortjeneste. Da jeg spilte i korps var ikke dirigent en lønnet stilling, men noe en entusiastisk lærer gjorde på fritiden. Det er jo snakk om noen få timer på kveldstid og ikke noe man kan leve av. Skulle jeg først studert et instrument, tror jeg det er mer penger å tjene på å gi pianoundervisning enn opplæring i trombone. Anonymkode: 68f21...9a5 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #47 Skrevet 2. august Næringslivet skriker etter kjønnsforskere og spesialister innen trombone. Markedet kan simpelthen ikke få nok Anonymkode: dfa06...bbb 1 2
Hareena Skrevet 2. august #48 Skrevet 2. august Lurer vel også en smule på om dette på CV'en imponerer noen... https://gostudy.no/steder/bali/personlig-trener 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #49 Skrevet 2. august Vet om ei som studerer Blues. Ikke studert eller gjort noe annet før. Dreiv med noe tattovering som ufør, men det var bare vas. dette blir det motsatte av feks de som ikke hadde samfunnsnyttige jobber under pandemien, men begynte å jobbe med noe samfunnsnyttig. Anonymkode: 3b8ef...054 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #50 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Musikk er selvfølgelig bra, men når man ikke får fast fulltidsstilling innen det faget man har en master i, og man må ta en utdanning til for å få fast jobb som man kan leve av og kombinere med familie, tenker jeg at musikken kunne forblitt en hobby i stedet for å bidra til fem års studielån og like mange års tapt arbeidsfortjeneste. Da jeg spilte i korps var ikke dirigent en lønnet stilling, men noe en entusiastisk lærer gjorde på fritiden. Det er jo snakk om noen få timer på kveldstid og ikke noe man kan leve av. Skulle jeg først studert et instrument, tror jeg det er mer penger å tjene på å gi pianoundervisning enn opplæring i trombone. Anonymkode: 68f21...9a5 Ja, det er mye lettere å få jobb som pianolærer. Flere og større stillinger. Det er vanskelig å vite når du begynner på studiet om du kommer til å få jobb. Det er et usikkert yrkesvalg, det er det. Det er flere som underviser korps gjør det ved siden av en fulltidsjobb. Men jeg mener at korpsmusikerne fortjener at dirigenten har tilstrekkelig kunnskap innenfor musikk og musikkpedagogikk. Det finnes sikkert amatører som innehar tilstrekkelig kunnskap uten utdanning, erfaring gir jo realkompetanse, men utdanning gir et utgangspunkt for høyere nivå på læreren fra start. Det er egentlig i nybegynneropplæringa det er viktigst med gode lærere, da bygges det et viktig grunnlag for videre musikkliv om det er profesjonelt eller som amatør. Da er det viktig at kvaliteten for utdanningen er god. I skolekorps skal jo elevene ha undervisning i instrumentene sine, det er jo også ofte en instrumentallærer med utdanning innenfor musikk 😊 Gøy å høre at du har korpsbakgrunn! Anonymkode: 70631...1c3 5
AnonymBruker Skrevet 2. august #51 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Afrikastudier Anonymkode: 990ba...b0a Helt til en norsk bedrift skal starte opp med noe i Afrika og lurer på hvor pengene blir av og hvorfor det går totalt til helvete. Anonymkode: 7eaeb...a27 4 4
AnonymBruker Skrevet 2. august #52 Skrevet 2. august Har selv studert kulturstudier og sosialantropologi. Synes det var veldig spennende da jeg var ung og glad i å reise. Synes ikke at det er tullestudier, men jobbmuligheter er det noe annet med. Anonymkode: 6f6f6...1cd 7
AnonymBruker Skrevet 2. august #53 Skrevet 2. august Personlig trener, coach og eiendomsmegler. Å ta høyere utdanning utfordrer og utvikler deg uansett hva du studerer. Du lærer å tenke kritisk, være åpen for andre meninger og blir mindre skeptisk til det ukjente. Og i disse AI-dager er det ekstremt viktig å bli god på kildekritikk, det er ikke de høyt utdannede som liker og kommenterer på AI-poster og fake historier… Anonymkode: c34fa...83f 7 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #54 Skrevet 2. august Nå som jeg er (gradert) ufør og ikke lider noen økonomisk nød, tenker jeg å melde meg opp i noen tullestudier til høsten. Kan dere anbefale noe på UIO? Anonymkode: 1ace4...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #55 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Helt til en norsk bedrift skal starte opp med noe i Afrika og lurer på hvor pengene blir av og hvorfor det går totalt til helvete. Anonymkode: 7eaeb...a27 ... eller du sitter med ansvar for å forvalte feks bistandsmidler, og vet null og niks om hva som vil fungere og ikke, hva som kan gjøre en forskjell og hva som bare er penger ut av vinduet. Men selvfølgelig, vi kan jo bare ta ut noen titalls millioner, sende dem til Mali og håpe det beste 👀 For øvrig litt forundret over at trombone får så mye pes. Det finnes da mange smalere instrumenter eller retninger innen musikken. Trombone spiller alt fra klassisk til storband, jazz og pop. Munnharpe, wagnertuba eller glassharmonika derimot, da snakker vi smalt. Selv om det er flott at noen (få) lærer mye om veldig smale fag (også innen andre fagfelt) er det en del fagfelt man ikke akkurat trenger hundrevis av studenter på. Vil likevel ikke kalle det tullestudier, kunnskap er bra i seg selv! Anonymkode: dcfd3...380 10
Grüner Skrevet 2. august #57 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ang denne debatten om studier som ikke fører noen vei. Legger jeg ved link blir den vel slettet fordi den skal legges i aktuelle saker-forumet. Hvilke studier blir du klok av men ikke rik? Anonymkode: 1ace4...ebf Historisk-filosofiske fag, pedagogiske fag blir du ikke rik av, selv om du tilegner deg mye kunnskap. Med historisk-filosofiske fag (historie, språk, litteratur osv) kan det være vanskelig å få jobb uten pedagogikk i tillegg.
Grüner Skrevet 2. august #58 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ang denne debatten om studier som ikke fører noen vei. Legger jeg ved link blir den vel slettet fordi den skal legges i aktuelle saker-forumet. Hvilke studier blir du klok av men ikke rik? Anonymkode: 1ace4...ebf Historisk-filosofiske fag, pedagogiske fag blir du ikke rik av, selv om du tilegner deg mye kunnskap. Med historisk-filosofiske fag (historie, språk, litteratur osv) kan det være vanskelig å få jobb uten pedagogikk i tillegg.
Grüner Skrevet 2. august #59 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ang denne debatten om studier som ikke fører noen vei. Legger jeg ved link blir den vel slettet fordi den skal legges i aktuelle saker-forumet. Hvilke studier blir du klok av men ikke rik? Anonymkode: 1ace4...ebf Historisk-filosofiske fag, pedagogiske fag blir du ikke rik av, selv om du tilegner deg mye kunnskap. Med historisk-filosofiske fag (historie, språk, litteratur osv) kan det være vanskelig å få jobb uten pedagogikk i tillegg.
katties Skrevet 2. august #60 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Historie Sosiologi Anonymkode: 5b49b...a79 Hvis man faktisk er interessert så er det absolutt ikke unyttige studier. Man har faktisk hatt veldig mange situasjoner gjennom historien som har gjentatt seg, og ved å kjenne disse godt kan man forutsi ting. Det å skjønne hva et land eller folkeslag kan foreta seg eller tenke og hvorfor lærer man av historie. Det slike folk kan brukes til er strategi og analyse av samfunnet, retninger i det og hva man skal gjøre for å påvirke det i en viss retning. Sosiologi er veldig interessant det også pg det er mye snakk om menneskelig atferd, rehabilitering når det gjelder kriminalitet, tilpasninger ift. jobber, skoler... egentlig alt av steder mennesker er. Rett og slett menneskelig psykologi i praksis. En annen ting er at mange som har gått slike retninger ikke ender opp med å jobbe medslet de har studert, og da er jo tiden de har brukt på å studere litt bortkasta.... men det gjelder egentlig mamge studier. Selv er jeg utdannet forsker, men det er langt ifra hva jeg driver med på jobb akkurat nå. Selv om jeg fortsatt kunne ha gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå