Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 34 år med 2 barn på 2 og 4. Har samboer, hus og lån på 4.4 sammen. 

Har billån, men snart betalt ned. 

Studielån på 230 000 ( 1700 i mnd). 

Ellers ingen flere lån. 

Jobber i kommunen og tjener 670.000 i året ca. Har 100.000 i buffer, 60.000 i fond og fast trekk på fond på ca 1200 i mnd. 

1700*2 går til fond til barna ( barnebidraget blant annet). 

Jeg har ingenting øremerket pensjon egentlig. Hører at IPS egentlig ikke er noe man bør spare i når man er i midten av 30 årene.. men når bør man gjøre det da ? 

Hvordan sparer folk til pensjon utenom fond? Har dere IPS eller en annen ordning som binder de pengene ? 

For og imot ? 

Jeg er den typen som vet at når pengene er " vekk" så er de vekke. Men er veldig flink på å bruke penger som står på konto...derfor alt går i automatiske trekk fra brukskonto til de ulike kontoene de hører hjemme. Bør jeg da ha ips som er øremerket kun pensjon?.

Anonymkode: 444ba...b11

Skrevet

Jeg sparer både i IPS og i ordinært fond. Det er begrenset hvor mye kan spare i IPS (1250,- i mnd er det vel), og det er ikke nok. Så jeg sparer i ordinære indexfond i tillegg. 

Skrevet

Ser ikke noe grunn til å ikke spare i IPS når du er i 30 årene.
Det som er med IPS er at penger du sette inn der blir låst til du går av med pensjon.

Jeg kjører på med kun fond, årsaken er akkurat det at pengene blir låst og jeg føler jeg mister kontroll over de.

Du kan spare opp til 15 000 per år i IPS.
IPS er vel og sparing i fond, men med visse skattefordeler.

Skrevet

Det må nevnes at IPS har en høy politisk risiko for tiden.

Jeg synes sparing i fond uten å låse pengene er greit. Livet skjer og plutselig vil du ha de pengene likevel. Eller begynne din pensjon tidligere. Eller ikke følge utbetalingsplan til en IPS. 

Men når du tenker spesifikt pensjonssparing i fond, så kan det lønne seg med en spareforsikring istedenfor ordinært ASK. Når du nærmer deg pensjon, så kan nemlig nedvektig av aksjekapital bli en greie. Du utløser ikke skatt ved nedvekting i en slik konto og det kan være fordelaktig.

F.eks. DNB tilbyr slikt:
https://www.dnb.no/sparing/investeringskonto

Eller Nordnet:
https://www.nordnet.no/no/tjenester/kontoer/investeringskonto-zero

Du kan sikkert også sjekke tilbud hos andre aktører. Det er viktig å sammenligne pris på sånt.

Lykke til med sparing.

Schmuhu

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer i indeksfond i ASK - fire ulike. Sparingen er til familien. Det er nok til både pensjon, en regnværsdag, og bidrag til egenkapital bolig (låser beløpet når vi kommer dit med første). Og om ting fortsatt ser like bra ut videre - en leilighet i varmen. Men som noen har påpekt - skjer livet er det viktigere at vi har midler her og nå. Planlegger å vekte risiko annerledes når pensjon nærmer seg. men med 20+ år igjen så har jeg ikke planlagt detaljene i det. 

I tillegg er vi nettopp ferdig med studielån, har aldri tatt opp billån, og vil ha nedbetalt bolig ved ca 50. 

Anonymkode: 985c7...9af

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å legge til hvordan jeg har tenkt gjennom livet;

Tenår; spare til buffer som student. Student; gå i 0. Ung voksen; full fokus på egenkapital, høyrente. Nyetablert; ha buffer, men gå i 0, og betale bil og slik kontakt løpende. 30 årene; betale mye ekstra ned på bolig, kjøpe oss opp, få ned gjeldsgraden. Etterhvert begynne med fondsparing, og gradvis øke. 40 årene; intensiv sparing til pensjon fordi vi har muligheten akkurat nå - hvem ved hva morgendagen bringer? 

Så å være 34 og såvidt begynne å tenke pensjon synes jeg er helt utmerket, gitt at du har alt på stell ellers. IPS eller ikke..? Det er ikke noe for meg, av grunner som er nevnt. Men er også en slik som aldri har trukket av rammen på boliglånet uten at det er en plan bak det, og aldri har rørt buffer eller fond. 

Anonymkode: 985c7...9af

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg pensjonist da, men kanskje fortelle hva jeg har gjort. Jeg solgte alle mine fond minus et rentefond fem år før jeg ble 67, altså for fire år siden. Ville ha pengene på en sikrere og mer tilgjengelig måte. Har nå brukt en del på veteranbil blant annet. Pengene er nå i hovedsak på høyrentekonto uten bindingstid, og litt er brukt til å kjøpe noen gull og sølvmynter for å ha som beredskap, men også for å komme under formueskatt-grensen (vi er ektepar). 

Anonymkode: 7b0ff...ee6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er 34 år med 2 barn på 2 og 4. Har samboer, hus og lån på 4.4 sammen. 

Har billån, men snart betalt ned. 

Studielån på 230 000 ( 1700 i mnd). 

Ellers ingen flere lån. 

Jobber i kommunen og tjener 670.000 i året ca. Har 100.000 i buffer, 60.000 i fond og fast trekk på fond på ca 1200 i mnd. 

1700*2 går til fond til barna ( barnebidraget blant annet). 

Jeg har ingenting øremerket pensjon egentlig. Hører at IPS egentlig ikke er noe man bør spare i når man er i midten av 30 årene.. men når bør man gjøre det da ? 

Hvordan sparer folk til pensjon utenom fond? Har dere IPS eller en annen ordning som binder de pengene ? 

For og imot ? 

Jeg er den typen som vet at når pengene er " vekk" så er de vekke. Men er veldig flink på å bruke penger som står på konto...derfor alt går i automatiske trekk fra brukskonto til de ulike kontoene de hører hjemme. Bør jeg da ha ips som er øremerket kun pensjon?.

Anonymkode: 444ba...b11

Spar litt i fond da! Du kan la det være så lite som 500 kr i måneden. Over 40 år blir det anselige store summer om aksjemarkedet er sånn noenlunde normalt de neste 40 årene. 

Skrevet

IPS bør legges ned. Ser ingen grunn til å spare til pensjon når man er i 30-årene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ganske ivrig med IPS i flere år. Nå angrer jeg fordi den politiske risikoen er for høy. De ulike røde- og blå regjeringene drar i IPS-ordningen og endrer betingelsene ved hvert regjeringsskifte (satt på spissen). Jeg vil ikke anbefale det, du får for lite igjen for å binde opp pengene og aner ikke om ordningen plutselig blir brukt mot deg på noen måter som du ikke kan forutse nå.

Anonymkode: 54013...4e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...