Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen erfaring med at NAV har hjulpet dere med å få jobb når man er arbeidsledig og arbeidssøker, hvordan var prosessen? Når man ikke går på AAP/ uføre eller noe sykdom, at man rett og slett bare er arbeidsledig og sliter med å få jobb?

Anonymkode: 0185c...9f9

AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg har hørt, hjelper de kun dem som ikke klarer å gjøre noe på egen hånd, men er du utdannet og oppegående, får du ingen hjelp. 

Anonymkode: d50c3...41a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter hva jeg har hørt, hjelper de kun dem som ikke klarer å gjøre noe på egen hånd, men er du utdannet og oppegående, får du ingen hjelp. 

TS her. Hva menes med at man ikke klarer å gjøre noe på egenhånd? Vet at de har en garanti for de under 30 på å få de ut i jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har noen erfaring med at NAV har hjulpet dere med å få jobb når man er arbeidsledig og arbeidssøker, hvordan var prosessen? Når man ikke går på AAP/ uføre eller noe sykdom, at man rett og slett bare er arbeidsledig og sliter med å få jobb?

Men sliter du med å få deg jobb så tar litt kurs og etterutdanne deg. Eller senke kravene til hvilken jobb du vil ha. 

Anonymkode: 39c24...418

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men sliter du med å få deg jobb så tar litt kurs og etterutdanne deg. Eller senke kravene til hvilken jobb du vil ha. 

Anonymkode: 39c24...418

TS her. Problemet mitt er at det er så mange om beinet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo helt vanlig. Da må man tenke andre alternativer eller evt.flytte 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Problemet mitt er at det er så mange om beinet

Skal NAV trylle og gjøre deg mer attraktiv enn de andre søkerne?

Anonymkode: 6b1d3...fc3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, Nav kan hjelpe med veiledning. De har også oversikt over arbeidsmarkedet og kan hjelpe deg å finne plasser å søke. Hvis du mangler erfaring, kan de hjelpe deg å finne arbeidstrening (det er ubetalt, men kan hjelpe slik at du får relevant erfaring som er verdifullt).

Anonymkode: a0969...f2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk hjelp under pandemien, da kommunen henviste seg til NAV for flere ansatte. Da ringte de meg og spurte om det var interessant. De har også satt opp møte med arbeidsgivere for mannen min. Det har bare vært helt "tilfeldig". 

Anonymkode: 4ba4e...558

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, Nav kan hjelpe med veiledning. De har også oversikt over arbeidsmarkedet og kan hjelpe deg å finne plasser å søke. Hvis du mangler erfaring, kan de hjelpe deg å finne arbeidstrening (det er ubetalt, men kan hjelpe slik at du får relevant erfaring som er verdifullt).

Anonymkode: a0969...f2a

Arbeidstrening via NAV er ikke noe man vil ha på CVen nei...

Anonymkode: e0099...b6b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV kan ikke hjelpe deg med det. De kan hjelpe deg med jobbsøkerkurs. Du kan få rådgiving av karrieresenteret der du bor om du vil ha veiledning til hvordan spisse kompetansen din for å øke sjansen for å få jobb. Og så må du være aktiv selv på å bygge nettverk. Du kan og søke jobber i andre steder i landet der det er mindre konkurranse.

Anonymkode: de1f8...fe4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke noe hjelp til å finne selve jobben, er "høyt utdannet" og "oppegående". To år brukte jeg på å søke alle mulige slags jobber. Jeg fikk litt dagpenger da, så jeg er takknemlig for det. Fikk meg butikkjobb til slutt. 

Anonymkode: 28b72...fc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her. Hva menes med at man ikke klarer å gjøre noe på egenhånd? Vet at de har en garanti for de under 30 på å få de ut i jobb. 

Ungdomsgarantien gjelder kun for de som trenger ekstra oppfølging, ikke alle under 30 år.

Hva står i 14a-vedtaket ditt? Hvis det står at du klarer deg selv, får du i utgangspunktet bare tilbud om jobbsøkerkurs. Dersom det står at du har behov for veiledning, kan du ha krav på andre tiltak som f.eks. oppfølgingstiltaket. 

Hvis du er uenig i at du klarer deg selv eller du har vært ledig lenge, kan du selvfølgelig be om å få en ny vurdering av bistandsbehovet ditt.

Ellers regner jeg med at du søker jobber over hele landet?

Anonymkode: 34847...62d

• Liker 1
Skrevet

Nav har noe som hetter arbeidsformidling.  Desverre mange yngre som ikke vet hva dette er. Pga alle yngre tror nav har kun med sykmelding ,aap og trygd.

Før var nav delt opp i flere

-arbeidsformidling 

-sosialkontor

-trygd

Og innen den delen som går under arbeidsformidling så kan en få en rådgiver som kan være behjelpelig med å få folk i jobb, enten ved kurs, skole eller tips om steder en kan søke om jobb, evnt prøve utplassering og evnt få jobb innen der

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ungdomsgarantien gjelder kun for de som trenger ekstra oppfølging, ikke alle under 30 år.

Hva står i 14a-vedtaket ditt? Hvis det står at du klarer deg selv, får du i utgangspunktet bare tilbud om jobbsøkerkurs. Dersom det står at du har behov for veiledning, kan du ha krav på andre tiltak som f.eks. oppfølgingstiltaket. 

Hvis du er uenig i at du klarer deg selv eller du har vært ledig lenge, kan du selvfølgelig be om å få en ny vurdering av bistandsbehovet ditt.

Ellers regner jeg med at du søker jobber over hele landet?

Anonymkode: 34847...62d

TS her. Hos meg står det at de har kommet frem til at det kan være utfordrende for meg å komme i jobb og at jeg har rett på oppfølging etter ungdomsgarantien. Jeg har ikke mulighet til å søke i hele landet grunnet økonomi, dette vet nav også og vet at jeg må ha en jobb nærme. Så de er enig i dette 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sosionom. Så og si ingen får jobb via NAV. I hvert fall ikke normalt betalt, ordinært arbeid. Du må søke alt du ser selv, med tilpasset søknad for hver jobb. Gjør det til din heldagsjobb. Stikk innom steder og spør om å bli ringevikarer. Legg igjen ark med bilde,  kontaktinformasjon og kort om utdanning  og erfaring. Få innom, å ringe og sende e-post gir deg ingen jobb. Ta ordinær utdanning med AAP, ikke NAV kurs. Å ha en «Det ordner NAV-tankegang» vil låse deg til et liv som fattig klient. Ethvert ordinært arbeid er lettere enn å leve på NAV. Selv om du er syk. 

Anonymkode: f5cba...7a0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (1 time siden):

Nav har noe som hetter arbeidsformidling.  Desverre mange yngre som ikke vet hva dette er. Pga alle yngre tror nav har kun med sykmelding ,aap og trygd.

Før var nav delt opp i flere

-arbeidsformidling 

-sosialkontor

-trygd

Og innen den delen som går under arbeidsformidling så kan en få en rådgiver som kan være behjelpelig med å få folk i jobb, enten ved kurs, skole eller tips om steder en kan søke om jobb, evnt prøve utplassering og evnt få jobb innen der

Det kommer veldig an på. Har du høyere utdanning eller har bred arbeidserfaring sier nav selv at de ikke kan hjelpe deg. Jeg ordnet meg jobb selv da jeg flyttet tilbake til Norge, men var innom nav for å sjekke om de hadde noe tips i forhold til jobbsøking. De som skulle veilede sa at min søknad og cv var bedre enn deres, og at jeg hadde mer kontroll på jobbsøking enn dem. De kan kanskje hjelpe noen, men de aller fleste må klare og klarer seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor stopper økonomi deg å søke jobb rundt omkring i Norge? 

Anonymkode: e1717...918

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Hos meg står det at de har kommet frem til at det kan være utfordrende for meg å komme i jobb og at jeg har rett på oppfølging etter ungdomsgarantien. Jeg har ikke mulighet til å søke i hele landet grunnet økonomi, dette vet nav også og vet at jeg må ha en jobb nærme. Så de er enig i dette 

NAV hjelper deg med flyttekostnader så den kjøper jeg ikke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor stopper økonomi deg å søke jobb rundt omkring i Norge? 

Anonymkode: e1717...918

TS her. Fordi jeg ikke har noen midler til å flytte på meg. Nav vet dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...