AnonymBruker Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Ble tilbudt tiltaket arbeid med støtte, hvor man får en jobbspesilialist i fra nav veilderen og lurte på hva slags erfaringer folk har med det tiltaket? Følte dere at det hjalp? Anonymkode: 06bd5...308 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august Jeg har vært i flere slike tiltak. Jeg er ikke så imponert. De veilederne jeg har hatt synes å mangle kompetanse på begge fagfelt, eller bare én av dem. Hvis en person sliter psykisk og vil ha hjelp til å komme i jobb, så er det ikke bare å hjelpe dem med en CV og ta noen telefoner til arbeidsplassen og stille med referanse. Her trengs det en grundig kartlegging i forkant. Det dreier seg om hvordan psyken påvirker arbeidslivet, hvilke erfaringer personen tidligere har hatt, men ikke minst hvilke tilrettelegginger de trenger for å kunne klare å stå i en jobb på sikt. Mange som sliter psykisk kan ha hatt en del dårlig arbeidserfaringer bak seg. Det blir derfor viktig å sørge for at den neste jobben er noe som personen kan forventes å takle. Det er ikke noe poeng å anbefale en lagerjobb hvis problemet er at personen fort blir stresset og ufokusert. Jeg kom meg heldigvis i jobb til slutt, og det er ikke takket være NAV. En tidligere studiekamerat hadde noen oppdrag for meg og jeg jobber for han. Har tatt noen viktige videreutdanninger for å være kvalifisert i bransjen. Han har også inntatt en slags Buddy-rolle for meg og sørget for at jeg ikke blir utnyttet. Det trenger jeg,da jeg har vanskelig for si ifra selv om jeg blir urimelig behandlet. Anonymkode: 48a5c...706 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #3 Skrevet 2. august Jeg har hatt jobbspesialist og slik jeg har forstått det så har ulike brukere veldig ulik erfaring. Ikke så rart siden brukerne kan ha veldig ulike behov og det kan være stor forskjell på kvaliteten på jobbspesialisten. Da jeg fikk tilbud om jobbspesialist ble jeg sterkt oppfordret til å takke ja fordi det er det beste tilbudet man kan få. Det betyr ikke at tilbudet er fantastisk, men de andre tilbudene er så godt som ikke-eksisterende. Så takker man nei så har man ingen hjelp. Jobbspesialist-tilbudet er også frivillig så om man ikke får noe ut av det så kan man når som helst avslutte. Fordelen med jobbspesialist-tilbudet er at man får mye tettere oppfølging. Jobbbspesialisten har kun noen få brukere. I tillegg er det meningen at jobbspesialisten skal gi tilpasset hjelp til de ulike brukerne slik at brukerne får hjelp til det de trenger hjelp med i stedet for å at alle brukerne får den samme hjelpen uavhengig av hva de har av behov. Men som som brukeren over skriver. At brukerne kan ha kompliserte problemstillinger og det kan være såpass store forskjeller fra bruker til bruker hva slags hjelp de trenger at jobbspesialistene ikke har nok kunnskaper til å gi god nok jobb til alle brukerne. Men min erfaring er at de i hvert fall prøver å hjelpe. At de er svært service-innstilte. Jeg var på et møte med andre brukere av jobbspesialist og mange snakket om at det de likte med opplegget var at dette var første NAV-tiltaket de hadde vært på hvor de følte de ble behandlet med respekt . På møtet så jeg også at de ulike brukerne hadde veldig ulik bakgrunn og behov. Enkelte virket mye enklere å hjelpe i jobb enn andre. Anonymkode: 39b67...83d
AnonymBruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har hatt jobbspesialist og slik jeg har forstått det så har ulike brukere veldig ulik erfaring. Ikke så rart siden brukerne kan ha veldig ulike behov og det kan være stor forskjell på kvaliteten på jobbspesialisten. Da jeg fikk tilbud om jobbspesialist ble jeg sterkt oppfordret til å takke ja fordi det er det beste tilbudet man kan få. Det betyr ikke at tilbudet er fantastisk, men de andre tilbudene er så godt som ikke-eksisterende. Så takker man nei så har man ingen hjelp. Jobbspesialist-tilbudet er også frivillig så om man ikke får noe ut av det så kan man når som helst avslutte. Fordelen med jobbspesialist-tilbudet er at man får mye tettere oppfølging. Jobbbspesialisten har kun noen få brukere. I tillegg er det meningen at jobbspesialisten skal gi tilpasset hjelp til de ulike brukerne slik at brukerne får hjelp til det de trenger hjelp med i stedet for å at alle brukerne får den samme hjelpen uavhengig av hva de har av behov. Men som som brukeren over skriver. At brukerne kan ha kompliserte problemstillinger og det kan være såpass store forskjeller fra bruker til bruker hva slags hjelp de trenger at jobbspesialistene ikke har nok kunnskaper til å gi god nok jobb til alle brukerne. Men min erfaring er at de i hvert fall prøver å hjelpe. At de er svært service-innstilte. Jeg var på et møte med andre brukere av jobbspesialist og mange snakket om at det de likte med opplegget var at dette var første NAV-tiltaket de hadde vært på hvor de følte de ble behandlet med respekt . På møtet så jeg også at de ulike brukerne hadde veldig ulik bakgrunn og behov. Enkelte virket mye enklere å hjelpe i jobb enn andre. Anonymkode: 39b67...83d Hva het tiltaket? om det ikke blir feil å si det Anonymkode: 48a5c...706
AnonymBruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva het tiltaket? om det ikke blir feil å si det Anonymkode: 48a5c...706 Jeg skjønte ikke spørsmålet. Mener du tiltaket jeg hadde eller de andre jeg var i møte med hadde? Jeg var på jobbspesialist, men jeg spurte aldri hva de andre hadde vært på tidligere. Anonymkode: 39b67...83d
AnonymBruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønte ikke spørsmålet. Mener du tiltaket jeg hadde eller de andre jeg var i møte med hadde? Jeg var på jobbspesialist, men jeg spurte aldri hva de andre hadde vært på tidligere. Anonymkode: 39b67...83d Hva het ditt tiltak? Hvis det var bra har jeg ikke noe imot å vite det:) Anonymkode: 48a5c...706
AnonymBruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva het ditt tiltak? Hvis det var bra har jeg ikke noe imot å vite det:) Anonymkode: 48a5c...706 IPS Jobbspesialist het tiltaket jeg var på. Eller har jeg misforstått spørsmålet ditt nå? Anonymkode: 39b67...83d 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august Jeg har mottat tjeneste fra NAV i form av Senter for jobbmestring siden april. Jeg er imponert over det de tilbyr. De stiller med en jobbspesialist som kan mye. Har blant annet tatt tester de har, som viser personlighetstyper, styrker og svakheter. Styrkene kan jeg bruke på intervjuer, svakhetene blir mest for meg selv men nyttig å ha innsikt i. Da vet jeg bedre hvordan jeg reagerer og kan utvikle meg. Jobbspesialisten tar også jobbintervjutrening og jeg finner slike ting svært nyttig. Anonymkode: b17fa...f3e
AnonymBruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): IPS Jobbspesialist het tiltaket jeg var på. Eller har jeg misforstått spørsmålet ditt nå? Anonymkode: 39b67...83d Nei det var det jeg lurte på. Jeg ble først anbefalt IPS, men siden jeg ikke var pasient på DPS var jeg ikke kandidat. Jeg havnet på et annet tiltak, med en jobbveileder som var null interessert i høre hva jeg slet med og bare ville gi meg en masse jobber. er iPS åpent for alle jobbområder, eller har de et spesielt fokus på praktiske yrker? som feks jobbe på en gård. Anonymkode: 48a5c...706
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har mottat tjeneste fra NAV i form av Senter for jobbmestring siden april. Jeg er imponert over det de tilbyr. De stiller med en jobbspesialist som kan mye. Har blant annet tatt tester de har, som viser personlighetstyper, styrker og svakheter. Styrkene kan jeg bruke på intervjuer, svakhetene blir mest for meg selv men nyttig å ha innsikt i. Da vet jeg bedre hvordan jeg reagerer og kan utvikle meg. Jobbspesialisten tar også jobbintervjutrening og jeg finner slike ting svært nyttig. Anonymkode: b17fa...f3e Det hørtes ut som et bra tiltak og noe jeg gjerne skulle fått tilbud om. Anonymkode: 48a5c...706
AnonymBruker Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det hørtes ut som et bra tiltak og noe jeg gjerne skulle fått tilbud om. Anonymkode: 48a5c...706 Kan tilføye at i tillegg til jobbspesialist så byr de på samtale med behandler. Møter de 1-1 etter behov. Enten jobbspesialisten eller behandler. Behandler er ikke (dyp/inngående) terapi som hos et DPS, psykolog eller lignende. Men bistand til å se hva ved det mentale som påvirker jobbtankene. Og får behandlerens beste råd i hva man kan gjøre med det mentale aspektet. Dette er spesifikt for Senter for jobbmestring-varianten (siden angst og depresjon er en faktor for å få innvilget det tiltaket). Jobbspesialist er en del av andre tiltak også leser jeg. Anonymkode: b17fa...f3e
AnonymBruker Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei det var det jeg lurte på. Jeg ble først anbefalt IPS, men siden jeg ikke var pasient på DPS var jeg ikke kandidat. Jeg havnet på et annet tiltak, med en jobbveileder som var null interessert i høre hva jeg slet med og bare ville gi meg en masse jobber. er iPS åpent for alle jobbområder, eller har de et spesielt fokus på praktiske yrker? som feks jobbe på en gård. Anonymkode: 48a5c...706 IPS er åpent for alle jobbområder. Målet er ikke kun å få brukeren i jobb men å finne en jobb brukeren har lyst på og vil trives med. Det er brukeren som bestemmer hva hun vil jobbe med. Selv endte jeg med å få en kontorjobb fordi det var det jeg trodde ville være best for meg. Men jeg fikk også beskjed om at om det viste seg at jeg følte at denne jobben ikke var noe som passet meg så ville jeg få hjelp til å bytte jobb. Nevner dette med jobb man trives med, for som du sier er tilbudet i samarbeid med DPS. Så det er meningen at jobben skal hjelpe med den psykiske helsen. Anonymkode: 39b67...83d
AnonymBruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): IPS er åpent for alle jobbområder. Målet er ikke kun å få brukeren i jobb men å finne en jobb brukeren har lyst på og vil trives med. Det er brukeren som bestemmer hva hun vil jobbe med. Selv endte jeg med å få en kontorjobb fordi det var det jeg trodde ville være best for meg. Men jeg fikk også beskjed om at om det viste seg at jeg følte at denne jobben ikke var noe som passet meg så ville jeg få hjelp til å bytte jobb. Nevner dette med jobb man trives med, for som du sier er tilbudet i samarbeid med DPS. Så det er meningen at jobben skal hjelpe med den psykiske helsen. Anonymkode: 39b67...83d Edit: Trist å høre at du fikk mye dårligere tilbud enn det jeg fikk. Anonymkode: 39b67...83d
AnonymBruker Skrevet 2. august #14 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan tilføye at i tillegg til jobbspesialist så byr de på samtale med behandler. Møter de 1-1 etter behov. Enten jobbspesialisten eller behandler. Behandler er ikke (dyp/inngående) terapi som hos et DPS, psykolog eller lignende. Men bistand til å se hva ved det mentale som påvirker jobbtankene. Og får behandlerens beste råd i hva man kan gjøre med det mentale aspektet. Dette er spesifikt for Senter for jobbmestring-varianten (siden angst og depresjon er en faktor for å få innvilget det tiltaket). Jobbspesialist er en del av andre tiltak også leser jeg. Anonymkode: b17fa...f3e Vet du hvilken utdanning jobbveilederne har? Jeg vurderer sterkt å ta meg jobb i tiltaksbransjen selv. Anonymkode: 48a5c...706
AnonymBruker Skrevet 2. august #15 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du hvilken utdanning jobbveilederne har? Jeg vurderer sterkt å ta meg jobb i tiltaksbransjen selv. Anonymkode: 48a5c...706 Der kjenner jeg ikke hva som kan kvalifisere i bredden, til å bli jobbspesialist. Den jobbspesialisten som bistår meg er utdannet coach. Anonymkode: b17fa...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #16 Skrevet 2. august Spesialist og spesialist, fru Blom. Det er et ordinært menneske som er ansatt for å hjelpe deg finne en jobb. Mange ganske inkompetente også, så ikke bli overrasket om det ikke lykkes. Anonymkode: 60d5b...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #17 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): IPS er åpent for alle jobbområder. Målet er ikke kun å få brukeren i jobb men å finne en jobb brukeren har lyst på og vil trives med. Det er brukeren som bestemmer hva hun vil jobbe med. Selv endte jeg med å få en kontorjobb fordi det var det jeg trodde ville være best for meg. Men jeg fikk også beskjed om at om det viste seg at jeg følte at denne jobben ikke var noe som passet meg så ville jeg få hjelp til å bytte jobb. Nevner dette med jobb man trives med, for som du sier er tilbudet i samarbeid med DPS. Så det er meningen at jobben skal hjelpe med den psykiske helsen. Anonymkode: 39b67...83d TS her. høres veldig ut som det tiltaket jeg er på venteliste på. Arbeid med støtte hvor man får denne jobbspesialisten. Ventelista er lang da, 6 måneder så er en stund til man får hjelp. Anonymkode: 06bd5...308
AnonymBruker Skrevet 3. august #18 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Spesialist og spesialist, fru Blom. Det er et ordinært menneske som er ansatt for å hjelpe deg finne en jobb. Mange ganske inkompetente også, så ikke bli overrasket om det ikke lykkes. Anonymkode: 60d5b...bcf TS her. Har du hatt tiltaket arbeid med støtte, syns du det var dårlig? Er ekstremt lang ventetid, et halvt år så jeg håper liksom det er verdt det når man må vente såpass lenge Anonymkode: 06bd5...308
AnonymBruker Skrevet 3. august #19 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): TS her. høres veldig ut som det tiltaket jeg er på venteliste på. Arbeid med støtte hvor man får denne jobbspesialisten. Ventelista er lang da, 6 måneder så er en stund til man får hjelp. Anonymkode: 06bd5...308 Meg du siterte. Jeg hadde litt ventetid jeg også. Tror jeg hadde 3 måneders ventetid og husker jeg var svært utålmodig og følte det var alt for lenge. Så jeg skjønner at du synes 6 måneder er veldig lang tid. Ser en annen AB skrev "Spesialist og spesialist fru Blom.". og at du håpte på at hjelpen var verdt det når man ventet så lenge. Tror jobbspesialist kan være litt misvisende tittel om man ser for seg en spesialist. Slik jeg har forstått det så er det som skiller jobbspesialister fra andre at jobbspesialister har få brukere og derfor kan gi svært tett oppfølging og at de kan og skal gi hjelp tilpasset den konkrete brukeren. Vanligivs i NAV så har saksbehandlerne svært mange brukere og ikke mulighet til å gi noe særlig hjelp. I tillegg så er den hjelpen man får typisk CV-skriverkurs hvor man har samme kurset enten man ikke kan norsk eller om maner tidligere høyesterettsdommer. Så man får ikke hjelp etter det behov. Anonymkode: 39b67...83d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå