AnonymBruker Skrevet søndag kl 04:56 #41 Skrevet søndag kl 04:56 NAV er ikke en arbeidsformidlingsinmstans. Hva med vikarbyråer? Anonymkode: a709d...fff
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:14 #42 Skrevet søndag kl 13:14 Knirke skrev (9 timer siden): Hvor skal TS finne et sted å bo som er billigere enn hjemme hos foreldrene sine? Flytter hun må hun jo ha støtte til ALT, frem til hun kommer seg på beina. Av de tusenvis av ufaglærte jobbene er det gjerne flere hundre søkere på hver. Det er ikke automatisk sånn at enkle jobber er enkle å få, heller tvert imot. TS: Ta imot tilbud om jobbsøkerkurs, hvis du får det. Det er faktisk veldig nyttig. TS her. Ja det er nettopp det NAV sa til meg når jeg var på møte og fikk innvilget sosialhjelp for flere måneder. De anbefalte meg å bo hjemme til jeg fikk en jobb, sosialhjelpen blir jo høyere når du bor for deg selv men da er det jo også fordi det kommer en god del kostnader som skal betales å. Så NAV ønsker jo at jeg bor hjemme til jeg har fått en jobb og opparbeidet meg en liten bufferkonto. Jeg har fått tilbud om arbeid med støtte hvor man får en jobbspesialist så er på venteliste der, MEN er 6 måneders ventetid😅 Anonymkode: 0185c...9f9 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:28 #43 Skrevet søndag kl 20:28 Flintis skrev (15 timer siden): Hvordan fikk du butikkjobben? Sendte søknad og CV gjennom annonse på finn.no. Anonymkode: 28b72...fc1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:40 #44 Skrevet søndag kl 20:40 AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 17.52): TS her. Jeg har ikke råd til bolig, møbler, regninger, generelt å leve. For tiden går jeg på sosialhjelp, og nav har bedt meg om å bo hjemme hos foreldrene mine. De har selv skrevet i dokumentene sine at det er lurt med en jobb i nærheten / lett mulighet til å pendle da jeg faktisk ikke har råd til noe for tiden. Anonymkode: 0185c...9f9 Men det var da utrolig tafatt av både deg og NAV. Har du diagnoser til gjør at NAV tror du ikke klarer å jobbe og bo alene samtidig? Du kan få stønad til å dekke flytteutgifter - som for øvrig er nesten null, når du ikke har noen ting. Du får lønn første måned i jobb, det dekker regninger. Du kan få depositumsgaranti fra NAV. Møbler kan du i stor grad få nesten gratis på Finn eller Facebook. Alt du trenger i starten er uansett bare en madrass og sengetøy. Jeg har selv bodd flere måneder på gulvet med kun en madrass, sengetøy, og en laptop som eneste «møbler». Går helt fint. Dessuten får du jo sosialstønad nå, hva bruker du de pengene til? Her ser du bare begrensninger, ikke muligheter. Hvis du ikke har diagnoser/dårlig boevne er det overhode ingen grunn til at du ikke skal søke jobber andre steder enn i nærområdet. Anonymkode: a7ad5...f34 1 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:04 #45 Skrevet i går, 00:04 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det var da utrolig tafatt av både deg og NAV. Har du diagnoser til gjør at NAV tror du ikke klarer å jobbe og bo alene samtidig? Du kan få stønad til å dekke flytteutgifter - som for øvrig er nesten null, når du ikke har noen ting. Du får lønn første måned i jobb, det dekker regninger. Du kan få depositumsgaranti fra NAV. Møbler kan du i stor grad få nesten gratis på Finn eller Facebook. Alt du trenger i starten er uansett bare en madrass og sengetøy. Jeg har selv bodd flere måneder på gulvet med kun en madrass, sengetøy, og en laptop som eneste «møbler». Går helt fint. Dessuten får du jo sosialstønad nå, hva bruker du de pengene til? Her ser du bare begrensninger, ikke muligheter. Hvis du ikke har diagnoser/dårlig boevne er det overhode ingen grunn til at du ikke skal søke jobber andre steder enn i nærområdet. Anonymkode: a7ad5...f34 Men nå er dette planen jeg har med nav. Har en del helseproblemer å ja. Sosialstønaden min går til regninger, det er ganske lave satser på det. Du får bare betalt det mest nødvendige. Søker i nærområdet og i Oslo. Det er nav enig i. Anonymkode: 0185c...9f9 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:07 #46 Skrevet i går, 00:07 AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 17.57): Ja, det er mulig. Anonymkode: d822b...8be Har du noe erfaring? Er på venteliste til arbeid med støtte, men er lang ventetid så må klare meg selv til da virker det som. Anonymkode: 0185c...9f9
AnonymBruker Skrevet i går, 01:56 #47 Skrevet i går, 01:56 Det er ikke vits for deg TS å søke jobb utover å bare søke for å kunne ha en svært bunke med avslag å vise til NAV. Det er det eneste relevante som teller. Men siden du åpenbart har en del helseproblemer, (og det var tydelig tidlig i tråden) som en del folk her ikke får med seg, så burde du vært innom legen og se hva som kan gjøres. Det er ingen som er "tafatt" (hater det ordet så jævlig, funnet opp av høyreorienterte "coach" motivasjonsidioter). Er man et vanlig menneske, så er det ingen som har lyst å bo i fattigdom og ha mye stress i hverdagen ved å leve som en bikkje i Øst-Europa på 1980-tallet. Du har helseutfordringer som burde kartlegges. Å presse deg ut i jobb bare for å presse deg ut i en eller annen jobb er virkelig en feil vei å gå, men vi vet alle at hetsen fra visse politikere fra høyresiden mot syke og uføre har tatt helt av den siste tiden der det insinueres hele tiden at det å bli syk er "noe man angivelig kan velge" og at man angivelig anser seg selv som syk "altfor lett". Det kommer vanligvis fra priviligerte svin som har mange millioner kroner i formue, masse goder på "jobben" der kontoret deres er større enn selveste plassen de fattige og syke bor på i antall kvadratmeter, standard, osv. Jeg er heller ikke overrasket over hvor lavt NAV synker hver gang - totalt blottet for moral og det eneste som teller er penger. At dem anbefaler deg å bo hjemme er altså fordi de skal spare på husleia, slik at de ikke må betale deg for dette i tillegg til at du får lavere sosialsats når du bor hjemme. Så dem tyner ut foreldrene dine økonomisk, som i praksis er indirekte dine penger også, samtidig som NAV holder deg nede ved å ikke tilby deg AAP sats (som egentlig er patetisk og tragisk nivå det også), men i det minste er du under utredning når du er på AAP, altså det indikerer at du sliter når du er på AAP. Men når du er på sosialen, så prøver de å få det til å se ut som det "ikke er noe galt med deg", når fakta er at du har en del helseproblemer. Sosialen skal i utgangspunktet være for friske folk og du er ikke frisk. Greit nok at du må vente på denne "jobbeksperten" opptil 6 måneder, men det går ikke an å "eksperte" seg ut (Lol, et ord jeg fant på) realiteten som er at man må ha en eller annen slags utdanning nå for tiden, ei heller kan en "jobbekspert" få deg friskere. Anonymkode: f8d6f...dd6 1
AnonymBruker Skrevet i går, 02:23 #48 Skrevet i går, 02:23 Hva med å jobbe som assistent på sykehjem eller hjemmesykepleien og tjene opp litt penger, erfaring og referanser? Anonymkode: 0bc64...5e1
AnonymBruker Skrevet i går, 02:44 #49 Skrevet i går, 02:44 jeg gikk på dagpenger en liten stund selv, en kompis nevnte noe som heter "menn i helse", tenkte litt på det. Den dag i dag, igjennom NAV har jeg nå fagbrev og 100% stilling som helsefagarbeider. Anonymkode: bc122...4f1
AnonymBruker Skrevet i går, 04:47 #50 Skrevet i går, 04:47 AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 13.30): Etter hva jeg har hørt, hjelper de kun dem som ikke klarer å gjøre noe på egen hånd, men er du utdannet og oppegående, får du ingen hjelp. Anonymkode: d50c3...41a Jeg er uføretrygdet og har hatt jobbspesialist en stund. Jeg begynte med utdanning som tiltak, som jeg fullførte. Fikk så arbeid, med god hjelp fra NAV. Sitter nå i en 100% stilling og har ikke fått ubetalt trygd på flere år. Det du har hørt stemmer ikke. Jeg har jobbet med NAV i to ulike kommuner ifm. IPS og jobbspes. Anonymkode: 8ec6a...5f3
SeBraHaHa Skrevet i går, 04:50 #51 Skrevet i går, 04:50 AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 13.48): Skal NAV trylle og gjøre deg mer attraktiv enn de andre søkerne? Anonymkode: 6b1d3...fc3 Det er jo akkurat det de gjør.
AnonymBruker Skrevet i går, 07:24 #52 Skrevet i går, 07:24 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke vits for deg TS å søke jobb utover å bare søke for å kunne ha en svært bunke med avslag å vise til NAV. Det er det eneste relevante som teller. Men siden du åpenbart har en del helseproblemer, (og det var tydelig tidlig i tråden) som en del folk her ikke får med seg, så burde du vært innom legen og se hva som kan gjøres. Det er ingen som er "tafatt" (hater det ordet så jævlig, funnet opp av høyreorienterte "coach" motivasjonsidioter). Er man et vanlig menneske, så er det ingen som har lyst å bo i fattigdom og ha mye stress i hverdagen ved å leve som en bikkje i Øst-Europa på 1980-tallet. Du har helseutfordringer som burde kartlegges. Å presse deg ut i jobb bare for å presse deg ut i en eller annen jobb er virkelig en feil vei å gå, men vi vet alle at hetsen fra visse politikere fra høyresiden mot syke og uføre har tatt helt av den siste tiden der det insinueres hele tiden at det å bli syk er "noe man angivelig kan velge" og at man angivelig anser seg selv som syk "altfor lett". Det kommer vanligvis fra priviligerte svin som har mange millioner kroner i formue, masse goder på "jobben" der kontoret deres er større enn selveste plassen de fattige og syke bor på i antall kvadratmeter, standard, osv. Jeg er heller ikke overrasket over hvor lavt NAV synker hver gang - totalt blottet for moral og det eneste som teller er penger. At dem anbefaler deg å bo hjemme er altså fordi de skal spare på husleia, slik at de ikke må betale deg for dette i tillegg til at du får lavere sosialsats når du bor hjemme. Så dem tyner ut foreldrene dine økonomisk, som i praksis er indirekte dine penger også, samtidig som NAV holder deg nede ved å ikke tilby deg AAP sats (som egentlig er patetisk og tragisk nivå det også), men i det minste er du under utredning når du er på AAP, altså det indikerer at du sliter når du er på AAP. Men når du er på sosialen, så prøver de å få det til å se ut som det "ikke er noe galt med deg", når fakta er at du har en del helseproblemer. Sosialen skal i utgangspunktet være for friske folk og du er ikke frisk. Greit nok at du må vente på denne "jobbeksperten" opptil 6 måneder, men det går ikke an å "eksperte" seg ut (Lol, et ord jeg fant på) realiteten som er at man må ha en eller annen slags utdanning nå for tiden, ei heller kan en "jobbekspert" få deg friskere. Anonymkode: f8d6f...dd6 TS her. Helseproblemene mine er kartlagt for mange år siden. Så venter jeg også på en utredning nå men på en sykdom/helseproblem som var vart i over 10 år. Så det er ikke mer å kartlegge på den fronten, men får å få AAP/ uføre så må man være minst 50% uføre i et hvert yrke. Det er jeg ikke. Men etter skole/ tidligere jobb så har jeg ikke hatt noe liv da jeg bare må sitte hjemme slik at jeg klarer å komme meg på skole/jobb dagen etter. Noe som også gjør at det er vanskelig å danne et nettverk, så alt jeg kan gjøre selv er å sende søknader fra finn, arbeidsplassen osv da jeg ikke kjenner noen. Fikk beskjed på møte med nav at jobbspesialister har litt nettverk. Så jeg er syk men ikke syk nok i et slikt system. Men jeg har en utdanning, har universitetetsutdannelse, men ikke så mye erfaring. Virker mest som om det er erfaring som teller mest Anonymkode: 0185c...9f9
AnonymBruker Skrevet i går, 07:27 #53 Skrevet i går, 07:27 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva med å jobbe som assistent på sykehjem eller hjemmesykepleien og tjene opp litt penger, erfaring og referanser? Anonymkode: 0bc64...5e1 TS her. Jeg har sjekket ut slike stillinger når de har blitt lyst ut, men da må man som regel ha en form for utdanning innen det. Eller være student innenfor helsesektoren / ha fagbrev i noe slikt. Har utdanning men ikke innenfor helsesektoren, så da tviler jeg på at de velger meg når de skriver det som et krav i stillingsannonsene sine Anonymkode: 0185c...9f9
AnonymBruker Skrevet i går, 07:34 #54 Skrevet i går, 07:34 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er uføretrygdet og har hatt jobbspesialist en stund. Jeg begynte med utdanning som tiltak, som jeg fullførte. Fikk så arbeid, med god hjelp fra NAV. Sitter nå i en 100% stilling og har ikke fått ubetalt trygd på flere år. Det du har hørt stemmer ikke. Jeg har jobbet med NAV i to ulike kommuner ifm. IPS og jobbspes. Anonymkode: 8ec6a...5f3 Ts her. Hvordan hjalp jobbspesialisten deg? Hva pleide dere å gjøre for å få deg ut i jobb? Anonymkode: 0185c...9f9
AnonymBruker Skrevet i går, 07:35 #55 Skrevet i går, 07:35 jegerrinne skrev (På 2.8.2025 den 15.47): Nav har noe som hetter arbeidsformidling. Desverre mange yngre som ikke vet hva dette er. Pga alle yngre tror nav har kun med sykmelding ,aap og trygd. Før var nav delt opp i flere -arbeidsformidling -sosialkontor -trygd Og innen den delen som går under arbeidsformidling så kan en få en rådgiver som kan være behjelpelig med å få folk i jobb, enten ved kurs, skole eller tips om steder en kan søke om jobb, evnt prøve utplassering og evnt få jobb innen der Tror det er lenge siden du har vært i nærheten av NAV. Det skal mye til å få treffe en rådgiver 😂 NAV vil egentlig at du skal klare deg selv, skrive søknad og sende rundt. Du må nesten ha en diagnose i tillegg for å møte et menneske på kontoret. Et kurs med tips for søknad og cv er stort sett det lengste de strekker seg. Anonymkode: a9dfb...725
AnonymBruker Skrevet i går, 07:38 #56 Skrevet i går, 07:38 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva med å jobbe som assistent på sykehjem eller hjemmesykepleien og tjene opp litt penger, erfaring og referanser? Anonymkode: 0bc64...5e1 Godt tips, man kan bli ansatt som ufaglært assistent selv uten erfaring/ utdanning innen helse. Men da tar du gjerne kontakt med driftsleder hvor du kunne tenke deg å jobbe, du søker ikke på stillinger som ligger ute med krav til utdanning. Anonymkode: a9dfb...725 1
jegerrinne Skrevet i går, 08:18 #57 Skrevet i går, 08:18 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Tror det er lenge siden du har vært i nærheten av NAV. Det skal mye til å få treffe en rådgiver 😂 NAV vil egentlig at du skal klare deg selv, skrive søknad og sende rundt. Du må nesten ha en diagnose i tillegg for å møte et menneske på kontoret. Et kurs med tips for søknad og cv er stort sett det lengste de strekker seg. Anonymkode: a9dfb...725 Her jeg bor har de opplegg for gruppen 16 til 20 og gruppen 21 til 26 for å få de it i jobb.
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #58 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.8.2025 den 6.43): Hva gjør du når det bes om referanser da? Anonymkode: e0099...b6b Arbeidsgiver på tiltak kan selvfølgelig stille som referanse dersom de ønsker det. Arbeidstrening fører i mange tilfeller til midlertidig lønnstilskudd, og da er man jo ordinært ansatt i bedriften. AnonymBruker skrev (På 3.8.2025 den 15.14): TS her. Ja det er nettopp det NAV sa til meg når jeg var på møte og fikk innvilget sosialhjelp for flere måneder. De anbefalte meg å bo hjemme til jeg fikk en jobb, sosialhjelpen blir jo høyere når du bor for deg selv men da er det jo også fordi det kommer en god del kostnader som skal betales å. Så NAV ønsker jo at jeg bor hjemme til jeg har fått en jobb og opparbeidet meg en liten bufferkonto. Jeg har fått tilbud om arbeid med støtte hvor man får en jobbspesialist så er på venteliste der, MEN er 6 måneders ventetid😅 Anonymkode: 0185c...9f9 Høres veldig merkelig ut. Hvis du kan bli selvforsørget ved å få en kortvarig støtte til flytting/etablering et annet sted, kan jo det fort bli langt billigere enn å gå årevis på sosialhjelp (selv om du får lavere livsopphold fordi du bor hjemme) i påvente av en jobb på et bestemt sted. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tror det er lenge siden du har vært i nærheten av NAV. Det skal mye til å få treffe en rådgiver 😂 NAV vil egentlig at du skal klare deg selv, skrive søknad og sende rundt. Du må nesten ha en diagnose i tillegg for å møte et menneske på kontoret. Et kurs med tips for søknad og cv er stort sett det lengste de strekker seg. Anonymkode: a9dfb...725 Det er fordi "standard" brukere ikke prioriteres, og primært følges opp av en nasjonal oppfølgingsenhet. Handler vel om at man må prioritere når det er begrenset med ressurser (ansatte). Skulle selvfølgelig heller sett at man fikk litt ekstra ressurser til prioriterte målgrupper enn å nedprioritere de som i teorien skal klare seg selv, men.. Anonymkode: 34847...62d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå