Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på med en barnebok, og ønsker at den skal bli gitt ut etterhvert. 
Har hele handlingen klar, må bare få skrivd det ned på papiret. 
Håper på en serie med flere bøker, og det skal i utgangspunktet være for barn over 6år.

Hvilke forlag bør jeg etterhvert henvende meg til, og hvordan ville dere andre gått frem?

Anonymkode: a3438...b35

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har jobbet i bransjen. Med mindre du er en kjendis eller lignende, så skriv boken først. Ingen får bokkontrakt uten en bok.

Du har langt igjen før forlag i det hele tatt er et tema. Det er jo ikke bare å "få skrivd(skrevet) det ned". Det er langt fra idé til et produkt som er godt nok til å levere til et forlag. Jeg vet jo så klart ikke hvilken idé du sitter med, og det kan jo være noe så "enkelt" som en pekebok. Men til og med pekebøker krever en gjennomtenkt pedagogikk for å treffe aldersgruppen sin.

Så er det også et spørsmål om hva type bok dette er. Dersom det er en bok som skal illustreres, må du også lage et konsept og stil for illustrasjonene. Ofte er det lettere å få gjennom boken sin, hvis man selv har utarbeidet et kunstnerisk uttrykk med en illustratør. 

Når du så har et produkt som kan leveres, så leverer du til alle forlag du finner. Det er et nokså mettet marked, så du kan egentlig se det som en suksess dersom noen i det hele tatt leser boken din.

Det finnes en del gratis kurs både på nett og hos forlag, som gir deg innsikt i hvordan prosessen fungerer. Jeg hadde begynt der. 
Å skrive en bok er en lang og komplisert prosess, og å få den utgitt er vanskeligere.

Jeg virker nok litt negativ, jeg ser det. Men jeg føler at setningen "må bare få skrivd det ned på papiret" trenger en liten realitetssjekk.

Anonymkode: 164dd...bc8

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Sjekk ut tjenester som kan bistå med selvpublisering, som f.eks. BoldBooks eller Kolofon. Det kan være nyttig å få fagfolk til å se på prosjektet ditt og som kan gi verdifull veiledning før du tar avgjørelsen om å prøve forlag eller publisere selv. Du kan få noen erfarne til å vurdere prosjektet ditt for et par tusenlapper, og det kan være en god investering.

Min erfaring er at en forlagskontrakt fritar deg for mye arbeid og ansvar, men fratar deg samtidig mesteparten av kontrollen over prosjektet. Du ender kanskje opp med å gjøre mye av markedsføringsarbeidet selv, fordi forlag har mange prosjekter de må prioritere mellom. Og som bransjepersonen over her skriver, det er et trangt nåløye bare å bli antatt av et forlag.

Endret av Over Under
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei!

Har jobbet i bransjen. Med mindre du er en kjendis eller lignende, så skriv boken først. Ingen får bokkontrakt uten en bok.

Du har langt igjen før forlag i det hele tatt er et tema. Det er jo ikke bare å "få skrivd(skrevet) det ned". Det er langt fra idé til et produkt som er godt nok til å levere til et forlag. Jeg vet jo så klart ikke hvilken idé du sitter med, og det kan jo være noe så "enkelt" som en pekebok. Men til og med pekebøker krever en gjennomtenkt pedagogikk for å treffe aldersgruppen sin.

Så er det også et spørsmål om hva type bok dette er. Dersom det er en bok som skal illustreres, må du også lage et konsept og stil for illustrasjonene. Ofte er det lettere å få gjennom boken sin, hvis man selv har utarbeidet et kunstnerisk uttrykk med en illustratør. 

Når du så har et produkt som kan leveres, så leverer du til alle forlag du finner. Det er et nokså mettet marked, så du kan egentlig se det som en suksess dersom noen i det hele tatt leser boken din.

Det finnes en del gratis kurs både på nett og hos forlag, som gir deg innsikt i hvordan prosessen fungerer. Jeg hadde begynt der. 
Å skrive en bok er en lang og komplisert prosess, og å få den utgitt er vanskeligere.

Jeg virker nok litt negativ, jeg ser det. Men jeg føler at setningen "må bare få skrivd det ned på papiret" trenger en liten realitetssjekk.

Takk for konstruktiv tilbakemelding!

"Å få skrivd det ned på papiret" var mer ment som "Har en jobb å gjøre", eller komplisert prosess som du sier. 

Jeg har holdt på med boka i et år allerede og skrivd ned notater, karakterhandlinger, scenebeskrivelser og tanker rundt historien. 

Så å få "skrivd det ned på papiret" er en vanskelig nok prosess for meg. Har skrivd 2 kapitler, og jeg går inn å endrer og retter på de hele tiden. 
Jeg leser barnebøker for ungene mine og får inspirasjon fra det. 

Det er ikke sånn at jeg ønsker å få gitt ut den boka her i morra, men som et langsiktig prosjekt. Ønsker bare tips til prosessen rundt det :) 

Har et familiemedlem som har kommet innenfor et forlag ved å sende et utdrag. Men vedkommende er illustratør samtidig, så hen kom nok lettere i mellom nåløyet pga det. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Å få skrivd det ned på papiret" var mer ment som "Har en jobb å gjøre", eller komplisert prosess som du sier. 

Jeg har holdt på med boka i et år allerede og skrivd ned notater, karakterhandlinger, scenebeskrivelser og tanker rundt historien. 

Så å få "skrivd det ned på papiret" er en vanskelig nok prosess for meg. Har skrivd 2 kapitler, og jeg går inn å endrer og retter på de hele tiden. 

Det er ikke sånn at jeg ønsker å få gitt ut den boka her i morra, men som et langsiktig prosjekt. Ønsker bare tips til prosessen rundt det :) 

Har et familiemedlem som har kommet innenfor et forlag ved å sende et utdrag. Men vedkommende er illustratør samtidig, så hen kom nok lettere i mellom nåløyet pga det. 

TS

Det høres mye mer realistisk ut. Bare disposisjonen kan ta år, og så kommer skrivingen etterpå. Spesielt hvis man har jobb, barn og hus ved siden av alt!

Som det skrives over her, så kan du få bransjefolk til å lese over og gi tilbakemelding. Jeg har selv gjort det for forfattere, men da med krim, som er sjangeren jeg har jobbet med. Det koster, men er verdt det! Det gir deg også en kontakt i bransjen, som også er viktig.

Jeg ville også fått noen til å gå over grammatikken din, da jeg ser noen gjennomgående skrivefeil.

Invester penger i å skaffe deg erfaring gjennom kurs, skaffe deg bransjekontakter og mentorer, og finn en konfident som gir deg ærlig tilbakemelding.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

TS

Tror du gikk glipp av poenget med at det heter "skrevet", "skrivd" er feil og det blir jo litt komisk når du skriver at du vil skrive bok. Nå er det ikke sånn at alle forfattere er geniale i grammatikk, men du har tydelig litt å gå på.
Ville fått noen til å gå igjennom manuset ditt når det er ferdig, før du sender det inn, for mange skrivefeil gir fort et dårlig inntrykk uansett innhold.

Anonymkode: 60fc6...041

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tror du gikk glipp av poenget med at det heter "skrevet", "skrivd" er feil og det blir jo litt komisk når du skriver at du vil skrive bok. Nå er det ikke sånn at alle forfattere er geniale i grammatikk, men du har tydelig litt å gå på.
Ville fått noen til å gå igjennom manuset ditt når det er ferdig, før du sender det inn, for mange skrivefeil gir fort et dårlig inntrykk uansett innhold.

Anonymkode: 60fc6...041

Ganske forskjell på å skrive en bok for et forlag og kommentere på KG. Her skriver jeg som jeg snakker. Eller, nå lyver jeg. Jeg ville ha brukt "skrivi" 🤪

Men skal absolutt jobbe med skriveleifene mine til jeg en dag gir ut bok.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Bruker de ikke bare KI til.å skrive barnebøker nå?

Anonymkode: 61fe7...d79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 13.34):

TS

Du må først lære deg enkel norsk grammatikk. 

Anonymkode: 1920b...ae0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du må først lære deg enkel norsk grammatikk. 

Anonymkode: 1920b...ae0

Slike innlegg er unødvendige og lite konstruktive.

Jeg har vært korrekturleser for en ekstremt god forfatter, som flere av dere garantert har lest bøker av. Han leverer manuskript med en mengde grammatiske feil - har ingenting å si for måten han uttrykker seg på. 

Eneste TS må gjøre, er å få noen til å korrekturlese før hun sender ut til forlag og lignende.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 14.16):

Ganske forskjell på å skrive en bok for et forlag og kommentere på KG. Her skriver jeg som jeg snakker. Eller, nå lyver jeg. Jeg ville ha brukt "skrivi" 🤪

Men skal absolutt jobbe med skriveleifene mine til jeg en dag gir ut bok.

Ts

Men trodde du seriøst at det heter skrivd? Og hvis du vil bli forfatter burde du vel benytte enhver anledning til å øve på og skrive godt og riktig, selv om det "bare" er på KG.

Anonymkode: 1702e...f9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 13.34):

TS

Gjennom nåløyet. 

Anonymkode: dc8bb...7dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som kom med konstruktiv kritikk, det setter jeg pris på! Og takk for alle tips. Dette er en langsiktig drøm, og ikke noe jeg stresser med.

Har 2 barn under 6 år og jobber turnus innen helsevesenet, så tid til å skrible til barneboka er det lite av. Likevel greit å vite hva jeg må gjøre etter hvert når jeg føler boka begynner å bli ferdig. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men trodde du seriøst at det heter skrivd? Og hvis du vil bli forfatter burde du vel benytte enhver anledning til å øve på og skrive godt og riktig, selv om det "bare" er på KG.

Har lært ordet "skrivd" av min mur. Bruker det og 'skrivi' som en del av dagligtalen. 

Hørt om dialekter?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 13.16):

Hei!

Jeg har lest at man bør sende til ett forlag om gangen. 

Anonymkode: 2629d...390

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har lært ordet "skrivd" av min mur. Bruker det og 'skrivi' som en del av dagligtalen. 

Hørt om dialekter?

Ts

Ville ikke hørt så mye på muren din

Anonymkode: 61fe7...d79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hørt om dialekter?

Ts

Det er ikke lov å skrive dialekt her inne, derfor jeg lurte på om du oppriktig trodde det skrives "skrivd". Dagligtale er jo fullstendig irrelevant på et skriftlig forum.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sjekka ut instaen til Ida Jackson, og vurdert å melde meg på neste runde av skrivekurset hennes. Det handler ikke om tips til hvordan skrive bedre, men derimot om hvordan faktisk få gjennomført et stort skriveprosjekt. (Og hun deler masse gratis tips og øvelser på instaen sin også.) Høres ut som det kan være midt i blinken for hvor du er. Lykke til! 

Anonymkode: da761...cae

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å foreslå at du tenker litt mer over hvem /hvilken aldersgruppe du skriver for. Hvis du vil skrive for barn 6 år + tenker at målgruppen er hele barneskolen? 

Som bibliotekar synes jeg det er de verste bøkene å forholde meg, mest fordi ofte jeg opplever at de bøkene faller mellom to stoler. 

Anonymkode: d161e...6c4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har lest at man bør sende til ett forlag om gangen. 

Anonymkode: 2629d...390

Det finnes mange strategier. Det er bare at det kan ta månedsvis å få svar på et pitch, da manuskriptet skal innom en del folk og møter. Jeg har opplevd at manuskript har blitt liggende hos redaktøren min i 3 måneder, og forfatteren har ikke fått endelig svar før 6 måneder etter han/hun sendte det inn.

Det mange gjør, er å lage prioritetsgrupper. Man søker først til de man helst vil bli plukket opp av, gjerne de største forlagene. Dersom man får interesse fra noen, så gir man forlaget eksklusivitet i en kort periode, mens man jobber frem en kontrakt. Dersom de ikke ønsker å gi en kontrakt etter den satte tiden, så gir man førsteretten til andre interessenter. 

Hvis man får avslag fra samtlige i gruppen, går man videre til neste gruppe. 
På den måten unngår man at det tar månedsvis/årevis for manuskriptet å sirkulere hos forlagene.

Men det er viktig å sende en målrettet søknad, ikke bare copy/paste det samme til alle. Det beste er hvis man har skaffet seg en kontakt hos et forlag, da går ofte prosessen litt fortere. Jeg pushet av og til bøker jeg hadde jobbet på som korrekturleser eller lignende frem i køen, siden jeg allerede hadde innsikt i bokens innhold. 

Og viktig! Første kapittel bør være en "shower, not a grower." Som regel leses bare første kapittel og søknaden i første omgang. Så dersom boken ikke fenger i løpet av det første kapittelet, er sjansen mindre for at den blir sendt til en redaktør for full gjennomlesning. (Vel, det kommer an på sjanger - vi har jo eksterne lesere for enkelte sjangre, men sjelden barnebøker).

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...