Gå til innhold

Dere som ukeshandler mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 voksne og barn på 5 og 8. Ukeshandler ikke fast, men passer på å fylle godt opp i kjøleskapet når vi først er på handletur, så er i butikken 1-2 ganger per uke. (Oda inkludert). Bruker sikkert 3000-3500 pr uke på mat, men kunne helt sikkert kommet billigere unna, for vi fokuserer på kvalitet (som i rene varer) fremfor pris, og bruker mye penger på frukt og grønt.

Anonymkode: 6dd5d...a4d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er sykt mye 😂 Vi bruker ca 10.000 i mnd (mer i desember, påske osv). Men da er det inkludert mye brus, en del søtsaker, energidrikk osv👀

Spiser dere ute / take away flere ganger i uken eller? 

Anonymkode: b1185...460

Men er det egentlig så sykt mye? 

Sifobudsjettet tilsier at de vil bruke ca 16 000 i måneden på mat og andre dagligvarer. 20 000 er ikke så himla mye mer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er det egentlig så sykt mye? 

Sifobudsjettet tilsier at de vil bruke ca 16 000 i måneden på mat og andre dagligvarer. 20 000 er ikke så himla mye mer.

Jeg får opp 13500,- i mnd på sifo.
20 000 er mye ja, vi handler mye og bruker som sagt halvparten, og det er med alt på matbutikk (godteri, is, brus, energidrikk, bleier, våtservietter, vaskemidler osv.).  Barna spiser ganske variert i matpakkene sine, så det er ikke akkurat sånn at vi sparer på noe. 

Men om man spiser mye på restaurant, take away osv så er det klart det drar opp summen betydelig 

Skrevet

500 kroner maks,. en person.

Anonymkode: b56d0...0ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo og derfor er det en del av ukeshandelen. Vi ligger på 3000 per uke for to voksne og tre barn. 

Anonymkode: da72e...017

Da er det ikke spontant, men planlagt å kjøpe noe godt som dere spiser på planlagte dager.

Jeg mener at du på vei hjem fra jobb, kino eller trening og får lyst på en sjokolade eller is fordi det er 28 varmegrader i luften.

Anonymkode: d7c9d...3cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er det ikke spontant, men planlagt å kjøpe noe godt som dere spiser på planlagte dager.

Jeg mener at du på vei hjem fra jobb, kino eller trening og får lyst på en sjokolade eller is fordi det er 28 varmegrader i luften.

Anonymkode: d7c9d...3cc

Da kjøper man den isen, ikke værre en det. Vi kjøper også f.eks sjokolade og is spontant når vi ukehandler, og spiser den spontant. Selv om vi reduserer antall besøk i butikken, er ikke livet et skjema. 

Anonymkode: c995b...6a6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sykt mye 😂 Vi bruker ca 10.000 i mnd (mer i desember, påske osv). Men da er det inkludert mye brus, en del søtsaker, energidrikk osv👀

Spiser dere ute / take away flere ganger i uken eller? 

Vi skulle gjerne brukt mindre! Restaurant/takeaway blir kanskje én gang i uken i snitt. Hadde vært nydelig med 120 000 kr å bruke til andre ting... 

Anonymkode: 0580c...0c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vi skulle gjerne brukt mindre! Restaurant/takeaway blir kanskje én gang i uken i snitt. Hadde vært nydelig med 120 000 kr å bruke til andre ting... 

Hvis man dropper take away en gang i uken så er mye gjort da. Det blir jo fort et par tusen, om ikke mer? Vi bestilte faktisk pizza forrige helg og det ble jo nærmere 500,- 🫣 Stort sett lager jeg pizza selv, og det koster ikke mye! 

Og planlegge middager, ukeshandle, skrive handleliste, ha en dag i uken med suppe f eks(billig middag), bytte ut brus med sodastream (dette må vi tilbake til nå når ferien er over, blitt altfor mye brus i sommervarmen🫣). Vi har en egen hylle i kjøleskapet med åpnet mat/restemat osv. Ser alltid over den når jeg planlegger middager, pakker matpakker osv sånn at ting blir brukt opp. Har vi igjen middagsrester så spiser ungene det ofte i matpakke dagen etter.

Brød deler vi opp og fryser ned i poser (jeg vet ca hvor mye brød det går om dagen). Ungene her spiser ikke kjedelig matpakke altså, de har veldig varierte matpakker og alltid frukt og grønnsaker i, gjerne yoghurt med müsli eller havregryn, salater, wraps, knekkebrød eller smørbrød med forskjellig pålegg.

Jentungen er glad i knekkebrød, så der handler jeg inn for en mnd om gangen og det er enkel mat å ha med seg når man skal ut på ting også, slenger bare oppi en tubeost og et eple f.eks så har hun mat å ta med når hun skal ut på aktiviteter 😊 Brød er billig på kveldstid, eller om man går innom bakeriet på søndager (her har de søndagsåpent, og da er det ofte brød til 20,- stk). De fleste dagligvarebutikker har også en egen kurv med «gårsdagens brød» til 40 eller 50 % av normal pris. 

Lørdager går vi ofte ned til kafeen å kjøper en is, bolle eller noe annet godt, og de får lørdagsgodis, brus og is. Er ikke sånn at vi føler vi må spare inn på noe, men vi er litt bevisst på handling av middag, pålegg og at ting blir spist opp. Har vi lyst på biff så kjøper vi biff liksom, er ikke sånn at vi lever på bønner og rugbrød 😅 

Både jeg og mannen er dessverre svak for energidrikk, søtsaker og brus. Så det blir alltid et eller annet der hver uke🫣 Men klart, hadde vi droppet alt sånt så hadde vi nok spart en del penger ila året. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi er 3 stk ene uken og 6 stk andre uken. (2 voksne, 4 tenåringer) vi bruker 12000 kr i mnd på mat. Dvs ca 3000 kr i uken. Såpe, vaskemiddel, tannkrem, dopapir kommer også her. Når vi er 3 blir det veldig enkelt, feks suppe, brød, pannekaker o.l. alle 6 mye potetmiddag m kjøtt og grønt, lapskaus, pasta boligene o.l. kikker ofte i 50%. Disken. 

Anonymkode: d3b20...fa0

• Nyttig 1
Skrevet

En voksen og et barn, månedshandler for ca 3000

Anonymkode: 14882...f4b

Skrevet

Vi er to voksne og ett barn på 2 år. Vi bruker ca 2 000 kroner i uken på mat og husholdning, noe som tilsvarer rundt 7 000–8 000 kroner i måneden. I tillegg har vi også satt av et eget budsjett til trivsel, som dekker restaurantbesøk, takeaway, kafe, aktiviteter, Aquarama, Dyreparken og lignende, 4 000 kr i måneden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis man dropper take away en gang i uken så er mye gjort da. Det blir jo fort et par tusen, om ikke mer? Vi bestilte faktisk pizza forrige helg og det ble jo nærmere 500,- 🫣 Stort sett lager jeg pizza selv, og det koster ikke mye! 

Og planlegge middager, ukeshandle, skrive handleliste, ha en dag i uken med suppe f eks(billig middag), bytte ut brus med sodastream (dette må vi tilbake til nå når ferien er over, blitt altfor mye brus i sommervarmen🫣). Vi har en egen hylle i kjøleskapet med åpnet mat/restemat osv. Ser alltid over den når jeg planlegger middager, pakker matpakker osv sånn at ting blir brukt opp. Har vi igjen middagsrester så spiser ungene det ofte i matpakke dagen etter.

Brød deler vi opp og fryser ned i poser (jeg vet ca hvor mye brød det går om dagen). Ungene her spiser ikke kjedelig matpakke altså, de har veldig varierte matpakker og alltid frukt og grønnsaker i, gjerne yoghurt med müsli eller havregryn, salater, wraps, knekkebrød eller smørbrød med forskjellig pålegg.

Jentungen er glad i knekkebrød, så der handler jeg inn for en mnd om gangen og det er enkel mat å ha med seg når man skal ut på ting også, slenger bare oppi en tubeost og et eple f.eks så har hun mat å ta med når hun skal ut på aktiviteter 😊 Brød er billig på kveldstid, eller om man går innom bakeriet på søndager (her har de søndagsåpent, og da er det ofte brød til 20,- stk). De fleste dagligvarebutikker har også en egen kurv med «gårsdagens brød» til 40 eller 50 % av normal pris. 

Lørdager går vi ofte ned til kafeen å kjøper en is, bolle eller noe annet godt, og de får lørdagsgodis, brus og is. Er ikke sånn at vi føler vi må spare inn på noe, men vi er litt bevisst på handling av middag, pålegg og at ting blir spist opp. Har vi lyst på biff så kjøper vi biff liksom, er ikke sånn at vi lever på bønner og rugbrød 😅 

Både jeg og mannen er dessverre svak for energidrikk, søtsaker og brus. Så det blir alltid et eller annet der hver uke🫣 Men klart, hadde vi droppet alt sånt så hadde vi nok spart en del penger ila året. 

Takk for mange gode tips! Vi gjør mye av dette allerede, men også mange ting vi burde begynne med. Takeaway koster som regel ca. 800 kr for oss inkludert levering. Så en god del å spare bare der, ja ... Pluss at vi kaster en del mat, ikke med vilje, men vi burde helt klart bli flinkere der.

Skrevet

Vi ukeshandler for ca 2000 kr. Må ofte innom butikken for påfyll av f.eks. frukt uti uka da. I tillegg kommer take away, men det er ikke hver uke. Kanskje annenhver uke. 
Grovt regnet blir det nok 2000-2500 i uka+ evt take away. 
Vi er to voksne og en 10 åring og en 14 åring. Ingen storspisere. 

Anonymkode: 32308...081

Skrevet

Månedshandler og suppelerer etter to uker. Vi er to voksne i husholdningen og har et budsjett på 2000 kroner i uken. Ingen snacks, søtsaker, junk eller brus. Mye salater og grønnsaker.

Anonymkode: 56cff...6ad

Skrevet

Kommer helt an på hva jeg skal ha. Bor alene og lager ofte store porsjoner og har i flere dager. 

Opp mot 1000,- i uka. Prøver å holde det lavere, men er vanskelig med de matprisene som er 🤔 

Skrevet

1400 for fem dager :)

Anonymkode: 8362c...f4a

Skrevet

Ca 4000 i uka, inkludert husholdningsartikler etc.

2 voksne og 3 barn.

Anonymkode: 96757...b2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 22.17):

Vi bruker rundt 4000,- i uka på mat tenker jeg, to voksne og ett barn. Har ikke noe budsjett, handler alt vi kan økologisk, gressfora og vilt. 

Sjekker aldri pris på noe (jeg måtte inn i nettbanken for å se på forbruket nå), kjøper det vi har lyst på, det er mat vi bruker penger på. Vi er slanke alle sammen.

Til sammenlikning bruker vi kanskje 10.000,- i året på klær, kjører en 15 år gammel bil, og har en 4 år gammel mobil jeg ikke planlegger å bytte ut før den dør. 

Forstår ikke folk med normal økonomi som sparer på mat, det er så mange andre ting som ryker før vi går på akkord med det vi putter i oss. ❤️

Anonymkode: f5a21...d9b

Er så enig med deg! Blir fort dyrt å ha dårlig helse. 

Ser mange her bruker penger på energidrikk, boller, kjøpebrød, is osv. Da har man mye å spare inn, og kan heller kjøpe bedre kvalitet. 

Anonymkode: 97f51...358

• Hjerte 1
Skrevet

2500-3000 for to voksne og to barn. Merker at det lønner seg veldig å planlegge og ukeshandle, fremfor å handle litt og litt. Kaster mindre mat, og sparer penger. Handler alltid på Oda, i ro og mak :) 

Skrevet

Vi er 5 i familie. To voksne, en voksen sønn på 19, en sønn på 16 og jente på 12. alle er veldig aktive, guttene trener mye og spiser myyye protein (kjøtt, cottage cheese, skyr, avokado, etc). Vi har god råd og spiser det vi har lyst på. Ukeshandøer for ca 3000kr i uka. Også blir det ca 1000kr til for ting vi har glemt, hvis vi får lyst på noe annet, snacks etc. bruker 16-18k i mnd på mat. 

Anonymkode: bb2ca...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...