AnonymBruker Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Jeg vurderer å skrive framtidsfullmakt. Bortsett fra noen selvølgeligheter som dato, navn og personnummer til fullmakttsgiver og fullmektig, og at bolig må spesifiseres med gnr eller tilsvarende, finnes det egentlig ikke noen fasit på hva den skal omfatte eller hvordan den skal formuleres, det er jo opp til hver enkelt å bestemme selv. Så jeg lurer på hva som står i deres fullmakter (enten du er fullmaktsgiber eller fullmektig)? Hvordan er de ulike punktene formulert? Anonymkode: 3eb0d...d18
AnonymBruker Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august Følger denne tråden😊 Min mor skal skrive fremtidsfullmakt, og vi lurer på gangen i det. Kan man laste ned en standard-fremtidsfullmakt på nettet? Hva er viktig å få med/ huske på? Og hva gjør man etter å ha fylt den ut? Hvor skal den tinglyses og oppbevares? Hadde sikkert funnet ut mye ved et søk på nett, men veldig fint om vi får hjelp her😊 Anonymkode: 7d73a...352
AnonymBruker Skrevet 2. august #3 Skrevet 2. august Vel, kan jo si noe om hva vi får mye merarbeid med uten fremtidsfullmakt som pårørende: - hva man ønsker mtp bosituasjon ved demens - arv: skal overskudd av boligsalg gå helt/delvis som forskudd på arv, eller skal statsforvalter ha styring frem til død - spesielle ønsker om mulig ved demens/alzheimer osv (den resten av inntekt man har, ca 20% totalt - har du preferanser på hva de skal gå til) Anonymkode: 16f1f...4bc
AnonymBruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august -hvem skal ha tilgang til (og fullmakt) til bank-kontoer etc. Anonymkode: 8b65c...f83 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august Hvis vedkommende er gift bør man ha med noe om hva som skjer når ektefellen går bort. At fremtidsfullmektigene kan skrive under på skjemaet "Melding om uskiftet bo" og gjøre andre disposisjoner i uskifteboet. Ellers må dere ha oppnevnt midlertidig verge fordi tingretten ikke lar dere bruke fullmakten til å skrive under på skjemaet for gjenlevende ektefelle. Anonymkode: a4339...0e6 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vurderer å skrive framtidsfullmakt. Bortsett fra noen selvølgeligheter som dato, navn og personnummer til fullmakttsgiver og fullmektig, og at bolig må spesifiseres med gnr eller tilsvarende, finnes det egentlig ikke noen fasit på hva den skal omfatte eller hvordan den skal formuleres, det er jo opp til hver enkelt å bestemme selv. Så jeg lurer på hva som står i deres fullmakter (enten du er fullmaktsgiber eller fullmektig)? Hvordan er de ulike punktene formulert? Anonymkode: 3eb0d...d18 Vi brukte en standard mal som vi fant på nett, når det ble skrevet avtale mellom meg og min forelder. Denne inneholdt det viktigste. For min egen del, som er alene, og nå helt uten familie, vil jeg bruke standard-mal som utgangspunkt og gjøre den mer spesifikk etter mine ønsker. Du kan skrive den akkurat slik du ønsker det. Anonymkode: 6d3ac...211 1
Hedda-78 Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vel, kan jo si noe om hva vi får mye merarbeid med uten fremtidsfullmakt som pårørende: - hva man ønsker mtp bosituasjon ved demens - arv: skal overskudd av boligsalg gå helt/delvis som forskudd på arv, eller skal statsforvalter ha styring frem til død - spesielle ønsker om mulig ved demens/alzheimer osv (den resten av inntekt man har, ca 20% totalt - har du preferanser på hva de skal gå til) Anonymkode: 16f1f...4bc Hæ? 20% inmtekt? Man får da ikke redusert inntekt av å få demens?
AnonymBruker Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vurderer å skrive framtidsfullmakt. Bortsett fra noen selvølgeligheter som dato, navn og personnummer til fullmakttsgiver og fullmektig, og at bolig må spesifiseres med gnr eller tilsvarende, finnes det egentlig ikke noen fasit på hva den skal omfatte eller hvordan den skal formuleres, det er jo opp til hver enkelt å bestemme selv. Så jeg lurer på hva som står i deres fullmakter (enten du er fullmaktsgiber eller fullmektig)? Hvordan er de ulike punktene formulert? Anonymkode: 3eb0d...d18 Du kan finne på nett standard fullmakt på nettet. Jeg fikk og legeerklæring at jeg var med mine fulle fem når den ble skrevet. Dette for at ikke evnt arvinger bestrider fullmakten hvis den skal brukes. I min erklæring står det hvem som får ansvar av bank og leilighet hvis jeg f.eks havner i ulykker eller annet skjer som hvis en ikke kan ta vare på seg selv. Har fått laget egen til min mor for noen år siden og takk og lov for det for nå er det flere ting hun ikke kan gjøre som det står der jeg kan ordne opp i. De som du skriver inn i fullmakten bør være noen du stoler 100% på. Bare husk at ingen av de nærmeste kan signere på den. Anonymkode: 61b06...524
AnonymBruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I min erklæring står det hvem som får ansvar av bank og leilighet hvis jeg f.eks havner i ulykker eller annet skjer som hvis en ikke kan ta vare på seg selv. Har fått laget egen til min mor for noen år siden og takk og lov for det for nå er det flere ting hun ikke kan gjøre som det står der jeg kan ordne opp i. Anonymkode: 61b06...524 Ja, det er formuleringene for disse tingene jeg er ute etter. Hva står? Anonymkode: 3eb0d...d18
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august Vi brukte advokat - og er veldig glad for det. De spør, utfordrer og tilpasser. Alle har en unik situasjon, så finnes ikke en mal som passer alle. Anonymkode: a3bb0...7f8 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): For min egen del, som er alene, og nå helt uten familie, vil jeg bruke standard-mal som utgangspunkt og gjøre den mer spesifikk etter mine ønsker. Du kan skrive den akkurat slik du ønsker det. Anonymkode: 6d3ac...211 Hva da? Anonymkode: 3eb0d...d18
AnonymBruker Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august Det er avtalefrihet, jf. Kong Kristian V lov 1687 (det som dessverre aldri ble fjernet), se Kong Christian Den Femtis Norske Lov - Lovdata. Du kan utforme den slik du selv ønsker, og tenker er mest fornuftig. " 1 Art. En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver. 2 Art. Alle Contracter som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte, Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere." Anonymkode: 2e8d5...d73
AnonymBruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi brukte advokat - og er veldig glad for det. De spør, utfordrer og tilpasser. Alle har en unik situasjon, så finnes ikke en mal som passer alle. Anonymkode: a3bb0...7f8 Nei, enig. Men hva står i fullmakten deres? Hvordan er den formulert? Anonymkode: 3eb0d...d18
AnonymBruker Skrevet 2. august #14 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er avtalefrihet, jf. Kong Kristian V lov 1687 (det som dessverre aldri ble fjernet), se Kong Christian Den Femtis Norske Lov - Lovdata. Du kan utforme den slik du selv ønsker, og tenker er mest fornuftig. Anonymkode: 2e8d5...d73 Eh... jo, takk, jeg var litt ustø på kongerekka😄. Jeg er ute etter eksempel på fornuftige formuleringer her. Anonymkode: 3eb0d...d18 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #15 Skrevet 2. august Hedda-78 skrev (22 minutter siden): Hæ? 20% inmtekt? Man får da ikke redusert inntekt av å få demens? Jeg tror vedkommende kanskje sikter til at man som innlagt på sykehjem må betale 75% av inntekten sin for oppholdet, og at det vises til hva som skal gjøres med det resterende. Anonymkode: d983f...92e 1
Hedda-78 Skrevet 2. august #16 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror vedkommende kanskje sikter til at man som innlagt på sykehjem må betale 75% av inntekten sin for oppholdet, og at det vises til hva som skal gjøres med det resterende. Anonymkode: d983f...92e Aha. Man kan jo være dement og ute av stand til å ta seg av egen økonomi ganske lenge før man flytter på på sykehjem, så i fullmakten må man vel ta høyde for både at man bor hjemme og at man havner på institusjon.
AnonymBruker Skrevet 4. august #17 Skrevet 4. august Bør man skrive ut en fysisk standardfullmakt og fylle ut den? Hvor oppbevarer man en sånn fremtidsfullmakt? Må den underskrives av en advokat eller en bankansatt? Jeg ser banken min mor bruker har en løsning hvor man logger inn med bankID og bruker Justify, der står det at man betaler i siste steg, men hvor mye betaler man? Her blir fullmakten liggende digitalt. Hm, hva er best og billigst å gjøre? Anonymkode: 7d73a...352
AnonymBruker Skrevet 4. august #18 Skrevet 4. august Den må underskrives av to vitner, så er det vel helst den det gjelder som oppbevarer den. Ikke noe problem å skrive ut en mal og tilpasse den, så kan Statsforvalteren kan stadfeste den, men det er ikke nødvendig for at den skal være gyldig. Anonymkode: 3854e...769
AnonymBruker Skrevet 4. august #19 Skrevet 4. august Det er noen formkrav for at den skal være gyldig, blant annet vitner. En fremtidsfullmakt tinglyses ikke, og den må derfor oppbevares selv. Den stadfestes når den skal tas i bruk, først da sender dere den inn. Hvis det kan bli reist tvil om vedkommende var samtykkekompetent ved underskrivelse bør det vedlegges legeerklæring fra opprettelsestidspunkt som bekrefter dette. Tenk over - hvem er fullmektig, og hvem skal overta dersom nr 1 ikke ønsker eller er i stand til det? - skal fullmektig ha plikt til å informere noen om avgjørelser som tas? Vanlig dersom et barn er fullmektig, at det har orienteringsplikt til søsken ol. Anonymkode: 57b08...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #20 Skrevet 4. august Her er relevante regler fra vergemålsloven(Lov om vergemål (vergemålsloven) - Lovdata😞 " § 78.Definisjon En fremtidsfullmakt er en fullmakt til én eller flere personer om å representere fullmaktsgiveren etter at fullmaktsgiveren på grunn av sinnslidelse, herunder demens, eller alvorlig svekket helbred ikke lenger er i stand til å ivareta sine interesser innen de områdene som omfattes av fullmakten. § 79.Fullmaktsgiveren og fullmektigen En fremtidsfullmakt kan opprettes av den som har fylt 18 år og har evnen til å forstå fullmaktens betydning. Den som utpekes som fullmektig, må på tidspunktet fullmakten trer i kraft, ha fylt 18 år og ikke være satt under vergemål. En juridisk person kan ikke utpekes til fullmektig i en fremtidsfullmakt. Fullmakten kan utpeke en annen fullmektig for det tilfellet at fullmektigen blir midlertidig eller varig forhindret fra å utføre sitt oppdrag. § 80.Fullmaktens innhold og omfang En fremtidsfullmakt kan omfatte økonomiske og personlige forhold. Den kan begrenses til å gjelde bestemte områder. Det skal gå klart frem av fullmakten at den skal gjelde etter at fullmaktsgiveren har kommet i en tilstand som nevnt i § 78. Kompetansen til å stemme ved valg, inngå ekteskap, erkjenne farskap, samtykke til donasjon av organer, opprette eller tilbakekalle testament eller samtykke til tvang og kompetansen i andre særlig personlige forhold kan ikke omfattes av fullmakten uten særskilt hjemmel i lov. Hvis ikke noe annet følger av fremtidsfullmakten, kan fullmektigen samtykke til behandling av personopplysninger på vegne av fullmaktsgiveren innenfor fullmaktens område. § 81.Formkrav En fremtidsfullmakt skal gjøres skriftlig med to vitner som fullmaktsgiveren har godtatt, og som er til stede sammen og vet at dokumentet skal være en fremtidsfullmakt. Mens vitnene er til stede, skal fullmaktsgiveren skrive under dokumentet eller vedkjenne seg sin underskrift. Vitnene skal underskrive dokumentet mens fullmaktsgiveren er til stede, og etter hans eller hennes ønske. Vitnene må ha fylt 18 år og må ha evne til å forstå betydningen av underskriften. Fullmektigen kan ikke være vitne. Det samme gjelder fullmektigens ektefelle, samboer, foreldre, barn og barnebarn. Er reglene i paragrafen her ikke fulgt, er dokumentet ugyldig som fremtidsfullmakt. § 82.Opplysninger fullmakten bør inneholde En fremtidsfullmakt bør dateres. Vitnene bør i påskrift på dokumentet opplyse om fullmaktsgiveren har opprettet fullmakten av fri vilje og hadde evne til å forstå betydningen av handlingen, og om eventuelle andre forhold som kan ha betydning for fullmaktens gyldighet. Påskriften bør inneholde opplysning om vitnenes fødselsdato og adresse." Anonymkode: 2e8d5...d73 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå