AnonymBruker Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Jeg revnet i vildens sky etter første fødsel. Ikke en alvorlig grad, men veldig mange grad 2 rifter i alle retninger inkl innvendig hele veien opp til livmorhalsen. Barnet jeg fødte da var pittelite. Nå er jeg veldig bekymret høygravid med nr 2 som er estimert å være større - hun er over en kilo større enn førstemann og har fortsatt sannsynligvis flere uker igjen i magen. Jeg har drøftet dette med både lege og jordmor men blir kun avfeid med at "det går siiiiiikkert bedre denne gangen". Altså helt meningsløst å spørre dem. Det gjelder både vanlig jordmor og på gynekolog på sykehuset. Samme idiotiske avfeiende svaret over alt. Jeg skjønner ikke at det liksom skal gå "såååå mye bedre" denne gangen med en mye, mye større unge. Jada greit nok at det har utvidet seg før, men det utvidet seg jo ved å sprekke i alle retninger. Og arrvevet er jo mindre elastisk, og nå skal det liksom utvide seg mye mer? Det kan ikke gå.. Jeg ser så mørkt på dette 😩 Jeg hadde smerter og plager LENGE av de skadene jeg fikk og, så disse bekymringene mørklegger jo hele tanken på ny babytid... Anonymkode: 0565a...0c3 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august Og dette gjør folk frivillig 😶 Anonymkode: a9df6...244
AnonymBruker Skrevet 2. august #3 Skrevet 2. august Hadde grad 3 med nr 1. Med nr 2 ingenting. Men det kan nok ha mye med fødslene. Nr 1 satt i gang, drypp osv, og så mistet de kontakt med barnet så mye skjedde på kort tid, flere leger, jordmødre og annet helsepersonell personell. To som trykket på magen og 2 som dro for å få barnet ut Nr 2 ble jeg satt igang i uke 34. Og jordmoren jeg hadde brukte noe som het finskegrep. Fødselen gikk som styrt fødsel. Merket omtrent ikke at jeg trøkket barnet ut Anonymkode: 50b82...f07
AnonymBruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg revnet i vildens sky etter første fødsel. Ikke en alvorlig grad, men veldig mange grad 2 rifter i alle retninger inkl innvendig hele veien opp til livmorhalsen. Barnet jeg fødte da var pittelite. Nå er jeg veldig bekymret høygravid med nr 2 som er estimert å være større - hun er over en kilo større enn førstemann og har fortsatt sannsynligvis flere uker igjen i magen. Jeg har drøftet dette med både lege og jordmor men blir kun avfeid med at "det går siiiiiikkert bedre denne gangen". Altså helt meningsløst å spørre dem. Det gjelder både vanlig jordmor og på gynekolog på sykehuset. Samme idiotiske avfeiende svaret over alt. Jeg skjønner ikke at det liksom skal gå "såååå mye bedre" denne gangen med en mye, mye større unge. Jada greit nok at det har utvidet seg før, men det utvidet seg jo ved å sprekke i alle retninger. Og arrvevet er jo mindre elastisk, og nå skal det liksom utvide seg mye mer? Det kan ikke gå.. Jeg ser så mørkt på dette 😩 Jeg hadde smerter og plager LENGE av de skadene jeg fikk og, så disse bekymringene mørklegger jo hele tanken på ny babytid... Anonymkode: 0565a...0c3 Rivnet fra A t Å med begge to.. Men mange har lettere og mindre andre gang fikk jeg vite av lege og jordmor, jeg var bare maks uheldig. Så det går nok fint! Anonymkode: 854b7...19e
Black&White Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august Jeg fikk grad 2 rift både med første og andre.. Ble fortalt av jordmor at jeg mest sannsynlig slapp unna rift den andre gangen siden jeg hadde født en gang før 😅 Begge barna var under 3000 gram. Har også lest at det er mer vanlig med rifter første gang, så det er nok noe i det at for de fleste går gang nr to osv bedre, men det finnes så klart unntak. Hvis jeg var deg ville jeg forsøkt ikke tenke så mye på det. Er så mye som kan skje under en fødsel, så det er så vanskelig å forberede seg 100%. Fortell gjerne under fødsel at du er redd for rifter og opplevelsen din forrige gang, slik at jordmor tar ekstra hensyn til dette. Du må prøve å tenke at det kommer til å gå bra, og skulle du være uheldig med rift igjen, så blir det bedre med tiden heldigvis. Har du total angst for dette ville jeg diskutert planlagt keisersnitt med jordmor asap ☺️
AnonymBruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august Grad 3a med første og tror jeg revnet litt i stingene på de andre som kom etter men ikke hele veien… Yngste var størst😅 Anonymkode: 923a4...973
AnonymBruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august Vet ikke om dette hjelper, men jeg vet ikke om størrelsen har alt å si her. Jeg fødte tvillinger, og tvilling 2 var markant mye mindre enn tvilling 1. Man skulle da tro at når tvilling nr 1 hadde banet vei for sitt mye mindre søsken, så ville det ikke være noe mer med det. Så fikk jeg likevel rift grad 2 med nummer 2. Handlet om posisjonen hun kom ut i (stjernekikker). Anonymkode: 7e612...0f5
AnonymBruker Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet ikke om dette hjelper, men jeg vet ikke om størrelsen har alt å si her. Jeg fødte tvillinger, og tvilling 2 var markant mye mindre enn tvilling 1. Man skulle da tro at når tvilling nr 1 hadde banet vei for sitt mye mindre søsken, så ville det ikke være noe mer med det. Så fikk jeg likevel rift grad 2 med nummer 2. Handlet om posisjonen hun kom ut i (stjernekikker). Anonymkode: 7e612...0f5 ..Men altså jeg har jo bare født én gang, så kvalifiserer ikke til å svare her egentlig. Bare tenker at det ikke er gitt at størrelsen har kjempebetydning her, så lenge det er innenfor normalen😊 Anonymkode: 7e612...0f5
AnonymBruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august Størrelse er ikke avgjørende i hvert fall. Fikk andregradsrift med førstemann som var minst (4,2 kg) og ingen rifter med han som var størst (4,5 kg). Anonymkode: 6c5c5...1e4
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august Det er jo vanskelig å si, da det er flere faktorer som spiller inn. Men det er en økt risiko for rift om man har har hatt en stor rift første fødsel. Jeg revnet en grad 2b første fødsel, men kun smårifter andre fødsel. Anonymkode: ed6ea...40b
AnonymBruker Skrevet 3. august #11 Skrevet 3. august Hvilken stilling fødte du i? Anonymkode: e815d...9af
AnonymBruker Skrevet 3. august #12 Skrevet 3. august Fikk verre skader med nr 2. Prolaps og rivnet både i klipp og i delen fra skjede og til anus. Sistnevnte sydde de ikke (aner ikke hvorfor) så har fått beskjed at skjedeåpningen er unormalt åpen pga de ikke har sydd. Må operere der de må bygge opp igjen denne og sy skjeden sammen som den var før. Mildt sagt irriterende. Barn nr 2 var 1 kg større Anonymkode: 64a1c...1f8
AnonymBruker Skrevet 3. august #13 Skrevet 3. august Ikke helt det du spør om, men jeg fikk rifter med førstemann som var liten (2500g). Grudde meg veldig til nr 2 som var større. Nr 2 var litt over 1kg større, men fødsel gikk kjemperaskt, ingen rifter og en mye lettere fødsel. Så størrelse tror jeg ikke har så mye å si🙂 Anonymkode: ee581...3da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå