AnonymBruker Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Vurderer å kjøpe bolig til ca 3 mill med bare 2-3 % egenkapital. Har sett litt på tilbud om en Deleie-modell hvor en aktør stiller med resten av egenkapitalkravet, mot at de får en andel (f.eks. 15-30) av egenkapitalen jeg bygger opp når jeg kjøper dem ut senere. Ingen løpende kostnader til dem underveis, men de får deres andel altså det de bidro med av egenkapitalen og mellom 15-30 % av egenkapital gevinsten som bygges opp senere. Dem sier at det er bedre gevinst for meg å komme inn i boligmarkedet raskt samt at I et normalt boligmarked bygger jeg vanligvis mer egenkapital gjennom å eie enn det jeg klarer å spare mens eg leier. Det skal sies at med den inntekten og lave utgifter jeg har, så kan jeg rekke å spare opp til egenkapital selv på 2,5 år = 400 000 NOK. Er denne deleie modellen smart, eller bør jeg heller vente og spare opp egenkapitalen selv? Erfaringer eller tanker? På forhånd takk Anonymkode: ae269...286
AnonymBruker Skrevet 26. august #2 Skrevet 26. august Usikker på hvilken aktør/modell du referer til, men etter et raskt Google-søk så ser jeg at Coo har mange gode anmeldelser. Om det er smart eller ikke med deleie kommer nok hovedsaklig an på utviklingen i boligprisene i den perioden du enten «del-eier» boligen, eller til sammenligning er leietaker. Om man generelt har tro på at boligprisene skal opp og man uansett har planer om å kjøpe bolig, så er det vel en viss logikk i å kjøpe bolig så raskt som mulig, enten om det er en halv eller en hel bolig. Anonymkode: ff1b7...378
AnonymBruker Skrevet 26. august #3 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 18.44): Vurderer å kjøpe bolig til ca 3 mill med bare 2-3 % egenkapital. Har sett litt på tilbud om en Deleie-modell hvor en aktør stiller med resten av egenkapitalkravet, mot at de får en andel (f.eks. 15-30) av egenkapitalen jeg bygger opp når jeg kjøper dem ut senere. Ingen løpende kostnader til dem underveis, men de får deres andel altså det de bidro med av egenkapitalen og mellom 15-30 % av egenkapital gevinsten som bygges opp senere. Dem sier at det er bedre gevinst for meg å komme inn i boligmarkedet raskt samt at I et normalt boligmarked bygger jeg vanligvis mer egenkapital gjennom å eie enn det jeg klarer å spare mens eg leier. Det skal sies at med den inntekten og lave utgifter jeg har, så kan jeg rekke å spare opp til egenkapital selv på 2,5 år = 400 000 NOK. Er denne deleie modellen smart, eller bør jeg heller vente og spare opp egenkapitalen selv? Erfaringer eller tanker? På forhånd takk Anonymkode: ae269...286 Det der har jeg aldri hørt om før. Ville egentlig vært skeptisk. Men leier du i dag? Hvis du er flink å spare hver mnd så banken ser dette er det enklere å få lån uten nok egenkapital. Egenkapitalkravet er på 10% så det er egentlig ikke så mye penger heller. Men som jeg forstår det har du en grei lønn hvis du tenker å kjøpe for 3 millioner, da bør du jo kunne spare mye mer enn du gjør i dag.. så da er jo spørsmålet hvor alle pengene du tjener blir av, bor du veldig dyrt? Har du lån fra før? Anonymkode: 50b86...268
AnonymBruker Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 18.44): Vurderer å kjøpe bolig til ca 3 mill med bare 2-3 % egenkapital. Har sett litt på tilbud om en Deleie-modell hvor en aktør stiller med resten av egenkapitalkravet, mot at de får en andel (f.eks. 15-30) av egenkapitalen jeg bygger opp når jeg kjøper dem ut senere. Ingen løpende kostnader til dem underveis, men de får deres andel altså det de bidro med av egenkapitalen og mellom 15-30 % av egenkapital gevinsten som bygges opp senere. Dem sier at det er bedre gevinst for meg å komme inn i boligmarkedet raskt samt at I et normalt boligmarked bygger jeg vanligvis mer egenkapital gjennom å eie enn det jeg klarer å spare mens eg leier. Det skal sies at med den inntekten og lave utgifter jeg har, så kan jeg rekke å spare opp til egenkapital selv på 2,5 år = 400 000 NOK. Er denne deleie modellen smart, eller bør jeg heller vente og spare opp egenkapitalen selv? Erfaringer eller tanker? På forhånd takk Anonymkode: ae269...286 Når jeg leser innlegget igjen nå så blir jeg enda mer skeptisk. De skal ha tilbake det de låner deg + 30% av egenkapitalen du har spart opp? Det blir jo fort en del penger. La oss si du kjøper for 3 mill, betaler ned på lånet i 10 år også selger du. Så skal de plutselig ha tilbake alt du låne av de + alt du har nedbetalt på boligen?? Da har du ikke tjent en krone selv. Det høres ut som en skummel felle… Anonymkode: 50b86...268 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 26. august #5 Skrevet 26. august Som investering hadde jeg styrt unna en slik løsning. Dette eller et «leie før eie» opplegg kan være bra for de som ikke har andre alternativ. Da vil en slik løsning være bedre enn f.eks å leie bolig over flere år. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #6 Skrevet 26. august Har du sett denne tråden? Anonymkode: 7bffa...8c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå