Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Fordi jeg ikke har noen midler til å flytte på meg. Nav vet dette

Anonymkode: 0185c...9f9

Men du har midler til å være arbeidsledig?

Anonymkode: 39c24...418

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du har midler til å være arbeidsledig?

Anonymkode: 39c24...418

TS her. Nei det har jeg ikke. Jeg har 0, jeg eier ingen ting. For tiden får jeg sosialhjelp, og nav ønsker at jeg skal bo hjemme hos foreldrene så lenge jeg kan. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (1 time siden):

Nav har noe som hetter arbeidsformidling.  Desverre mange yngre som ikke vet hva dette er. Pga alle yngre tror nav har kun med sykmelding ,aap og trygd.

Før var nav delt opp i flere

-arbeidsformidling 

-sosialkontor

-trygd

Og innen den delen som går under arbeidsformidling så kan en få en rådgiver som kan være behjelpelig med å få folk i jobb, enten ved kurs, skole eller tips om steder en kan søke om jobb, evnt prøve utplassering og evnt få jobb innen der

Det er lenge siden de sluttet med vanlig arbeidsformidling.

Anonymkode: e0099...b6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva driver de med nå da?

Skrevet

Vet der vi bor så har de avdeling som kun driver med det. Har og eget opplegg for alle mellom først 16 til 20, og så har de en gruppe fra 21 og 35 år

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

NAV hjelper deg med flyttekostnader så den kjøper jeg ikke.

Anonymkode: de1f8...fe4

TS her. Jeg har ikke råd til bolig, møbler, regninger, generelt å leve. For tiden går jeg på sosialhjelp, og nav har bedt meg om å bo hjemme hos foreldrene mine. De har selv skrevet i dokumentene sine at det er lurt med en jobb i nærheten / lett mulighet til å pendle da jeg faktisk ikke har råd til noe for tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arbeidstrening via NAV er ikke noe man vil ha på CVen nei...

Da kan man jo, for eksempel, ikke skrive det opp på CV-en sin når man søker jobb.

Anonymkode: 5161a...4c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kan man jo, for eksempel, ikke skrive det opp på CV-en sin når man søker jobb.

Hvorfor skal man kaste bort tiden sin på det da?

AnonymBruker
Skrevet

I gamle dager, før samfunnet ble så enkelt og lettvint, så fikk man hjelp på arbeidsformidlingen. Tror NAV har sluttet å yte den type hjelp for noen tiår siden. Sikkert før det ble hetende NAV, eller eventuelt kort tid etter.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mulig.

Anonymkode: d822b...8be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sagt at man skal det, kun kommentert at man ikke behøver å ta med noe på CV-en sin om man ikke ønsker å inkludere det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. Jeg har ikke råd til bolig, møbler, regninger, generelt å leve. For tiden går jeg på sosialhjelp, og nav har bedt meg om å bo hjemme hos foreldrene mine. De har selv skrevet i dokumentene sine at det er lurt med en jobb i nærheten / lett mulighet til å pendle da jeg faktisk ikke har råd til noe for tiden. 

NAV kan fortsatt hjelpe med penger til disse tingene. Får du deg jobb får du inntekt. Hvis du ønsker jobb i nærmiljøet er det lurt å være oppsøkende og være aktiv jobbsøker minimum 8 timer pr dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

NAV kan fortsatt hjelpe med penger til disse tingene. Får du deg jobb får du inntekt. Hvis du ønsker jobb i nærmiljøet er det lurt å være oppsøkende og være aktiv jobbsøker minimum 8 timer pr dag.

Ja ønsker jo en jobb for å få inntekt, hater å være arbeidsledig og det å måtte gå på sosialhjelp ønsker å kunne komme meg ut av dette. Søker mye men det er så ekstremt mange andre som søker å. Nav vet at jeg sliter med å få jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I gamle dager, før samfunnet ble så enkelt og lettvint, så fikk man hjelp på arbeidsformidlingen. Tror NAV har sluttet å yte den type hjelp for noen tiår siden. Sikkert før det ble hetende NAV, eller eventuelt kort tid etter.

TS her. Ja det virker ikke som at de har det lenger, da må det eventuelt gå under etter annet navn. Finner ikke noe særlig om det når jeg søker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja ønsker jo en jobb for å få inntekt, hater å være arbeidsledig og det å måtte gå på sosialhjelp ønsker å kunne komme meg ut av dette. Søker mye men det er så ekstremt mange andre som søker å. Nav vet at jeg sliter med å få jobb. 

Har du fått nav til å se over søknadene dine og gi tilbakemelding?

oppsøker du potensielle arbeidsgivere? Jobber du med å bygge nettverk? Involverer du deg i frivillige verv for å få erfaring/nettverk/cv påfyll?

det er veldig mye man kan gjøre selv. De aller fleste jobbene blir ikke lyst ut.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her. Hos meg står det at de har kommet frem til at det kan være utfordrende for meg å komme i jobb og at jeg har rett på oppfølging etter ungdomsgarantien. Jeg har ikke mulighet til å søke i hele landet grunnet økonomi, dette vet nav også og vet at jeg må ha en jobb nærme. Så de er enig i dette 

Da snakker du med veilederen din om at du ønsker å bli søkt inn på et tiltak. Hvilke tiltak som er tilgjengelige varierer fra fylke til fylke, men oppfølgingstiltaket kan være en god start. 

Høres ellers fryktelig rart ut at du skal slippe å søke jobber over hele landet på grunn av økonomi, hvis du kan bli selvforsørget om du får deg jobb. Man kan søke om å få dekket utgifter til flytting (tilleggsstønad) dersom man får seg jobb et annet sted enn der man bor. Sosialtjenesten kan også være behjelpelig med å dekke utgifter til flytting og etablering, dersom man ikke fyller vilkårene for tilleggstønad.

Det finnes fortsatt. Nav får jevnlig inn direktemeldte stillinger fra arbeidsgivere. Problemet er at lokalkontorene ikke følger opp de "vanlige" arbeidssøkerne selv, fordi de ikke er en prioritert målgruppe. Nesten alt av ressurser går til ungdommer, personer med nedsatt arbeidsevne og innvandrere/flyktninger.

Man kan vel skrive at man har jobbet et sted uten å presisere at det er en arbeidstrening/gjennom et tiltak?

Anonymkode: 34847...62d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk som har gått NAV tiltak får sjeldenhet jobb en. De som ikke har viser forskning. Så tiltak må du sky som pesten. Du får flyttegodtgjørelse i de fleste jobber i det offentlige, bare ikke til Oslo. Men det har du ikke råd å bo uansett og arbeidsmarkedet er hardere. Søk jobb, flytt og få depositumsgarant til leilighet fra NAV eller hybel.no. Du kan ikke være så daff og passiv. Det er tusenvis ufaglærte jobber i Norge nå. Og ta råd fra andre enn NAV. Snakk med fylkets karriererådgivning, det er gratis

Anonymkode: f5cba...7a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Folk som har gått NAV tiltak får sjeldenhet jobb en. De som ikke har viser forskning. Så tiltak må du sky som pesten. Du får flyttegodtgjørelse i de fleste jobber i det offentlige, bare ikke til Oslo. Men det har du ikke råd å bo uansett og arbeidsmarkedet er hardere. Søk jobb, flytt og få depositumsgarant til leilighet fra NAV eller hybel.no. Du kan ikke være så daff og passiv. Det er tusenvis ufaglærte jobber i Norge nå. Og ta råd fra andre enn NAV. Snakk med fylkets karriererådgivning, det er gratis

Anonymkode: f5cba...7a0

Hvor skal TS finne et sted å bo som er billigere enn hjemme hos foreldrene sine? Flytter hun må hun jo ha støtte til ALT, frem til hun kommer seg på beina.

Av de tusenvis av ufaglærte jobbene er det gjerne flere hundre søkere på hver. Det er ikke automatisk sånn at enkle jobber er enkle å få, heller tvert imot. 

TS: Ta imot tilbud om jobbsøkerkurs, hvis du får det. Det er faktisk veldig nyttig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man kan vel skrive at man har jobbet et sted uten å presisere at det er en arbeidstrening/gjennom et tiltak?

Anonymkode: 34847...62d

Hva gjør du når det bes om referanser da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg fikk ikke noe hjelp til å finne selve jobben, er "høyt utdannet" og "oppegående". To år brukte jeg på å søke alle mulige slags jobber. Jeg fikk litt dagpenger da, så jeg er takknemlig for det. Fikk meg butikkjobb til slutt. 

Anonymkode: 28b72...fc1

Hvordan fikk du butikkjobben?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...