Hengebuksvinet Skrevet 7. august #41 Skrevet 7. august Er det noe man må passe spesielt på når der er særkullsbarn? Jeg vil jo uansett ikke forferdele stebarn, så sånn sett er h×n trygg om det skulle være far som ble syk. Men så er det jo alt dette styret med skifte da. Tror vel egentlig h×n hadde latt meg sitte i uskifte, men best at alt er ryddig.
AnonymBruker Skrevet 7. august #42 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 12.22): Men du skriver at advokaten deres sier at man ikke kan det tross en generell fremtidsfullmakt. Du sier i mot deg selv. Det er jo nettopp for disse tingene at man har en fremtidsfullmakt. Anonymkode: 57b08...0a7 Tror ab7f8 prøver å si at en generell fremtidsfullmakt ikke nødvendigvis er nok, fremtidsfullmakten må regulere det spesifikke forholdet. Som for eksempel salg av bolig. Anonymkode: 3854e...769
AnonymBruker Skrevet 7. august #43 Skrevet 7. august Hengebuksvinet skrev (6 timer siden): Er det noe man må passe spesielt på når der er særkullsbarn? Jeg vil jo uansett ikke forferdele stebarn, så sånn sett er h×n trygg om det skulle være far som ble syk. Men så er det jo alt dette styret med skifte da. Tror vel egentlig h×n hadde latt meg sitte i uskifte, men best at alt er ryddig. Fremtidsfullmakt har ingenting med skifte, uskifte eller arv å gjøre. Fremtidsfullmakt gjelder bare så lenge vedkommende er i live, og opphører ved død. Når vedkommende dør, er det arveloven og evt et testament som trer i kraft. Anonymkode: 3eb0d...d18
Hengebuksvinet Skrevet 7. august #44 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Fremtidsfullmakt har ingenting med skifte, uskifte eller arv å gjøre. Fremtidsfullmakt gjelder bare så lenge vedkommende er i live, og opphører ved død. Når vedkommende dør, er det arveloven og evt et testament som trer i kraft. Anonymkode: 3eb0d...d18 Takk! Men fremtidsfullmakt kan gi meg anledning til å selge unna felles verdier? Ikke sant? Og til å styre mannens private kontoer? Det viktige for meg blir ev. å kunne selge unna felles eiendeler som vi har lån på.
AnonymBruker Skrevet 7. august #45 Skrevet 7. august Hedda-78 skrev (På 2.8.2025 den 18.38): Hæ? 20% inmtekt? Man får da ikke redusert inntekt av å få demens? Når du trenger bo på omsorgsbolig. Ca 75-80% av inntekt trekkes. Anonymkode: 16f1f...4bc
AnonymBruker Skrevet 7. august #46 Skrevet 7. august Hengebuksvinet skrev (17 minutter siden): Takk! Men fremtidsfullmakt kan gi meg anledning til å selge unna felles verdier? Ikke sant? Og til å styre mannens private kontoer? Det viktige for meg blir ev. å kunne selge unna felles eiendeler som vi har lån på. Ja. Det er mange som har blitt sittende i en stor enebolig alene mens partneren ligger på sykehjem uten evne til å signere på noe, og får dermed ikke solgt felles bolig fordi det kreves signatur av begge eierne. Det skal vel vissnok være mulig uten fremtidsfullmakt også, men det er visst en lang prosess med statsforvalter og oppnevnelse av verge og greier, tungvindt og vanskelig. Hvordan dette med bankkonti fungerer vet jeg ikke helt. Kan man sende framtidsfullmakten til banken og så gir de disposisjonsrett til kontoene, mon tro? Skal man betale regninger som kommer som e-faktura må man jo nesten det? Men hva om man ikke vet hvilke(n) bank vedkommende har konto i? (Min far shopper banktjenester aktivt og bytter bankkonti oftere enn folk skifter skjorte, jeg kan jo ikke ha detaljoversikt over hans økonomi til enhver tid i tilfelle han får slag i morgen.) Anonymkode: 3eb0d...d18
AnonymBruker Skrevet 7. august #47 Skrevet 7. august Vi har fremtidsfullmakt mht at vi overtar styringen til hverandre mht det økonomiske. I tillegg har vi testament og sameie avtale. Anonymkode: f8a23...5a5
AnonymBruker Skrevet 13. august #48 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 7.33): Det vil jeg ikke gjengi i sin helhet. Mye er jo tilpasset vårt forhold, våre ønsker og våre rammer for livet. Men for å nevne et eksempel var advokaten ganske eksplisitt og detaljert på hva man kan bestemme over. Et helt enkelt eksempel; tross generell fremtidsfullmakt så kan man ikke fritt selge felles bolig, selv ikke når den som er satt ut av spill trenger en spesialtilpasset bolig, eller ikke kan bo hjemme i det hele tatt. Og da risikerer man jo årevis der kapitalen er bundet i en bolig man ikke kan bruke lenger. Anonymkode: a3bb0...7f8 Det er jo kjempeviktig å få med i en fremtidsfullmakt at den som gis fullmakt kan selge boligen? Hva mener advokaten man må gjøre da? Holder det å nevne det med ord i fremtidsfullmakten, at boligen kan selges ved den og den anledningen? Anonymkode: 7d73a...352
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå