Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne på NHH til høsten og gleder meg, for det er drømmestudiet mitt. Samtidig kjenner jeg på litt nervøsitet etter å ha hørt om en del ukultur knyttet til miljøet der. Jeg har tidligere deltatt på en fadderuke et annet sted, og det var en veldig positiv opplevelse. Selv om jeg ikke drikker alkohol, ble det respektert fullt ut, og jeg følte meg inkludert.

Nå har jeg hørt fra flere at miljøet på NHH kan være ganske dårlig, og at det kan være vanskeligere å passe inn hvis man skiller seg litt ut eller ikke ønsker å delta på alt. Noen har til og med sammenlignet det med ungdomsskolen i form av gruppepress og klikker.

Jeg har lyst til å trives og få gode venner, men er litt redd for å føle meg utenfor. Er det noen her med erfaring fra NHH som kan dele hvordan det faktisk er, og om det er rom for å være seg selv?

Anonymkode: 5af21...a07

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var noen skriverier for noen år siden om klesdrakt osv og et litt "smalt" studentideal.

Tenker at dette er en stor skole. Alle er ikke 19 år med blond hestehale og perleøredobber. Det er et spenn også på NHH.

Har et familiemedlem som jobber der og et annet som akkurat har gått ut.

Engasjer deg i studiemiljøet, delta på frivillige ting og gjerne i utvalg og studentarbeid. Der vil du treffe på mange positive mennesker.

Anonymkode: 01bae...cdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg leste at 1 av 5 er fra Asker og Bærum. Mye flinkiser derfra tydeligvis. 
Du vil helt sikkert finne deg en gjeng som er dine. Vær åpen og inkluderende selv, så går det nok fint. 

Anonymkode: fd065...c15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er all slags folk der er mitt inntrykk etter å ha observert studentmassen, har bodd like ved NHH i mange år. Har også vært innom et emne der, og kjenner folk som jobber der. På den ene siden har du "Bærumfolk" (i mangel på bedre beskrivelse), men så har du alle de andre, inkludert mange internasjonale studenter. Du finner nok dine! 🥰

Anonymkode: b69b6...7bf

AnonymBruker
Skrevet

Det er alle slags mennesker der. Opplevde aldri drikkepress, eller noe som helst press. Eller ubehageligheter i det hele tatt. Bare masse gøy, og venner for livet. 

Husker det var en klikk fra Oslo Vest. Med de brydde seg ikke om andre, og andre brydde seg ikke med dem. Om noe følte jeg en befrielse sett mot alt sosialt spill i tenårene. Man er voksen, og møter andre voksne, ofte med sammenfallende interesser. Og ikke. minst sammenfallende interesse for skole. Man er ikke streber lenger, bare fordi man går på lesesalen. 

Mitt beste tips er å møte åpen og utadvent i fadderuken. Være hyggelig og kontaktsøkende. Så finner du dine. 

Anonymkode: 2c5cb...7f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor drikker dere ikke  alkohol? De som ikke drikker blir sett på som annerledes. Husker at jeg trakk meg unna de som ikke drakk.

Jeg gikk ikke NHH så jeg vet ikke hvordan det er der.

Anonymkode: d7b0e...fc9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor drikker dere ikke  alkohol? De som ikke drikker blir sett på som annerledes. Husker at jeg trakk meg unna de som ikke drakk.

LOLLLL

Anonymkode: 99e5d...caa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

På NHH er det oppegående mennesker. Så ingen bryr seg om hvorvidt du drikker eller ikke. 

En av fordelene med miljøet er nettopp det - at man møter likesinnede, i stedet for "bygdedyret" og jantelov. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i nabolaget til NHH og kan skrive under på en ukultur med mye festing, særlig under fadderuken som gjerne varer både én og flere uker.

Vi hadde også NHH-studenter boende i bygården (nå er dekastet ut), så vi merket godt når de begynte med festing fra tidlig dag, og både jeg og andre naboer ringte politiet gjerne et par ganger per helg i løpet av høsten, i tillegg til at vi oppsøkte festene og ba de roe seg.

De samles i store flokker med høy musikk, skriking og roping, forsøpling, knusing av flasker og urinering selv om de ikke bor her.

I fjor kom det en stor russebuss fullastet med hvitkledde Nhh-studenter som hadde en ekstra fadderuke, fordi flere hadde begynt på studiet litt forsinket og ikke fått noe hei den vanlige fadderuken.

Ca 25 stykker satte seg ned utenfor bygården en lørdag formiddag å urinerte, og etterpå invaderte de vår bakgård for å fortsette festen og brukte da busker og blomsterbed til å gjøre fra seg.

Jeg kontaktet NHH/prorektor som sa at han kjente til problemet fordi han hadde opplevd det selv i sitt nabolag, og jeg ble satt over til leder for studentene på Nhh som beklaget og sa at de skulle slutte å feste i vårt nabolag.

Tre dager senere kom det en ny gjeng med studenter og plantet seg ned foran bygården, med grilling, høy musikk, festing og flaskeknusing, så beklagelsen varte ikke lenge.

I tillegg har vi gått ut i avisene ang festingen og styret i borettslaget besluttet i fjor å kaste ut alle kollektivene med Nhh-studenter, så nå er det roligere.

Har et barn på BI og et på juss studiet og det er en litt annen festkultur der.

Anonymkode: 18def...3dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På NHH er det oppegående mennesker. Så ingen bryr seg om hvorvidt du drikker eller ikke. 

En av fordelene med miljøet er nettopp det - at man møter likesinnede, i stedet for "bygdedyret" og jantelov. 

🤣😂😆

Tror du er feilinformert.

Les hva jeg har skrevet om festkulturen ved Nhh i svaret ovenfor

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke alle vil drikke seg dritings

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg bor i nabolaget til NHH og kan skrive under på en ukultur med mye festing, særlig under fadderuken som gjerne varer både én og flere uker.

Vi hadde også NHH-studenter boende i bygården (nå er dekastet ut), så vi merket godt når de begynte med festing fra tidlig dag, og både jeg og andre naboer ringte politiet gjerne et par ganger per helg i løpet av høsten, i tillegg til at vi oppsøkte festene og ba de roe seg.

De samles i store flokker med høy musikk, skriking og roping, forsøpling, knusing av flasker og urinering selv om de ikke bor her.

I fjor kom det en stor russebuss fullastet med hvitkledde Nhh-studenter som hadde en ekstra fadderuke, fordi flere hadde begynt på studiet litt forsinket og ikke fått noe hei den vanlige fadderuken.

Ca 25 stykker satte seg ned utenfor bygården en lørdag formiddag å urinerte, og etterpå invaderte de vår bakgård for å fortsette festen og brukte da busker og blomsterbed til å gjøre fra seg.

Jeg kontaktet NHH/prorektor som sa at han kjente til problemet fordi han hadde opplevd det selv i sitt nabolag, og jeg ble satt over til leder for studentene på Nhh som beklaget og sa at de skulle slutte å feste i vårt nabolag.

Tre dager senere kom det en ny gjeng med studenter og plantet seg ned foran bygården, med grilling, høy musikk, festing og flaskeknusing, så beklagelsen varte ikke lenge.

I tillegg har vi gått ut i avisene ang festingen og styret i borettslaget besluttet i fjor å kaste ut alle kollektivene med Nhh-studenter, så nå er det roligere.

Høres mest ut som du er litt misunnelig for at barna dine ikke kom inn på NhH? 

da jeg gikk der var det ikke klikkete. Men jeg har hørt at det har blitt verre. Når det er sagt er det fremdeles mange forskjellige folk som går der. Og fest folka er nok bare 20 prosent av elevene. Du må klare å oppsøke og finne noen likesinnede. 

jentene jeg traff i min fadderuke er fremdeles de beste vennene jeg har. Og det er rolige og greie jenter. Men en må være litt på og søke vennskap. 

Anonymkode: dfc11...29a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor litt oppenfor NHH og det er helt for jævlig når bussen stopper ved NHH og disse klysene kommer på. 

Anonymkode: 949bd...a53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du hører jo ikke oss som rusler hjem i det festen tar av i 23-24 tiden. Og det er flertallet av oss :)

Men, helt ærlig, jeg ble selv værende i Bergen. Og det å bosette meg i studentområder; NEI. Uansett om det er Jægerbakken, Høyden, Øyjordsveien, Fantoft, Møhlenrpis.... Nope.... 

(og - juss er verre ;) Du ser det bare ikke direkte) 

AnonymBruker
Skrevet

🤣😂😆

Jeg har fem år med praktisk erfaring (master i finans fra NHH). Så nei :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

🤣😂😆

Og forstår av deg at hverken du eller egne barn har gått der? Bare at du har slitt litt med bråk der du har valgt å bosette deg. Og at dine barn ikke kom inn? 

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at det er vanskelig å komme seg inn på de sportsgruppene…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg bor litt oppenfor NHH og det er helt for jævlig når bussen stopper ved NHH og disse klysene kommer på. 

Anonymkode: 949bd...a53

Hva er jævlig? Har tatt bussen derfra i tjue år, aldri reagert på noe spesielt. Hva er det som plager deg, plager de deg? De går jo bare på bussen, blir du belemret på noe vis med "klysethet"? 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du hører jo ikke oss som rusler hjem i det festen tar av i 23-24 tiden. Og det er flertallet av oss :)

Men, helt ærlig, jeg ble selv værende i Bergen. Og det å bosette meg i studentområder; NEI. Uansett om det er Jægerbakken, Høyden, Øyjordsveien, Fantoft, Møhlenrpis.... Nope.... 

(og - juss er verre ;) Du ser det bare ikke direkte) 

Merker null til dette i Øyjordsveien, svært stille og fredelig. Kan overhodet ikke kalles studentomrråde, svært sjelden en fest - ikke oftere enn hvor som helst. Har bodd der i tjue år.

Skrevet

Hvor i landet er du fra? Blor fort en del klikker der, og skolen er såpass stor at man ikke rekker å bli kjent med alle, men finner du ikke folk du klikker veldig godt med så er det foreninger i Bergen du kan prøve 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...