TomKrus Skrevet 3. august #21 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du skjønner vel at den delen av KI vi har tilgang til bare er toppen av isfjellet? Den faktiske utviklingen ligger nok minst 10 år foran. Anonymkode: 5c65b...629 Det vet ingen ! Hvor langt den er kommet på et alle de steder der de forsker på dette. Det vi vet er hvordan det fungerer sånn noenlunde, og der den fungerer aller best er pro utgavene som er designet for sitt formål, som man må betale mye for pr mnd. De andre som ligger der gratis ? Tekst og bilder og knapt nok det. Fungerer bra som "søkemotor" der du får opp direkte svar på det du spør om, men du må kryssforhøre KI en flere ganger for å se om dette faktisk stemmer, og forskjellige perspektiver har den jo ikke ! Den svarer på det du spør om, problemet er at et spørsmål kan ha 1000000 forskjellige "tagger" som du også ønsker perspektivene på.
Gregarious Skrevet 3. august #22 Skrevet 3. august TomKrus skrev (På 2.8.2025 den 19.55): Joda, men de fleste forumer har moderatorer og systemer som gjør det ekstremt vanskelig for KI å bare komme seg inn i forumet og så begynne " være en bruker der". Har ikke sett noen bevise at det har skjedd. Dette er utbredt på flere store plattformer i dag. Jeg kunne selv satt opp et slikt system med noen skript og lokalt kjørte LLM-modeller i løpet av noen timer. På X er det nå sannsynligvis flere botkontoer enn ekte brukere. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #23 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 18.13): Selv om tråder og kommentarer er AI generert, så betyr ikke det at det er oppspinn. AI kan være bra til å rydde egne tanker, sette ord på ting man ikke klarer å sette ord på selv, korrekturlesing og strukturering. AI kan faktisk brukes til noe bra også. Anonymkode: c7667...cbe Hvis en trenger AI til å skrive innlegg for seg, ja da tenker jeg en har et problem. Og har godt av å jobbe med å uttrykke seg på egen hånd. Å bruke AI til selvutvikling og terapi forstår jeg mer enn å bruke den til å kommunisere med andre mennesker, slik som her. Anonymkode: 65393...699 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #24 Skrevet 3. august Nei jeg tror ikke det. Ikke enda. Men 90% av alt i spør om i forumet kan jo KI svare på. Så jeg tror desverre diskusjonsforum salte men sikkert fases ut og vi vil i større og større grad diskutere ulike tema og spørsmål med nett roboter i framtiden. Spoiler Anonymkode: 8871f...10c
AnonymBruker Skrevet 3. august #25 Skrevet 3. august TomKrus skrev (På 2.8.2025 den 18.34): Hvordan skulle det gå til Skulel KI da fått seg egen epostadresse, klart å bekrefte den, så begynne å lage tråder med forskjellig innhold KI står for "komplett idiot" og det er akkurat det KI er på de fleste områder enda. Joda rasende gode med tekst og bilder, alt annet ? Lysår til det kan brukes slik du skisserer det. At noen kan bruke KI for å få bedre innlegg og få det bedre skrevet ? Kan godt hende. Det blir omtrent som jeg tar denne teksten jeg nå har skrevet, kjørt den gjennom KI og så limt en forbedret utgave inn her. Men hvorfor ??? ChatGPD tilbyr å logge seg inn i et nesten hvilket som helst offentlig system vi har her i landet eller sender e-poster fra din mailkonto på dine vegne hvis du gir den lov til det og den fyller ut skjemaer og søknader der inne med opplysninger du tidligere har gitt den. Hvis du som sagt gir den tillatelse og riktig info. Jeg har til og med fått tilbud om hjelp til å kommunisere med offentlige myndigheter i et ikke-europeisk land (typ Uzbekistan eller Jordan for å gi en idé om at jeg ikke mener Sverige) og hjelp til å legitimere meg elektronisk i deres systemer ved hjelp av passet mitt. Når har jeg SELVFØLGELIG ikke delt disse opplysningene med ChatGPD, jeg velger den kronglete veien og gjør det selv. Men den kan altså gjøre det. Så den lager nok gjerne en bruker på KG også Anonymkode: c8c06...016
TomKrus Skrevet 4. august #26 Skrevet 4. august Gregarious skrev (7 timer siden): Dette er utbredt på flere store plattformer i dag. Jeg kunne selv satt opp et slikt system med noen skript og lokalt kjørte LLM-modeller i løpet av noen timer. På X er det nå sannsynligvis flere botkontoer enn ekte brukere. For det første må det opprettes konto, og med flere og flere sperrer for å luke ut "roboter er det ikke lett å få dette til. Så når du da har klart dette ? Så skal det skrives innlegg ! Helt greit det er jo ikke vanskelig i det hele tatt, men å samhandle og diskutere med andre ? Glem det ! Du må gjerne hevde at dette klarer du i løpet av noen timer, jeg tror deg ikke !
TomKrus Skrevet 4. august #27 Skrevet 4. august (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): ChatGPD tilbyr å logge seg inn i et nesten hvilket som helst offentlig system vi har her i landet eller sender e-poster fra din mailkonto på dine vegne hvis du gir den lov til det og den fyller ut skjemaer og søknader der inne med opplysninger du tidligere har gitt den. Så har du gitt den bank id også da, som nesten alltid kreves for offentlige systemer. De som gjør dette er idioter. Og husk det som en sa forleden. Det du deler med KI, kan garantert brukes mot deg i retten i tiden fremover. Og så tror jeg det som skrives her inne i KG angående dette her er av "selv erklærte eksperter" som kan lite om dette her, men skal hause det opp. Tekst der er KI god, bilder ? ikke fult så god. Hva som venter i fremtiden vet ingen. Men klart om dette man skisserer her inne skulle bli vanlig ? Forumer dør ut, ingen gidder å sitte å chatte med en "Komplett idiot" KI. Endret 4. august av TomKrus
Gregarious Skrevet 4. august #28 Skrevet 4. august TomKrus skrev (6 timer siden): For det første må det opprettes konto, og med flere og flere sperrer for å luke ut "roboter er det ikke lett å få dette til. Så når du da har klart dette ? Så skal det skrives innlegg ! Helt greit det er jo ikke vanskelig i det hele tatt, men å samhandle og diskutere med andre ? Glem det ! Du må gjerne hevde at dette klarer du i løpet av noen timer, jeg tror deg ikke ! Du har rett i å være skeptisk til påstander jeg kommer med om hva jeg kunne ha gjort, men poenget mitt var ikke å vise til "eksepsjonelle" ferdigheter, men at dette ikke er særlig komplisert (om ikke triviellt). For relativt kort tid siden fungerte tester som CAPTCHA godt, men den tiden er forbi. I dag taper slike beskyttelsessystemer mot fremgangen innen maskinlæring og nevrale nettverk. Ironisk nok har CAPTCHA nå større sannsynlighet for å stoppe mennesker enn AI-modeller. Ved hjelp av AI-agenter kan man delegere spesialiserte oppgaver og lage effektive systemer som samhandler og diskuterer på forum. Du kan velge å ikke tro på det, men dette skjer allerede i enorm skala. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #29 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 17.45): Jeg tror noen bruker det til å dikte opp innlegg, men jeg tror det er "ekte mennesker" bak, ikke noe helautomatisert. Anonymkode: e69be...289 Jeg skjønner ikke vitsen med å dikte innlegg. Anonymkode: 45d4a...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #30 Skrevet 4. august TomKrus skrev (10 timer siden): Så har du gitt den bank id også da, som nesten alltid kreves for offentlige systemer. De som gjør dette er idioter. Og husk det som en sa forleden. Det du deler med KI, kan garantert brukes mot deg i retten i tiden fremover. Og så tror jeg det som skrives her inne i KG angående dette her er av "selv erklærte eksperter" som kan lite om dette her, men skal hause det opp. Tekst der er KI god, bilder ? ikke fult så god. Hva som venter i fremtiden vet ingen. Men klart om dette man skisserer her inne skulle bli vanlig ? Forumer dør ut, ingen gidder å sitte å chatte med en "Komplett idiot" KI. Ja, hvis man tar imot tilbudene om hjelp til slike ting er jo både personnummer, bank-ID, passord, bilde av legitimasjon osv potensielt på skikkelig avveie. Pluss informasjonen som potensielt skal hentes, legges inn, fylles ut eller sendes. Og ikke minst kombinasjonen av de sistnevnte opplysningene og ID. Anonymkode: c8c06...016
TomKrus Skrevet 5. august #31 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ja, hvis man tar imot tilbudene om hjelp til slike ting er jo både personnummer, bank-ID, passord, bilde av legitimasjon osv potensielt på skikkelig avveie. Pluss informasjonen som potensielt skal hentes, legges inn, fylles ut eller sendes. Og ikke minst kombinasjonen av de sistnevnte opplysningene og ID. Anonymkode: c8c06...016 Og dette er strengt forbudt ! Gi fra seg slik informasjon til noen som helst. Den er dønn privat. Og da er ikke AI problemet med de enkeltpersonene som har begått en enorm tabbe og vil måtte betale alle tap det medfører selv.
TomKrus Skrevet 5. august #32 Skrevet 5. august Gregarious skrev (På 4.8.2025 den 14.53): Ved hjelp av AI-agenter kan man delegere spesialiserte oppgaver og lage effektive systemer som samhandler og diskuterer på forum. Du kan velge å ikke tro på det, men dette skjer allerede i enorm skala. Neppe på seriøse store forum som vet å sikre seg mot dette. Selvfølgelig er det masse forumer omkring på det store internettet som ikke har dette på plass. Kontroll og utsjekk av epostadresser og telefonnumre avslører slikt lett. Men igjen mange har ikke dette på plass, slik sett kan du ha delvis rett. Uten at jeg har sett mange som nevner akkurat det. Jeg bruker AI, og ser den begrensingen de har. La meg stille 2 spørsmål, så ser jeg at det er en AI eller ikke. Refleksjon er ikke det AI mestrer, de mestrer fakta, men knapt nok det.
AnonymBruker Skrevet 5. august #33 Skrevet 5. august TomKrus skrev (4 timer siden): Og dette er strengt forbudt ! Gi fra seg slik informasjon til noen som helst. Den er dønn privat. Og da er ikke AI problemet med de enkeltpersonene som har begått en enorm tabbe og vil måtte betale alle tap det medfører selv. Vi vil alltid ha en viss andel av befolkningen som er for naive, har for lave kognitive evner, har lærevansker, er for gamle, for unge eller for syke til å kunne ta gode og trygge valg. Det er trist at å beskytte seg mot svindel har gått fra å ikke slippe inn fremmede i huset ditt og deretter gå fra de ved siden av skuffen med sølvtøyet til intrikat digital svindel som nesten ingen av oss klarer å avsløre på bare få tiår. Og verre vil det bli, spesielt for de svakeste av oss. Anonymkode: c8c06...016 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #34 Skrevet 6. august jeg spurte chatgpt om den kunne lage noen innlegg Selvfølgelig! Her er et eksempel på et innlegg slik det typisk kunne sett ut på Kvinneguiden, under kategorien "Familie og samliv". Tonen er formell, men personlig – som man ofte ser i innlegg der: Tittel: "Føler meg usynlig i ekteskapet – noen med lignende erfaring?" Hei, Jeg skriver her fordi jeg kjenner at jeg trenger et sted å lufte tankene, og kanskje få noen perspektiver fra andre i lignende situasjoner. Jeg har vært gift i snart 12 år, og vi har to barn sammen (7 og 10 år). På papiret har vi det «bra» – vi har begge faste jobber, et stabilt hjem og et tilsynelatende godt samarbeid rundt barna. Men følelsesmessig føler jeg at vi har glidd veldig fra hverandre de siste årene. Min mann er en god far, men som partner føler jeg meg ofte usynlig. Det er sjelden han spør hvordan jeg har det, og enda sjeldnere at han viser initiativ til å tilbringe tid sammen – bare oss to. Samtalene handler stort sett om logistikk og hverdagslige ting. Intimitet er nesten ikke-eksisterende, og jeg savner virkelig nærhet og følelsen av å bli sett. Jeg har forsøkt å ta det opp, flere ganger. Han sier at han er sliten, at det er «sånn det er i småbarnsfasen» og at jeg overtenker. Men jeg føler at dette har pågått for lenge til å kunne forklares bort på den måten. Er det noen andre her inne som har stått i lignende? Hvordan vet man forskjellen på en tøff periode og et forhold som kanskje har gått seg fast? Jeg ønsker egentlig ikke å gi opp – men jeg ønsker heller ikke å bli i et forhold hvor jeg føler meg alene. Takk for at du tok deg tid til å lese. Alle innspill mottas med takk. – Anonym Vil du ha et innlegg med en annen tone? F.eks. mer direkte, frustrert, humoristisk, eller fra et annet perspektiv (f.eks. nybakt mor, bonusmor, etc)? Du sa: Hva med et innlegg på forumet vennskap og sosiale relasjoner? ChatGPT sa: Selvfølgelig! Her er et eksempel på et innlegg som kunne stått under "Vennskap og sosiale relasjoner" på Kvinneguiden. Tonen er fortsatt formell og oppriktig, slik det ofte er i det forumet: Tittel: "Hvordan håndterer man venneforhold som har blitt ensidige?" Hei, Jeg skriver her fordi jeg står i en situasjon som tærer mer på meg enn jeg kanskje har villet innrømme – og jeg lurer på om noen her har erfart noe lignende. Jeg har hatt en god venninne siden studietiden, vi har kjent hverandre i over 10 år. Tidligere hadde vi tett kontakt og møttes jevnlig, og jeg har alltid følt at vi kunne snakke om alt. De siste årene har det derimot skjedd en gradvis endring. Jeg er stort sett den som tar initiativ – til å sende meldinger, foreslå å møtes eller bare sjekke inn. Hvis jeg ikke tar kontakt, går det gjerne mange uker, av og til måneder, uten at jeg hører noe fra henne. Når vi først møtes, er det hyggelig, men jeg sitter ofte igjen med følelsen av at det er jeg som bærer samtalen og stiller spørsmål, mens hun virker litt… fraværende. Jeg vet hun har mye som skjer i livet, og jeg prøver å være forståelsesfull, men jeg kjenner samtidig at jeg blir såret over å føle meg nedprioritert – spesielt når jeg vet hun har tid til andre. Jeg begynner å lure på om dette er et vennskap jeg burde gi slipp på, eller om det bare er en fase. Samtidig er det vanskelig å ta opp, fordi jeg ikke vil virke needy eller lage drama. Er det noen som har opplevd noe lignende? Hvordan vet man når et vennskap er verdt å kjempe for – og når det er på tide å gi litt slipp? Takk for at du leser, og for eventuelle råd. – Anonym Anonymkode: 86fb3...1e0 1
Snublefot62 Skrevet 6. august #35 Skrevet 6. august Jeg tror ikke AI/LLM på eget initiativ er på forumet og genererer tråder for egen underholdning. Men jeg er overbevist over at noen produserer fiktive tråder og problemstillinger for å skape aktivitet på forumet eller ha det generelt moro på andres bekostning. I tillegg tror jeg og at flere argumenterer og diskuterer i tråder med svar og argumenter direkte fra AI/LLM. Når det gjelder det tekniske så kan flere av tjenestene snakke direkte med andre systemer via API (Application Programming Interface) tilganger. Så det er fint mulig å fortelle for eks ChatGPT hvordan man logger inn på KG, hvordan man blar i forumet og hvordan man oppretter tråder eller svar. Og på den måten kan man klare å generere ganske mye innhold som engasjerer og skaper inntekt og aktivitet for eierene, med minimal innsats. I tillegg ser jeg at det argumenteres med CAPTCHA og andre sperrer. Litt artigt da at disse er et større problem for mennesker enn de er for boter, samtidig som flere av de har vært laget for å trene opp nettopp AI/LLM. https://en.wikipedia.org/wiki/CAPTCHA Sitat According to former Google "click fraud czar" Shuman Ghosemajumder, there are numerous services which solve CAPTCHAs automatically. 2
Snublefot62 Skrevet 6. august #36 Skrevet 6. august Jeg tror for øvrig 99% av alle "hva tenker du om"-trådene her på KG er generert av AI/LLM. Sannsynligvis på initiativ av KG hvor å holde aktivitetsnivået oppe. Alle har meninger om disse tingene så det er lett å engasjere og skape aktivitet, og de er relativt lette å rydde i kontra politiske diskusjoner rundt okkupasjoner, krig og konspirasjoner. Dernest tror jeg veldig mange tråder rundt legning, kjønnskamper i forhold, økonomisk fordeling, rydding i heimen og vanskelige venninner/familiemedlemmer er oppdiktede. Kanskje ikke helt halvparten av de men ganske mange. Og så har man mange dagsaktuelle tråder som jeg og tror er oppdiktet. Og en finurlig ting jeg ser går igjen er at noen kan opprette en tråd om et tema som er veldig ensidig eller spissformulert, og så kort tid senere kommer det en kliss lik tråd med noen få opplysninger endret, eller total motpol til den forrige tråden. Det er minst to-tre slike med noen dagers mellomrom. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå